Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batchkonvertera RAW till JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har ett arkiv av bilder, ca 2-3 år, kan vara ca 500-1000 gb om inte mer. Det mesta i RAW.
Detta ligger i mappar med respektive fotodatum.

Det jag skulle vilja göra med dessa är att automatiskt konvertera dessa till JPG, i "samma" mappstruktur (men helst då inte i samma mappar utan i annan grundmapp eller på annan enhet)

Hur går jag tillväga för att göra detta enklast?

/Jocce

Gratisprogrammet Faststone Image Viewer <www.faststone.org> (Ladda ner från site 2 för enkelhets skull.) kan göra det här om raw-filerna är bra exponerade. Programmet konverterar inte utan använder den jpg som finns inbäddad i raw-filen och om exponeringen är bra så blir jpg-filen bra. Om du vill konvertera för att få en överblick så är det här mycket lämpligt. Programmet behöver ställas in, det finns massor av inställningar att göra så det funkar som man vill. Det finns en manual att ladda ner.

Konverteringen ligger under Verktyg i programmet och samtidigt med det kan programmet också t.ex minska ner bilderna till lämplig bildhöjd (tex 1080) eller bredd, lägga på en liten skärpning efter smak, lägga till numrering och annat till filnamnet. Resultatet hamnar i en mapp som du bestämmer, befintlig, eller en som du skapar och namnger. Det finns rätt mycket att ställa in så jag rekommenderar att träna på några bilder först och prova fram vad du vill att programmet ska göra. Det går också att göra enklare justering av exponering mm, men det blir ju samma på alla bilderna i aktuell batch och det är kanske inte lämpligt.

Jag har använt det här många gånger när jag snabbt ska göra om ett antal bilder för bildvisning på en TV eller med projektor och vill ha bilderna anpassade till det både från raw-filer och redan färdiga jpg som har varit för stora och därmed inte sett så skarpa ut om de visas rätt upp och ner på en skärm med tex full hd. Jag låter då programmet göra alla bilder till samma bildhöjd, räknat i pixlar, oavsett om det är liggande eller stående bilder. Bredden får bli vad den blir och det är ju nästan aldrig något problem.

Programmet är för övrigt att suveränt bildvisningsprogram men med rätt avancerade redigeringsfunktioner.

Sen går det förstås att göra med lätthet i Bridge/CameraRaw/Lightroom och Photoshop

I Lightroom är det lätt MEN då hamnar JPG-bilderna i samma mappar som RAW-filerna och det vill inte TS.

Jag har exakt samma behov som TS. Jag använder Lightroom, exporterar ut till samma mappar, ger de exporterade bilderna ett "prefix" vid exporttillfället som jag vet inte förekommer bland RAW-filerna. Sedan är det lätt att använda ett ROBOCOPY kommando med MOVE som flyttar de exporterade bilderna. Det går att automatisera hela processen innifrån Lightroom och det behövs inga tredjeparts program. Förutsätter Windows (men kanske har Mac liknande kommando?).

Filtrering i Bridge

Som Stefohl skriver.
Eller om man nu lagt i samma mapp kan man i Bridge mycket enkelt välja att filtrera bilderna i mappen/mapparna så att man bara ser Raw eller jpg via panelen filter. ( Eller någon annan egenskap som man för tillfället vill välja ut).

Det här går ju väldigt bra att åstadkomma i DxO Optics Pro också. Det finns säkert skäl att jämföra exportkvalitet, hastighet, brusreducering och användargränssnitt m.m. Det skiljer ju en hel del i många avseenden. Pris kanske betyder en del också och vad är i så fall mer oslagbart än gratis? Åtminstone så länge man fattar att man inte får allt gratis och att gratis kommer med att man inte har någon annan än sig själv att gnälla på när det skiter sig. :)

Sen går det förstås att göra med lätthet i Bridge/CameraRaw/Lightroom och Photoshop

I Lightroom utgår jag då från att jag måste importera samtliga bilder? Det rör sig om ca 1 TB bilder och då jag inte använder Lightroom i normala fall känns detta som den kommer bygga databas i evighet?

Hur gör jag det i Bridge/Camera Raw med lätthet?

/Jocce

Är det inte enklare att ange den mapp som TS vill använda i exportdialogen?

Om man bara har ett fåtal mappar så är det förstås enklare men om man har hundratals mappar som kanske är döpta i stil med "2016-06-24 Midsommarafton på landet" så blir det en hel del extra jobb.

Själv gör jag så att jag en gång per år vill ha en en fullupplöst JPG-kopia av alla mina RAW-filer som är 2 stjärnor eller mer. Då är "min" metod med export följd av en bat-fil som flyttar filerna väldigt behändig tycker jag.

I Lightroom utgår jag då från att jag måste importera samtliga bilder? Det rör sig om ca 1 TB bilder och då jag inte använder Lightroom i normala fall känns detta som den kommer bygga databas i evighet?
/Jocce

Ja du måste första importera bilderna i Lighroom och det kommer att att lång tid och sedan kommer exporten ta väldigt lång tid. Allt det här går ju dock att göra "obevakat" så du kan vara ute och fota under tiden som datorn jobbar! :)

Om man bara har ett fåtal mappar så är det förstås enklare men om man har hundratals mappar som kanske är döpta i stil med "2016-06-24 Midsommarafton på landet" så blir det en hel del extra jobb.

Själv gör jag så att jag en gång per år vill ha en en fullupplöst JPG-kopia av alla mina RAW-filer som är 2 stjärnor eller mer. Då är "min" metod med export följd av en bat-fil som flyttar filerna väldigt behändig tycker jag.

Men om de ligger i mappar eller inte, spelar det någon roll? Är det inte bara att söka upp alla bilder man vill konvertera och sedan exportera ut dem. Som alla bilder som är tagna mellan 150101-151231 och har två stjärnor eller flera. När urvalet är gjort är det väl bara att sätta igång en export.

Jag har ett arkiv av bilder, ca 2-3 år, kan vara ca 500-1000 gb om inte mer. Det mesta i RAW.
Detta ligger i mappar med respektive fotodatum.

Det jag skulle vilja göra med dessa är att automatiskt konvertera dessa till JPG, i "samma" mappstruktur (men helst då inte i samma mappar utan i annan grundmapp eller på annan enhet)

Hur går jag tillväga för att göra detta enklast?

/Jocce

DPP fixar det galant. Följde väl med kameran du har.

Men om de ligger i mappar eller inte, spelar det någon roll? Är det inte bara att söka upp alla bilder man vill konvertera och sedan exportera ut dem. Som alla bilder som är tagna mellan 150101-151231 och har två stjärnor eller flera. När urvalet är gjort är det väl bara att sätta igång en export.

Jag uppfattade att TS hade samma önskemål som jag själv. Att ha ett träd med JPG-bilder som ser exakt lika dant ut som det där man har sina original bilder - men kanske med en annan root-mapp eller disk.

Min tanke med dett är att om jag tappar lusten, inte orkar hålla på med mina bilder, har inte råd att köpa Lighroom, avlider eller något annat "knas" så är det skönt att han en extra kopia med JPG-bilder i full upplösning och organiserad tämligen väl så vem som helst kan bläddra sig fram i bildarkivet.

Skulle förvåna mig om DPP klarar det som TS vill göra, men det var förstås väldigt länge sedan jag använde det programmet.

Jag uppfattade att TS hade samma önskemål som jag själv. Att ha ett träd med JPG-bilder som ser exakt lika dant ut som det där man har sina original bilder - men kanske med en annan root-mapp eller disk.

Min tanke med dett är att om jag tappar lusten, inte orkar hålla på med mina bilder, har inte råd att köpa Lightroom, avlider eller något annat "knas" så är det skönt att han en extra kopia med JPG-bilder i full upplösning och organiserad tämligen väl så vem som helst kan bläddra sig fram i bildarkivet.

Alla har råd med demoversionen av LR, och den slutar inte att fungera när 30 dagar gått. Mer info.. Det är det i särklass mest använda redskapet för att organisera stora volymer av bilder idag.
0,5-1TB med bilder i mappstruktur är som ett par flyttkartonger med pappersbilder/negativ - svårhanterbart.
Bättre är då om fotografen har någorlunda struktur och ordning, jag tänker mig de bilder som är framkallade och värda att visas från Pelle och Lisas bröllop 2016 sparade i en samling med lämpligt namn.

TS: En import av 1TB bilder tar nog en stund beroende på vilken dator du kör. Men det är helt klart görbart. Med pluginet i inlägg #2 tar nog exporten sin lilla stund oxå.
Tänk på att importera med minimala förhandsvisningar.

Jag brukar exportera till olika undermappar. Då har jag både RAW i rotmappen och JPEG eller andra format i olika exportmappar därunder. Funkar för mig ;)

PS. Använder Lightroom.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-06-28 kl. 23.35.56.png
    Skärmavbild 2016-06-28 kl. 23.35.56.png
    67.4 KB · Visningar: 18
  • Skärmavbild 2016-06-28 kl. 23.38.47.png
    Skärmavbild 2016-06-28 kl. 23.38.47.png
    40.2 KB · Visningar: 11
Alla har råd med demoversionen av LR, och den slutar inte att fungera när 30 dagar gått. Mer info.. Det är det i särklass mest använda redskapet för att organisera stora volymer av bilder idag.
0,5-1TB med bilder i mappstruktur är som ett par flyttkartonger med pappersbilder/negativ - svårhanterbart.
Bättre är då om fotografen har någorlunda struktur och ordning, jag tänker mig de bilder som är framkallade och värda att visas från Pelle och Lisas bröllop 2016 sparade i en samling med lämpligt namn.

Du behöver inte övertyga mig om Lightrooms fördelar, jag har använt programmet sedan version 1.0. :)

Ordning och reda har jag definitivt i mitt arkiv!

Även om Lightroom är "standard" idag är det inte säkert att det är det om 30 år. Och en icke fotointresserad person har ju aldrig ens hört talas om Lightroom.

Jag tycker det kan finnas ett värde i att ha JPG-kopior av de bästa bilderna sparade. Jag tänker t ex på de fall när man avlider. Släktingar har kanske annat för sig än att hålla på och installera demo-versioner av RAW-konverterare. Sannolikt försvinner många bildarkiv vid dödsfall men jag tror möjligheten för att de lever vidare är större om det är i ett "allmänt" format som JPG i ett filsystem på en hårddisk än att det är i 30 år gamla RAW-format organiserade i en databas.

Utrymmesmässigt tar JPG-kopiorna väldigt liten plats och för mig, med mitt lilla skript, är det busenkelt att underhålla. Så jag fortsätter nog med min extra kopia tack! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto