Annons

Hur vet man hur många exponeringar en mekanisk slutare gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man kan ju på de flesta systemkameror se hur många exponeringar som gjorts med dem men hur vet man i dagens läge med alla kameror som även tar bilder tyst med elektroniska slutare hur många som faktiskt gjorts med mekanisk slutare?

Givetvis väldigt enkelt om kameran räknar just mekaniska slutarrörelser och inte antal exponeringar.

Denna eviga frågan där svaret i stort sett är värdelös.
Hade min Sony A7R3 ute till försäljning i nästan två månader innan den såldes.
En del intressenter, men nästan alla slutade svara efter de fått svaret på frågan om antalet exponeringar.
63000st!
Och jag var noga med att poängtera att nästan alla dessa är tagna med elektonisk slutare.
Men även om alla var tagna med mekanisk så är det 12% av vad Sony testat att den bör klara av.
Så 63000 st på 3 år blir att den kommer klara sig i 24 år till i den takten jag fotograferat om man nu enbart stirrar sig blind på dessa siffror istället för viktigare saker som hur det sköts, hur den använts, till vad den använts och överlag skicket i sig.

/Stefan

Denna eviga frågan där svaret i stort sett är värdelös.
Hade min Sony A7R3 ute till försäljning i nästan två månader innan den såldes.
En del intressenter, men nästan alla slutade svara efter de fått svaret på frågan om antalet exponeringar.
63000st!
Och jag var noga med att poängtera att nästan alla dessa är tagna med elektonisk slutare.
Men även om alla var tagna med mekanisk så är det 12% av vad Sony testat att den bör klara av.
Så 63000 st på 3 år blir att den kommer klara sig i 24 år till i den takten jag fotograferat om man nu enbart stirrar sig blind på dessa siffror istället för viktigare saker som hur det sköts, hur den använts, till vad den använts och överlag skicket i sig.

/Stefan
Det var märkligt om nu inte priset ställde till det. 63000exp är inte mycket för den.

Sedan är det lurigt i dagens värd med elektroniska slutare och en massa video. Vet inte hur detta påverkar sensorns livslängd med döda pixlar, värmeutveckling mm.

Det var märkligt om nu inte priset ställde till det. 63000exp är inte mycket för den.

Begärde 19500kr för en 3 år gammal kamera som gått 63000 exponeringar.
Fint skick, allt som följde var kvar. Enda ägaren.
30.000kr kostar den idag ny.
Jag personligen tyckte det var ett rimligt pris. De prutade inte ens utan slutade svara bara.
Hade iaf is i magen och fick begärda priset så nu sker nog en uppgradering.

/Stefan

Begärde 19500kr för en 3 år gammal kamera som gått 63000 exponeringar.
Fint skick, allt som följde var kvar. Enda ägaren.
30.000kr kostar den idag ny.
Jag personligen tyckte det var ett rimligt pris. De prutade inte ens utan slutade svara bara.
Hade iaf is i magen och fick begärda priset så nu sker nog en uppgradering.

/Stefan
Roligt att det gick bra till slut.

Givetvis väldigt enkelt om kameran räknar just mekaniska slutarrörelser och inte antal exponeringar.

Ja det hade ju varit det om just det var fallet, men min farhåga var just det Stefan Nilsson påpekade att det mesta han tagit hade han tagit elektroniskt men ändå registrerade kameran möjligen allt som "tagen bild" och om det är det mekaniska slutarrasslet som folk vill veta hur mycket det rasslat så blir det ju rätt fel om Stefan har rätt. Den där exponeringsregistreringen är kanske bara ett gammalt arv från före "tyst läge", som möjligen borde ses över i dessa tider om nu folk faktiskt vill veta hur många slag just den mekaniska slutaren gjort och inte bara hur "många exponeringar" som gjorts..

När det gäller "belastning" på elektroniska komponenter som sensor m.m. så är nog video ett värre problem i det avseendet än stillbild.

Vissa kameror kan visa antalet exp i menyerna utan att koppla upp till en dator. Däribland Olympus, Panasonic och nyare Canon. Kanske någon kan ta ett antal exp med elektronisk slutare och kolla om antalet exp ökar eller ej hos räkneverket? Jag vet att Panasonic gav info om antalet exp (oklart om det var mekanisk eller elektroniskt dock) men även antalet gånger kameran satts på.

Ja det hade ju varit det om just det var fallet, men min farhåga var just det Stefan Nilsson påpekade att det mesta han tagit hade han tagit elektroniskt men ändå registrerade kameran möjligen allt som "tagen bild" och om det är det mekaniska slutarrasslet som folk vill veta hur mycket det rasslat så blir det ju rätt fel om Stefan har rätt. Den där exponeringsregistreringen är kanske bara ett gammalt arv från före "tyst läge", som möjligen borde ses över i dessa tider om nu folk faktiskt vill veta hur många slag just den mekaniska slutaren gjort och inte bara hur "många exponeringar" som gjorts..

När det gäller "belastning" på elektroniska komponenter som sensor m.m. så är nog video ett värre problem i det avseendet än stillbild.

Vad har han rätt om? Att han angett hur många bilder han tagit med kameran? Det säger ju ingenting om vad det står i relevant metadata om hur många slutarrörelser den registrerat.

Vissa kameror kan visa antalet exp i menyerna utan att koppla upp till en dator. Däribland Olympus, Panasonic och nyare Canon. Kanske någon kan ta ett antal exp med elektronisk slutare och kolla om antalet exp ökar eller ej hos räkneverket? Jag vet att Panasonic gav info om antalet exp (oklart om det var mekanisk eller elektroniskt dock) men även antalet gånger kameran satts på.

Kastar jag in filer från D850 i ExifTool så ger den "Mechanical Shutter Count" och "Shutter Count". D700 och D810 ger bara "Shutter Count", men de saknar båda helt elektronisk slutare, medan D850 kan köra helt elektronisk slutare i Lv-läge.

Hittar man bara tillräckligt orörda filer så kan man ju titta på vilken kamera man vill som lagrar sådant i EXIF. Dock kan det ju se olika ut om och hur de lagrar. En serie från Sony A9 borde ju vara en bra kandidat eftersom den oftast används med elektronisk slutare.

Så här såg det ut när jag tankade upp en RAW-fil på nätet. Helt värdelös information vid en försäljning. Säger heller inget om slutaren nyligen har bytts,

/Stefan

Bilagor

• ddd.jpg
    ddd.jpg
    17.9 KB · Visningar: 95
Så här såg det ut när jag tankade upp en RAW-fil på nätet. Helt värdelös information vid en försäljning. Säger heller inget om slutaren nyligen har bytts,

/Stefan
Tja, jag testade med två bilder från A9 hämtade från DPR. Båda hade samma siffra, vilket förstås är helt orimligt om det inte var så att värdet inte räknades upp när det togs bilder, för att bilderna togs med elektronisk slutare. Siffran som visas är Shutter Count 1/2/3* i den tjänsten, vilken stod på 47 i båda bilderna. Image Number skilde däremot nästan 900 mellan dem. För att exakt testa vad som gör att Image Number räknas upp (och nollställs om det kan hända), så behöver man förstås tillgång till ett kamerahus.

Har man bytt slutare så vet man rimligen det och har någon form av papper e dyl, om det nu är så att verkstaden inte nollställer räknaren.

*Av oklar anledning finns det tre fält med samma info.

Vad har han rätt om? Att han angett hur många bilder han tagit med kameran? Det säger ju ingenting om vad det står i relevant metadata om hur många slutarrörelser den registrerat.

Han har rätt i osäkerheten kring ifall elektroniskt tagna bilder faktiskt räknas och om det finns någon möjlighet att skilja dessa olika exponeringsprocesser åt i kamerans eget "räkneverk".

Du verkar väl själv ha svarat på frågan ovan. I Sonys fall verkar det nog, om man får tolka dina egna upptäckter, som att räkneverksprocessen borde ses över.

Om det är så så är det ju intressant info även om det säkert ofta är så att de allra flesta kameror som säljs på begagnatmarknaden inte kommer erbjuda några problem med utslitna slutare. De flesta systemkameror har nog istället varit sorgligt underutnyttjade av sina ägare. Många blev dekorativa men dyra bokstöd i bokhyllan när man tröttnade på att släpa på dem när det visade sig att telefonkamerabilderna faktiskt blev helt OK.

Även om man tar bilden med elektronisk slutare så sitter fortfarande den mekaniska slutaren i vägen och måste öppnas innan den elektroniska slutaren kan frysa ljusstrålarna som når sensorn. Så den mekaniska slutaren måste väl användas lika mycket oavsett, under förutsättning att man bara tar en bild, det är bara det att den mekaniska slutaren är öppen bra mycket längre när man använder elektronisk slutare. Ibland kan man ta flera bilder medan den mekaniska slutaren är öppen och ibland kanske man inte ens tar någon bild.
Min slutsats är därför att antalet exponeringar enligt kamerans inbyggda räknare stämmer hyfsat bra överrens med antalet gånger som den mekaniska slutaren har öppnats och stängts.

Även om man tar bilden med elektronisk slutare så sitter fortfarande den mekaniska slutaren i vägen och måste öppnas innan den elektroniska slutaren kan frysa ljusstrålarna som når sensorn. Så den mekaniska slutaren måste väl användas lika mycket oavsett, under förutsättning att man bara tar en bild, det är bara det att den mekaniska slutaren är öppen bra mycket längre när man använder elektronisk slutare. Ibland kan man ta flera bilder medan den mekaniska slutaren är öppen och ibland kanske man inte ens tar någon bild.
Min slutsats är därför att antalet exponeringar enligt kamerans inbyggda räknare stämmer hyfsat bra överrens med antalet gånger som den mekaniska slutaren har öppnats och stängts.
Nej, slutaren på spegellösa kameror är öppen för det mesta, även om vissa Canon t ex kan stänga den vid objektivbyte. Däremot blir det förstås en slutarrörelse om man med en spegelreflex slår på Lv-läge och sedan tar en bild med elektronisk slutare. Tar man många bilder med elektronisk slutare medan Lv-läget är på kommer de likväl inte att stämma vidare värst med varandra.

Elektronisk förstaridå är en annan sak, för då måste slutaren röra sig eftersom exponeringen avslutas med den mekaniska slutaren.

Ja, så kan det säkert vara för spegellösa kameror, så i det fallet har jag fel, men till mitt försvar kan nämnas att huruvida det gällde kameror med eller utan spegel i tråden hade hittills inte framgått, och när det börjar bli intressant hur många exponeringar som gjorts så ska det ha skett ganska många sådana, typ så att det närmar sig tillverkarens garanterade livslängd på slutaren räknat i antal exponeringar, och så gamla tror jag inte så värst många spegellösa kameror har hunnit bli ännu.
När vi är inne på speglar så måste väl mekaniken för att lyfta undan spegeln slitas lika mycket förresten.

Man läser rätt så ofta trådar om detta med oron för antalet slutarrörelser, samtidigt som det väl aldrig förekommer några trådar om faktiska slutarhaverier.

Min kamera, med över 100 000 exponeringar på räkneverket fick ny spegelbox i somras. Den hade börjat att spontat missa fokus på enstaka bild i serietagning. Eftersom AF-sensorn får ljuset via spegelkonstruktionen så misstänkte verkstan att det var något som tjallade i mekaniken.
Men trots att de öppnade upp kameran för denna operation förekom aldrig tanken att samtidigt byta slutare. Den tuffar säkert på i många år till.

PS. Det finns väl ingen tillverkare som garanterar ett visst antal slutarrörelser? De har konstruerat den för att hålla minst ett antal, men ger inga garantier. Det finns så mycket som kan hända på vägen, och slutet kan komma när som helst.

Det förekommer titt som tätt hos Dpreview och i Facebookgrupper där folk frågar varför delar av bilden blir överexponerad och då gärna vid korta slutartider. För ett vant öga ser man att slutaren inte håller tätt.

Så här kan det för övrigt se ut hos en Canon angående antal exponeringar

I princip har du rätt men "tyst läge" (lika med elektronisk exponering) har väl inte DSLR:er haft om vi nu inte pratar Live View möjligen men Live View är ju inte normalt det folk använder med en DSLR.

Som andra påpekat så är ju sensorn alltid exponerad i de spegellösa och bländaren alltid i inställt läge vare sig detta är fotografen som satt den i sitt läge eller automatiken, då dessa kameror ju mäter kontinuerligt mot huvudsensorn även vid serietagningar.

Det var främst spegellösa jag avsåg alltså.

...

PS. Det finns väl ingen tillverkare som garanterar ett visst antal slutarrörelser? De har konstruerat den för att hålla minst ett antal, men ger inga garantier.
Det var nog jag som formulerade det så, och det var en felskrivning. "tillverkarens beräknade livslängd på slutaren" medade jag. Och jag syftade inte heller på livslängden på tilverkaren för övrigt, det var nog snudd på syftningsfel där också. Korrekturläsning är omodernt ;)
Enda garantierna som ges är väl att slutaren håller under garantitiden, och är man en flitig fotograf kanske man under den tiden hinner med fler slutaröppningar än antalet slutaren är konstruerad att hålla för, även om det är osannolikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto