Amazons sida verkar verkligen vara i beta-stadiet. Kollade bara som hastigast prisnivån för Sony 70-350 objektiv: billigast enligt Prisjakt var 9890 kr, och Amazon tar ca 8500 kr. Det är en hel del billigare hos Amazon.
Så man ska nog inte räkna bort Amazon om man är priskänslig och kan stå ut med ordvurpor.
En gång jobbade jag i ett nordiskt distributionsföretag (Scribona) som omsatte kanske 15 miljarder sett över Norden. De distribuerade även kameror åt ett antal av de idag mer välkända kameratillverkarna. Jag byggde själv huvudförsystemet "Proddis" för produktadministration och grundprissättning till vårt Norden-gemensamma affärssystem. Kopplat till det fanns även ett rabattsystem som gick mot de fem grundprislistor som "Proddis" skapat.
Jag var med om tre primära utrullningar från "scratch" av detta system (i Norge, Danmark och Finland). När man bygger ett sånt system så har man en gemensam kodsstruktur som ytterst hänger på tillverkarens artikelnummer. All struktur för webbvisning i varje land vilar på en gemensam kodstruktur med möjlighet att lägga in lokala texter. I vårt fall var grupperingsdata från början på svenska eller i vissa fall på engelska, inklusive produkttexterna och vi hade en systemcentral text och en svensk. Detta upplägg var gemensamt för alla länder. I Amazons fall är det säkert bara engelska i de centrala referenstexterna. Dessa skulle sedan inför utrullningen kompletteras med de lokala men det hann vi inte riktigt med så även dessa webbar var långtifrån språkkorrekta på danska, finska eller norska från start, men det blev de . De har säkert också ordnat det så att man visar den centrala texten som alltid finns om man inte hunnit lägga dit en lokal.
Det jag vill säga med detta är att hela Amazon-maskineriet nu är på plats och att vi kan roa oss åt att skratta lite skadeglatt åt deras taffligt maskinkonverterade och batchuppdaterade texter som rakt uppmoch ned översatte "cock" till "kuk" men tro inte för en sekund att de inte kommer få ordning på detta tämligen raskt. De skrattade säkert åt svenskjävlarna som kom och försökte ta över den nordiska marknaden för IT-distribution i de andra nordiska länderna på -90 -talet också, men det tog inte många år innan det företaget var störst på den marknaden i Norden.
Ingen kunde då hantera produktdata och prissättning effekttivare än vi gjorde. Vi automatiserade prislistehanteringen genom ett system av prisklasser och lade regelmässigt upp alla dessa hundratals leverantörers samtliga artiklar, vilket våra konkurrenter inte hade systemstöd för att göra. Detta ledde till att återförsäljarna kunde beställa direkt från oss medan de hos konkurrenterna ofta fick vänta på att de lade upp de artiklar för hand som kunderna ville beställa. Detta var viktigare än man kanske först tror att vara snabb med detta och ha allt upplagt så snabbt som möjligt efter att en leverantör skickat en ny prislista, eftersom det mesta av försäljningen av nya produkter ofta när produktcykeln just startat.
Vårt produkt- och prisunderhåll var effektivare än våra konkurrenters och på slutet sköttes hanteringen av den Norden-gemensamma strukturen av tre personer för hela Norden samt även allt svenskt produktinfounderhåll. Innan "Proddis"-systemet byggdes jobbade mängder av folk med dessa uppgifter parallellt i fyra länder. Det enda de normalt behövde göra i de andra länderna med det som såldes i hela Norden, efter att vi standardiserat, var att sköta prisklassunderhåll (marginalerna) och se till att produkterna fick lokala texter ibland då leverantörerna inte skött detta.
Amazon kommer sannolikt att vara både effektivare administrativt och ha bättre stordriftsfördelar än de mer småttiga "storföretagen" på den svenska kameramarknaden. Detta är bara detta och det ska även läggas ovanpå Amazons finansiella micklande som dem stora konkurrensfördelar mot den inhemska konkurrensen samt att de ofta för etableringsstöd av de städar där de eta,blerar sig som lokala företag bara kan drömma om.
Risken är stor mina vänner att många kommer sätta skrattet i halsen långt tidigare än vi anar och att de som skrattar sist blir ledningen hos Amazon. Det finns nämligen skäl till varför de skåpat ut konkurrensen i land efter land man etablerat sig i.