Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - Annat Porträttobjektiv i klass med 85 f/1.4G?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
FRÅGA: Är det något objektiv jag missat som kan utmana 85:an i skärpa samt oskärpa kring f/2?

(Läs helst vilka objektiv jag avfärdat innan tips :))




Har suttit och funderat en hel del över om man skulle köpa ett nytt tele, men kan inte hitta något jag verkligen vill ha och skulle behöva vidga vyerna lite.

Kör idag i princip uteslutande 85 f/1.4G för porträtt, men har även ett 180 f/2.8 IF ED (som jag drar mig lite för att använda då det är någon % sämre än 85 f/1.4G i rendering och skärpa, men man får dock kompressionen).

Finns det något porträttobjektiv som verkligen kan utmana 85 f/1.4G i brännviddsområdet >=105 mm? Hade gärna testat 400 mm pga kompressionen, men problemet blir att man tappar kontakten med den man fotar kring 180 mm och dessutom lär folk gå emellan en själv och modellen vid det avståndet. Brenzier med 85:an är nog lite knepigt att få till ska tilläggas eftersom det är mycket människor etc. som rör sig i bakgrunden.

Dessa har jag beaktat:

Går bort:
Sigma 135 f/1.8 Art - Gillar inte oskärpan i 50% av fallen och autofokusen är tydligen inget vidare
Nikon 300 f/2.8 VR1/2 - För tung och stor
Nikon 300 f/4 E - Går bort
Zeiss 135 f/2 APO Sonnar - Ska vara nära perfektion, men kanske är den för "perfekt" för jag har inte sett några direkt intressanta bilder förutom ett par stilleben. Verkar vara ett objektiv man tar fram för att visa att man har det, men inte för att använda - (min magkänsla). Manuell och jag har inte D850 med focus peaking ännu :p.
70-200 f/2.8 VR1 - Går bort. Har haft 2 och 85 f/1.4G är i en helt egen klass samt för tung och klumpig

Eventuellt:
Nikon 105 f/2 DC - Hade tidigare 135 f/2 DC och den var för soft på f/2-f/2.8 samt hade enorma mängder CA, så blir lite skeptisk till denna.
105 f/1.4E - Lite dyr, lite stor och är den verkligen bra på riktigt?
200 f2 VR1 - Är ju rätt tung och stor och är det värt 22000 kr (beg) mer än 180f/2.8?

Jag har en EXAKTA-adapter till kameran (snart när Postnord gör rätt för sig. Fick avi i torsdags, men har inte kommit fram ännu...), så jag har även ett Meyer Görlitz 100 f/2.8 N Trioplan. Kan tänka mig att skaffa vintageobjektiv i exakta mount om det finns något bra där som man missat.

Har även köpt detta objektivet för makro, men ska testa om det går att ta porträtt med (utan att byta till spegellöst): http://toby-marshall.com/galleries/bokeh-tales/p-angenieux-st-heand-type-65-85-90mm-projection-lens/ (Väldigt soft tunnelbokeh)

Exempel 180:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/35229309434/in/dateposted/
Exempel 85:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/37005522994/in/dateposted/

Ska även testa att ta porträtt med min 28mm för att se vilka resultat man kan få. Den är rätt förlåtande med förvrängning även på nära håll tycker jag: https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/36888437760/in/pool-625570@N24/
 

jpgrahn

Aktiv medlem
105 f/1.4E - Lite dyr, lite stor och är den verkligen bra på riktigt?
- - -
Kort svar: Ja.
Lite längre svar: Stor och tung det stämmer. Köpte den i Japan i höstas och fick ett bra pris. Annars hade jag nog inte kunnat ha råd. Egentligen hade jag varit väldigt nöjd med en autofokusvariant av den gamla klassiska 2.5/105 som funnits i olika versioner de senaste 50 åren. Minst.
Om du nu ens överväger en 2/200 så är ju denna både mindre och billigare. Har aldrig provat en 2/200 och enligt diverse filmer på youtube så lär den vara lite bättre än 105:an men inte så mycket.
Men det är riktigt. Det är en fet klump. Men ett nöje att fotografera med!
 

nalle9

Aktiv medlem
Jag har provat en 105 f/1,4 på min D850 och det går faktiskt inte att gnälla på det resultatet. Knivskarpt på full bländare, jättefin oskärpa och jättebra motljusegenskaper. Hyggligt snabb autofokus. Visst är den större än tex en 50 f/1,8 men det känns ju bara skönt och kompenseras dessutom av att plånboken känns lite lättare att bära...
 

cardazio

Aktiv medlem
Samyang 135/2.0 billig och inga problem med AF ;)
De har jag också ägt och sålt :). Jättebra för pengarna, men långt och marginellt för trögt fokuskast samtidigt som oskärpan inte är på samma nivå som 85:an. (Sålde för övrigt min 135 DC till förmån för denna pga 135 DC var oanvändbar på största bländare)
 

cardazio

Aktiv medlem
105 f/1.4E - Lite dyr, lite stor och är den verkligen bra på riktigt?
- - -
Kort svar: Ja.
Lite längre svar: Stor och tung det stämmer. Köpte den i Japan i höstas och fick ett bra pris. Annars hade jag nog inte kunnat ha råd. Egentligen hade jag varit väldigt nöjd med en autofokusvariant av den gamla klassiska 2.5/105 som funnits i olika versioner de senaste 50 åren. Minst.
Om du nu ens överväger en 2/200 så är ju denna både mindre och billigare. Har aldrig provat en 2/200 och enligt diverse filmer på youtube så lär den vara lite bättre än 105:an men inte så mycket.
Men det är riktigt. Det är en fet klump. Men ett nöje att fotografera med!
Ska fortsätta kika på den - kan i och för sig låna den hos Kameradoktorn och testa i fält så ser man vad den går för.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hos Zeiss har du även 100/2 makrot som finns både som äldre ZF/ZF2 och Milvus bara för att kasta in en idé.
Kikade på både Planar och Milvus, men tror de lämpar sig mer för makro. Milvus var en förbättring över Planar däremot vad gäller bakgrundsoskärpan (under förutsättning att bilderna var korrekt taggade på Flickr, vilket inte alltid stämmer :)). Köper dock bara ZF2-objektiv numera - andrahandsvärdet på ZF-objektiv var väldigt dåligt så jag tappade en del pengar där.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
”105 f/1.4E - Lite dyr, lite stor och är den verkligen bra på riktigt?”

Har använt denna ett tag nu & tycker den är galet bra. Den är verkligen skarp på 1.4 & då har man mao användning av hög ljusstyrka. Sätter allra oftast skärpan. Dyr tycker jag personligen är när produkten inte är värd begärd kostnad. Jag tycker nästan den är värd vad den kostar....
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kan inte vara lätt att hitta objektiv till en sådan extremt kräsen fotograf där de flesta har kass bokeh, för tunga (vilket ju ljusstarka objektiv vanligtvis är) eller är för perfekta(!!!).
Du verkar i alla fall missat Sigmas 85/1,4 Art men det finns säkert något fel på den med.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Jag har provat en 105 f/1,4 på min D850 och det går faktiskt inte att gnälla på det resultatet. Knivskarpt på full bländare, jättefin oskärpa och jättebra motljusegenskaper. Hyggligt snabb autofokus. Visst är den större än tex en 50 f/1,8 men det känns ju bara skönt och kompenseras dessutom av att plånboken känns lite lättare att bära...
Kan bara hålla med, när jag testade 105f1,4 på min 850 blev jag mäkta imponerad. Det kommer finnas med i kameraväskan i framtiden.
 

cardazio

Aktiv medlem
Kan inte vara lätt att hitta objektiv till en sådan extremt kräsen fotograf där de flesta har kass bokeh, för tunga (vilket ju ljusstarka objektiv vanligtvis är) eller är för perfekta(!!!).
Du verkar i alla fall missat Sigmas 85/1,4 Art men det finns säkert något fel på den med.
Har redan en 85 f/1.4 som jag är riktigt nöjd med och du pekar bara på min fråga med din inflikning ovan. Är det något fel på att vilja ha något riktigt bra som man trivs med även ergonomiskt när man är ute 6-7 timmar i taget med utrustningen?
Är ute efter konstruktiva svar, så om denna tråden inte är för dig finns det andra.
 

cardazio

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, när jag testade 105f1,4 på min 850 blev jag mäkta imponerad. Det kommer finnas med i kameraväskan i framtiden.
Synd att jag inte klämde lite mer på den när jag var hos Kameradoktorn senast. Ska fortsätta kika på bildexempel även om det just nu lutar det lite åt 200 f2 trots vikt pga telekompressionen. Har ingen aning om hur jag ska lösa det praktiskt att ta med den besten dock - då hade 105 varit lämpligare.

Frågade nikonrepresentanterna för ett par veckor sedan om det var en ny 135:a på gång, men det var inget de kände till. Tror att en nikontappning av Sigmas 135 f/1.8 art skulle kunna bli riktigt bra.
 

cardazio

Aktiv medlem
”105 f/1.4E - Lite dyr, lite stor och är den verkligen bra på riktigt?”

Har använt denna ett tag nu & tycker den är galet bra. Den är verkligen skarp på 1.4 & då har man mao användning av hög ljusstyrka. Sätter allra oftast skärpan. Dyr tycker jag personligen är när produkten inte är värd begärd kostnad. Jag tycker nästan den är värd vad den kostar....
Har du testat autofokusen i lite sämre ljus och hur tyckte du att den presterade då?

Enda negativa jag har att säga om min nuvarande 85:a är att den får lite problem med autofokusen när det är sämre ljus (kör utan AF-lampa för att inte blända den jag fotar).
 

nalle9

Aktiv medlem
105:an är ju tjock men varken tyngre eller längre än en 70-200 (som jag upplever det i alla fall). Jag upplevde den snarare som lätt för att att den var så tjock... Jag bar grejerna genom att hålla i gluggen snarare än i huset och det kändes bra. Jag hade inga problem med autofokus i mörker.

Jag dreglar naturligtvis över en 200 f/2 men tänker nog lite som andra i tråden att det blir lite långt avstånd för porträtt. Med 105:an kom jag på mig själv med att behöva ta ett steg bakåt hela tiden för att få rätt utsnitt eftersom jag är mer van med 85mm.

85mm f/1,4 är den glugg som jag har tjänat mest stålars med. Min bedömning är att 105:an kommer att göra samma sak.
 

cardazio

Aktiv medlem
105:an är ju tjock men varken tyngre eller längre än en 70-200 (som jag upplever det i alla fall). Jag upplevde den snarare som lätt för att att den var så tjock... Jag bar grejerna genom att hålla i gluggen snarare än i huset och det kändes bra. Jag hade inga problem med autofokus i mörker.

Jag dreglar naturligtvis över en 200 f/2 men tänker nog lite som andra i tråden att det blir lite långt avstånd för porträtt. Med 105:an kom jag på mig själv med att behöva ta ett steg bakåt hela tiden för att få rätt utsnitt eftersom jag är mer van med 85mm.

85mm f/1,4 är den glugg som jag har tjänat mest stålars med. Min bedömning är att 105:an kommer att göra samma sak.
Det låter ju positivt. Får fundera lite hur det påverkar möjligheterna att komponera bakgrunden när man kör mer tele. Har ju stor frihet i det med 85an. Kanske får köra fler fälttester med 180 innan jag slår till på en 200 om jag kommer fram till den. 105 är det nog inget problem med på den fronten. Om jag skaffar en 200 octa kan en längre brännvidd ev bli lite problematisk beroende på hur man hanterar det.
 

nalle9

Aktiv medlem
Det låter ju positivt. Får fundera lite hur det påverkar möjligheterna att komponera bakgrunden när man kör mer tele. Har ju stor frihet i det med 85an. Kanske får köra fler fälttester med 180 innan jag slår till på en 200 om jag kommer fram till den. 105 är det nog inget problem med på den fronten. Om jag skaffar en 200 octa kan en längre brännvidd ev bli lite problematisk beroende på hur man hanterar det.
Det enklaste är ju att skaffa ALLA gluggar ;)
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Har du testat autofokusen i lite sämre ljus och hur tyckte du att den presterade då?

Enda negativa jag har att säga om min nuvarande 85:a är att den får lite problem med autofokusen när det är sämre ljus (kör utan AF-lampa för att inte blända den jag fotar).
Ja, den används även i svagare ljus & visst märker jag att den bommar oftare då men jag tycker den imponerar även då med att sätta skärpan i kritiska lägen. Jag skulle tro att det kan finnas förbättring att hämta på just den punkten i att använda modernare hus än jag kör med (D3s & D800)
Men igen - gillar hårt att den naglar skärpa på 1.4, det är fint & kanske borde vara en självklarhet. 85/1.4 har jag ingen erfarenhet av. Dock har jag tagit många bilder med 85/1.8 & en sån glugg behöver man inte jämföra med i några avseenden. Lycka till i sökandet!
 
ANNONS