Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, många galenskaper finns det. Ett annat exempel är varför kan man inte ställa in längsta tillåtna exponeringstid för autoiso om man har ett manuellt objektiv. Detta trots att man specificerat brännvidden och kameran borde ha all info den behöver

Sedan finns det ju sådant som fungerar men bara känns lite konstigt. Har aldrig haft någon kamera tidigare där jag hittat ratten för slutartidsinställning men inte hittade hur jag skulle ställa in B. Det löste sig med lite googling. Sony är också min första kamera där jag känt mig nödsakad att köra engelska menyer för att få större träffchans vid sökning på google

Menar du att ställa in högsta tillåtna ISO-tal för auto I? Tiden är ju ett resultat av Auto ISO. Jag kan ändra detta på min gamla A7r till max ISO. Jag kollade nu då den har ett manuellt monterat och det funkade om kameran står i RAW. Dock funkade det inte för RAW+JPG och det fattade jag väl inte varför det inte gick. Låter som en miss det med.
 
Senast ändrad:
Man kan ju fråga sig varför inte manualen inte finns innbyggd och sökbar i kameran. Kanske kunde den aktiveras med en knapp med ett frågetecken på. Då hade de som skämdes kunnat titta i den i smyg medan de lotsades komponera en bild.

Ja den kanske kunde vara något med inbyggd, Med A77 kan man aktivera en Guide funktion för pasm ratten så varje inställning får sin förklaring, men det är dom vanliga sakerna som förklaras och hur dom fungerar, den som fotat några år känner till dom, men är nog bra när man är nybörjare, frågetecknet finns också här med A77, men jag har inte varit inne här och joxat på många år.

Nikon har inte dom en inbyggd Raw-hanterare som lär vara bra, det har Sony aldrig stoppat in, batteriet kan få det tufft förstås, för nu skall allting vara lätt och mindre, så 3,5 tums skärmar kommer nog inte förmodligen, he,he det började med 1 tums skärm en gång i tiden, när KM7D kom med 2,5 tum 2004 så var det en jätteskärm, först med att växla om till fullproppad informations skärm också.

Nu när AP-byrån har valt Sony som huvudkamera, så kommer det nog att komma mera input från fotografer efter hand.
 
Det är ju precis det jag numera gör med min A7III Bengt. Automatik i AF och ISO-system sköter allt till vad jag tycker är det bästa och jag kollar i min sökare och om jag inte vill AF ska låsa på fel del av motivet så överstyr man det enkelt genom att sikta på en annan person eller annat objekt i motivet.

Kör alltid RAW bara för att det garanterar att bästa Prime-brusreduceringen kan användas i Photolab. Då behöver jag inte ens bry mig om något annat än motivet även om jag bara har ett objektiv med f4 i en mörk riad i Marrakesh. Det funkar trots att bilden är tagen i ISO 8-10 000 därför att A7III är en av marknadens bästa lågljuskameror och att Photolab har så suverän brusreducering. Utan automatiken skulle jag bara stått där och fipplat och missat ögonblicket som jag gjort så väldigt ofta förut eller fått rent usla bilder.

Det är essensen av vad detta handlar om för mig. Att aldrig missa motiven bara för att en krånglig ineffektiv kamera är "i vägen" för själva bildskapandet. Det är en kompromisslös motiv- och bildentrerad teknik som utnyttjar dagens fantastiska kamerateknik i många delar till det yttersta . Automatiken gör att bilden alltid är helt i centrum. Det borde väl tilltala även alla de som avskyr all fokus på själva kameratekniken.

Jo realtime funktionen är en mycket bra funktion, den växlar automatiskt mellan ögon/ansikte/kropp, vänder sig motivet om så tar den fokus på kropp osv. Men tyvärr är det så att det måste komma liknade på Canon/Nikon då först får det verkligen ett större genomslag, R5 har nog något liknade nu verkar det som, och lovorden över R5:an autofokus kommer det skrivas mycket om vad himla bra och smidigt det är, Sony- Gunnar ( var har han tagit vägen ) försökte förklara deras tidiga rätt så bra Live View som var vassare än vad C/N hade på den tiden, men det gick inte för Gunnar trots flera förklaringar, C/N hade det inte så då fans det inte, eller kunde absolut inte vara bra för då måste så klart C/N haft det.
 
Menar du att ställa in högsta tillåtna ISO-tal för auto I? Tiden är ju ett resultat av Auto ISO. Jag kan ändra detta på min gamla A7r till max ISO. Jag kollade nu då den har ett manuellt monterat och det funkade om kameran står i RAW. Dock funkade det inte för RAW+JPG och det fattade jag väl inte varför det inte gick. Låter som en miss det med.

Nej jag menade "ISO Auto Min SS", och gratulerar till att du hittat ännu en irriterande dold begränsning.
 
Du som vet kanske kan tala om var ändrar mellan elektronisk första ridå och mekanisk slutare? Använder man det förstnämna får man nämligen kajko bokeh med ljusstarka objektiv och slutartider kortare än ~1/500 sekund. Den helt mekaniska slutaren däremot ger större fördröjning mellan avtryck och bildtagning, samt låter mer, så det vill man inte ha i onödan. Alltså måste man in och grotta i det eländiga menysystemet för att ändra detta titt som tätt. Och nej, jag kan inte dedikera en knapp till det eftersom jag redan dedikerat alla knappar till andra funktioner som jag vill kunna nå snabbt.

En annan ofiffig grej är när man byter mellan manuella objektiv och AF-objektiv. Jag brukar zooma in med tumknappen när jag fokuserar manuellt, men byter jag till ett AF-objektiv och vill göra samma sak så är det "not allowed". Varför i helvete då för??? Finns ingen som helst anledning annat än att den som utvecklat mjukvaran inte har en aning om hur den används av fotografer. Det är en skrivbordsprodukt med mängder av fel som aldrig åtgärdas.

Detta är bara ett par exempel på galenskaper med Sonykameror. Det finns många, många fler.
Jag använder mina kameror, inte som test av all teknik, utan till att få perfekta bilder.

" .... var i menyerna man ändrar mellan elektronisk första ridå och mekanisk slutare? .... när man byter mellan manuella objektiv och AF-objektiv. Jag brukar zooma in med tumknappen när jag fokuserar manuellt .... "

Varför krångla till själva fotograferingen?
Inte förvånad, att du sätter "krokben" på dig själv!
Jag har alltid utgått från slutarprio. "S", tyst elektronisk slutare, kameran ger sedan rätt bländare, beroende på motiv.
Så enkelt!
Jag använder enbart orig Minolta/Sony AF optik, - manuell optik är historia, för mig, bara kul att de fungerar på moderna kameror, som leksaker.
 
Jag använder mina kameror, inte som test av all teknik, utan till att få perfekta bilder.

" .... var i menyerna man ändrar mellan elektronisk första ridå och mekanisk slutare? .... när man byter mellan manuella objektiv och AF-objektiv. Jag brukar zooma in med tumknappen när jag fokuserar manuellt .... "

Varför krångla till själva fotograferingen?
Inte förvånad, att du sätter "krokben" på dig själv!
Jag har alltid utgått från slutarprio. "S", tyst elektronisk slutare, kameran ger sedan rätt bländare, beroende på motiv.
Så enkelt!
Jag använder enbart orig Minolta/Sony AF optik, - manuell optik är historia, för mig, bara kul att de fungerar på moderna kameror, som leksaker.

Vi är nog ganska många som tycker om A-läget där vi istället väljer själva vilken bländare vi vill ha. 90% av mina bilder är i A-läget.

Nikon har antingen auto där längsta slutartid blir 1/brännvidden. Man kan också ställa in en fast längsta slutartid. Jag saknar att kunna begränsa autoläget. T.ex. att den följer brännvidden men inte längre tider än 1/50s och inte kortare tider än 1/100s . Dvs på mitt 24-200 så skulle vilja att det t.ex. är 1/50s 24-50mm, följer brännvidden 50-100mm och sedan håller sig på 1/100s 100-200mm.
Ofta behöver man en viss slutartid för att frysa saker som rör sig och på längre brännvidder så kompenserar bildstabilisatorerna.
Nu fotograferar jag inte oofta i M-läget (med auto-ISO) på grund av denna begränsning och det tar fokus från komponerandet.
 
Senast ändrad:
Vi är nog ganska många som tycker om A-läget där vi istället väljer själva vilken bländare vi vill ha. 90% av mina bilder är i A-läget.

Nikon har antingen auto där längsta slutartid blir 1/brännvidden. Man kan också ställa in en fast max slutartid. Jag saknar att kunna begränsa autoläget. T.ex. att den följer brännvidden men inte längre tider än 1/50s och inte kortare tider än 1/100s . Dvs på mitt 24-200 så skulle vilja att det t.ex. är 1/50s 24-50mm, följer brännvidden 50-100mm och sedan håller sig på 1/100s 100-200mm.
Ofta behöver man en viss slutartid för att frysa saker som rör sig och på längre brännvidder så kompenserar bildstabilisatorerna.
Nu fotograferar jag inte oofta i M-läget (med auto-ISO) på grund av denna begränsning och det tar fokus från komponerandet.
En smaksak, antingen "S" eller "A", varför jag har fastnat för "S" beror på, vid zoom optik är det viktigt, att inte ha för lång exp.tid.
- lätt att glömma bort.
En gammal regel, som du även skriver, (även om kameran har SteadyShot aktiverat), - vid 35 mm längsta exp.tid. 1/35 sek, 250 mm längsta exp.tid. 1/250 sek, osv.
- sitter kvar sedan den analoga kamera eran.
Då blir slutarprio "S" en säkerhet, självklart även vid fast optik.
Med stativ, landskapsfotografering, då använder jag bländarprio "A", för skärpedjupets skull.
 
Nikon har antingen auto där längsta slutartid blir 1/brännvidden. Man kan också ställa in en fast längsta slutartid. Jag saknar att kunna begränsa autoläget. T.ex. att den följer brännvidden men inte längre tider än 1/50s och inte kortare tider än 1/100s . Dvs på mitt 24-200 så skulle vilja att det t.ex. är 1/50s 24-50mm, följer brännvidden 50-100mm och sedan håller sig på 1/100s 100-200mm.
Ofta behöver man en viss slutartid för att frysa saker som rör sig och på längre brännvidder så kompenserar bildstabilisatorerna.
Nu fotograferar jag inte oofta i M-läget (med auto-ISO) på grund av denna begränsning och det tar fokus från komponerandet.


Funktionen du saknar heter "ISO Auto Min SS". Fungerar som jag tidigare sagt dock inte för manuell ooptik

Tyvärr kan man bara ställa in "hela" slutartidssteg. Du kan också välja mellan autolägen där slutartiden anpassar sig efter vald brännvidd. Det finn "Slower, "Slow", "Standard", "Fast", och "Fastest" I standarläget får du 1/brännvidden. För att välja mellan autolägena klickar du höger eller vänster på skrollhjulet på baksidan.
Inte direkt intuitivt, men fungerar bra åtminstone på A7r iv
 
Funktionen du saknar heter "ISO Auto Min SS". Fungerar som jag tidigare sagt dock inte för manuell ooptik

Tyvärr kan man bara ställa in "hela" slutartidssteg. Du kan också välja mellan autolägen där slutartiden anpassar sig efter vald brännvidd. Det finn "Slower, "Slow", "Standard", "Fast", och "Fastest" I standarläget får du 1/brännvidden. För att välja mellan autolägena klickar du höger eller vänster på skrollhjulet på baksidan.
Inte direkt intuitivt, men fungerar bra åtminstone på A7r iv

Om den klarar att längsta slutartid är

1/50s - 24-50mm
1/Brännvidden - 50-100mm
1/100s - 100-200mm

Så har Sony det jag efterfrågar.
 
Om den klarar att längsta slutartid är

1/50s - 24-50mm
1/Brännvidden - 50-100mm
1/100s - 100-200mm

Så har Sony det jag efterfrågar.
Funktionen är i princip likadan på Sony och Nikon, så det klarar den inte, men det är en sak jag faktiskt saknar efter att ha bytt tillbaka till Nikon Z från Sony, nämligen att kunna ha just den funktionen tillgänglig med bara ett knapptryck.
 
Funktionen är i princip likadan på Sony och Nikon, så det klarar den inte, men det är en sak jag faktiskt saknar efter att ha bytt tillbaka till Nikon Z från Sony, nämligen att kunna ha just den funktionen tillgänglig med bara ett knapptryck.

Kan du inte lägga det högst i min meny och på det sättet få det till en knapp?
 
Om den klarar att längsta slutartid är

1/50s - 24-50mm
1/Brännvidden - 50-100mm
1/100s - 100-200mm

Så har Sony det jag efterfrågar.


Nej, tyvärr går det inte att koppla till valt objektiv.
Du kan välja mellan 1/(x*brännvidden) eller någon fast tid.
där x är 1 om du väljer standard. Kommer inte på rak arm ihåg faktorerna för de andra autolägena. Själv har jag kopplat funktionen till c1 och då går det trots allt ganska snabbt att växla. Tyvärr får man hela då skalan av slutartider samt det autoläge som för närvarande är inställt.

Helst hade jag sett att man kunde välja de slutartider och autolägen som dök upp i listan, ungefär som man kan vällja vilka autofocus areor som dyker upp när man använder "switch focus area" för att snabbt välja eller bläddra igenom förvalda areor. Då hade jag kunnat ha 1/250s för sittande fågel och kanske 1/3200 del för flygand (om de fixat tredjedels steg) Dessutom hade det ju blivit ett mera konsekvent användargränssnitt om funktioner med listbara kofigureringssalternativ kunde ha en mängd förvalda värden man kunde välja/bläddra mellan med en knapptryckning.

Faktiskt en förvånande svaghet att Sony inte klarar sådant här med tanke på att det finns tusenfemtioelva konfigureringsmöjligheter i övrigt. Lika förvånande är att det inte finns mer än 3 "Shoot modes" trots att det finns fyra programmerbara funktionsknappar. Och ska jag fylla på önskelistan hade det varit bra om anslutning av blixt eller blixtsändare kunde kopplas till ett "Shoot mode" där man t.ex. kunde ställa in t.ex 100iso och avslagen "live view display"
 
Kameror borde ha ett inbyggt skriptspråk som kan reagera på händelser, ungefär som Bixby routines på en Samsungtelefon eller Tasker på Androidtelefoner i allmänhet.

Det hade varit trevligt om kameratillverkarna gjorde som de flesta telefontillverkarna och anammade Android som OS.
 
Ja, många galenskaper finns det. Ett annat exempel är varför kan man inte ställa in längsta tillåtna exponeringstid för autoiso om man har ett manuellt objektiv. Detta trots att man specificerat brännvidden och kameran borde ha all info den behöver
Skumt, på min gamla A6300 fungerar det tills max-ISO är nådd, först då ökar exponeringstiden till över angivet värde med manuella objektiv som mina gamla Meyer:s. (Bländarprioritet, ISO Auto 100->12800, ISO Auto min SH ->Slow alt. Slower, båda fungerar, Slutartid min -> 1/125).

Jag trodde det skulle fungera likadant på alla Sonykameror med den funktionen.
 
Nej, tyvärr går det inte att koppla till valt objektiv.
Du kan välja mellan 1/(x*brännvidden) eller någon fast tid.
där x är 1 om du väljer standard. Kommer inte på rak arm ihåg faktorerna för de andra autolägena. Själv har jag kopplat funktionen till c1 och då går det trots allt ganska snabbt att växla. Tyvärr får man hela då skalan av slutartider samt det autoläge som för närvarande är inställt.

Vill egentligen inte ha det kopplat till objektiv utan en generell inställning.
Auto med ett min och max värde och där mellan får den följa brännvidden. Möjligtvis att det skulle finnas två, ett för VR (stabiliserade) objektiv och ett för ostabiliserade. IBIS är ju tämligen ineffektivt på längre brännvidder.
 
Kan du inte lägga det högst i min meny och på det sättet få det till en knapp?
Jo, jag har det så, men det blir fortfarande minst tre tryckningar innan man når funktionen, då det inte går att separera "längsta slutartid" (som funktionen heter på Nikonspråk) från "Inställningar för ISO-känslighet", som innehåller allt som har med Auto-ISO att göra. På Sony hade jag dedikerat en knapp på kontrollhjulet för att direkt få upp just den funktionen och oftast gällde det då att snabbt skifta från säg 1/1000-del till något stillastående mål där kanske 1/brännvidden räcker för en skarp bild.
 
Jo, det är lite meck. Jag kör därför M med auto-ISO ofta när det behöver bytas ofta.

Har jag vilopuls eller inte allt för långt ifrån, så får jag på 200mm och 1/4s slutartid 80% bra bilder på berg och annat som rör sig lika mycket som berg, om jag har ett VR-objektiv. Har jag halvsprintat upp för ett berg för att fota en topp i solnedgång behöver jag ner till en 1/100s innan jag lugnat ner mig och solnedgångar väntar inte alltid på att jag skall lugna ner mig.
Och även om man har lugnat ner sig när man skall fota solnedgången kan det ju komma en Kungsörn och flyga förbi. Kungsörnar ter sig bättre som Kungsörnar på bild än vad dom gör sig som suddmesar, så då är 1/4s rätt kasst igen.
 
Vi är nog ganska många som tycker om A-läget där vi istället väljer själva vilken bländare vi vill ha. 90% av mina bilder är i A-läget.

Nikon har antingen auto där längsta slutartid blir 1/brännvidden. Man kan också ställa in en fast längsta slutartid. Jag saknar att kunna begränsa autoläget. T.ex. att den följer brännvidden men inte längre tider än 1/50s och inte kortare tider än 1/100s . Dvs på mitt 24-200 så skulle vilja att det t.ex. är 1/50s 24-50mm, följer brännvidden 50-100mm och sedan håller sig på 1/100s 100-200mm.
Ofta behöver man en viss slutartid för att frysa saker som rör sig och på längre brännvidder så kompenserar bildstabilisatorerna.
Nu fotograferar jag inte oofta i M-läget (med auto-ISO) på grund av denna begränsning och det tar fokus från komponerandet.

Ja kör också mest A-läget, för att tex mitt 50/1,7 ger lite bättre skärpa vid f/5,6, så jag provar så först och ser om tiden räcker till, nu tycker jag väl inte att f/1,7 är superduper dåligt, kan prova också f/2,8. Mitt mycket lätta jätte gamla Minolta 135f/2,8 har andra konstigheter för sig som en färgglad buske längre bort, så vill det inte få till färgerna utan dom blir blurriga, på närmare håll går det bra. S kör jag också med när jag vet att det rör på sig mera. Som sagt så har jag ingen modern hög-iso kamera, men iso-800 fungerar hyggligt, och även inte så illa med RX100.
 
Vill egentligen inte ha det kopplat till objektiv utan en generell inställning.
Auto med ett min och max värde och där mellan får den följa brännvidden. Möjligtvis att det skulle finnas två, ett för VR (stabiliserade) objektiv och ett för ostabiliserade. IBIS är ju tämligen ineffektivt på längre brännvidder.

I sådana fall fungerar ju befintligt system utmärkt för dig. Lägena slower, slow, standard, fast och faster fungerar ju just på det sättet.

Finns visserligen ingen möjlighet att göra val mellan IBIS och Optisk stabilisering, ser heller inte heller att en sådan skulle vara en bra ide. Som fotograf ska du kunna välja hur mycket stabilisering du vill ha utan att behöva fundera över hur det är implementerat. Det är sådant Sonys ingenjörer ska hålla reda på åt oss.
 
ANNONS