Annons

Tamron 150-600 G2 + Nikon D500, stora problem med AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Undrar om någon mer upplevt problem med autofokusen på Tamrons 150-600 G2?
Jag kör den på en Nikon D500. AF lägger av helt hela tiden. Ibland räcker det med att zooma ut till 150 för att få igång den igen men ofta måste jag stänga av kameran och slå på den igen. I vissa fall har inte heller det hjälpt utan jag måste ta av och sätta på objektivet.
Ibland så irrar autofokusen vilt och det gnisslar i objektivet, vid något tillfälle har även ”ERR” dykt upp i kamerans display.
Jag har senaste firmware och har kollat att kontakterna ser rena ut. Andra objektiv funkar bra på samma hus.
Något ”känt fel” eller har jag fått ett måndagsexemplar?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har hört det någon gång tidigare på G2 modellen av andra på FS. Jag hade dock detta med 150-600 G1 på D7100, D7200 och D750. Nu hände detta kanske några gånger i månaden, men retligt var det. Jag fick skruva av och sätta på objektivet för att få igång AF igen. Det var nog detta som gjorde att jag gick till 200-500 istället för G2

Jag gjorde en Google på AF stops working Tamron 150-600 och fick en hel del träffar, så ensam är du inte. Du kanske kan se om någon fått det åtgärdat på något sätt
 

Astacus

Aktiv medlem
Har hört det någon gång tidigare på G2 modellen av andra på FS. Jag hade dock detta med 150-600 G1 på D7100, D7200 och D750. Nu hände detta kanske några gånger i månaden, men retligt var det. Jag fick skruva av och sätta på objektivet för att få igång AF igen. Det var nog detta som gjorde att jag gick till 200-500 istället för G2

Jag gjorde en Google på AF stops working Tamron 150-600 och fick en hel del träffar, så ensam är du inte. Du kanske kan se om någon fått det åtgärdat på något sätt
Tack för svar!
Då tar jag kontakt med Cyberphoto, det var bara några månader sedan jag köpte den ny så garanti finns ju.
 

armaniutani

Ny medlem
Hej!
Jag står och väger mellan att köpa Canon R6 + Tamron 150-600 eller Sony a7iii + Sony 200-600. Om autofokus inte fungerar bra på den kombinationen så faller ju det tyvärr!
Jag läste att Tamron uppdaterade mjukvaran för en rad objektiv i slutet av november, dock så kunde jag inte hitta att det gällde just 150-600, men är problemet kvar eller har det löst sig på något sätt?

Tack på förhand!
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har D500 och Tamron 150-600 G2 och har inga som helst problem med AF, hade ibland liknande problem med D7200 och Tamron G1 som Peter, att man fick vrida på objektivet, eller ta ur batteriet och sätta dit det igen. Men det hände bara någon gång.
Men inte haft något problem med G2.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Får erkänna att jag har inte full koll, då jag kör Nikon men men... Sony A7iii och 200-500, det är ju iaf ett full fungerade paket och objektivet är ju riktigt bra och beprövat. Det finns så många andra objektiv till Sony E med tredjepart mm så det känns som ett säkert köp. Om man ska köpa A7 eller A7R vill jag ha osagt.

Canons och Tamron, det måste väl bli med adapter då gissar jag för det finns väl inga Tamron med RF fattning? Jag vet inte riktigt hur Canon har krånglat till sin adapter, men på Nikon Z systemet så fungerar inte längre mitt Tamron 90 makro. Mitt råd med denna kombination, om du inte får träff här med någon som har denna kombo, att googla R6 och objektivet och se om någon har kört detta

Jag gjorde en Google och fick som första träff upp denna FS tråd

 
Senast ändrad:

Johan2020

Aktiv medlem
Brukar vara kontaktspännena på objektivet som måste böjas upp lite. Rätt vanligt på detta objektiv. När Cyperphoto skickar objektivet till Kameraservice så är det denna åtgärd som kommer göras i första hand och oftast så räcker det.
 

Astacus

Aktiv medlem
Brukar vara kontaktspännena på objektivet som måste böjas upp lite. Rätt vanligt på detta objektiv. När Cyperphoto skickar objektivet till Kameraservice så är det denna åtgärd som kommer göras i första hand och oftast så räcker det.
Ja, verkar så. Mitt objektiv har nu varit inne två gånger. På den första servicerapporten står det "Bytt AF-motor och justerat kontakterna i fattningen". När jag (nyss) fick tillbaka den för andra gången står det visserligen bara "Bytt AF-motor" men jag antar att de sett över optiken i sin helhet.
 

Johan2020

Aktiv medlem
Ja, verkar så. Mitt objektiv har nu varit inne två gånger. På den första servicerapporten står det "Bytt AF-motor och justerat kontakterna i fattningen". När jag (nyss) fick tillbaka den för andra gången står det visserligen bara "Bytt AF-motor" men jag antar att de sett över optiken i sin helhet.
Vet ju om det här med kontakterna då jag pratat med Kameraservice om just detta. Hade enorma problem med mitt (mina) 150-600 G2 och D500 så till slut så orkade jag inte mer och bytte till Nikons 200-500 istället. Hade totalt köpt 3 st olika 150-600 G2 samt fått låna ett dito av Tamron (som faktiskt funkade bra men var rät så slitet på utsidan av tuben mm så det ville jag inte ha).

Vet en gång jag va ute vid fågelsjö och bara skulle sitta lite och spana och se om nåt spännande hände och en gång så lät AF-motorn som en buss nästan. Hände bara en gång men ändå. Annars så är ju den variabla brännviddsbromsen helt suverän på 150-600 G2.
 

armaniutani

Ny medlem
Får erkänna att jag har inte full koll, då jag kör Nikon men men... Sony A7iii och 200-500, det är ju iaf ett full fungerade paket och objektivet är ju riktigt bra och beprövat. Det finns så många andra objektiv till Sony E med tredjepart mm så det känns som ett säkert köp. Om man ska köpa A7 eller A7R vill jag ha osagt.

Canons och Tamron, det måste väl bli med adapter då gissar jag för det finns väl inga Tamron med RF fattning? Jag vet inte riktigt hur Canon har krånglat till sin adapter, men på Nikon Z systemet så fungerar inte längre mitt Tamron 90 makro. Mitt råd med denna kombination, om du inte får träff här med någon som har denna kombo, att googla R6 och objektivet och se om någon har kört detta

Jag gjorde en Google och fick som första träff upp denna FS tråd

Det var såklart den tråden jag skulle kommentera på, men så blev det fel av någon anledning. Jag har dock fått bra svar även här och det verkar ju generellt som att objektivets AF krånglar. Konstigt nog har jag inte läst eller hört om dessa problem i reviews, vilket får en att fundera på hur objektiva de är egentligen
 

Johan2020

Aktiv medlem
Det var såklart den tråden jag skulle kommentera på, men så blev det fel av någon anledning. Jag har dock fått bra svar även här och det verkar ju generellt som att objektivets AF krånglar. Konstigt nog har jag inte läst eller hört om dessa problem i reviews, vilket får en att fundera på hur objektiva de är egentligen

Får jag gissa så är de flesta reviews du sett fotat med D750 eller nåt i den stilen?

Har märkt att "billigare" objektiv gärna får af att fladdra (tror det kan heta jitter-af) när man använt snabb och känslig af som finns i D5, D850 och D500. Likaså så har jag märkt (och det gäller även Nikon 200-500) att när det är molnigt, svagare sol så blir af säkrare och fladdrar inte.

Av de tester jag tagit del av där man använt tex D750 så har jag vad jag kan minnas inte heller läst nåt om detta fenomen. Bara en tanke så här på kvällskvisten.
 
ANNONS