Annons

Canon 90D underexponerar med Sigma-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Eftersom jag i stort sett alltid använder punktmätning där jag fokuserar och sen komponerar om, så misstänker jag att exponeringsautomatiken väljer fel saker att anpassa efter ibland.
Vänta lite.. i "egna inställningar" (nu pratar jag 5D3 men antar att det är ungefär lika på 90D) så kan man välja funktion på halvvägs nedtryckt avtryckare.
Jag har min på "starta ljusmätning och AF" och då efterjusteras exponeringen om jag komponerar om med halvvägs nedtryckt avtryckare. Väljer jag "*" i den inställningen så fryses exponeringen då man trycker ner halvvägs första gången.. Men detta gäller bara i "servo mode", I "one shot" verkar både exp och AF låsas då man trycker ner halvvägs oavsett vad man har valt i menyn.. Mjukvara *suck*
 

apersson850

Aktiv medlem
Evaluerande mätning betonar värdet från där den, eller de, aktiva fokuspunkterna befinner sig när man mäter/fokuserar. Detta baserat på det rimliga antagandet att det man vill ha i fokus också är det som man vill exponera rätt.
Det ger i sin tur att evaluerande mätning tillsammans med One Shot AF innebär en implicit exponeringslåsning. Om du komponerar om med knappen halvt nedtryckt låser du ju AF, och eftersom exponeringen mättes i relation till det du fokuserade på, måste den mätningen också låsas när man riktar om.
Det här är alltså ingen dum funktion, utan den enda rimliga, med tanke på hur evaluerande mätning fungerar.
Spotmätning mäter i mitten på sökaren. De enda kameramodeller där det går att ändra är de i 1D-serien. Alla andra mäter alltid i mitten.
Vill man inte mäta i förhållande till AF-punkterna får man välja en annan mätmetod, eller använda Servo AF, eller inte ha fokus aktivt när man komponerar om (lägga fokus på separat knapp, typ AF-ON, alltså).
Alltså går funktionen att stänga av, om man vill det.
Det här är förklarat i manualen, så det går att läsa vidare om det där, om det här inlägget inte räcker.
 

velocio

Aktiv medlem
Evaluerande mätning betonar värdet från där den, eller de, aktiva fokuspunkterna befinner sig när man mäter/fokuserar. Detta baserat på det rimliga antagandet att det man vill ha i fokus också är det som man vill exponera rätt.
Men antagandet är ju fel i mitt fall. Och det går inte att få välja själv, eftersom funktionen inte går att stänga av.

Som jag ser det ska fokuslåsningen ske när jag trycker ner avtryckaren halvvägs och håller kvar den där. Exponeringen ska sen enbart baseras på vad som finns i bild när jag trycker avtryckaren hela vägen ner. Det är det rimliga. Men så är det inte, verkar det som.

Nåja, det där har inget med underexponeringsproblemet att göra ändå.
 

apersson850

Aktiv medlem
Som jag ser det ska fokuslåsningen ske när jag trycker ner avtryckaren halvvägs och håller kvar den där. Exponeringen ska sen enbart baseras på vad som finns i bild när jag trycker avtryckaren hela vägen ner. Det är det rimliga.
Nej, det är helt orimligt att man i normalfallet inte vill exponera rätt på det man fokuserar på.
Men antagandet är ju fel i mitt fall. Och det går inte att få välja själv, eftersom funktionen inte går att stänga av.
Jodå, läs mitt inlägg ovan. Det är enbart kombinationen av evaluerande mätning och One Shot AF på avtryckaren som ger detta resultat. Alla andra kombinationer av metoder ger, eller kan ge, den funktion du vill ha.
 

velocio

Aktiv medlem
Nej, det är helt orimligt att man i normalfallet inte vill exponera rätt på det man fokuserar på.
Jo, det är det. En bild är ofta komplex och består av många saker. Normalförfarandet bör vara att om man vill exponera specifikt för en viss del av bilden, då använder man spotmätning. I övriga fall är det bildens helhet som exponeringen ska baseras på. Om kontrasten är för stor bör högdagerräddning gå in som sekundärprioritet.

Jag väljer ju fokus, låser fokus och sen komponerar om. Som fotografer gjort i årtionden. Helt naturligt förfarande. Men exponeringen ska, självklart, baseras på det som är i bild när jag trycker av. Det är inte ovanligt att man låser fokus på ett objekt och sen väntar på att ett ansiktsuttryck, en kroppshållning eller en skugga ska hamna rätt. Ibland kan det gå 5-10 sekunder mellan fokusering och exponering.

Jodå, läs mitt inlägg ovan. Det är enbart kombinationen av evaluerande mätning och One Shot AF på avtryckaren som ger detta resultat. Alla andra kombinationer av metoder ger, eller kan ge, den funktion du vill ha.
Ja, men evaluerande mätning och one shot är ju det naturliga, och det enda jag använder. (Om man inte är sportfotograf förstår jag inte varför man skulle vilja använda nåt annat än one shot.) Och där går det inte att stänga av.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns väl en exponerings-låsnings-knapp på kameran? Snöstjärnan vid tummen, om jag minns rätt. Lås exponeringen som du vill ha den. Använd sedan avtryckaren för att låsa fokus, som du vill ha den.
Kameran är i grundinställning gjord för nybörjare som siktar och trycker.
 

velocio

Aktiv medlem
Snackade om underexponeringen med Sigmas supportpartner Tura i går, och skickade sen ett mejl med detaljer. Nu fick jag svar.

"We are aware of the issue, and currently working on it.
So a new firmware will be released in the future.
Therefore please wait for a while until then."

Det låter ju lovande. Förhoppningsvis dröjer det inte jättelänge. Jag har dock fortfarande svårt att förstå varför kameran använder mer information än bländarvärde (som ju rapporteras korrekt) och den faktiska ljusmängden som når ljusmätaren. Mer ska inte behövas, och hade det bara varit det så hade felet inte funnits.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, det är det. En bild är ofta komplex och består av många saker. Normalförfarandet bör vara att om man vill exponera specifikt för en viss del av bilden, då använder man spotmätning. I övriga fall är det bildens helhet som exponeringen ska baseras på. Om kontrasten är för stor bör högdagerräddning gå in som sekundärprioritet.
Ja, just det. Komplex kan den vara. Så normalförfarandet ska förstås vara att den ledtråd som kameran får från var fotografen fokuserar ska vara det som avgör vilken del som ska prioriteras exponeringsmässigt. Det är ju inte så att evaluerande mätning spotmäter det du fokuserar på, och inget annat. Den mäter på hela bilden, men prioriterar lite mer på det du fokuserar på. I normalfallet vill man ha det intressanta i fokus.
Jag väljer ju fokus, låser fokus och sen komponerar om. Som fotografer gjort i årtionden. Helt naturligt förfarande. Men exponeringen ska, självklart, baseras på det som är i bild när jag trycker av. Det är inte ovanligt att man låser fokus på ett objekt och sen väntar på att ett ansiktsuttryck, en kroppshållning eller en skugga ska hamna rätt. Ibland kan det gå 5-10 sekunder mellan fokusering och exponering.
Det går också att lägga en fokuspunkt där det intressanta befinner sig, så slipper du komponera om. Då kan du få både rätt fokus och exponering i det ögonblick du trycker av.
Ja, men evaluerande mätning och one shot är ju det naturliga, och det enda jag använder. (Om man inte är sportfotograf förstår jag inte varför man skulle vilja använda nåt annat än one shot.) Och där går det inte att stänga av.
När du nu vill fotografera på ett sätt som avviker från det normala, och det är förstås inget fel i det, då får du faktiskt bekväma dig till att ställa om kameran för det. Jag rekommenderade att du kikade i bruksanvisningen, eftersom det finns förklarat där. Det har du uppenbarligen inte gjort, så jag ger dig några förslag istället.
Du kan köra genomsnittsmätning tillsammans med One Shot AF. Då fungerar det precis som du önskar.
Du kan köra evaluerande mätning, One Shot AF och ta bort fokusering från avtryckaren. Då fokuserar du med AF-ON, släpper knappen, komponerar om, väntar tills det är dags och tar bilden. Då fungerar det också precis som du vill.

När det gäller ditt underexponeringsproblem så jo, det behövs mer information än bara bländarvärdet. Ända sedan F-1 och FD-serien introducerades 1971 har Canons objektiv och kameror innehållit informationsöverföring om objektivets största bländare och hur mycket exponeringsmätningen ska kompensera för skillnaden mellan det ljus som når ljusmätaren och det som når filmen (på den tiden, sensorn idag). Ljusmätaren sitter uppe i prismat, och på grund av optiska skäl är ljusnivån den ser inte alltid identisk med den som skapar bilden. Som du själv har upptäckt fungerar detta bra när man kör med objektiv från Canon, men det är inte alltid tredjepartstillverkare har koll på alla parametrar.
 

velocio

Aktiv medlem
1. Jag kan hålla med om att det är rimligt om man trycker av direkt, dvs trycker ner för att fokusera och omedelbart trycker av när fokus uppnåtts. Men vid fördröjning mellan fokuslås och avtryck faller den principen. Då är det enda rimliga att exponeringen baseras enbart på det som fyller bildrutan när exponeringen sker.

2. Att flytta fokuspunkt manuellt är oerhört tidsödande, så det är inget alternativ i de flesta situationer. Att vrida kameran, fokusera, och komponera om går på under sekunden. Att flytta handgreppet, hitta rätt spak för att flytta fokuspunkt, och sen hålla kameran stilla medan man flyttar till lämplig punkt, det tar nog uppåt tio sekunder. Då kan många gånger bildchansen ha flytt. Men visst, i vissa situationer funkar det. Men det är fortfarande inte alls säkert att exponeringen bör kopplas till fokuspunkten.

Att använda två knappar för att ha fokus och exponering separat är inget jag är bekväm med. Jag har använt kameror på ett sätt i 25 år och är inte mentalt plastiskt nog längre för att ändra det, tyvärr.

3. Fair enough, jag antar att det kan skilja i relativ ljusmängd beroende på vilken vinkel ljuset har när det lämnar objektivets bakre lins.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du behöver öva på att välja fokuspunkt, förstår jag. Jag byter på mindre än en sekund, utan att ta kameran från ögat.

Då är det genomsnittsmätning som gäller för dig. Då får du exponeringsmätning fram till avtrycksögonblicket, oavsett när du fokuserade.
 

velocio

Aktiv medlem
Du behöver öva på att välja fokuspunkt, förstår jag. Jag byter på mindre än en sekund, utan att ta kameran från ögat.

Då är det genomsnittsmätning som gäller för dig. Då får du exponeringsmätning fram till avtrycksögonblicket, oavsett när du fokuserade.
Ok, vi tycker olika där. Jag anser att Canons logik är helt rubbad, men jag accepterar att den är utformad så och får manuellt kompensera för det i de fall där exponeringen går åt skogen.

Bra för dig att du kan byta fokuspunkt snabbt. Jag kan inte göra det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vadå olika? Jag säger att du ska byta till genomsnittsmätning istället för evaluerande mätning. Då fungerar det så som jag uppfattar att du vill det ska fungera.

Jag har övat på att hantera kameran. Jag gillar att fotografera sport/action, och det blir inget bra om själva kamerahanterandet tar för lång tid. Det är som att köra grävmaskin. Man måste öva tills man inte tänker på hur man drar i spakarna. Man tänker bara på hur skopan ska röra sig, så går det andra automatiskt. Innan dess kan man inte köra ordentligt.
 

velocio

Aktiv medlem
Och genomsnittsmätning kan inte hantera komplexa motiv lika bra, så därför är den inte likvärdig. Poängen med evaluerande mätning är att den kan ta hänsyn till kontrastomfånget och förkasta vissa delar för att rymma det viktigaste inom det tillgänliga omfånget i sensorn.

Men vi behöver inte diskutera detta vidare. Du har en rätt nedlåtande ton som är trist, och såna diskussioner slipper jag gärna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
#riktigamänläserintemanualen 💪😜


Sid 558:

"För varje ljusmätmetod kan du ange om exponeringen ska låsas (AE-lås) när motivet är i fokus med One-Shot AF. Exponeringen är låst medan du håller ned avtryckaren halvvägs.Välj ljusmätmetoder för AE-lås och lägg till en bock [X]. Välj [OK] för att registrera inställningen."

På Nikon är standard att exponeringen inte låses, men det går att ändra, så jag var tvungen att se om Canon verkligen hade tvingande lås, vilket inte var fallet...
 

velocio

Aktiv medlem
Jag har faktiskt läst igenom manualen (jag är en sån som läser manualer), men inte ord för ord, utan jag stegade igenom kamerans olika inställningar med manualen parallellt. I kameran heter den där funktionen "AE lock meter. mode after focus", vilket jag tolkade som "vilken mätmetod ska exponeringsautomatiken begränsas till efter fokusering", alltså, när fokuseringen är klar, vilken mätmetod ska då användas. Därför ansåg jag så klart att evaluerande mätning var det enda rimliga och lät bocken vara kvar. Jag hade inte kunnat ana att funktionsnamnet var så otydligt formulerat.

Men jag ska testa om en avbockning där gör att fokuspunkten slutar ha betydelse för exponeringen vid evaluerande ljusmätning. Tack för tipset!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du får börja med att skilja på att kameran låser exponeringen och att mätmetoden till sin funktion tar viss hänsyn till var fokuspunkten befinner sig. Det första kan du göra något åt, men sannolikt inte det senare om du inte väljer en annan mätmetod.
 

velocio

Aktiv medlem
Ja, så kan det nog vara. Korkat av Canon, men det är väl en del av deras produktsegmentering, att stympa "enklare" modeller så att folk ska lockas köpa de dyrare modellerna. Om det nu ens finns på 1D och andra flaggskeppsmodeller?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, så kan det nog vara. Korkat av Canon, men det är väl en del av deras produktsegmentering, att stympa "enklare" modeller så att folk ska lockas köpa de dyrare modellerna. Om det nu ens finns på 1D och andra flaggskeppsmodeller?
Det finns ju alltid M-läget för den som vill göra som den alltid gjort. Alltså den som började fotografera när olika automatiker inte var så vanligt.

Såna som jag, som ibland tycker att automatik gör det hela krångligare eftersom man måste tänka baklänges för att få automatiken att uppföra sig som jag vill.
Men andra gånger älskar jag automatiken eftersom jag aldrig skulle hinna med att justera på rattarna tillräckligt snabbt för att fånga de bilder jag vill fånga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Jag har dock fortfarande svårt att förstå varför kameran använder mer information än bländarvärde (som ju rapporteras korrekt) och den faktiska ljusmängden som når ljusmätaren. Mer ska inte behövas, och hade det bara varit det så hade felet inte funnits.
Om några år, efter intensiv utveckling, kanske vi får se det nya kameramärket Velocio på marknaden.
:)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Jag har dock fortfarande svårt att förstå varför kameran använder mer information än bländarvärde (som ju rapporteras korrekt) och den faktiska ljusmängden som når ljusmätaren. Mer ska inte behövas, och hade det bara varit det så hade felet inte funnits.
Egentligen rapporterar väl inte objektivet vald bländare. Det är fullöppningsmätning som gäller. Kameran berättat för objektivet vilken bländare du (eller automatiken) valt.
Hur objektivet sedan hanterar den instruktionen vet nog bara Sigma. Men fel blir det tydligen.
 
ANNONS