Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur undviker ni att gå omkull i dessa tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur ni undviker att gå omkull i dessa tider?

har sett några fotografer göra sig av med studio.

Även sälja sin utrusning Eller knalla fall delar av det.

Även om dessa två är drastiska åtgärder kanske det är ett måste?


man ska ha en buffert på 6 månadslöner eller vad är det myndigheten rekommenderar? Har de flesta det?

hur överlever dessa tider?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var Anne Wibble, finansminister i regeringen Bildt, som sade att alla egentligen borde ha en årslön på banken. Faktiskt i grunden en rätt bra idé, även om en del tyvärr kan ha svårt att faktiskt spara ihop till det. Sedan kanske man inte bör ha alltihop stående på räntelöst konto, utan låta en del förhoppningsvis förränta sig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] man ska ha en buffert på 6 månadslöner eller vad är det myndigheten rekommenderar? Har de flesta det?

hur överlever dessa tider?
Jag jobbade en tid i ett företag som hade sex månadslöner i tillgängliga medel. Sex månadslöner för varje anställd.
Det kändes tryggt.
Men jag fattar att enmansföretag i en tuff bransch kan ha svårt att en sådan buffert.

En Ica-butik här i Uppsala gjorde ett upprop på LinkedIn (om jag minns rätt). De behöver extra personal nu i kristider. Jag har också hört att Apoteas centrallager i Morgongåva kör flerskift och behöver personal.
Inköpare från Scania har temporärt flyttat till Karolinska för att hjälpa de få tag i utrustning. Montörer från samma firma flyttar till Getinge där de kan göra nytta nu när inga lastbilar kan byggas.
Det verkar som att kristider gör att vi måste vara beredda att tillfälligt göra annat.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag jobbade en tid i ett företag som hade sex månadslöner i tillgängliga medel. Sex månadslöner för varje anställd.
Det kändes tryggt.
Men jag fattar att enmansföretag i en tuff bransch kan ha svårt att en sådan buffert.

En Ica-butik här i Uppsala gjorde ett upprop på LinkedIn (om jag minns rätt). De behöver extra personal nu i kristider. Jag har också hört att Apoteas centrallager i Morgongåva kör flerskift och behöver personal.
Inköpare från Scania har temporärt flyttat till Karolinska för att hjälpa de få tag i utrustning. Montörer från samma firma flyttar till Getinge där de kan göra nytta nu när inga lastbilar kan byggas.
Det verkar som att kristider gör att vi måste vara beredda att tillfälligt göra annat.
"Tillfällig" kan nog bli rätt länge. Vi får nog räkna med flera års kris även efter det smittan försvunnit. Vi kommer att betrakta 1930 talets lågkonjunktur som den gamla goda tiden. Att ha pengar på banken är förstås bra min inte heller det är någon garanti risken är ju att diverse stödåtgärder leder till hyperinflation som snabbt urhholkar värdet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
"Tillfällig" kan nog bli rätt länge. Vi får nog räkna med flera års kris även efter det smittan försvunnit. Vi kommer att betrakta 1930 talets lågkonjunktur som den gamla goda tiden. Att ha pengar på banken är förstås bra min inte heller det är någon garanti risken är ju att diverse stödåtgärder leder till hyperinflation som snabbt urhholkar värdet.
Ja, även en tillsvidareanställning är ju tillfällig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var Anne Wibble, finansminister i regeringen Bildt, som sade att alla egentligen borde ha en årslön på banken. Faktiskt i grunden en rätt bra idé, även om en del tyvärr kan ha svårt att faktiskt spara ihop till det. Sedan kanske man inte bör ha alltihop stående på räntelöst konto, utan låta en del förhoppningsvis förränta sig.
För tillfället har de som har sina besparingar på ett bankkonto det mesta av värdet kvar om man jämför med de som har/hade dem på börsen.

Generellt sett har du förstås rätt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För tillfället har de som har sina besparingar på ett bankkonto det mesta av värdet kvar om man jämför med de som har/hade dem på börsen.

Generellt sett har du förstås rätt.
Den som haft pengarna på börsen utgick från ett större värde, om sparandet pågått ett antal år och samma antal kronor stoppats in. Och jag skrev inte att man skulle ha varenda spänn på börsen, utan att man kanske inte borde ha allt på bankkonto.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har själv pengar i aktiefonder, men inte pengar som jag räknar med att kunna använda på kort sikt (dvs inom ett år, ungefär). Jag ligger fortfarande på plus sen jag började spara i aktiefonder för ett par decennier sen, och hoppas förstås på att börsen ska återhämta sig de närmaste åren.

Som buffert för oroliga tider har jag pengar på ett bankkonto.

Vi är nog överens egentligen. Jag reagerade bara på din passus om att låta en del förhoppningsvis förränta sig. För pengar avsedda som buffert ska man vara väldigt noga med att minimera risken när man väljer var man placerar dem.
 
ANNONS