Annons

Objektiv med mycket karatär

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag söker objektiv med mycket karaktär för porträtt. Jag har en sony a7rIII så det finns adaptrar till det mesta.

Vad finns det för härliga äldre som nya objektivet som har extremt mycket karaktär?

Kan tänka mig från typ 35mm upp till 200mm
 

MattiasL

Aktiv medlem
Helios 44, 58mm f/2 är en bra inkörsport. Lite knepig m42-optik. Rätt skarp, virvlande oskärpa, lite dubbla konturer i oskärpan. Känns rätt mycket som ett budgetalternativ till Lomographys Petzval, som också är fin.

Själv är jag väldigt förtjust i något så alldagligt som Nikkor 50/1,4 ais.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Helios 44 är ju en riktigt överskattad glugg med oförtjänt mycket skrivet om den i och med "swirly bokeh"-fenomenet som uppstår vid unika och ganska ovanliga förhållanden.

Priset har ju gått upp rejält på gluggen i och med att den ofta nämns och skrivs om. Jag vet ingen som fotograferar med den. Man köper, testar och säljer. Precis som jag själv gjorde.

Jag tycker det är roligare att köpa ett gäng objektivadaptrar och sen gå och leta på Myrorna/Bikupan/Stadsmissionen. Köp lite billiga objektiv och utforska själv istället för att betala överpris för internetfenomen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mitakon 50/0.95 ger lite vintagekänsla över bilderna samtidigt som den är "ljusstark". Skriver så pga transmittansen inte är lika bra. Dessutom är objektivet nativ så ingen adapter behövs. Tredje itterationen är nyligen släppt. För andra som är intresserade så kommer den även att tillverkas för Z- och R-mount. Är väl därför tredje versionen är släppt.

/stefan
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
7artisans 50mm f1.1 har mycket karaktär, mellan f1.1 - f1.3 är det ganska speciell bokeh och karaktär, från f1.4 är det lite mer traditionellt men tex lampor som är i bild eller i kant blöder in lite likt solen även när man bländat ner, så det blir "najs feeling" i bilderna.

Kantskärpan är ganska dålig på alla bländartal vilket oxo bidrar en hel del.

Är lite av ett älska/hata objektiv tror jag. Jag gillar det väldigt mycket. Liten och "billig".
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Söker du bokehmonster till porträtt och makro?
Tokina 90mm f2.5 AT-X Macro ("Bokina")
https://phillipreeve.net/blog/tokina-x-macro-90mm-12-5-review/
https://www.pentaxforums.com/userreviews/tokina-90mm-f2-5-x-macro.html

Vivitar Series 1 90mm F2.5 Macro
https://www.pentaxforums.com/userreviews/vivitar-series-1-90mm-2-5-macro.html

Tamron Adaptall-2 SP 90mm f/2.5 (52B/52BB)
https://www.pentaxforums.com/userreviews/tamron-adaptall-2-sp-90mm-f-2-5-52b.html

Meyer-Optik Görlitz Orestor 135 mm f/ 2.8 (King of Bokeh) 15 bländarblad!
http://allphotolenses.com/lenses/item/c_317.html

Normaler med fin bokeh:
SMC Pentax (M och K) 50-55mm f/1.7-2.0
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nikons 105 och 135 DC objektiv, har själv inte använt dessa men sett ett antal fina bilder. DC funktion kan göra fram o bakgrund blir ännu mer oskarpa
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Har testat (så klart) ett knippe Nikkor 105mm f/2.5 version 6 och 7:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4354024#forum-post-62124551

Skillnaden mellan Ai och Ai-s är obetydlig, om du kör adapter spelar det ingen roll alls, t.o.m. pre-Ai funkar perfa. Priserna är generellt högre på AI-s trots att många Ai har samma optik som Ai-s.

Det är en skarp glugg med fin bokeh, utmärkt till porträtt. Som så många andra gluggar från den här tiden är de byggda som stridsvagnar. Ingen AF- eller antiskakmotor som kan krångla.
 

PMD

Aktiv medlem
Knasig Bokeh har spegeltelen (donuts). Kanske opraktiskt med 500mm för porträtt bara..
Det finns spegelelen på 300mm också, det är lite ovanför TS övre gräns dock. Det dyker upp begagnade sådana lite då och då.

Jag har även sett spegeltelen på 250mm men de är mycket mer sällsynta.
 

PMD

Aktiv medlem
Om suddighet är ett slags karaktär så kan du prova Canon EF 135mm f/2.8 Soft Focus. På maxinställningen blir det väldigt mjukt och luddigt. :)

Men om man vrider in måttligt mycket sfärisk aberration så kan det bli rätt bra.
 

cardazio

Aktiv medlem
Pratade med toby marshall för ett tag sedan (kolla hans hemsida http://toby-marshall.com) och det verkar som du har större chans till mycket karaktär i kortare brännvidder).

Meyer görlitz trioplan 100 f2.8 är nummer ett på bubbeögumbakgrunder. Finns en från östtyskland som är svart och heter 2.8N samt en i silver från vösttyskland med 15 bländarblad som kostar det dubbla.

Obs du kan ha 5000 bländarblad, men när du kör full öppning, så är de ju bortfällda... Varför betala för det? Enbart nedbländat kan du ha nytta av det...

Vad gäller 105/135 dc så är 105 dc bättre i det avseendet enl en kompis som kikat på båda. Den softar dock till sig precis som vintageobjektiven när du gör så -räkna inte med superskarpa bilder där på dc +/-2, men tillräckligt skarpa i mitten kan jag tänka mig +halo-effekt.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Pratade med toby marshall för ett tag sedan (kolla hans hemsida http://toby-marshall.com) och det verkar som du har större chans till mycket karaktär i kortare brännvidder).

Meyer görlitz trioplan 100 f2.8 är nummer ett på bubbeögumbakgrunder. Finns en från östtyskland som är svart och heter 2.8N samt en i silver från vösttyskland med 15 bländarblad som kostar det dubbla.

Obs du kan ha 5000 bländarblad, men när du kör full öppning, så är de ju bortfällda... Varför betala för det? Enbart nedbländat kan du ha nytta av det...

Vad gäller 105/135 dc så är 105 dc bättre i det avseendet enl en kompis som kikat på båda. Den softar dock till sig precis som vintageobjektiven när du gör så -räkna inte med superskarpa bilder där på dc +/-2, men tillräckligt skarpa i mitten kan jag tänka mig +halo-effekt.
Karaktär eller attityd är ett högst subjektivt begrepp. Vad är man ute efter? Skärpa, kontrast, bokeh, 3D-pop, mikrokontrast, färgåtervinning, minimal CA, aberration och distorsion, byggkvalitet, vikt etc..? Vad är du beredd att betala? Finns inget objektiv som maxar på alla parametrarna.

Bokeh ökar med brännvidden och storleken på bländaren, vidvinklar har sällan iögonfallande bokeh. Stor bländaröppning ger generellt mer bokeh men du får betala med sämre prestanda från andra parametrar (tex. skärpa och kontrast).

Tack för länken till Toby. Tyvärr är hans testade gluggar ytterst sällsynta, i varje fall här i Sverige. Antar TS söker nåt som går att köpa.
 

Smw

Aktiv medlem
Helios 44 är ju en riktigt överskattad glugg med oförtjänt mycket skrivet om den i och med "swirly bokeh"-fenomenet som uppstår vid unika och ganska ovanliga förhållanden.

Priset har ju gått upp rejält på gluggen i och med att den ofta nämns och skrivs om. Jag vet ingen som fotograferar med den. Man köper, testar och säljer. Precis som jag själv gjorde.

Jag tycker det är roligare att köpa ett gäng objektivadaptrar och sen gå och leta på Myrorna/Bikupan/Stadsmissionen. Köp lite billiga objektiv och utforska själv istället för att betala överpris för internetfenomen.
Hej !

Till skillnad mot Jockethorne så tycker jag att H44 är ett "häftigt" karraktärsfullt
objektiv, men tänk på att modernare variant, detsu mindre egen.

Gå helst på 44 M39 med 13 bländarlameller, om bäst med minst två
nollor först i serienr.

H44-2 anses väl vara den bästa blandningen mellan svirvl och skärpa.

Meyer Optiks Görlitz , MOG, har ett antal omtyckta,
Tidigare nämda Orestor 135 2,8 , min favorit Orestor 100 2,8.
Oreston 50 1,8 Primoplan 50 1,9.

Anständigt skarpa och behandlar övergångarna mellan skärpa-oskärpa
på ett trevligt sätt, det finns skarpare gluggar men bilderna blir
i regel sköna att se på.

Min Primoplan slår i pegeln på 6D vid fokus oändligt, så
det är väl inte en optimal kombination.

//MW
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Det finns spegelelen på 300mm också, det är lite ovanför TS övre gräns dock. Det dyker upp begagnade sådana lite då och då.

Jag har även sett spegeltelen på 250mm men de är mycket mer sällsynta.
Spegeltelen ger konstig och störande oskärpa i bakgrunden.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för länken till Toby. Tyvärr är hans testade gluggar ytterst sällsynta, i varje fall här i Sverige. Antar TS söker nåt som går att köpa.
Han har köpt massor av objektiv och vissa är med på sidan, men just projektionsobjektiv med få element är ett hett tips. Köpte själv en angenieux type 65 85-95mm (tre element) för ca 2000 kr på ebay och den hade liknande karaktär, men med kortare brännvidd hade den varit ännu häftigare. Det svåra är att hitta de som är tillräckligt skarpa i mitten, men finns många billiga på ebay om man är äventyrssugen.
 
ANNONS