Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror att Nikon talar om release snart just bara för att folk inte ska byta till Sony etc. Utan att försöka få folk att stanna kvar.

Du tror inte att folk som är nära ett byte ändå byter till Sony etc. när de har väntat i en månad på Nikons tillkännagivande och sen får veta att de kan få sin nya kamera om sju månader? Det tror jag, men du kan ha helt rätt.
 
Din tolkning angående våren är inte ett rykte, utan ett uttalande från en Nikon-chef. Nikon Rumors (som jag personligen anser är den mest trovärdiga ryktessajten när det gäller Nikon) säger just att "by spring 2019" har feltolkats. Dessutom har just NR varit förvånansvärt träffsäkra på sistone. Det du skriver i din sista paragraf tyder väl ännu mer på att det lutar mot en tidigare säljstart? De producerar nog inte kameror för glatta livet åtta månader före säljstart, utan snarare två-tre månader före säljstart... Varför gå ut med pressmeddelanden i slutet på juli och officiella tillkännagivanden den 23 augusti om de inte tänker börja sälja något förrän om sju-åtta månader? Jag menar inte att man kan veta säkert, men jag tycker det känns svårt att motivera varför man tror på en säljstart i mars-april.

Artikeln här på fotosidan sa till våren och Q2 hade jag själv sett i rykten, det stod även Q2 i tråden här ovan.

Vi får väl se när säljstarten blir, det är ju det roliga med rykten, tidiga uttalanden och forumtrådar med spekulationer.

Om produktion, vi har ingen information om att den börjat producerats så vi kan nog inte resonera runt säljstart byggandes på någon sån uppgift eftersom det inte finns någon sådan uppgift.
 
Artikeln här på fotosidan sa till våren och Q2 hade jag själv sett i rykten, det stod även Q2 i tråden här ovan.

Vi får väl se när säljstarten blir, det är ju det roliga med rykten, tidiga uttalanden och forumtrådar med spekulationer.

Om produktion, vi har ingen information om att den börjat producerats så vi kan nog inte resonera runt säljstart byggandes på någon sån uppgift eftersom det inte finns någon sådan uppgift.

Det finns information som ar saker, t.ex. att kameran lanseras den 23 augusti.

Anvand sunt fornuft: Tror du de borjar salja kameran i Q2, dvs. 8 manader efter lanseringen eller tror du pa mig, 23 sept dvs.1 manad efter lansering.

Jag baserar min gissning pa vad Nikon gjorde med D850, inget annat.
 
Det är knappast fysiskt möjligt att få plats med en spegel i den fattningen med kort registeravstånd.

Om det inte är fysiskt möjligt att bygga en adapter från nya fattningen till F-mount blir det förstås ingen sådan.

Jag trodde det gick men krävde optik i adaptern.
 
Det finns information som ar saker, t.ex. att kameran lanseras den 23 augusti.

Anvand sunt fornuft: Tror du de borjar salja kameran i Q2, dvs. 8 manader efter lanseringen eller tror du pa mig, 23 sept dvs.1 manad efter lansering.

Jag baserar min gissning pa vad Nikon gjorde med D850, inget annat.

Ok, jag visste inte att det var lansering av kameran, då tror jag inte på Q2.

23 september är f ö en mycket bra dag att hämta ut en ny kamera på.
 
Det är skillnad på lansering och säljstart. Uttalandet om våren 2019 har jag uppfattat som säljstart.

Jag tror Nikon var mycket nojda med marknadsforingen av D850.

Forst borjade de pytsa ut rykten, sen kom en forlansering med fa detaljer, en manad senare den riktiga lanseringen och ytterliggare en manad till saljstart.

De lyckades halla intresset i forum, pa Youtube osv. under hela den tiden.

Varfor skulle de vanta 8 manader med att borja salja? Da kallnar ju hypen. Allt de gor nu ar helt forgaves.
 
Om det inte är fysiskt möjligt att bygga en adapter från nya fattningen till F-mount blir det förstås ingen sådan.

Jag trodde det gick men krävde optik i adaptern.

Adapter för att köra F går förstås, men frågan gällde om det kan komma en DSLR med den nya fattningen.

En adapter behöver inte ha några linser i och med ett kortare registeravstånd (precis som en adapter för Nikon F eller Canon EF till Sony E inte gör det).
 
Artikeln här på fotosidan sa till våren och Q2 hade jag själv sett i rykten, det stod även Q2 i tråden här ovan.

Vi får väl se när säljstarten blir, det är ju det roliga med rykten, tidiga uttalanden och forumtrådar med spekulationer.

Om produktion, vi har ingen information om att den börjat producerats så vi kan nog inte resonera runt säljstart byggandes på någon sån uppgift eftersom det inte finns någon sådan uppgift.

Nej, man kan inte bygga ett resonemang på en uppgift som inte finns, det håller jag helt med om. Men man kan ändå resonera kring säljstart utifrån andra uppgifter och därifrån komma fram till vad som är det mest rimliga.

Förövrigt, brukar kameratillverkare gå ut med särskild information kring när produktionen startar, eller brukar de nöja sig med att berätta när en produkt är "under utveckling"?
 
Adapter för att köra F går förstås, men frågan gällde om det kan komma en DSLR med den nya fattningen.

En adapter behöver inte ha några linser i och med ett kortare registeravstånd (precis som en adapter för Nikon F eller Canon EF till Sony E inte gör det).

Jag nämnde adaptern i samma mening och trodde det var baklängesadaptern du pratade om.

Du har säkert rätt, det blir nog svårt om inte omöjligt att få plats med någon spegel.
 
Nej, man kan inte bygga ett resonemang på en uppgift som inte finns, det håller jag helt med om. Men man kan ändå resonera kring säljstart utifrån andra uppgifter och därifrån komma fram till vad som är det mest rimliga.

Förövrigt, brukar kameratillverkare gå ut med särskild information kring när produktionen startar, eller brukar de nöja sig med att berätta när en produkt är "under utveckling"?

Nej men det läcker ibland ut, det är svårt att hemlighålla storskalig produktion någon längre tid.
 
Adapter för att köra F går förstås, men frågan gällde om det kan komma en DSLR med den nya fattningen.

En adapter behöver inte ha några linser i och med ett kortare registeravstånd (precis som en adapter för Nikon F eller Canon EF till Sony E inte gör det).

Jag tror det ar fysiskt och teoretiskt mojligt att bygga en adapter som konverterar Z-mount till F-fattning. Det skulle behovas optik i adaptern och da forloras ljus och bildkvalitet, sa i praktiken gar tror jag inte att det gar och det kommer inte att handa...
 
Det var exakt min uppfattning men nu pratas det om lansering redan 23 augusti, det är långt till säljstart q2.

Lanseringen verkar vara den 23 augusti. Jag har inte uppfattat något om säljstart Q2 2019, bara ”våren 2019” vilket kan var rätt tidigt 2019.

Det har hänt förr att det varit ett halvår mellan lansering och säljstart. För Nikon skulle det innebära att de hinner betatesta mjukvaran ordentligt och hinner tillverka ett stort antal kameror som är redo för säljstarten.
 
Jag tror det ar fysiskt och teoretiskt mojligt att bygga en adapter som konverterar Z-mount till F-fattning. Det skulle behovas optik i adaptern och da forloras ljus och bildkvalitet, sa i praktiken gar tror jag inte att det gar och det kommer inte att handa...

En dylik adapter lär som sagt inte bli aktuell (eller efterfrågas). Det är ju bara åt andra hållet som är intressant.
 
En dylik adapter lär som sagt inte bli aktuell (eller efterfrågas). Det är ju bara åt andra hållet som är intressant.

Om det mot förmodan skulle gå att bygga en Z-mount DSLR (heter den så, är namnet klart?) kamera vore det intressant, jag hade inte tänkt på svårigheten att få plats med spegeln när jag skrev inlägget.

Vänta nu, det skulle ju bli den vanliga adaptern som redan är på gång.

Det är ju andra hållet så de nya Z-mountobjektiven går att använda på dagen DSLR som är svårt.
 
Lanseringen verkar vara den 23 augusti. Jag har inte uppfattat något om säljstart Q2 2019, bara ”våren 2019” vilket kan var rätt tidigt 2019.

Det har hänt förr att det varit ett halvår mellan lansering och säljstart. För Nikon skulle det innebära att de hinner betatesta mjukvaran ordentligt och hinner tillverka ett stort antal kameror som är redo för säljstarten.

Du tror inte att händelsen 23 augusti releasar Z-systemet och att det kommer en kamera och objektivrelease senare? Allt för att hålla intresset vid liv?
 
I Nikons pressmeddelande står det om den 23/8 att "Nikon Inc. is pleased to announce the development of a next-generation full-frame (Nikon FX-format) mirrorless camera and NIKKOR lenses featuring a new mount."

announce = meddela, tillkännage

Sist i pressmeddelande skriver dom "Details, including the release date and suggested retail prices, will be shared at a later date."

Resten är rykten
 
I Nikons pressmeddelande står det om den 23/8 att "Nikon Inc. is pleased to announce the development of a next-generation full-frame (Nikon FX-format) mirrorless camera and NIKKOR lenses featuring a new mount."

announce = meddela, tillkännage

Sist i pressmeddelande skriver dom "Details, including the release date and suggested retail prices, will be shared at a later date."

Resten är rykten

Och videon ska man låta bli att se.
 
ANNONS