Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Vad tror ni det är för objektiv på bilderna.
Någon talade om att det ryktades om 24-70, 35 och 50 skulle släppas i samband med kameran.
Är det 50 som syns då? För det verkar knappast vara zoomen. Är inte den rätt stor i designen?

/Stefan

Om det nu är 50mm, kan man ju hoppas på ett f0.95 eller något i den stilen.
Att den är riktigt stor för att kunna vara 50 gör mig inget om det är fantastiskt bra optik.
Nikons 50 f1.8 G (som nu är skarpare än50 f1.4 G), ligger ju efter vad gäller Sigma och tamron.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Detta ar vad jag forvantar mig av Nikons nya spegellosa system:

- AF som har alla fordelar som Sony, med fokuspunkter over hela sensorn och Eye AF, men jag tror att Nikon kommer att bli snabbare. Jag har last nagonstans att de patenterat ny teknologi for AF-motorn i linsen for att uppna det malet

- Jag tror att bada sensorerna far BSI teknologi, vilket ger battre brusprestanda jamfort med Sony (ja, jag vet att A7iii har BSI).

- Jag tror att de lyckas overfora sin redan utmarkta ergonomi till det nya systemet

- Nikons nya fattning ryktas vara betydligt storre an Sonys och med kortare avstand till sensorn. Det tillater lattare och ljusstarkare objektiv. Rykten sager att Sony tidigt i utvecklingsarbetet bestamt sig for APS-C och att det ar anledningen till att de laste sig vid en mindre och samre fattning

- Nikons adapter for F-fattning kommer att fungera battre an adaptrar till nuvarande spegelfria kameror

- Om nagra ar kommer Nikon och Canon att dominera marknaden for FF spegelfria kameror
 

rronnbac

Aktiv medlem
Angående adapter så borde man väl kunna extrapolera från hur Canons adapter för EF till EOS M funkar, dvs så inihelsike bra.

Skälet är att de talar samma protokoll, dvs det enda som konverteras är fattningen, allt annat är "native"

Det är en jäkla skillnad mellan att adapter objektiv mellan olika system, då det där är två olika protokoll och adaptern ska översätta mellan dessa.

Nu hade Canon en fördel, i och med att man gick över till en helt ny elektronisk fattning med EF, så rimligtvis är det väl lite stökigare för Nikon, om de t.ex. tänker sig stödja gamla skruvdrivna objektiv etc.

Att adaptern kommer att funka utmärkt tror jag i alla händelser man kan vara säker på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Utbudet till Sony är idag ganska brett och har kameran en ny fattning lär det ta ett tag innan Nikon är ifatt.
Om man har i åtanke att många av Sigmas objektiv fungerar suveränt bra ihop med MC-11 (Nu tänker jag på de tre senaste FF-husen från Sony).
Fungerar nästan perfekt med Canonobjektiv (förutom följande AF i serietagningsläge vid själva fotograferande).
Sen att det finns massa adaptrar man kan koppla ihop äldre objektiv.
Dessutom passar ju alla APS-C objektiv FF-husen för Sony.

Sen har ju Sigma anpassat, 9st? av deras Art med FE-fattning och fler lär komma.
Tamron har med sin 28-75/2.8 och antagligen finns fler design deras bord. Tokina har också introducerat sig med Firin 20.
Samyang har en del riktigt bra högpresterande med AF.

Så nog finns det lite att välja att mellan. Såklart klart mindre än till Canon och Nikon, men de är mkt äldre objektiv. Ska vi endast gå på deras originalobjektiv och senaste modellerna så blir ju färre för dom att välja mellan med.

Huruvida ett objektiv är designat för en spegelreflexkamera eller en spegellösa kamera verkar inte göra någon större skillnad när man inte tittar på vidvinklar (och ibland inte ens då). Sigma hävdar att det går en gräns vid ca 35mm... Och tittar man på Sonys objektivutbud ser det inte roligt ut alls för oss som vill ha ett 50/1.4 som matchar objektiven från 60-80-talet storleksmässigt.
Du gick väl inte på Sigmas löjliga marknadsavdelnings påhitt? Det där skrev dom om när de behöll sin Art-armada och lät den få FE-fattning (typ inbyggd MC-11). Det var för att vinna lite tid på att utveckla nya design om marknaden skulle komma. Får se om de kan göra en som passa alla tre, dvs Sony, Canon och Nikon. De får ju lägga sig på minsta gemensamma nämnare för att passa alla. Nikons fattning verkar ju enorm så om de ska göra en optimerad ekonomisk vinst så måste de ju göra en "mindre" bra för Nikon skulle jag tro.

Sigmas gamla 50/1.4 var 68mm lång. Deras Art är 100mm. Dvs 47% längre! Canons f/1.4 version är endast 51mm lång. Och tänk på att dessa var designade för DSLR.
Tittar vi på 85:eek:r så bland de med AF för Canon så är den kortaste 88mm och den längsta är 126mm vad jag kunde se hos Cyberphoto, dvs 43% skillnad.
Går vi upp till de enda två existernade 105/1.4 så är Nikons 106mm och väger in sig på 985g, medan Sigma är 131mm och 1645g.
Så att de inte kan korta ner längd och vikt är nog bara skitsnack. Allt är ju kompromisser och olika design av deras ingenjörer.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nikons pressrelease..
"Development of a next-generation full-frame mirrorless camera and NIKKOR lenses — featuring a new mount — that pursues a new dimension in optical performance

July 25, 2018

TOKYO - Nikon Corporation (Nikon) is pleased to announce the development of a full-frame, Nikon FX-format, mirrorless camera and NIKKOR lenses featuring a new mount.

The mirrorless camera and NIKKOR lenses that are in development have enabled the pursuit of a new dimension in optical performance, with the adoption of a new mount. The mirrorless camera is the result of Nikon's advanced optical and manufacturing capabilities gained through over a century of heritage, as well as superior image-processing technology. The expertise built up through the development of Nikon's digital SLR cameras has also critically contributed to this development.

With this new mirrorless camera and NIKKOR lenses, we are committed to providing photographers with the ability to capture images that are richer and more vivid than ever before.

Additionally, a new mount adapter is being developed for the new mirrorless camera. This will work with the NIKKOR F mount lenses that are part of the Nikon digital SLR system, adding to the variety of choices for photographers.

Nikon will continue to lead imaging culture with the launch of this new mirrorless camera, as well as with the continued development of Nikon digital SLR cameras, providing consumers with the choice of enjoying the unique values of either system.
"


No shit, Sherlock! Nåt mer vi inte visste?

Läser jag rätt mellan raderna så har de ingen kamera ännu som kommer detta året. De släppte videon och denna text för att försöka minimera antalet som antingen övergår till Sony och nyköpare av system.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Sigmas gamla 50/1.4 var 68mm lång. Deras Art är 100mm. Dvs 47% längre! Canons f/1.4 version är endast 51mm lång. Och tänk på att dessa var designade för DSLR.
Jag vet inte så mycket om Sigmas gamla 50/1.4 men Canon EF 50mm f/1.4 USM var konstruerad för att användas med film.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet inte så mycket om Sigmas gamla 50/1.4 men Canon EF 50mm f/1.4 USM var konstruerad för att användas med film.
Är det skillnad på storleksmässigt om man designar den för SLR eller DSLR? Är ju samma fattning och samma avstånd till sensorn.

Nikons motsvarighet som kom 2008 och är gjord för DSLR är 54mm lång.

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte så mycket om Sigmas gamla 50/1.4 men Canon EF 50mm f/1.4 USM var konstruerad för att användas med film.
Så gammal är inte Sigmas föregångare till Art, men den är betydligt sämre än Art-objektivet. OpticalLimits/Photozone har testat båda och det är minst sagt en betydande skillnad. Det äldre objektivet mäter i princip obefintlig kantskärpa på större bländare.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det skillnad på storleksmässigt om man designar den för SLR eller DSLR? Är ju samma fattning och samma avstånd till sensorn.
Det har visat sig att objektiv behöver vara mer telecentriska (lite förenklat) när de ska användas på en digitalkamera jämfört med på en filmkamera. Det är därför Sigmas ART-femtia är så lång.

Ju kortare registeravstånd och ju kortare brännvidd desto mer märks skillnaden.

Nikons motsvarighet som kom 2008 och är gjord för DSLR är 54mm lång.
Den presterar inte heller lika bra som Sigma ART.
 

iSolen.se

Guest
Det har visat sig att objektiv behöver vara mer telecentriska (lite förenklat) när de ska användas på en digitalkamera jämfört med på en filmkamera. Det är därför Sigmas ART-femtia är så lång.

Ju kortare registeravstånd och ju kortare brännvidd desto mer märks skillnaden.


Den presterar inte heller lika bra som Sigma ART.
Man kan ju titta lite på Nikons 58mm.
 

martinot

Aktiv medlem
Ola har sammanfattat det väl tycker jag! Det kommer nog inte vara en perfekt kamera i första generationen, men sen blir det åka av :)
Jo, det kommer nog ta några modeller innan de är någorlunda på banan (precis som det gjort för andra spegellösa tillverkare).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att nikon-nikon adaptern kommer vara mycket bättre än canon-sony och nikon-sony så objektivutbudet kommer vida överträffa Sonys utbud dag ett.

Nikon kommer alltså inte ha samma panik att få fram nya objektiv som Sony har/hade.
Ja, de kan nog ta lite tid på sig, och det kommer säkert att ta ett tag innan "native"-objektiv finns på plats. Men som du och PMD är inne på så blir det nog inte så mycket tekniskt strul då protokoll och signaler förmodligen kommer vara väldigt lika med Nikon F.
 
ANNONS