Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran - film, stillbild eller både och?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
När systemkameror fick filmfunktioner så var en vanlig kritik i stil med "Varför skall jag behöva betala för att kameratillverkarna utvecklar något som jag inte behöver".

Sedan dess har förstås filmning blivit standard och idag är det ingen som ifrågasätter dess närvaro. Tvärtom är de rätt vanligt med kritik mot att en ny modell saknar de allra senaste filmfunktionerna.

Är det så att denna förändrade attityd också avspeglas i ett ändrat användande?

Hur gör du? Använder du din systemkamera till att filma med? Är det det primära ändamålet eller någon du bara gör då och då? Låter du filmfunktionerna styra ditt val av kamera eller är det bara något som du tycker kan vara "bra att ha"?

Har aldrig filmat med min systemkamera och kommer troligen aldrig att göra det heller. Så filmfunktionerna och filmkvalité har ingen som helst betydelse när jag väljer systemkamera. Skulle gärna se att den funktionen kunde väljas bort för att ev få en någon billigare kamera.

Vill jag filma så skaffar jag mig en dedikerad filmkamera. (har aldrig testat filmfunktionen i min D7100)
Jag vill inte heller betala för filmteknik i en systemkamera , men nu är det som det är....

Filmar inte så ofta, men när jag gör det är det inte så dumt, blev en del snuttar med första kompakten 2004, filmade med super 8 en gång i tiden, och har alltid varit intresserad av Bio-film på TV och hur dom filmar.

Tycker inte att det stör på något sätt när våra kameror kan filma, och nu när våra kameror står sig så bra så att man kan behålla dom flera år längre, så tror jag dom har lite värde i sig med film möjligheter. När videofunktionen kom i systemkamerorna, så debatterade man livligt att det störde stillbilds kvaliteten och inte hörde hemma i en kamera, men vad jag vet och mins så var det aldrig någon fara på taket.

Telefonägarna tror jag filmar rätt så friskt och även tar mycket bilder.

Jag filmar ytterst sällan annat än med Gopro, men har testat några gånger med min systemkamera och tycker det blir mycket bra. Gränserna mellan film- och stillbildskamera är synnerligen flytande nu för tiden; se exempelvis på Panasonic GH4 som är en alldeles ypperlig filmkamera, men inte fullt så bra för stillbild (utrustar man den med extragreppet med XLR-kontakter och dylikt blir det en fullfjädrad videokamera).

Jag bryr mig inte ett skvatt om om videoprestanda när jag köper stillbildskamera, men det är ju kul om det går att filma.

Tack för några svar. Jag är nog inne på samma linje, "bra att ha" men knappast något som jag prioriterar.

För mig är det efterarbetet som avskräcker. Jag upplever att redigeringsarbetet med film är mycket mer tidskrävande än om man fotar stillbild.

Bryr mig personligen extremt lite om filmfunktionerna. Mer som "bra att ha om det finns", och bra om det finns 4K (om jag då någon gång skulle få för mig att filma, vilket jag nästan aldrig gör i praktiken).

Betalar gärna något lite extra för det, inklusive 4K, men det står absolut inte och faller med det.

Skulle absolut kunna tänka mig att köpa en kamera helt utan filmfunktion (om det är såpass mycket bättre än konkurrensen på foto/stillbilder att det motiverar det). För mig så är hur det är att fotografera med kameran som alltid är i överst på prioritetslistan.

Däremot så märker man att det är starkt på frammarsch. Film tar allt mer plats och utrymme ifrån foto i media, och framförallt på internnät.

Jag tänkte svara att ja, jag använder filmfunktionen då och då men väljer inte kamera utifrån det. Men sedan drog jag mig till minnes att jag köpte min A77:a just för att jag inte hade möjlighet att filma med den kamera jag hade (också Sony).
Just då deltog jag i en forskningscirkel på högskolan i Gävle, och behövde filmat material att analyser för den uppgift jag valt.

Jag tycker det är riktigt bra att kunna kombinera både foto och film på resor, konserter eller tillsammans med barnbarnen, och jag skulle absolut inte välja en kamera utan filmmöjlighet i dag.

Gränsen mellan stillbild och film snart kommer suddas ut. Film är ju stillbilder med en viss FPS. Kolla bara Olympus E-M1 Mark II som kan ta 60 fps at full-res i Raw (nu kan den förmodligen bara ta det tills buffert än fylld) är det stillbild eller film?

Jo, gränsen blir helt klart allt mer flytande emellan foto och film. I takt med att sensorerna blir allt bättre så kommer detta bara att fortsätta.

Jag har aldrig använt filmfunktionen och kommer säkerligen aldrig att använda denna, så även jag hoppas att det kan komma en bra stillbildskamera utan filmfunktionen som är lite billigare.

Jag har inte använt filmmöjligheten och kommer antagligen inte att göra det heller. Det som gnager lite i bakhuvudet är vad det kostar och om det tar plats i kameran som kunde använts till bättre, exempelvis mindre storlek. Men förmodligen har det ingen betydelse bortsett från merkostnaden vid utvecklingen.

Det som jag reagerar på är att det är filmfunktionerna som verkar komma i första hand när nya produkter presenteras. Det känns som att jag som bara använder stillbildsfoto är en utdöende art av mänskligheten, vilket kanske stämmer nu när pensionsåldern närmar sig ;-) .

Använder mina dslr-hus att plåta med, ser filmfunktionen mest som kuriosa, dvs ingenting jag engagerar mig i. Även jag oroas lite över att dagens utvecklingen mer tycks fokuseras på Film på bekostnad av Stillbild i kommande dslr-hus....

/Oscar

Jag har filmad en gång med min Olympus E-M5. Min fru behövde spela in sig själv att prata om någon sak och tyckte att det var jobbigt att ha mig med i rummet för att filma :)

Lättara att ställa en E-M5 på stativ och koppla till en fjärravlösare en att göra samma med en iPhone, så att det var faktiskt bra att vi kunde göra detta med min kamera. Men när jag väljer kamera är jag helt ointresserad av hur bra den kan filma, så länge filmfunktionen inte stör när jag fotar. Ingen filmfunktion? Inget problem.

Om jag måste filma använder jag min iPhone. Enkelt och tillräckligt bra för mig. Tror jag har filmat (med flit) kanske fem gånger över lika många år av smartphone ägande.

Det som jag reagerar på är att det är filmfunktionerna som verkar komma i första hand när nya produkter presenteras. Det känns som att jag som bara använder stillbildsfoto är en utdöende art av mänskligheten, vilket kanske stämmer nu när pensionsåldern närmar sig ;-) .

Det kan nog kännas så men av svaren att döma här så är du inte ensam om att prioritera stillbild. Jag tror nog kameratillverkarna har rätt bra koll på vad kunderna vill ha. Det är inte alltid det som syns och skrivs på Internet är det som verkligen gäller.

Att någon tillverkare skulle lansera en kamera utan videofunktioner är nog helt osannolikt. Så länge man har någon/några modeller som har video är väl sannolikt merkostnaden för att inkludera video i alla modeller försumbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto