Annons

Speedlights, Ad200 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har följt tråden med stort intresse. Vad jag kunnat se är att vi har väldigt skilda intressen.
För mig är blixt något jag tar till när ljuset kräver det.
Typiskt en mörk kyrka som behöver ljus för att hamna på vettiga ISO.
Eller en fest där allt hamnar i rörelseoskärpa om jag inte sätter till ljus.
Det är helt uppenbart att vi som fotar med blixt har väldigt olika mål.
 

Third eye

Aktiv medlem
Som du säkert vet kompromissar du antingen 1.5 steg eller 0.5 gentemot ad600 beroende på om du använder en eller två ad200. Med stor box en bit ifrån objektet och med hss så kan det definitivt bli det som avgör. Inte ens en ad600 fixar alla situationer. Visst skulle det vara nice med en ad600 som har en formfaktor likt ad200 men där är vi inte. Du söker smidigheten och i de lägena får du kanske ibland ta bilden lite annorlunda men ha ryggen i behåll :). Det du förlorar framförallt med ad200 är ju tidigare nämnda fotograferingstempo. Vill du kunna skjuta snabba sekvenser fast med lite mindre vikt än dina ad600 så är det ad400 som är bäst., men ska det bli riktigt smidigt så är det ad200:eek:r som gäller. Ständigt dessa kompromisser. Fast för förfotonördar är detta lite tjusningen ;). Iallafall för nörden som skriver dessa rader.
Precis alla dessa kompromisser, och du sätter fingret rakt på något jag känner igen tydligt och något jag erkänner utan omsvep. Själva nörderiet i att få till kompromisen att fungera i relation med pris/effekt/upplevelse är en del av upplevelsen. Och med just Godox så tycker jag att deras grejjer ofta löser det. Jag vill helt enkelt ha ut så mycket möjligt för pengarna för jag kan inte gå profotovägen.
Har fortsatt att läsa under dagen och för mig är allt bra med ad400 men kommer nog satsa på 2 st Ad200pro med tillbehörskitten och ett dubbelhuvud. Fotar hyggligt ofta hss men kan hålla ljuset nära oftast. Och som du säger, fota annorlunda :)

Det enda "onödiga" egentligen är tanken att byta ut mina tt685 mot V860ii...enbart för att slippa alla dessa batterier.

Kittet skulle isåfall bestå av 2st ad600, 2 st ad200pro och 3st tt685/V860ii...ur det borde jag kunna kombinera friskt :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har följt tråden med stort intresse. Vad jag kunnat se är att vi har väldigt skilda intressen.
För mig är blixt något jag tar till när ljuset kräver det.
Typiskt en mörk kyrka som behöver ljus för att hamna på vettiga ISO.
Eller en fest där allt hamnar i rörelseoskärpa om jag inte sätter till ljus.
Det är helt uppenbart att vi som fotar med blixt har väldigt olika mål.
Det är verkligen så, och det är riktigt kul att det är så :)
 

Third eye

Aktiv medlem
hehe ja så kan det blir när man är med i likande trådar ) men som du säger, det är ju rätt positivt så man hinner tänka till en eller två gånger innan man bestämmer sig och kanske spar en krona i processen :D
Och förhoppningsvis inte skaffar sig något onödigt utan optimerar det man behöver direkt istället.
Jag beställde just en ny bakgrund och ett nytt stativ till min Ad400, så behöver fortfarande en Ad200 i framtiden. Eeeeeeller något annat likande ;)
Jag har gjort flera duma och onödiga stativköp till blixtarna, jag var för snål...tänkte att de ska ju bara hålla uppe någonting, vad ska jag med luftdämpad mittpelare till. Ett kamerastativ kan jag förstå...men ett blixtstativ liksom.
Nu har jag bytt upp mig till just dämpad pelare och bred bas med någorlunda kvalitet i allafall...och har en bunt Ebay-pinnar i förrådet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Precis alla dessa kompromisser, och du sätter fingret rakt på något jag känner igen tydligt och något jag erkänner utan omsvep. Själva nörderiet i att få till kompromisen att fungera i relation med pris/effekt/upplevelse är en del av upplevelsen. Och med just Godox så tycker jag att deras grejjer ofta löser det. Jag vill helt enkelt ha ut så mycket möjligt för pengarna för jag kan inte gå profotovägen.
Har fortsatt att läsa under dagen och för mig är allt bra med ad400 men kommer nog satsa på 2 st Ad200pro med tillbehörskitten och ett dubbelhuvud. Fotar hyggligt ofta hss men kan hålla ljuset nära oftast. Och som du säger, fota annorlunda :)

Det enda "onödiga" egentligen är tanken att byta ut mina tt685 mot V860ii...enbart för att slippa alla dessa batterier.

Kittet skulle isåfall bestå av 2st ad600, 2 st ad200pro och 3st tt685/V860ii...ur det borde jag kunna kombinera friskt :)
Med din nuvarande utrustning hade jag också valt ad200. Ger dig verkligen många valmöjligheter. När det gäller v860ii så är det på gränsen till att slänga pengar i en fläkt men förstår dig verkligen. Batterierna är så sjukt bra och smidiga till v860ii.
Ska jag säga något negativt om v860ii så är det att böjbara delen är något för lätt att vinkla. Med några tillbehör jag har ändras läget om jag rör blixten lite snabbt. Mina gamla Canonblixtar klarade mer vikt.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har gjort flera duma och onödiga stativköp till blixtarna, jag var för snål...tänkte att de ska ju bara hålla uppe någonting, vad ska jag med luftdämpad mittpelare till. Ett kamerastativ kan jag förstå...men ett blixtstativ liksom.
Nu har jag bytt upp mig till just dämpad pelare och bred bas med någorlunda kvalitet i allafall...och har en bunt Ebay-pinnar i förrådet.
Ja, jag får hoppas att inte det jag köpte nu är för klent haha, men den borde klara en Ad400 med tillbehör iaf, enligt beskrivningen verkar det göra det iaf, och vara bättre än de jag har åtminstone :) Men nästa kanske blir ett lite bastantare ändå för att kunna köpa något annat i framtiden som är tyngre.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har följt tråden med stort intresse. Vad jag kunnat se är att vi har väldigt skilda intressen.
För mig är blixt något jag tar till när ljuset kräver det.
Typiskt en mörk kyrka som behöver ljus för att hamna på vettiga ISO.
Eller en fest där allt hamnar i rörelseoskärpa om jag inte sätter till ljus.
Det är helt uppenbart att vi som fotar med blixt har väldigt olika mål.
Absolut så är det ju :) men det innebär samtidigt också att det finns många människor som kan ta till sig lite av varje som inspiration till sin egen utrustning beroende på vem dom tar den ifrån. Precis som vårat fotograferande också är så väldigt annorlunda, men som sagt det är det som är det härliga samtidigt. Vi har alla så olika prioriteringar så man kommer aldrig att kunna kopiera någon rakt av, och gör man det kan man ändå bli besviken sedan om ma köpt på sig massor som i slutändan inte riktigt passade ens egen stil.
 

Third eye

Aktiv medlem
Egentligen ot i denna tråden, men det kändes som den växlade och blev bred och trevlig Godoxtråd.

Kaffebrus säljer sina Godox AD600 ttl-versionen för 5000kr denna veckan.
Torde vara svårslaget och nästan så jag vill köpa en till :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Egentligen ot i denna tråden, men det kändes som den växlade och blev bred och trevlig Godoxtråd.

Kaffebrus säljer sina Godox AD600 ttl-versionen för 5000kr denna veckan.
Torde vara svårslaget och nästan så jag vill köpa en till :)
Oj va billigt! ja....attans, hade jag inte redan införskaffat 2 blixtar redan denna månad hade det nog blivit en till haha.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Verkligen ;) Förutom Ad400 där blev det den V860ii jag pratade om igår. testade den lite idag. Var riktigt trevlig och min första bekantskap med ett annat märker än Nikon och canon, och måste säga att jag gillade den. Och såååå skönt med ett laddningsbart batteri! Blev en ny bakgrund förutom stativet också som kommer imorgon.
 

Third eye

Aktiv medlem
Verkligen ;) Förutom Ad400 där blev det den V860ii jag pratade om igår. testade den lite idag. Var riktigt trevlig och min första bekantskap med ett annat märker än Nikon och canon, och måste säga att jag gillade den. Och såååå skönt med ett laddningsbart batteri! Blev en ny bakgrund förutom stativet också som kommer imorgon.
Just batteriet har flera ggr fått mig att tänka byta ut mina tt685, bara lyx...för de är i stort sett lika så jag gör ingen effektvinst :) Men vill ha!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Vad är det som är så speciellt med dessa uppladdningsbara batterier? Har de högre kapacitet är uppladdningsbara AA-batterier (som jag antar är alternativet)? Eller är det snabbheten vid batteribyte att det är enklare att plugga i ett batteripack än fyra AA-batterier? Lite nyfiken på hur ni resonerar i detta.

Jag skall kanske tillägga att jag nyligen köpt tre AD200 och visst är det enkelt att ta ut och sätta i ett batteripack jämfört med att öppna en batterilucka och tömma ut fyra AA, sedan sätta i fyra nya i rätt ordning och stänga luckan. Men är skillnaden verkligen stor?
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad är det som är så speciellt med dessa uppladdningsbara batterier? Har de högre kapacitet är uppladdningsbara AA-batterier (som jag antar är alternativet)? Eller är det snabbheten vid batteribyte att det är enklare att plugga i ett batteripack än fyra AA-batterier? Lite nyfiken på hur ni resonerar i detta.

Jag skall kanske tillägga att jag nyligen köpt tre AD200 och visst är det enkelt att ta ut och sätta i ett batteripack jämfört med att öppna en batterilucka och tömma ut fyra AA, sedan sätta i fyra nya i rätt ordning och stänga luckan. Men är skillnaden verkligen stor?
Näe inte så stor, och det är därför jag beskriver det som onödig lyx. Kortare resycletime och bra mycket mer skott innan laddning...thats it. Och det är därför jag inte bytt, jag vinner inget i övrigt på ett byte. Hade jag däremot stått inför ett nyköp idag hade jag valt v860 före mina tt685...just för att slippa alla dessa batterier.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vad är det som är så speciellt med dessa uppladdningsbara batterier? Har de högre kapacitet är uppladdningsbara AA-batterier (som jag antar är alternativet)? Eller är det snabbheten vid batteribyte att det är enklare att plugga i ett batteripack än fyra AA-batterier? Lite nyfiken på hur ni resonerar i detta.

Jag skall kanske tillägga att jag nyligen köpt tre AD200 och visst är det enkelt att ta ut och sätta i ett batteripack jämfört med att öppna en batterilucka och tömma ut fyra AA, sedan sätta i fyra nya i rätt ordning och stänga luckan. Men är skillnaden verkligen stor?
Nu kan jag inte göra någon ordentlig utvärdering eftersom jag endast haft grejorna en liten stund, och mina Nikon blixtar har varit och är fortfarande bra. Ska behålla dom sålänge de håller iaf 2 av dom och skaffa triggers till dom med med godox tror jag. Men, om jag får välja nu och de funkar så bra som jag hoppas blir det Godox blixtarna så jag slipper byta och köpa nya batterier hela tiden.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Kör själv med AD600 (inte pro), AD400 Pro och AD200. Använder klart mest min AD400 för stabilaste färgtemperaturen, men kör ibland bara AD200 pga av storleken.

Men måste bara tipsa om dem här paraplyerna från Kaffebrus, den ljusformare som jag använder överlägset mest: 127 cm extra djupt paraply med diffusor Då har jag ändå en mängd andra ljusformare, allt från beauty dish, till 150 cm octabox och 80 cm octabox och allt däri mellan.

Här kan ni se lite bilder jag tagit med det här paraplyet:
http://www.jonasfotograf.se/blog/2019/2/27/portrtt-p-agnes

http://www.jonasfotograf.se/blog/2018/05/02/portrttjobb-t-sveriges-ingenjrer

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/55714809e4b0da9c2f508d26/1519724090426-60OV52CPO3SBA5IGZEE4/ke17ZwdGBToddI8pDm48kHTHJlACqy9PR67J39ATHOp7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UfZ1qQlCBU8D8HwMSx19XWWhZWoAraqJt_ybhixA0kzVDVfRxgAIsQ7eQiOnQS3C_Q/faltcom-20-Edit.jpg?format=1500w

http://www.jonasfotograf.se/blog/2016/10/16/fretagsfotografering-i-stockholm
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kör själv med AD600 (inte pro), AD400 Pro och AD200. Använder klart mest min AD400 för stabilaste färgtemperaturen, men kör ibland bara AD200 pga av storleken.

Men måste bara tipsa om dem här paraplyerna från Kaffebrus, den ljusformare som jag använder överlägset mest: 127 cm extra djupt paraply med diffusor Då har jag ändå en mängd andra ljusformare, allt från beauty dish, till 150 cm octabox och 80 cm octabox och allt däri mellan.

Här kan ni se lite bilder jag tagit med det här paraplyet:
http://www.jonasfotograf.se/blog/2019/2/27/portrtt-p-agnes

http://www.jonasfotograf.se/blog/2018/05/02/portrttjobb-t-sveriges-ingenjrer

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/55714809e4b0da9c2f508d26/1519724090426-60OV52CPO3SBA5IGZEE4/ke17ZwdGBToddI8pDm48kHTHJlACqy9PR67J39ATHOp7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UfZ1qQlCBU8D8HwMSx19XWWhZWoAraqJt_ybhixA0kzVDVfRxgAIsQ7eQiOnQS3C_Q/faltcom-20-Edit.jpg?format=1500w

http://www.jonasfotograf.se/blog/2016/10/16/fretagsfotografering-i-stockholm
Fina bilder, gillar den svartvita bäst, men de andra visade att det var fint ljus också. Bra tips, dom var rätt billiga också ju. Kör du med duken på också mestadels?
Var någon som skrev att den var pillrig att sätta på?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Fina bilder, gillar den svartvita bäst, men de andra visade att det var fint ljus också. Bra tips, dom var rätt billiga också ju. Kör du med duken på också mestadels?
Var någon som skrev att den var pillrig att sätta på?
Kör nästan alltid med duk, tar bara bort den om jag extra kraft då den tar bort ca 1 steg. Väldigt enkelt att sätta på, tar nån minut max.
 
ANNONS