Annons

Vad ska man sätta så pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Moderator får gärna flytta denna tråd till passande kategori

Så jag har blivit ”bokad” av en kille som vill betala mig för att ta porträtt bilder.. är en ”amatör” fotograf så vet inte vad jag ska sätta så pris? Vi tänkte ta olika bilder på honom runt om i Stockholm och vet inte vad jag ska betala. Några tips?
 

ja-foto

Aktiv medlem
Moderator får gärna flytta denna tråd till passande kategori

Så jag har blivit ”bokad” av en kille som vill betala mig för att ta porträtt bilder.. är en ”amatör” fotograf så vet inte vad jag ska sätta så pris? Vi tänkte ta olika bilder på honom runt om i Stockholm och vet inte vad jag ska betala. Några tips?
Det här blev rörigt, vem ska fota vem? Och vem ska betala för vad?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En fotograf måste sätta ett pris som leder till en inkomst att försörja sig på.

Exempelvis, om man vill ta ut en lön på 30.000 kronor och man har en faktureringsgrad på 50% så måste man ta betalt ungefär 3000 kronor per dag, exklusive moms. Sen tillkommer alla kostnader.

Om det är en one-off och du försörjer dig på något annat sätt så är det naturligtvis annorlunda.

Kanske någonstans mitt emellan, säg 1500:- för en dags arbete.

Det beror också på vad du tänker dig att leverera. Fundera på hur mycket tid du tror att du kommer att lägga totalt på fotografering, redigering, transport osv.
 

juckeyy

Aktiv medlem
En fotograf måste sätta ett pris som leder till en inkomst att försörja sig på.

Exempelvis, om man vill ta ut en lön på 30.000 kronor och man har en faktureringsgrad på 50% så måste man ta betalt ungefär 3000 kronor per dag, exklusive moms. Sen tillkommer alla kostnader.

Om det är en one-off och du försörjer dig på något annat sätt så är det naturligtvis annorlunda.

Kanske någonstans mitt emellan, säg 1500:- för en dags arbete.

Det beror också på vad du tänker dig att leverera. Fundera på hur mycket tid du tror att du kommer att lägga totalt på fotografering, redigering, transport osv.
Självklart är det så, men frågan är ställd som vad "kan man" ta för pris som amatör, som gör det på hobbynivå och inte för att försörja sig. Jag är nämligen intresserad av svar på frågan också :)

Själv har jag tänkt att försöka köra igång i sommar och funderar på vad man kan ta för pris, är 400-500kr för en timma fotografering + redigering för mycket att ta för en amatör?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Självklart är det så, men frågan är ställd som vad "kan man" ta för pris som amatör, som gör det på hobbynivå och inte för att försörja sig. Jag är nämligen intresserad av svar på frågan också :)

Själv har jag tänkt att försöka köra igång i sommar och funderar på vad man kan ta för pris, är 400-500kr för en timma fotografering + redigering för mycket att ta för en amatör?
Jag angav exemplet ovan för att använda som referens.

Priset du kan ta beror en hel del på vilken kvalitet du levererar.

Om dina fotografier håller samma klass som en professionell fotograf bör du kunna ligga på den nivån du anger ovan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En timpenning om 500 kronor låter billigt oavsett vad man gör. Om man gör det kommersiellt. Av slanten försvinner ju en hel del i avgifter till storebror.

Om man istället ser det som en hobby så kan man börja med ersättning för faktiska kostnader, och sedan lägga på lite för att börja spara till nästa fotopryl.

Man kan också se det som att det är kul att få en modell att öva på. En som ställer upp en hel dag. Och vara glad att man slipper betala för det.

Själv så har jag gjort två porträttuppdrag helt gratis. Jag fotograferar bara för att det ät roligt och tackar bara ja till uppdrag som passar mig.

Jag hade en kompis i gymnasiet som tog på sig stt arrangera ljuset under alla skolfester. Under gymnasieåren byggde han upp en ansenlig ljusutrustning och direkt efter skolan startade han firma. Ganska snart kom han glidande i en Lotus Esprit när vi andra körde Volvo Amazon.

Svaret på din fråga ligger i din egen ambition.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om dina fotografier håller samma klass som en professionell fotograf bör du kunna ligga på den nivån du anger ovan.
400-500 kr för en timmas fotografering och sedan redigering och leverans. Det är extremt billigt.

Till TS: aldrig fel att börja lite lägre för att bygga upp en bas, men ett vanligt misstag är att marknadsföra sig som den där billiga fotografen. Dina kunder vänjer sig snabbt. Om din ambition är att växa och kanske göra en karriär inom yrket (helt eller delvis)

Oavsett så tycker jag att du som amatör med gott samvete kan debitera minst det dubbla för en sådan session. Värdera även din tid. Inte bara värdet av att bygga upp en portfolio
 
ANNONS