Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Beställt linsen från Cyber foto och inga problem hittills. Kommer lägga beställning på Zeiss 135mm F2 där också om allt går bra. Sorry SP ni tappar beställningar av mig på några linser och en Systemkamera D850/D880.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vibbarna säger att jag borde lösa in det där presentkortet, men har ingen lust att åka in till stan i dagsläget...
Någon som ha senare bokslutssiffror än 18-12 för SP? (556679-6511)
Finns här:
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Finns här:
Nej, där finns bara den senast inlämnade årsredovisningen där sträcker sig till december 2018.

Frågan du citerade var om nån kände till senare siffror.

Svaret är att de inte lämnat in någon redovisning för verksamhetsår 2019 än så med mindre än att SP själva lämnar ut siffror som ännu inte är offentliga finns inga att tillgå.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Både Cyberphoto och Rajala har i sina allmänna villkor liknande förbehåll som SF. Även hos dessa handlare kan man alltså hamna i den situation som TS beskriver.

Förbehåll av den här typen, alltså att säljaren reserverar sig för prisjusteringar efter att kunden skickat in ordern, är generellt sett tillåtna. En, tycker jag, förvänansvärt sträng regel ur konsumentens perspektiv, men den verkar väl grundad i klassisk avtalsrätt. Juridiskt innebär förbehållet helt enkelt att det inte uppstår ett köpeavtal mellan säljare och köpare förrän säljaren återbekräftat priset till kunden. Och innan det finns ett avtal så finns det heller ingen affär som man kan kräva att den fullföljs.

Jag kan förstå att TS känner sig besviken och möjligen kunde SF hanterat det hela smidigare. Samtidigt så har TS faktiskt inte förlorat några pengar, vilket är jag tycker är viktigt att komma ihåg. Jag tycker också att det är svårt att klandra SF för att ha ovanligt hårda villkor kring orderbekräftelse, när två andra stora aktörer har liknande villkor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som vanligt problem när vi bara hör ena parten.

Jag är nyfiken på om TS fått ett kvitto, en faktura eller en orderbekräftelse?

Har TS fått ett kvitto som han skriver, så är ju varan betald, affären klar och han ska ha sina varor.

Har TS, ett företag och fått en faktura, så har ju ett avtal ingåtts mellan SP och TS. Då borde SP ansvara för sin faktura, stå sitt kast och leverera varorna.

Har TS ett företag är väl ARN ingen instans att vända sig till, utan SP kan väl alltid försöka få mer betald med hänvisning till "friskrivning för felaktigheter".

Har TS, fått en orderbekräftelse, automatiskt från "systemet" hamnar saken i ett annat läge. Då hjälper inte heller ARN, för säljarna har alltid möjlighet att friskriva sig för felaktigheter i datasystemen.
Däremot är ju kunden fri att välja annan inköpskälla om man inte är nöjd med erbjudet pris.

Jag är inte ett fan av SP, efter ett besök i deras butik, men har köpt småsaker via nätet och fått dom snabbt levererade utan problem.
Att jag gillade detta inlägg beror på skrivningen "Som vanligt problem när vi bara hör ena parten."

Jag är inte alls i sig emot att man tar upp oegentligheter och fulspel från företag men i princip tycker jag att man ska vara så pass rakryggad att man "fejsar" företaget först direkt istället för att "gråta ut" i spalter som dessa. Jag tror många missförstånd som dessa bättre kan redas ut så. Ibland är det bara illa dolda försök att förstöra ett företags renommé i rent vredesmod utan att vi har en aning om vad som faktiskt har skett.

Jag erinrar mig på raken ett annat lite annat fall då någon skrev har och tog heder och ära av en liten fotohandlare på Söder i Stockholm. Eftersom jag bott en hel del i denna löjligt överhypade stadsdel så hade jag vid ett antal tillfällen besökt sagda butik jag med för att bl.a. framkalla film.

Storyn var denna: En kvinna kom in i butiken då TS var där och klagade på bilder hon fått framkallade i butiken. TS upplevde att Butiksägaren behandlade kvinnan illa och skrev indignerat om upplevelsen här på FS.

Jag blev intresserad och uppsöker butiksägaren och frågar vad som egentligen hänt. Det ska sägas att denne man var klart färgstark som många av dessa ägare av gamla fotobutiker ofta är i mina ögon men jag gillade honom faktiskt och ingen kunde klaga på hans yrkeskunnade.

Han berättade då att denna kvinna gjort livet surt för honom ett antal gånger med liknande problem och det var heller inte första gången hon var där i samma ärende. Han menade att hon hade en usel gammal kompaktkamera som långtifrån var state of the art och hon förstod sig heller inte på varken denna eller fotografering i allmänhet enligt butiksägaren och han ansåg att han verkligen gjort vad han kunnat men inte nådde fram till henne.

Hon hade då blivit arg och sagt att hon minsann skulle gå till en av hans konkurrenter istället och handlaren hade då tyckt att det var en alldeles utmärkt idé och att det var hennes självklara privilegium som kund att göra just detta. Det var alltså ungefär här då som TS hade överhört slutet på deras konversation och affärsrelation.

Detta är just ett exempel på att "kunden faktiskt kanske inte alltid har rätt" och det är också ett exempel på att det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att få handla i en specifik butik om butiksägaren faktiskt inte längre är intresserad av att göra affärer med en specifik kund av olika orsaker. Det är också ett exempel på just det du beskrivit ovan att vi faktiskt bara hört ena sidan.

Till och med jag som är uppvuxen i en djupt företagsskeptiskt kommunistiskt hem fattar och accepterar detta att en företagare är helt i sin fulla rätt att vägra göra affärer med folk som man inte kan nå med sakargument och ändlösa försök att förklara.
 

esbtse

Aktiv medlem
Både Cyberphoto och Rajala har i sina allmänna villkor liknande förbehåll som SF. Även hos dessa handlare kan man alltså hamna i den situation som TS beskriver.

Förbehåll av den här typen, alltså att säljaren reserverar sig för prisjusteringar efter att kunden skickat in ordern, är generellt sett tillåtna. En, tycker jag, förvänansvärt sträng regel ur konsumentens perspektiv, men den verkar väl grundad i klassisk avtalsrätt. Juridiskt innebär förbehållet helt enkelt att det inte uppstår ett köpeavtal mellan säljare och köpare förrän säljaren återbekräftat priset till kunden. Och innan det finns ett avtal så finns det heller ingen affär som man kan kräva att den fullföljs.

Jag kan förstå att TS känner sig besviken och möjligen kunde SF hanterat det hela smidigare. Samtidigt så har TS faktiskt inte förlorat några pengar, vilket är jag tycker är viktigt att komma ihåg. Jag tycker också att det är svårt att klandra SF för att ha ovanligt hårda villkor kring orderbekräftelse, när två andra stora aktörer har liknande villkor.
Jag har köp kamera utrustning under flera år, även hos SP, och har aldrig haft dessa problem tidigare. Detta är ett paradigm skifte hos SP kundpolicy som jag inte stödjer.

Som en fattig Civil Ingenjör, dvs lägre medelklass, så måste jag ha kontroll på ekonomi och de avtal jag ingår. SP känns inte längre som en trovärdig leverantör av utrustning och jag kommer därför inte använda mig av SP som leverantör av utrustning. Om andra vill ta en risk med SP så är det upp till dem.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har köp kamera utrustning under flera år, även hos SP, och har aldrig haft dessa problem tidigare. Detta är ett paradigm skifte hos SP kundpolicy som jag inte stödjer.

Som en fattig Civil Ingenjör, dvs lägre medelklass, så måste jag ha kontroll på ekonomi och de avtal jag ingår. SP känns inte längre som en trovärdig leverantör av utrustning och jag kommer därför inte använda mig av SP som leverantör av utrustning. Om andra vill ta en risk med SP så är det upp till dem.
Trådskaparen i denna tråd tog ingen risk och led ingen skada. Men han blev gruvligt besviken att priset som annonserats inte gällde.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag uppfattar TS inledning av denna tråd som att SP upptäckt något fel i sin prissättning och i stället för att kontakta köparen och förklara vad som hänt och att priset på orderbekräftelsen ("kvittot)" inte kan hållas, så har de helt enkelt skickat en ny orderbekräftelsen. Jag uppfattar det som att det är just avsaknaden av en inledande förklaring till att priset blivit fel som skapat indignation. Ganska lätt att förstå tycker jag.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
I inlägg #3 hänvisar SP i sitt svar till en rabattkod. Frågan är väl. då vad man ursprungligen skrivit att den använda koden ska gälla för. Är det t.ex uttryckligen en kod för rabatt på vissa tillbehör är det kanske inte så överraskande att den inte gällde för optiken? Sedan kan man alltid ha synpunkter på hur en sådan situation ska hanteras på bästa sätt...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Nej, där finns bara den senast inlämnade årsredovisningen där sträcker sig till december 2018.

Frågan du citerade var om nån kände till senare siffror.

Svaret är att de inte lämnat in någon redovisning för verksamhetsår 2019 än så med mindre än att SP själva lämnar ut siffror som ännu inte är offentliga finns inga att tillgå.
Sorry, läste lite för snabbt där.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Betänk att vi snart knappt har några specialiserade fotobutiker kvar alls ens i en hyfsat stor stad som Stockholm. Kvar är snart bara gamla "lumpbutiker" som mest är muséer med gamla historiska avlagringar över en analog tid som för länge sedan passerat och Elgiganten och MediaMarkt om ens de överlever till hösten.

Jag har personligen inga som helst problem med Scandinavian. De är en av få fotobutiker tillsammans med Kameradoktorn i Stockholm som jag numera finner någon som helst lust att besöka. De saker jag haft med dem har de skött med den äran hittills båda två och jag hoppas verkligen att åtminstone de blir kvar framöver.

E-handel må funka men det är jäkligt tråkigt och jag betalar gärna några spänn extra om jag ens behöver det för att ha någonstans att gå när det skiter sig. Jag har redan haft min beskärda del av strul över nätet när det faktiskt skitit sig. Jag har haft bra hjälp av både Scandinavian och Kameradoktorn när jag haft problem med både kamerahus och objektiv.

Det finns många näthandlare som är bra på att sälja men många som inte ens kan stava till hur man bör hantera en retur eller ta hand om annat strul som faktiskt kan uppstå.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Har fått Zeiss 50mm F1.4 linsen från Cyberphoto. Professionellt skött och utan några problem. Bra service och hjälp.

Scandinavian Photos är inget seriöst alternativ för mig längre. Deras hemsida är också oanvändbar på grund av alla buggar.

Nu beställer jag nästa lins på Cyberphoto en Zeiss 135mm Milius F1.4 under hösten och troligtvis en Nikkor AF-S 24mm F 1.4G i slutet av året.

Sedan blir det ett kamera köp med vertikal grepp D850/D880 som jag funderar på att köpa hos Kameradoktorn eller Cyberphoto. Dvs ytterligare ordar som Scandinavian photo kommer att missa.
 
Senast ändrad:

Bofoto2

Aktiv medlem
Att jag gillade detta inlägg beror på skrivningen "Som vanligt problem när vi bara hör ena parten."
........
Jag erinrar mig på raken ett annat lite annat fall då någon skrev har och tog heder och ära av en liten fotohandlare på Söder i Stockholm. Eftersom jag bott en hel del i denna löjligt överhypade stadsdel så hade jag vid ett antal tillfällen besökt sagda butik jag med för att bl.a. framkalla film.

Storyn var denna: En kvinna kom in i butiken då TS var där och klagade på bilder hon fått framkallade i butiken. TS upplevde att Butiksägaren behandlade kvinnan illa och skrev indignerat om upplevelsen här på FS.

Jag blev intresserad och uppsöker butiksägaren och frågar vad som egentligen hänt. Det ska sägas att denne man var klart färgstark som många av dessa ägare av gamla fotobutiker ofta är i mina ögon men jag gillade honom faktiskt och ingen kunde klaga på hans yrkeskunnade.

Han berättade då att denna kvinna gjort livet surt för honom ett antal gånger med liknande problem och det var heller inte första gången hon var där i samma ärende. Han menade att hon hade en usel gammal kompaktkamera som långtifrån var state of the art och hon förstod sig heller inte på varken denna eller fotografering i allmänhet enligt butiksägaren och han ansåg att han verkligen gjort vad han kunnat men inte nådde fram till henne.

Hon hade då blivit arg och sagt att hon minsann skulle gå till en av hans konkurrenter istället och handlaren hade då tyckt att det var en alldeles utmärkt idé och att det var hennes självklara privilegium som kund att göra just detta. Det var alltså ungefär här då som TS hade överhört slutet på deras konversation och affärsrelation.

Detta är just ett exempel på att "kunden faktiskt kanske inte alltid har rätt" och det är också ett exempel på att det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att få handla i en specifik butik om butiksägaren faktiskt inte längre är intresserad av att göra affärer med en specifik kund av olika orsaker. Det är också ett exempel på just det du beskrivit ovan att vi faktiskt bara hört ena sidan.

Till och med jag som är uppvuxen i en djupt företagsskeptiskt kommunistiskt hem fattar och accepterar detta att en företagare är helt i sin fulla rätt att vägra göra affärer med folk som man inte kan nå med sakargument och ändlösa försök att förklara.
Det tillhör inte tråden direkt, men panthandlaren i Detroit har mycket incidenter. Här ett lite roligt klipp:
 

Krille

Aktiv medlem
Det finns inga större svenska fotobutiker som medvetet försöker lura kunder eller kör med halvfula trix. Scandinavian Photo må ha ekonomiska problem men att det här har gått snett beror på en miss i kommunikationen. De har helt klart rätt att dra sig ur en affär som är fel, så länge du inte har betalat för varan. Och det verkar ju inte vara fallet här. Jag upplever att ditt inlägg mycket handlar om besvikelse över att inte få handla till ett lite för bra pris som skulle ha inneburit en förlust för butiken. Surt sa räven. Och så får Scandinavian skit för det i en lång tråd.

I ett tidigare svar skriver du ”Som en fattig Civil Ingenjör, dvs lägre medelklass, så måste jag ha kontroll på ekonomi och de avtal jag ingår.” Sen kommer du med nedanstående info om planerade inköp för många tiotusentals kronor. Rimmar lite illa med bilden av stackars utsatt fattiglapp som du försöker måla upp. Hela den här tråden är unken.

Har fått Zeiss 50mm F1.4 linsen från Cyberphoto. Professionellt skött och utan några problem. Bra service och hjälp.

Scandinavian Photos är inget seriöst alternativ för mig längre. Deras hemsida är också oanvändbar på grund av alla buggar.

Nu beställer jag nästa lins på Cyberphoto en Zeiss 135mm Milius F1.4 under hösten och troligtvis en Nikkor AF-S 24mm F 1.4G i slutet av året.

Sedan blir det ett kamera köp med vertikal grepp D850/D880 som jag funderar på att köpa hos Kameradoktorn eller Cyberphoto. Dvs ytterligare ordar som Scandinavian photo kommer att missa.
 

Third eye

Aktiv medlem
Diffande priser råkade jag ut för idag för någon timme sedan.
Computer salg sålde Syrp Genie II Linear för 9271kr, jag klickade köp så den hamnade i varukorgen. Gick in på banken och flyttade lite pengar, gick tillbaka och klickade på varukorgen och nu kostade den 10,582kr...fortfarande billigare än 12.000 ordinarie men inte alls lika intressant.
Antagligen så hamnade jag mitt i skarven mellan butikslager och fjärrlager.
Otur, någon annan fyndade :)
 

janc

Aktiv medlem
Har handlat av Scandinavian mängder med gånger under runt 20 år på nätet och vid något tillfälle i butik utan något som helst problem. Tvärt om har man snabbt meddelat ev. leveransproblem och då på eget initiativ föreslagit delleveranser. Har även handlat av andra, etablerade, butiker och även då utan problem. Ska man hålla sig kvar i branchen någon längre tid går det inte att systematiskt försöka med ”trix”. Sedan går det inte i längden att undvika att det kan bli fel någon gång.

Visst är det olyckligt om priser visas fel men vilkoren är väldigt tydliga och (knappast förvånande...) i princip likvärdiga för olika butiker. Man kan enligt min mening inse det orimliga i motsatta villkor - då skulle en bugg i e-handels plattformen som visar priset 1 Kr på samtliga produkter (osannolikt men inte omöjligt) tvinga handlaren att skänka bort hela sitt lager och mer därtill.

Som vanligt gäller väl att om en affär verkar för bra för att vara sann så är den nog inte det ;)
 

Tomas1960

Aktiv medlem
SP tycker jag som näthandlar har riktigt bra service där dom mailar eller ringer upp mig snabbt vid behov. Sist jag handlade dyrt och såg i Prisjakt att det fanns billigare allternativ ställde jag frågan till SP och visst jag fick vänta till nästa dag på prisbekräftelse men sen var affären i hamn. Gillar även deras betalningsystem med Klarna, försöker faktiskt handla det mesta från SP
 
ANNONS