Annons

Vem behöver fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jo jag har väntat på en sån kommentar, "alla" som tidigare köpt APS-C har på senare år köpt eller i alla fall tittat på småbild. Speciellt i år när det dykt upp så många små småbildskameror.

Ja du har en poäng där med just mindre småbildskameror, Z7 är mindre och lättare än en klassisk APS-C som 7D och nu får dom plats med större sensor också. Fågel/djurfotografen tror jag ofta har med sig en APS-C för crop:n skull om avstånden ökar. Fujis 100-400 når ju 600mm ( ändrad vinkel ) Canon 640mm ( crop 1,6 )
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ni gralar om semantik, inte fotografi...
Vi diskuterar ifall man med tekniska lösningar kan åstadkomma ett resultat med liten sensor som i alla fotografiska avseenden motsvarar resultatet från en större sensor.

I sanning något med liten betydelse för praktisk fotografering, men eventuellt av intresse i en tråd om betydelsen av sensorstorlek.

Men helt obetydligt för praktisk fotografering är det inte eftersom exempelvis stitchning inte är en helt ovanlig metod vid landskapsfotografering.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja du har en poäng där med just mindre småbildskameror, Z7 är mindre och lättare än en klassisk APS-C som 7D och nu får dom plats med större sensor också. Fågel/djurfotografen tror jag ofta har med sig en APS-C för crop:n skull om avstånden ökar. Fujis 100-400 når ju 600mm ( ändrad vinkel ) Canon 640mm ( crop 1,6 )
Thom Hogan pastar att han fatt indikationer fran Nikons Europeiske produktchef, att de jobbar med en spegelfri uppfoljare till D500.

Om man lagger ihop olika uttalanden, verkar som om de utvecklar snabbare spegelfria kameror med battre autofokus, bade for fullformat och med APS-C sensor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Thom Hogan pastar att han fatt indikationer fran Nikons Europeiske produktchef, att de jobbar med en spegelfri uppfoljare till D500.

Om man lagger ihop olika uttalanden, verkar som om de utvecklar snabbare spegelfria kameror med battre autofokus, bade for fullformat och med APS-C sensor.

Ja det tror jag absolut, APS-C har sin givna plats precis som även andra format M4/3 och nedåt, även 1 tummare klarar Iso 3200 ganska så väl så utvecklingen går framåt, Telefonerna har en märkligt bra automatik dom kan vara i absoluta framkanten vad gäller teknik.


För tillfället är väl den klassiska balansen lite rubbad efter att vi varit vana vid mustiga magnesium modeller med tunga batterier, fota en vecka med samma laddning typ, nu skramlar lätta batterier i fickan i stället.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja det tror jag absolut, APS-C har sin givna plats precis som även andra format M4/3 och nedåt, även 1 tummare klarar Iso 3200 ganska så väl så utvecklingen går framåt, Telefonerna har en märkligt bra automatik dom kan vara i absoluta framkanten vad gäller teknik.


För tillfället är väl den klassiska balansen lite rubbad efter att vi varit vana vid mustiga magnesium modeller med tunga batterier, fota en vecka med samma laddning typ, nu skramlar lätta batterier i fickan i stället.
Jag haller med om att alla format har sin plats. Daremot ar jag mer skeptisk till att mindre sensorer klarar hoga ISO:n lika bra.

Min erfarenhet ar att for viss typ av fotografering sa ser man markbart samre kvalitet ocksa hos fullformat nar man okar ISO.

Jag talar da om portrattfotografering.

Jag fotar bade med en Nikon D750 och en Sony A7iii och marker att bada forlorar lystern i hudtonerna redan vid ISO 800 (eller kanske redan lagre). Det ar en kombination av farger, dynamiskt omfang (kontrast) och skarpa.

Jag ser darfor fram mot att anvanda ISO 64 med Nikon Z7.

Nedan ar tva exempel pa bilder tagna inom ett par minuter.

Nikon D750, Tamron 70-200/2.8 G2

#1: f/2.8, 1/160s, ISO 800, 70mm
#2: f/2.8, 1/50s, ISO 100, 70mm
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Är det samma skala i båda graferna? Hur beräknas "imatest score"?
(En kort sammanfattning vore fint så jag slipper läsa igenom hela imatestteorin.)

Den första länken ser bara ut att redovisa ett test av Fujifilmobjektivet. Var finns testet av Nikkorobjektivet?

Är MFT-mätningen gjord vid samma frekvens för båda objektiven?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är det samma skala i båda graferna? Hur beräknas "imatest score"?
(En kort sammanfattning vore fint så jag slipper läsa igenom hela imatestteorin.)

Den första länken ser bara ut att redovisa ett test av Fujifilmobjektivet. Var finns testet av Nikkorobjektivet?

Är MFT-mätningen gjord vid samma frekvens för båda objektiven?
Imatestscore ar proportionellt mot upplosning i linjepar/mm. Du hittar Nikons objektiv och ett stort antal andra om du klickar pa "Lenses" i huvudet till lanken jag just skickade dig.
 

iSolen.se

Guest
Du svarade ju! ;-)

Jag har problem nar jag anvander min PC. Om jag byter till svenskt tangentbord sa blir det en massa problem som tvingar mig att starta om datorn. Nar jag anvander min Mac gar det battre.

IT-ansvarige sager att det beror pa att min dator egentligen ar for gammal for Windows 10. Jag ska bara vara har en manad till och sedan kommer de att ge mig en Windows Surface Pro och da hoppas jag allt fungerar.

...
Alternativa tangentbord kan du fixa själv utan inblandning av admin.

Sajtmaila mig så hjälper jag dig. Jag har suttit hos många kunder som krånglat.

Jag byter mellan amerikanskt och svenskt tangentbord 100 gånger om dagen. Ibland även brittiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
Imatestscore ar proportionellt mot upplosning i linjepar/mm. Du hittar Nikons objektiv och ett stort antal andra om du klickar pa "Lenses" i huvudet till lanken jag just skickade dig.
Jag är inte övertygad om att de båda graferna går att jämföra rakt av. Om MFT-mätningarna är gjorde med samma frekvens är de definitivt inte jämförbara.

Hur görs MTF-mätningarna, f.ö.? Om en kamera är inblandad så påverkar det, så man bör använda samma kamera för båda objektiven, men helst mäta utan kamera.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag är inte övertygad om att de båda graferna går att jämföra rakt av. Om MFT-mätningarna är gjorde med samma frekvens är de definitivt inte jämförbara.

Hur görs MTF-mätningarna, f.ö.? Om en kamera är inblandad så påverkar det, så man bör använda samma kamera för båda objektiven, men helst mäta utan kamera.
Vi behover inte fortsatta jamfora.

Nagon sa att Fujis objektiv ar battre and Nikons och att det skulle motivera skillnaden i pris.

Hur man an vrider och vander pa matningarna sa tvivlar jag pa att det gar att visa att det pastaendet stammer.
 

afe

Aktiv medlem
Vi behover inte fortsatta jamfora.

Nagon sa att Fujis objektiv ar battre and Nikons och att det skulle motivera skillnaden i pris.

Hur man an vrider och vander pa matningarna sa tvivlar jag pa att det gar att visa att det pastaendet stammer.
Det går heller inte att visa att det motsatta förhållandet råder när mätningarna inte gjorts av samma testare eller på exakt samma sätt. Grafer från olika testare är för mig totalt meningslösa att jämföra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är inte övertygad om att de båda graferna går att jämföra rakt av. Om MFT-mätningarna är gjorde med samma frekvens är de definitivt inte jämförbara.

Hur görs MTF-mätningarna, f.ö.? Om en kamera är inblandad så påverkar det, så man bör använda samma kamera för båda objektiven, men helst mäta utan kamera.
Det lär inte gå att jämföra på det sättet, men det man kan få en indikation om är hur objektivet beter sig över bildytan. 85/1,8G är i vilket fall väldigt skarpt om man får till det, även på stora bländare. Det säger jag när jag har en D810. Som många ljusstarka objektiv lider det dock lite av grön/lila aberration utanför fokusplanet. Om Fujis 56:a är bättre eller sämre vet jag inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En vild gissning är att Canon tog fram en mycket bra sensor, de andra stod utan.
Även på APS-C låg de före.
Visst låg Canon, vilket idag kanske låter konstigt, före i en del avseenden sensormässigt längre tillbaka*. Just denna fråga handlar sannolikt helt enkelt om förmågan att tillverka en så stor sensor som småbild i rimlig mängd till (någorlunda) hanterbar kostnad.

Sedan beror det lite på vad man menar. Kodak använde Nikon-hus till några av sina småbildshus, så den som hade pengar och Nikon-objektiv hade den möjligheten.

*Lite av en förenkling, för Canon håller på med allt möjligt, men om vi nu pratar "standard"-sensorer för stillbildskameror.
 
ANNONS