Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NAS!

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Hjälp!!
Min NAS har lagt av! Eller...? Jag kommer inte åt filerna som finns där den "vanliga" vägen, via ansluten enhet i utforskaren eller från respektive (Word, Excel m.fl.) program! MEN, det går alldeles utmärkt att öppna i webbläsaren och komma åt filerna den vägen! Krångligt, omständigt och förhoppningsvis inte permanent! Vad är det som är fel och vad gör jag? Som väl är har jag mina bilder lokalt på en disk i datorn!

Märke och modell på NAS:en?

—-

Windows är inte överens med autentiseringssystemet i min gamla NAS. Jag har fått ställa om den så att den accepterar ”anonymus login”.

Till att börja med, jag förutsätter att du har backup av det som finns på NASen? Om inte, se till att ordna det. Inte för att jag tror att den håller på att gå sönder men någon gång kommer den att göra det.

Har du nyligen uppdaterat antingen Windows (större uppdatering) eller NASen?
Får du något felmeddelande?

Märke och modell på NAS:en?

—-

Windows är inte överens med autentiseringssystemet i min gamla NAS. Jag har fått ställa om den så att den accepterar ”anonymus login”.
[/QUDet är en Synology och jag tror att modellen heter DS120J (väldigt osäker men NAS:en har hängt med tre olika datorer!)

Till att börja med, jag förutsätter att du har backup av det som finns på NASen? Om inte, se till att ordna det. Inte för att jag tror att den håller på att gå sönder men någon gång kommer den att göra det.

Har du nyligen uppdaterat antingen Windows (större uppdatering) eller NASen?
Får du något felmeddelande?
Jo, det finns backup! Men var sjutton ska jag göra av filerna? Och Nej, ingen större uppdatering är gjord!
Det "lustiga" är att jag kan kopiera en fil från NAS:en via File station till en lokal disk och öppna utan problem! Men om jag försöker gå den "vanliga" vägen så slutar Excel att svara! Hade jag inte varit gråhårig redan så hade jag blivit!!

Hade jag haft råd så skulle jag köpt en DS220J med 2 st 8TB WD Red och kört spegling (RAID 1). Inte för att mina filer är jätteviktiga eller världsomvälvande utan för att jag gillar teknik! :cool:

Det är inte så att du endast har SMB1 aktivt i din NAS? I Windows 10 togs stödet för det protokollet bort 2017 så jag håller med om att det är ett långskott men kanske värt att kolla. Det stämmer väl in på de symtom du beskriver.

Precis som JoakimS skriver så låter det som att problemet ligger i SMB/CIFS tjänsterna antingen på datorn eller på NASen. Se till att NASen tillåter upp till SMB3. Helst ska man såklart fimpa SMB1 helt men i felsökningssyfte så börja med att verifiera det.

Jag har en NetGear NAS som har några år på nacken och som använder SMBv1 , jag har inte grävt i möjligheten att få in nyare protokoll i den men eftersom NetGear har meddelat att de slutat supporta så har jag antagit att det kanske inte går...
Istället behöver jag manuellt kicka igång protokollet då och då, även om det är ikryssat och ser rätt ut så kan det "dö". Kilicka ur och in + restart har löst problemet för mig - kanske återuppstår problemet igen efter vissa uppdateringar av Windows 10.

Jag har också en äldre Netgear. Det finns vissa tips om hur man kan få den att prata SMB2. Men enklast för mig var att kryssa i ”accept anonymus login”

Förtydligande:
Jag har kollat upp vad det är för modell; DS213j Sedan för att ytterligare komplicera det hela; NAS:en fungerade felfritt ända tills i förrgår då jag bröt strömmen ett par gånger UTAN att stänga av NAS:en först. Jag tänkte helt enkelt inte på den som ett problem (eller överhuvudtaget!). Datorn stängde jag av riktigt innan jag bröt strömmen (och den bröt jag eftersom jag var inne i ledningarna och rotade!)
Nu, när jag försöker komma åt enheterna som jag VET finns där (via Utforskaren, anslutna enheter i nätverket) så får jag beskedet att "Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt"!

Det är inte så att du endast har SMB1 aktivt i din NAS? I Windows 10 togs stödet för det protokollet bort 2017 så jag håller med om att det är ett långskott men kanske värt att kolla. Det stämmer väl in på de symtom du beskriver.
Och hur kollar jag det? (Jag anser mig inte vara någon dununge när det kommer till datorer men här är jag totalt bortkommen!)

Om det hände i samband med att du bröt strömmen undrar jag om det verkligen har med SMB att göra.

Hur accessar du den, IP-adress eller namn?
Har den fast IP?
Bröts strömmen till routern också samtidigt?

Förtydligande:
Jag har kollat upp vad det är för modell; DS213j Sedan för att ytterligare komplicera det hela; NAS:en fungerade felfritt ända tills i förrgår då jag bröt strömmen ett par gånger UTAN att stänga av NAS:en först. Jag tänkte helt enkelt inte på den som ett problem (eller överhuvudtaget!). Datorn stängde jag av riktigt innan jag bröt strömmen (och den bröt jag eftersom jag var inne i ledningarna och rotade!)
Nu, när jag försöker komma åt enheterna som jag VET finns där (via Utforskaren, anslutna enheter i nätverket) så får jag beskedet att "Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt"!
Kan den möjligen tappat bort något av sin konfiguration i samband med strömavbrotten.

I snabbstartmanualen beskrivs hur man ”installerar” NAS:en i nätverket första gången. Kan kanske vara läge att försöka ”ominstallera” den.

Vad händer om du i en webbläsare skriver adressen find.synology.com ?

Snabbstartguiden:

Här är en sida med några tips om ”ominstallation”. Se upp för total fabriksåterställning. Men det verkar gå att återställa nätverkskopplingen.
Kolla under rubriken ” Reinstall DSM, but Keep Data”

TACK alla för ert engagemang! Sjutton vet hur/vad jag ska göra+ Eftersom jag kommer åt filerna när jag loggar in på NAS:en via webbläsaren så har jag kopierat det lilla antal jag använder dagligen till en lokal SSD och jobbar mot den med täta kopieringar till NAS:en! Låter det som om jag har gett upp? Kanske... jag får väl läsa bruksanvisningen igen och se om jag hittar något där men det får bli när jag orkar!
Än en gång; TACK för alla tips!

Uppdatering:
Jag har ingen aning om vad som hänt men utan att jag gjort någonting så fungerar min NAS precis som den alltid har gjort! Iof så har Windows uppdaterats, jag vet inte om det kanske haft någon inverkan? Plus att allting har startats om ett par ggr! Men jag är nöjd och tänker inte undersöka saken mer!
"Ju mer man rör i en skit, desto mer luktar den!"

ANNONS
Götaplatsens Foto