Annons

Efterbehandling astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Hej alla glada.
Den här tråden handlar mycket om efterbehandling men även lite saker att tänka på framför kameran.

Jag har tidigare försökt få till några trevliga bilder på våran vintergata med olika vidvinkliga objektiv utan att riktigt bli nöjd.

Nu har jag sedan en liten tid ett sigmaobjektiv med 1,4 som bländare vilket öppnar nya möjligheter :)

För ett litet tag sedan va jag med mina jobbarkompisar i sälen och "åkte skidor", medan de satte jäger i halsen tog jag stativet på ryggen och körde lite kvällsåkning och plåtade stjärnhimlen.

Resultatet blev kanske inte något att skicka till pressen, men tycker det är intressant att se vad man kan få ut av bilden i efterbehandlingen.

Jag tänkte såhär.
Ni får tillgång till DNG-filen, obehandlad. Ni får göra vad ni vill med bilden i efterbehandlingen (ja det är ju fortfarande min bild såklart) och sedan publicera den här i tråden för att se vad ni kan hitta på för kreativt.

Originalfilen
http://psj.se/wp-content/uploads/2017/02/astro_org.dng

Det finns även en version jag har gjort, kan lägga upp den här om ni vill, annars är det lite kul att se hur ni vill göra utan att få någon annans "färdiga" bild.

Lite data från bilden:
Canon 5d mk3, Sigma 20mm 1,4 ART, ISO 1000, f/1,4, 13sek
 

PSJ

Aktiv medlem
Kul med så många bidrag!
det som slår mig är att många tycker de är lite väl hårda i reglagen eller gör för mycket med bilden, men jag kan inte riktigt hålla med om det.

Tänkte att jag lägger upp den jag gjorde också, den är ganska mycket mer redigerad än många andras men saknar ändå dendär klassiska "strängen" av vintergaran.

Astroscapist, tycker du lyckades med det ganska bra, har du något bra "trick"?

här är min bild i "storformat"
http://psj.se/wp-content/uploads/2017/02/astro_psj.jpg
 

Bilagor

juckeyy

Aktiv medlem
Kul grej och tack för att du delade med dig av bilden. Här är mitt bidrag. Tycker att jag lyckades rätt bra utan att överdriva.
 

Bilagor

PSJ

Aktiv medlem
Riktigt snyggt juckeyy!

Har du "målat" fram vintergatan eller är det någon magisk inställning?
 

juckeyy

Aktiv medlem
Riktigt snyggt juckeyy!

Har du "målat" fram vintergatan eller är det någon magisk inställning?
Använder mig mycket av gradients, sen kör jag på känsla!
Skulle jag få låna bilden och ladda upp på min instagram, fotocreddar dig givetvis! Riktigt kul bild att mixtra med, blir ju en liten utmaning med tanke på det starka ljuset nere i bilden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Astroscapist, tycker du lyckades med det ganska bra, har du något bra "trick"?

]
Inget trick, mestadels LR bearbetning och slutretush i PS. Om det är mångårig erfarenhet av redigering av just såna här bilder är ett trick så är det väl just det tricket. Att hitta sin stil, Bilden har rätt dåliga förutsättningar för att bli riktigt bra pga ljusföroreningarna.
Lek med clarity och dehaze. De är bra verktyg!

/Stefan
 

bildsten

Aktiv medlem
Det här var en intressant övning så jag gör om den. Tack för att vi får pilla med di bild. Jag håller med ett tidigare inlägg; det starka ljuset i förgrunden är besvärligt. Jag brukar inte dra så hårt i spakarna i vanliga fall men det här blev lite mera extremt. Det är huvudsakligen gjort i ACR, lite i PSCS4 och den sista lilla justeringen i jpg-bilden faktiskt med Faststone.
-
 

Bilagor

PSJ

Aktiv medlem
Kul med så många bidrag!
Man ser här hur svårt det är att få de ljusare partierna i bilden att se naturliga ut samtidigt som man vill se vintergatan. Kul att se så många olika lösningar och kreativiteten med olika typer av program m.m.!

juckeyy, Ja gör det. @PSJ

Ska testa lite i helgen att göra min version ytligare lite bättre. ska försöka använa PS mer och måla fram e partier som ska framhävas. på så vis tänker jag att man kan selektera på ett bättre sätt än gradienter.
 

juckeyy

Aktiv medlem
Nu ligger min astrobild uppe på instagram. Tack för "lånet". Kul, hoppas det blir fler sådanahär trådar!

instagram: @photokid.j
 
ANNONS