Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ett tips när det gäller negativ, både svartvita och färgneg. Skanna dem som dior så att du får en negativ bild. Vänd den sedan i Photoshop. Lägg sedan på en kurva i Photoshop, som justerar kontrast och färg. Automatiken i skannerprogrammen ger jag inte mycket för.

Beträffande kvaliteten är det intressant att se att alla de böcker som var nominerade till årets Fotobok är skannade från film, från negativ. Jag vet, eftersom det var mitt företag som gjorde skanningarna till de flesta av dessa böcker.

Stefan
Gjorde som du tipsade om och fick detta resultat.
Två halva bilder! Är det jag som klantar mig eller vad kan det vara?
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Hur vänder man det till sv i tex ViewNX2?
Hittade förövrigt problemet med halva bilder. :)
Så bra att det löste sig med de halva bilderna, för det har jag ingen aning om hur man löser. Det jag gör i Camera Raw är att jag vänder kurvan upp och ner, det vill säga jag drar kurvan så att i stället för att gå uppåt i 45° vinkel, så går den neråt. Antar att det går att göra samma sak i View NX2.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så bra att det löste sig med de halva bilderna, för det har jag ingen aning om hur man löser. Det jag gör i Camera Raw är att jag vänder kurvan upp och ner, det vill säga jag drar kurvan så att i stället för att gå uppåt i 45° vinkel, så går den neråt. Antar att det går att göra samma sak i View NX2.
Det gör det nog inte eftersom ViewNX2 är ett ganska enkelt program, som var den medföljande gratisinroparen under CaptureNX2. Det senare är ju numera nedlagt och det är Capture NX-D som gäller om man vill ha något bättre. Det kostar inget, men är väl inte riktigt samma sak att döma av en del tidigare CaptureNX2-användares åsikter.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag använder en Epson Perfection V850 Pro, överlag mycket bra skanner. Men, underexponerade diabilder är ju nästintill omöjliga att få till. Hur gör man?
 

fringie

Aktiv medlem
Bra glaslösa diaramar

Alla diabilder jag har är i ramar med glas.
Finns det bra glaslösa ramar som är lätta att öppna igen?

Tänkte nämligen att jag öppnar, sätter in i glaslös. Scannar och sedan sätter in i ram med glas igen för slutförvaring. Tänkte att glas ändå skyddar längre. Dessutom skulle jag då kunna gå runt på några få glaslösa och inte behöva köpa ca 1000st glaslösa.

/Freddie
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Jag skrotar dessutom alla diaramar och lägger bilderna i bensin 5-10 minuter innan fotograferingen. Då lossnar alla klisterrester (från mina gamla Agfaramar) fint i det första badet och i det andra sköljs de helt rena. Sedan är det bara att blåsa av dem så blir de helt kemiskt rean från klister, damm och allt annat störande och sätta dem i filmhållaren (från min Epsons-skanner) och fota.
Ger mig inte in i diskussionen fotografera av VS skanner, men detta stycke var intressant!

Har en del gamla dia från familjearkivet som är bedrövliga. Vågar man pröva detta? Låter rätt brutalt med bensin...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ger mig inte in i diskussionen fotografera av VS skanner, men detta stycke var intressant!

Har en del gamla dia från familjearkivet som är bedrövliga. Vågar man pröva detta? Låter rätt brutalt med bensin...
Nää, det är det inte. Tekniskt ren bensin bara. Fem minuter brukar räcka. Jag kör med två skålar som har lock så man kan försluta dem vid behov. En till grovrengöring och en till skölj. Jag brukar så under köksfläkten så att ångorna sugs ut och inte vållar några problem i övrigt. Skaffa en fin mjuk mårdhårspensel också. Brukar borsta av bensinen med den och klisterresterna.

Penseln är även bra att rensa grovvätskan med ibland när den blir förorenad av klister och pappskräk från ramklistret.

Sedan är det bra att ha genomskinliga plastfickor för enstaka dia så man får ordning på allt hyfsat dammfritt.

Blåssbälg och "silkestrasa" är bra att ha också

Lycka till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla diabilder jag har är i ramar med glas.
Finns det bra glaslösa ramar som är lätta att öppna igen?

Tänkte nämligen att jag öppnar, sätter in i glaslös. Scannar och sedan sätter in i ram med glas igen för slutförvaring. Tänkte att glas ändå skyddar längre. Dessutom skulle jag då kunna gå runt på några få glaslösa och inte behöva köpa ca 1000st glaslösa.

/Freddie
Jag tänkte så också först men jag övergav den tanken och köpte genomskinliga plastfickor istället. Funkar ju bättre om man sedan vill plocka ut bilder för digitalisering genom att lägga hela plastficksarken på ljusbord.

Dessutom tar ju plastfickorna väldigt mycket mindre plats än magasin och ramar. Vad ska du med ramarna till om du digitaliserat? Hade du tänkt kolla på bilderna i projektor?

Grejen med digitalisering av dia är ju också att rädda bilderna från att sakta tappa kvalitet. Det finns väl inga större skäl att gå tillbaka till dina gamla dian efter digitalisering eller hur?
 

fringie

Aktiv medlem
Jag tänkte så också först men jag övergav den tanken och köpte genomskinliga plastfickor istället. Funkar ju bättre om man sedan vill plocka ut bilder för digitalisering genom att lägga hela plastficksarken på ljusbord.

Dessutom tar ju plastfickorna väldigt mycket mindre plats än magasin och ramar. Vad ska du med ramarna till om du digitaliserat? Hade du tänkt kolla på bilderna i projektor?

Grejen med digitalisering av dia är ju också att rädda bilderna från att sakta tappa kvalitet. Det finns väl inga större skäl att gå tillbaka till dina gamla dian efter digitalisering eller hur?
Jao, är med på hur du tänker. Dock så ska jag lämna tillbaka dem till min mamma när jag är klar och vill då lämna dem i ursprungsskick så hon kan köra diaprojektor om hon vill (sedan är jag tveksam till att hon kommer kika på dem så men det är en annan femma, då är de iallafall returnerade som jag fick dem).
 

fringie

Aktiv medlem
Nää, det är det inte. Tekniskt ren bensin bara. Fem minuter brukar räcka. Jag kör med två skålar som har lock så man kan försluta dem vid behov. En till grovrengöring och en till skölj. Jag brukar så under köksfläkten så att ångorna sugs ut och inte vållar några problem i övrigt. Skaffa en fin mjuk mårdhårspensel också. Brukar borsta av bensinen med den och klisterresterna.

Penseln är även bra att rensa grovvätskan med ibland när den blir förorenad av klister och pappskräk från ramklistret.

Sedan är det bra att ha genomskinliga plastfickor för enstaka dia så man får ordning på allt hyfsat dammfritt.

Blåssbälg och "silkestrasa" är bra att ha också

Lycka till.
Bensin lät intressant. Har några dia som legat i någon plast, kan de levererats så från framkallningen? Blir som en hinna där den legat i kontakt med plasten som vore bra om den gick få bort. Vart köper man ren bensin?
 

fringie

Aktiv medlem
Bensin lät intressant. Har några dia som legat i någon plast, kan de levererats så från framkallningen? Blir som en hinna där den legat i kontakt med plasten som vore bra om den gick få bort. Vart köper man ren bensin?
Risken är dock att de tagit för mycket stryk i plasten även för bensin?
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jao, är med på hur du tänker. Dock så ska jag lämna tillbaka dem till min mamma när jag är klar och vill då lämna dem i ursprungsskick så hon kan köra diaprojektor om hon vill (sedan är jag tveksam till att hon kommer kika på dem så men det är en annan femma, då är de iallafall returnerade som jag fick dem).
Ja då förstår jag. Tyckte det verkade mycket jobb utan större nytta bara.
 
ANNONS