Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur låg ISO kan man få?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Du jämför med 0v, 0w m.m.
Jag antar att problemet uppstår då det är definitionen som skiljer. Inom elektroniken m.m beskrivs värden som kan appliceras på allt. En sten har ett visst motstånd, du kan mäta spänning på en bok, du kan mäta vikt på en hamburgare.
Men du kan inte mäta ISO på varken en bulle, bastkjol eller bildörr.
Skalan kan endast användas på kameror, inte ens på saker som ser ut som en kamera. T.ex kamerahus utan sensor.
Dessa ting har alltså inte ISO 0.
För att vara en kamera måste den vara ljuskänslig, då har den per definition ett ISO-värde över 0.
Sedan går det givetvis bra att rita upp ett diagram med en linjär skala som börjar på 0 och ha ISO-skala som rubrik.
Men om du beskriver något med 0 blir skalan ogiltig.
Så om en kamera har 100 ISO så har den inte 100 ISO mer än något som har ISO 0 då det inte finns något som kan ha ISO 0 då det inte är en kamera.
Däremot kan saken som du vill tillskriva värdet ISO 0 mätas till 0v
Skilj på skala och mätning.

Men ok, vi kollar på mätning. Vad ska mätningen resultera i t ex om en sensor är dålig och bilden blir nästan svart, eller svart, dvs under vad instrumentet kan uppfatta?

Jag tycker den ska visa ISO 0.

Du accepterar ISO 0 i diagram så då har du förstått eller råkar ha samma åsikt om en del i mitt resonemang. Att ISO noll finns teoretiskt men inte praktiskt är olika saker och inget motsatsförhållande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
De mätinstrument som mäter detta (eller något mellanresultat) får alltså inte ha en nolla i sin skala ...
Jo, mätinstrumenten kan ha vilken skala du vill. Men skalan för ljuskänslighet i en kamera innehåller, per definition, bara värden som är större än noll.

Du förstår att detta är två olika saker, va?
 

iSolen.se

Guest
Jo, mätinstrumenten kan ha vilken skala du vill. Men skalan för ljuskänslighet i en kamera innehåller, per definition, bara värden som är större än noll.

Du förstår att detta är två olika saker, va?
Så mätinstrumentet får visa noll trots att du säger att ISO noll inte existerar på den skala mätintrumentet ska mäta.

Jag noterar.
 

sb12

Aktiv medlem
Skilj på skala och mätning.

Men ok, vi kollar på mätning. Vad ska mätningen resultera i t ex om en sensor är dålig och bilden blir nästan svart, eller svart, dvs under vad instrumentet kan uppfatta?

Jag tycker den ska visa ISO 0.

Du accepterar ISO 0 i diagram så då har du förstått eller råkar ha samma åsikt om en del i mitt resonemang. Att ISO noll finns teoretiskt men inte praktiskt är olika saker och inget motsatsförhållande.
Jag antar att om man mäter en sensors funktionalitet så använder man inte ISO som grund för mätningen. Kanske väljer man att mäta spänningen ut från sensorn. Ingen utsignal, då går det heller inte att sätta ett ISO- värde på sensorn.
Alltså, hur ska du kunna använda skalan utan sammanhang? Den hänger ju ihop med mätningen.
 

sb12

Aktiv medlem
Så mätinstrumentet får visa noll trots att du säger att ISO noll inte existerar på den skala mätintrumentet ska mäta.

Jag noterar.
Men man mäter ju andra värden än ISO för att bestämma ISO. Finns det inget ljus eller sensor att använda vid mätningen kan du heller inte bestämma ISO.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är svårt att ange formler i text men jag har ändå gjort ett försök ovan. Scrolla upp/bläddra tillbaka.

Du hittar också länken till wikipedia som visade sig vara korrekt om man läser under rätt standard.

Länken till fullständiga ISO-standarden leder till betalsida och länken till piratkopian är olaglig men finns säkert kvar ovan ändå.
Fast jag har inte hittat annat än konvertering mellan Logskala och linjär ISO. Går man igenom de olika formlerna i wkipedia ser jag inget som ger ISO 0 utan att något annat blir oändligt (finns olika ISOdefinitioner beroende på om man räknar S/N eller upp till men inte hela vägen till full well capacity t ex). Kan du räkna ut ett exempel med hjälp av dessa formler som ger ett ISO (linjärt) på 0?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så mätinstrumentet får visa noll trots att du säger att ISO noll inte existerar på den skala mätintrumentet ska mäta.
Nu skulle jag kunna citera dig igen och hävda att "Det är meningslöst att diskuttera [sic] detta med dig eftersom du inte kan skilja på teori/skala med praktik/uppmätta värden". Men egentligen tror jag att du förstår precis vad vi andra menar men har lite svårt att erkänna att du tänkte fel.
 

iSolen.se

Guest
Nu skulle jag kunna citera dig igen och hävda att "Det är meningslöst att diskuttera [sic] detta med dig eftersom du inte kan skilja på teori/skala med praktik/uppmätta värden". Men egentligen tror jag att du förstår precis vad vi andra menar men har lite svårt att erkänna att du tänkte fel.
Jag erkänner ibland att jag har fel, det har tex hänt i denna tråd med dig om DIN som jag till mitt försvar aldrig använt och du kom aldrig med det rätta svaret.

Jag noterar att arumenten om halvering som motivering till avsaknad nolla tystnat. Oändligt antal halveringar = 0, inte > 0. Det är också tyst om 0,8 ASA. Och alla som blandat ihop ISO-filmstandarden med ISO-digitalkamerastandarden. Där borde några personer ha erkännt sig ha fel. Differens och kvot har blandats ihop.

Du påstår också "en "längd" kan aldrig vara noll", och sa du inte också att ett avstånd inte kunde vara noll?

Har ett klot med radien noll inte volymen noll? Att mått inte får vara noll? Volymen av ingenting är noll.

Läs här om mått:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mått_(matematik)

och återkom.

När erkände du att du hade fel sist?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag erkänner ibland att jag har fel, det har tex hänt i denna tråd med dig om DIN som jag till mitt försvar aldrig använt och du kom aldrig med det rätta svaret.

Jag noterar att arumenten om halvering som motivering till avsaknad nolla tystnat. Oändligt antal halveringar = 0, inte > 0. Det är också tyst om 0,8 ASA. Och alla som blandat ihop ISO-filmstandarden med ISO-digitalkamerastandarden. Där borde några personer ha erkännt sig ha fel. Differens och kvot har blandats ihop.

Du påstår också "en "längd" kan aldrig vara noll", och sa du inte också att ett avstånd inte kunde vara noll?

Har ett klot med radien noll inte volymen noll? Att mått inte får vara noll? Volymen av ingenting är noll.

Läs här om mått:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mått_(matematik)

och återkom.

När erkände du att du hade fel sist?
Det är just det som du skriver att det behövs "ett oändligt antal halveringar" för att nå noll. Eftersom man inte kan ha ett oändligt antal halveringar blir det aldrig noll. Detta har inget att göra med att man kan räkna ut en summa av en oändlig geometrisl serie utan att för den sakens skull aldrig nå noll.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du påstår också "en "längd" kan aldrig vara noll", och sa du inte också att ett avstånd inte kunde vara noll?

Har ett klot med radien noll inte volymen noll? Att mått inte får vara noll? Volymen av ingenting är noll.
Ett avstånd kan inte vara noll, för då är det inget avstånd. Ett klot med radien noll är inte ett klot, det är ingenting. Ingenting har ingen volym och går inte att mäta.

Du har ju tidigare hävdat att noll finns med på skalan eftersom det är utsatt på din tumstock (det är det dock inte på mina tumstockar från Hultafors och Bahco) men hur ser brädan ut om längden är 0?
 

iSolen.se

Guest
Det är just det som du skriver att det behövs "ett oändligt antal halveringar" för att nå noll. Eftersom man inte kan ha ett oändligt antal halveringar blir det aldrig noll. Detta har inget att göra med att man kan räkna ut en summa av en oändlig geometrisl serie utan att för den sakens skull aldrig nå noll.
Eftersom det är en teoretisk gräns går det utmärkt att göra en oändlig mängd halveringar, men det spelar ingen roll, det är inte genom halveringar ISO är definierat ändå.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom det är en teoretisk gräns går det utmärkt att göra en oändlig mängd halveringar, men det spelar ingen roll, det är inte genom halveringar ISO är definierat ändå.
Men kan du med hjälp of formlerna enl tidigare hitta ett ställe och påvisa att ekvationerna fungerar om ISO (linjärt) är satt till 0 (inget blir odefinerat eller oändligt) eller att 0 blir svaret?
 

iSolen.se

Guest
... och uppenbarligen varken läste du eller funderade på det jag skrivit.
Jodå och det är precis så många brukar tycka om nollor i många sammanghang men läs gärna länken, de tar just upp volymen av ingenting.

Exempel på avstånd:

Avståndet mellan två parallella linjer är tex 1 meter.

Avståndet mellan två linjer som korsar varandra är 0 meter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja långt tillbaka i tiden fans det gubbar som alltid såg till att nollan på måttbandet hamnade rätt, en viktigt uppgift för att få ett korrekt mått både före behandling av plåten och efter tex klippning, skärning, så att det stämde med toleranser som kunden krävde för den beställda plåten, senare skulle jobbet göras med mindre folk, då fick man lägga en tyngd så att inte måttbandet rörde sig, men vad sånt är och liknade mätningar har med iso på en kamera att göra är svårt att begripa. att nollan inte är utmärkt med en nolla på tumstockar utan enbart ett start streck som markerar början, kallar man i folkmun som nollan.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror jag börjar förstå varför du inte förstår begreppen alls. Du tror att ISO är att jämställa med en fysikalisk storhet. Det är det såklart inte. Det är ett mått på hur en konstruktions egenskap agerar i en given situation. Det är som utsläppsnormer på bilmotorer. Så jag tror att ditt största problem är att du inte ens förstår vad ISO-skalan handlar om.
Ja, vi är ju flera som försökt förklara det för döva öron. Den standard som hänvisats till och länkats till kräver ju att flera faktorer uppfylls, vilket inte är möjligt med nollvärden. En kamera kan aldrig ha känsligheten 0 ISO även om det teoretiskt skulle gå att räkna ner till noll (vilket det inte gör).

Egentligen är förstås fortsatt diskussion totalt meningslös eftersom vi alla är överens (utom en som vägrar erkänna att han tänkt fel).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att producera en resultattabell för en kameratyp i enlighet med standarden antar jag att man under testerna faktiskt rattar in olika ISO-värden inför varje mätning.
De olika värdena som rattas in ger olika påverkan på signalen från sensorn.
Det hela sker elektroniskt.

Finns det något i standarden som förhindrar mekanisk justering av ljuskänslighet?

Som jag skrev tidigare skulle ett nedfällbart ND-filter kunna ge lägre ”resultat-ISO” vid mätningen. Och ett nerfällbart ”lock” skulle i praktiken ge ”resultat-ISO” som är noll.

Eller hur?

Kan tänka mig en marknad för inbyggt ND-filter. Men knappast en marknad för inbyggt lock.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eftersom det är en teoretisk gräns går det utmärkt att göra en oändlig mängd halveringar, men det spelar ingen roll, det är inte genom halveringar ISO är definierat ändå.
Halveringarna är ett enkelt sätt att förklara hur de olika skalorna är relaterade till varandra. ISO, tid och bländare alltså.

Men enligt samma princip kan såklart vilken kvot som helst användas. En tiondels höjning av ISO kan mötas med motsvarande förändring av tid eller bländare.

När ISO går mot noll går tid eller bländare mot oändlighet.
I standarden får inte tiden vara längre än 1/30 s.
Hur stor kan en bländare vara?
 
ANNONS