Annons

Speedlights, Ad200 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Godox V1 säljs inte Sverige. De är för lika Profotos A1. För mig jag läst att Profoto anklagar Godox för att kopierat lite för mycket. Så importören är väl rädd att bli stämd.

Godox prylar säljs under olika namn. Jag har sett Flashpoint, Evolv och Quadralite
aha, va synd! Så den går egentligen inte att få tag på här då antar jag, eller kan beställas från utlandet kanske.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Stativ Ad200 /400/600 etc

En snabb från angående belysningsstativ föresten. jag har 4 st helt ok stativ från Lastolite för speed lights. Frågan är om jag behöver något robustare nu för de lite tyngre blixtarna eller o dom fortfarande räcker. har ni några bra tips annars på vad man ska ha där och något som är ok pris och kvalitet för dom pengarna ?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Polen är med i EU så det tillkommer ingen moms eller tull. De gånger jag handlat därifrån har det gått på några dagar; tre, fyra kanske.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
ok det låter ju lovande faktiskt :) Så den V1an där skulle fungera med en Xpro sändare då alltså? Och måste man välja en för Nikon där eller hur funkar det?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag hittade Godox V1 på ebay.de här (för Nikon): https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=godox+v1+sony&LH_PrefLoc=3&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xgodox+v1+nikon.TRS0&_nkw=godox+v1+nikon&_sacat=0

Det är nog lämpligt att välja blixt efter kameramärke annars lär det inte fungera eftersom fötterna är olika.
Ah men just det är en vanlig speedlight trots allt, tänkte på ad200 och den jag köpte med inbygd radio. Tänkte på att det syres av Xpro och att det inte behövde vara för just nikon etc. Men nu är jag med :)
 

Cope1

Aktiv medlem
Dom ser ju fina ut om dom är lite lika Profotos, men kan inte hitta dom någonstans att köpa? Och hur mycket bättre eller annorlunda en vanlig speed light? Tänker det är ju mycket tillbehör man missar som finns till formen på de vanliga som man tappar där?
Jag köpte min på ebay. Den har ju en annan ljusspridning än en vanlig speedlight då blixthuvudet är runt samt att den är något starkare. Sök på youtube så hittar du utförliga tester.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag köpte min på ebay. Den har ju en annan ljusspridning än en vanlig speedlight då blixthuvudet är runt samt att den är något starkare. Sök på youtube så hittar du utförliga tester.
ok:) ja men har sett en del tester på youtube och läst lite reviews om den. Var faktiskt inne ett tag på profotos variant men tycker den är för dyr för vad man får om man inte heller har mer av deras blixtar. Så den här verkar lockande om den är ungefär "lika bra" och har samma system som det man har. Dock hade en poäng för mig just nu varit att ha en godox speedlight där jag kan använda de modifiers jag redan har till mina gamla speedlights. och med det runda huvudet går ju det bort antar jag. Annars verkar den riktigt trevlig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Testade min Ad400 väldigt snabbt denna kvällen med en väääääldigt trött och ovillig dotter ;) Var verkligen inte de bästa förutsättningarna. Och det var verkligen inte de bästa bilderna jag tagit. Men det var viktigt att bara få slänga upp den för att klämma och känna på reglagen och se hur jag skulle sätta ihop allt.
var orolig att mitt Lastolite stativ skulle va lite skakigt och klent, men det verkade hålla. kan iof tänka mig att det skulle varit skönt att ha något mer stabilt när man är utomhus då det blåser etc också.
Annars var nog den nya Godox 80 softboxen helt ok tycker jag, blev rätt bra ljus.
Dock planerar jag redan nu nästa inköp för att komplettera utrustningen.

De saker jag känner att jag "behöver" är en eller två Godox blixtar till, kanske 1 Ad200 och en V860ii för att kunna köra trim light och som upplättning på andra sidan. Möjligtvis en sådan Godox V1 när jag har de andra blixtarna först. den läns bra men som komplement till det jag har känns den mest udda av det jag behöver just nu .En bakgrund till så är jag nöjd där. Lite andra modifiers för både ad400 och kommande ad200.
Jag har sällan tillgång till assistent etc så behöver fundera ut någon bra enkel uppsättning för de flesta porträtten känner jag.
Just nu om jag ska köra med min Ad400 får jag köra den och en reflexskärm så det känns ganska begränsat även om det funkar.
( eller köra med mina gamla Nikon speed lights i väntan på mer Godox utrustning! )

Bara för att bolla lite igen, vad skulle bli ert nästa steg( vilken utrustning att lägga till) om ni hade samma utgångsläge som jag just nu:)?
 
Senast ändrad:

JohanB2

Medlem
Testade min Ad400 väldigt snabbt denna kvällen med en väääääldigt trött och ovillig dotter ;) Var verkligen inte de bästa förutsättningarna. Och det var verkligen inte de bästa bilderna jag tagit. Men det var viktigt att bara få slänga upp den för att klämma och känna på reglagen och se hur jag skulle sätta ihop allt.
var orolig att mitt Lastolite stativ skulle va lite skakigt och klent, men det verkade hålla. kan iof tänka mig att det skulle varit skönt att ha något mer stabilt när man är utomhus då det blåser etc också.
Annars var nog den nya Godox 80 softboxen helt ok tycker jag, blev rätt bra ljus.
Dock planerar jag redan nu nästa inköp för att komplettera utrustningen.

De saker jag känner att jag "behöver" är en eller två Godox blixtar till, kanske 1 Ad200 och en V860ii för att kunna köra trim light och som upplättning på andra sidan. Möjligtvis en sådan Godox V1 när jag har de andra blixtarna först. den läns bra men som komplement till det jag har känns den mest udda av det jag behöver just nu .En bakgrund till så är jag nöjd där. Lite andra modifiers för både ad400 och kommande ad200.
Jag har sällan tillgång till assistent etc så behöver fundera ut någon bra enkel uppsättning för de flesta porträtten känner jag.
Just nu om jag ska köra med min Ad400 får jag köra den och en reflexskärm så det känns ganska begränsat även om det funkar.
( eller köra med mina gamla Nikon speed lights i väntan på mer Godox utrustning! )

Bara för att bolla lite igen, vad skulle bli ert nästa steg( vilken utrustning att lägga till) om ni hade samma utgångsläge som jag just nu:)?
Jag har en AD200 och 3 st. TT685 samt X-pro triggern (den enkare varianten). X-protriggern är verkligen ett lyft från den första som kom. Använder TCM mycket. Jag har stora och små softboxar, ljusstativ, bommar och annat. Men roligast har jag när jag stoppar min AD200 och en Gorillapod i fickan och går ut när det är mörkt. Om man använder fresnellhuvudet så är den inte större än en speedlight. Kan varmt rekommendera den! För egen del så har jag tittat på AD400 som nästa köp. Så jag är väl i omvänd situation kan man säga. Men det känns ju som en bra setup för det mesta att ha AD400 och AD200 samt speedlights (jag har också 3 st YN-560IV som jag kan köra som optiska slavar om det behövs i något hörn). Sedan kan man ju köpa AD600 och AD1200 om man vill ha rejält med kraft ...
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag är även insyltad i Godox fasta ljus utöver blixtarna, och på amazon.de köpte jag slb60w dels på grund av priset strax över 4 k, men de använder samma batterier som mina ad600. Jag började leta extrabatterier till studioblixtarna och det slutade med 2 finfina videoljus nästan gratis.
Så det kan vara värt att då och då kolla amazon.de/fr/uk på vissa tillbehör.

Fotar inte lika ofta med monolight, men de gånger jag sätter scenen med 2 x Slb60w och 4 x Ledp260 så är det riktigt kul med liveviewfotografering. Tyvärr inte x-fjärrarna men ungefär motsvarande med grupper och styrkestyrning
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har en AD200 och 3 st. TT685 samt X-pro triggern (den enkare varianten). X-protriggern är verkligen ett lyft från den första som kom. Använder TCM mycket. Jag har stora och små softboxar, ljusstativ, bommar och annat. Men roligast har jag när jag stoppar min AD200 och en Gorillapod i fickan och går ut när det är mörkt. Om man använder fresnellhuvudet så är den inte större än en speedlight. Kan varmt rekommendera den! För egen del så har jag tittat på AD400 som nästa köp. Så jag är väl i omvänd situation kan man säga. Men det känns ju som en bra setup för det mesta att ha AD400 och AD200 samt speedlights (jag har också 3 st YN-560IV som jag kan köra som optiska slavar om det behövs i något hörn). Sedan kan man ju köpa AD600 och AD1200 om man vill ha rejält med kraft ...
Va kul att höra:) Vad har du för ljusformare till just din AD200? Har du någon adapter då eller bara vanliga "hotshoe" ljusformare som funkar till dina speed lights?
Och har du sådana rätt vanliga ljusstativ eller kraftigare varianter? Bonar är något jag funderat över också eftersom jag ofta är själv då jag plåtar, och kanske något för att hålla min reflexskärm istället för att behöva "stylta" upp den eller använda gaffe tape varje gång ;)
Ja nu verkar det luta åt att jag ska köpa en V860ii plus en X1 trigger av en kille i dagarna. Så det blir kanske först den som extra och alternativt någon mer ljusformare om jag kan bestämma mig för vad nästa blir efter min 80 octabox jag fick med Ad400. Paraplyer har jag några redan och de fikar också till den.
Men kanske något linkande en beauty dish eller så skulle vara ett bra nästa köp eftersom jag plåtar rätt mycket porträtt. Och som sagt, en Ad200 blir det nästan säkert senare också.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag är även insyltad i Godox fasta ljus utöver blixtarna, och på amazon.de köpte jag slb60w dels på grund av priset strax över 4 k, men de använder samma batterier som mina ad600. Jag började leta extrabatterier till studioblixtarna och det slutade med 2 finfina videoljus nästan gratis.
Så det kan vara värt att då och då kolla amazon.de/fr/uk på vissa tillbehör.

Fotar inte lika ofta med monolight, men de gånger jag sätter scenen med 2 x Slb60w och 4 x Ledp260 så är det riktigt kul med liveviewfotografering. Tyvärr inte x-fjärrarna men ungefär motsvarande med grupper och styrkestyrning
Spännande, jag har faktiskt aldrig kört med fasta ljus, men har varit nära ett par gånger att införskaffa som upplättningsljus etc. Tack för tipsen ska kolla in där också:)
 

JohanB2

Medlem
Va kul att höra:) Vad har du för ljusformare till just din AD200? Har du någon adapter då eller bara vanliga "hotshoe" ljusformare som funkar till dina speed lights?
Och har du sådana rätt vanliga ljusstativ eller kraftigare varianter? Bonar är något jag funderat över också eftersom jag ofta är själv då jag plåtar, och kanske något för att hålla min reflexskärm istället för att behöva "stylta" upp den eller använda gaffe tape varje gång ;)
Ja nu verkar det luta åt att jag ska köpa en V860ii plus en X1 trigger av en kille i dagarna. Så det blir kanske först den som extra och alternativt någon mer ljusformare om jag kan bestämma mig för vad nästa blir efter min 80 octabox jag fick med Ad400. Paraplyer har jag några redan och de fikar också till den.
Men kanske något linkande en beauty dish eller så skulle vara ett bra nästa köp eftersom jag plåtar rätt mycket porträtt. Och som sagt, en Ad200 blir det nästan säkert senare också.
Jag har bara två AD200-specifika ljusformare, den lilla paraplysoftboxen och lilla reflektorn. För det andra har jag Bowens-adaptrar. När det gäller ljusstativ har jag ett gäng billiga Kina samt 3 Manfrotto, ett litet kompakt, ett normalstorlek 1005BAC och ett stort och kraftigt på hjul. Älskar 1005BAC. Ett sånt lyft jämfört med budgetgrejorna.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har bara två AD200-specifika ljusformare, den lilla paraplysoftboxen och lilla reflektorn. För det andra har jag Bowens-adaptrar. När det gäller ljusstativ har jag ett gäng billiga Kina samt 3 Manfrotto, ett litet kompakt, ett normalstorlek 1005BAC och ett stort och kraftigt på hjul. Älskar 1005BAC. Ett sånt lyft jämfört med budgetgrejorna.
Ok😊 bra tips med det manfrotto 1005bac, känns som att det är något liknande jag behöver för mitt AD200 nu👍
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
VAd man behöver utgår givetvis från hur, vad och var vad man fotar.
En hemmastudio är ett scenario som är väldigt annorlunda än att fota mest on location.

Det händer att jag provisoriskt skapar en hemmastudio. Fast det är inte ofta.

Mest fotar jag numera barnbarnens födelsedagskalas, dop samt ibland något bröllop med efterföljande fest.

Det gör att jag väljer utrustning utifrån det. Högt upp på den listan står flexibilitet samt låg vikt.
Därför kör jag mest med paraplyer och oftast transparenta. Min mest använda ljussättning är Godox 860 upp i taket och Godox AD200 genom ett transparent paraply.
Ibland räcker det med att köra bara en 860II mot taket för att lysa ut ett rum.
Alltså väldigt mycket pang på rödbetan. Inget finlir.

Den lilla men kraftfulla 860II är också en tillgång när man fotar makro. Att lägga den på marken räcker ofta för att få mycket bättre bild på den vackra flugsvampen.
Som synes är jag minimalist vad gäller blixt. Ju mindre jag måste släpa på desto bättre.

På resor tar jag gärna med mig 860II för jag då kan ta bilder jag annars inte kunnat.
Skall nu ner till Österrike och titta till 94-åriga svärmor samt också till Kroatien för att titta till min båt.

Kommer åka bil så jag tar med mig både min Canon 5D MKIV samt 24/1,4, 35/1,4 och 85/1,4 IS. Samt också min Fuji X-H1 med 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8.OIS.

Det fina i kråksången är givetvis att 860IIF fungerar perfekt för båda kamerorna. Det gäller bara att ha rätt trigger. Vilket jag har.

Hade inte Godox funnits hade jag behövt en blixt till varje system och triggers till båda för att kunna köra utan ha dem på kameran vilket jag hatar.

Godox har verkligen tagit oss ur den inskränkta rutan som Canikon och andra velat
vi skall hålla oss till.
Det hjälper mig kunna enkelt ta bilder jag annars hade missat.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3674342.htm
 

gamleJ

Aktiv medlem
Testade min Ad400 väldigt snabbt denna kvällen med en väääääldigt trött och ovillig dotter ;) Var verkligen inte de bästa förutsättningarna. Och det var verkligen inte de bästa bilderna jag tagit. Men det var viktigt att bara få slänga upp den för att klämma och känna på reglagen och se hur jag skulle sätta ihop allt.
var orolig att mitt Lastolite stativ skulle va lite skakigt och klent, men det verkade hålla. kan iof tänka mig att det skulle varit skönt att ha något mer stabilt när man är utomhus då det blåser etc också.
Annars var nog den nya Godox 80 softboxen helt ok tycker jag, blev rätt bra ljus.
Dock planerar jag redan nu nästa inköp för att komplettera utrustningen.

De saker jag känner att jag "behöver" är en eller två Godox blixtar till, kanske 1 Ad200 och en V860ii för att kunna köra trim light och som upplättning på andra sidan. Möjligtvis en sådan Godox V1 när jag har de andra blixtarna först. den läns bra men som komplement till det jag har känns den mest udda av det jag behöver just nu .En bakgrund till så är jag nöjd där. Lite andra modifiers för både ad400 och kommande ad200.
Jag har sällan tillgång till assistent etc så behöver fundera ut någon bra enkel uppsättning för de flesta porträtten känner jag.
Just nu om jag ska köra med min Ad400 får jag köra den och en reflexskärm så det känns ganska begränsat även om det funkar.
( eller köra med mina gamla Nikon speed lights i väntan på mer Godox utrustning! )

Bara för att bolla lite igen, vad skulle bli ert nästa steg( vilken utrustning att lägga till) om ni hade samma utgångsläge som jag just nu:)?
Har du råd så är mitt förslag samma som du är inne på, dvs ad400+ad200+1 eller 2 v860ii. Jag hade i ditt läge kompletterat din 80-box med en eller helst två stripboxar som har raster. Hit vill jag ta mitt eget blixtset från Godox men andra fototillbehör är viktigare just nu eftersom jag har vanliga studioblixtar och många tillbehör inomhus. V1 tillför inte så mycket för mig. Det som lockar är smidigheten med gel men samtidigt saknas det adaptrar för tex bowens/Elinchrom och för mig är det inte aktuellt att bara forma med ljuset från rundhuvudet. V1 är dock perfekt som mingelblixt så att äga en vore trevligt 😃.

Bra lösningar för gel är nästa del för tillverkarna. Det eländiga klippandet och mina dåliga egna lösningar för att täcka blixtrören skulle vara skönt att slippa. Denna box jag länkar till är dyr men har en bra lösning för gel. Hoppas fler tar efter. Jag avvaktar lite billigare varianter.

https://www.photax.se/product/aputure-light-dome-ii
 

gamleJ

Aktiv medlem
VAd man behöver utgår givetvis från hur, vad och var vad man fotar.
En hemmastudio är ett scenario som är väldigt annorlunda än att fota mest on location.

Det händer att jag provisoriskt skapar en hemmastudio. Fast det är inte ofta.

Mest fotar jag numera barnbarnens födelsedagskalas, dop samt ibland något bröllop med efterföljande fest.

Det gör att jag väljer utrustning utifrån det. Högt upp på den listan står flexibilitet samt låg vikt.
Därför kör jag mest med paraplyer och oftast transparenta. Min mest använda ljussättning är Godox 860 upp i taket och Godox AD200 genom ett transparent paraply.
Ibland räcker det med att köra bara en 860II mot taket för att lysa ut ett rum.
Alltså väldigt mycket pang på rödbetan. Inget finlir.

Den lilla men kraftfulla 860II är också en tillgång när man fotar makro. Att lägga den på marken räcker ofta för att få mycket bättre bild på den vackra flugsvampen.
Som synes är jag minimalist vad gäller blixt. Ju mindre jag måste släpa på desto bättre.

På resor tar jag gärna med mig 860II för jag då kan ta bilder jag annars inte kunnat.
Skall nu ner till Österrike och titta till 94-åriga svärmor samt också till Kroatien för att titta till min båt.

Kommer åka bil så jag tar med mig både min Canon 5D MKIV samt 24/1,4, 35/1,4 och 85/1,4 IS. Samt också min Fuji X-H1 med 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8.OIS.

Det fina i kråksången är givetvis att 860IIF fungerar perfekt för båda kamerorna. Det gäller bara att ha rätt trigger. Vilket jag har.

Hade inte Godox funnits hade jag behövt en blixt till varje system och triggers till båda för att kunna köra utan ha dem på kameran vilket jag hatar.

Godox har verkligen tagit oss ur den inskränkta rutan som Canikon och andra velat
vi skall hålla oss till.
Det hjälper mig kunna enkelt ta bilder jag annars hade missat.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3674342.htm
Det verkar som TS vill ha möjligheten att fota både studio och ljussätta lite mer avancerat utomhus. I övrigt har du verkligen en poäng. Jag hamnar ofta i läget att jag inte heller orkar släpa på så mycket, men så ibland kommer läget då jag vill gå all in😃. Det bör nog locka att gå all in rätt många gånger per år om det ska löna sig att investera i boxar och flera blixtar. Definitivt något att reflektera över innan massa pengar slösas bort som kunde blivit någon annan trevlig fotopryl som används flitigare.
 
ANNONS