Annons

Vad är bra och vad är dåligt med min kamerautrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Spretigt, befinner mig i både Canon och Sony varav glasen är merparten Canon medans favorithusen blir mer och mer Sony.
Så det är mycket metabones, vilket är sissådär, speciellt då jag filmar mycket. Det blir många kompromisser och prutande på funktioner. Dessutom blir det dyrt att renodla Sonyfattning, och flickvännen är dessutom kvar i Canon.
Dyrt och omständigt är nackdelen.
Kunna plocka russin ur kakan är fördelen.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Bäst med mina grejor är förhållandet mellan fickbarhet och teknisk prestanda / bildkvalitet :)

Sämst ... inköpspriset, antar jag...

Sony A6300 och ett par fasta objektiv
 

Falumas

Aktiv medlem
Spretigt, befinner mig i både Canon och Sony varav glasen är merparten Canon medans favorithusen blir mer och mer Sony.
Så det är mycket metabones, vilket är sissådär, speciellt då jag filmar mycket. Det blir många kompromisser och prutande på funktioner. Dessutom blir det dyrt att renodla Sonyfattning, och flickvännen är dessutom kvar i Canon.
Dyrt och omständigt är nackdelen.
Kunna plocka russin ur kakan är fördelen.
Finns det inga bra adaptrar till Canonobjektiv på en Sonykamera. Funderar själv lite på att skaffa en till min Nikon, enligt vad jag läst skall EZ->Nikon Z fungera perfekt med all funktionalitet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Finns det inga bra adaptrar till Canonobjektiv på en Sonykamera. Funderar själv lite på att skaffa en till min Nikon, enligt vad jag läst skall EZ->Nikon Z fungera perfekt med all funktionalitet.
Nikon till Nikon är inga problem om jag förstått rätt, även Canon till Canon lär fungera problemfritt, men Sony Canon är inte lika enkelt. Vissa Ef-glas funkar jättebra medans andra blir slöa, kan inte använda alla fokuslägen, jagar fokus osv. Fotomässigt är det ganska lugnt då jag oftast har gott om tid. Men filmningen är inte alls lika lätt.
Använder metabonesadapter där man får hoppa mellan normal och avancerat läge på adaptern. Planen är att även skaffa MC-11 till Sigmaobjektiven som tydligen är bättre.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nikon till Nikon är inga problem om jag förstått rätt, även Canon till Canon lär fungera problemfritt, men Sony Canon är inte lika enkelt. Vissa Ef-glas funkar jättebra medans andra blir slöa, kan inte använda alla fokuslägen, jagar fokus osv. Fotomässigt är det ganska lugnt då jag oftast har gott om tid. Men filmningen är inte alls lika lätt.
Använder metabonesadapter där man får hoppa mellan normal och avancerat läge på adaptern. Planen är att även skaffa MC-11 till Sigmaobjektiven som tydligen är bättre.
Canon EF-objektiv på Nikon Z med adapter skall enligt dom testerna jag sett på internet hålla samma fokushastighet som Nikonobjektiven. Om det nu är ett snabbt Canonobjektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=ftpGgGWG1Qk
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har ett antal olika Nikon DSLR, det jag tycker är bra är att jag tycker jag får ut mycket prestanda för satsad krona. Jag täcker en bildvinkel motsvarande brännvidd 14-1050mm med D750 och D500 och tar jag med V1 så har jag faktiskt upp till 1870mm. Har ännu inte betalat mer än 13k för ett kamerahus och objektiven ligger på 1-9k med 50/1,8 som billigast och 200-500 som dyrast. Så rimliga utgifter tycker jag för det jag får ut från det. Att alla tre husen använder samma batteri tycker jag är ett stort +. Det sämsta tycker jag är fotografering i live view med DSLR men det avhjälpts säker med en Z6 (som också använder samma batteri), ska bara vänta tills den är nere runt en 12-13k
 

Terje H

Aktiv medlem
Kameror - Har de jag behöver, som ger mig alla de manuella funktioner jag behöver. Efterhand som någon slits ut, byter jag mot en motsvarande ny.
Objektiv - Har allt det jag behöver, ser inga nya inköp inom närmsta åren. Det skulle vara om det sker en olycka/stöld - då köper jag in motsvarande.

Jag är nöjd med det jag har, köper nytt enbart när något är utslitet, blir skadat eller stulet.

Har idag Pentax, Nikon och Samsung.
 

acke

Avslutat medlemskap
Beskriv alla fördelar med just din utrustning. Och även nackdelarna, om de finns. :)
Den stora fördelen med min fotoutrustning är att den ger mig möjlighet att ta fina bilder. Jag tänker aldrig på några nackdelar med prylarna. Jag är ärlig mot mig själv och erkänner utan omsvep att den avgörande begränsningen sitter i mig själv och inte i utrustningen.

Mitt kamerahus fyller tio år i år. Flera av objektiven fyller snart tjugo, något snart trettio. Det fina är att grejerna presterar precis lika bra nu som när jag köpte dem. 😊
 

Falumas

Aktiv medlem
Det bra med min utrustning är att den tar bra bilder. Det dåliga är att den inte automatiskt tar mig till rätt plats vid rätt tillfälle.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det bästa med min utrustning just nu är att jag har byggt en fjärrkontroll som sitter fast på stativfoten på objektivet på huvudkameran så att jag med tummen kan avfyra andrakameran som står en bit bort utan att ta förstakameran från ögat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Trött på Sonys usla nya plastrattar

Bäst med mina grejor är förhållandet mellan fickbarhet och teknisk prestanda / bildkvalitet :)

Sämst ... inköpspriset, antar jag...

Sony A6300 och ett par fasta objektiv
Jag har också en A6300 av samma skäl men jag gillar inte de nya bak- och framrattarna för att ställa in bländare/tid på vare sig A6000-serien eller alla A7:eek:r som kommit i II-, III- och IV-serierna. De är små, låga och alldeles för hala och otaktila för mig. De flesta gnäller på Sonys menysystem men för mig som kan det är det en ickefråga i jämförelse med detta. Jag fattar inte att de tog bort de lättrade rattarna som fanns från NEX7 till de första A7:eek:rna.

En annan sak som jag inte heller fattar är att de måste ha ett fejkprismahus på A7:eek:rna. Det är ju precis det som alltid fastnar i varenda jäkla ficka man har. Hade hellre haft en form som i A6000-serien även för åtminstone någon FF också. En gatufotoanpassad modell.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Canon 5d mark iii
-Riktigt kass sensor brusar som satan.
-Gammal
-compactflash
+ fungerar

Canon 5d mark iv
+känns relativt modern
+mycket bra knappar och innerfack
+ bra batteritid
+ bra färger
- värdelös på film särskilt 4k codec
- efter i sensor
- af
-dslr


Sony a7riii
+ bra sensor och upplösning
+ bra fps stillbilder
+ eye af
+ e mount
- handhavandet känns inte klockrent
- menyn ok men inte topp
- pillig när man vill göra saker snabbt som att byta af osv
- kräver mycket modifiering av inställningar
- seg buffring
- aningen för litet hus
- video rätt kass med dagens mått
- färger och Adobe är inte helt bra
- vattentäthet
- vinklingsbara displayen
 

PMD

Aktiv medlem
Det som är bra med min kamerautrustning är att ibland blir bilderna bra.
Det som är dåligt med min kamerautrustning är att ibland blir bilderna dåliga.

Det kanske inte är utrustningen det hänger på?
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Den största nackdelen med min utrustning (DSLR) är vikten, vilket börjar kännas med stigande ålder. I framtiden blir det nog en spegellös kamera, men då behöver man även byta ut objektiven om det ska bli någon viktminskning att tala om.

Fast om jag verkligen vill spara vikt, borde jag själv gå ner 15kg :) Det blir betydligt billigare än att köpa ny utrustning för att spara några kilo.
 
ANNONS