Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd kamerasystem

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom ihåg att du har APC sensor. Den nya R7:an ska också ha det, dom andra två så vet jag ej. Lycka till med kameraköpet.
Precis. Flera av TS objektiv är för den mindre APS-C sensorn så även om de skulle kunna monteras med adapter på ett hus med R fattning så är alla idag fullformat så man slänger bort det mesta av bildsensorn om man kör med dessa. Då kan en APS-C R kamera vara bättre. Dock anges att en anledning att göra sig av med 7D är att det är tungt att bära på. Objektiven blir ju inte mindre för att kameran blir det och objektiv för FF är oftast lite större än för APS-C så är storleken den stora anledningen bör man fundera igenom detta noga. Vill man FFA über alles ha ett mindre system blir ju m43 det minsta. Mindre sensor (och Spegellöst) = mindre objektiv (för samma F-tal).
 
Fujifilm XT2 ca 5000kr begagnad. Grym Kamera. Prints upp till 100cm utan problem
7artisans macro 60mmf2.8 1700kr ny för Macro
Xf 55-200mm ca 3500kr begagnad, för fåglar på närmare håll
XF35mm1.4 ca 3500kr begagnad, för allt annat

Totalt 13700kr då får du pengar över till väska, stativ och mer objektiv
 
Har också kollat lite på den faktiskt. Som jag ser det just nu om jag håller mig till Canon så står det mellan RP och 90D.
Men det är storleken som får mig att tveka och att jag är lite nyfiken på att testa fullformat.
Storleken på husen spelar ingen roll. Det skiljer någonstans mellan 1-3 hg.
Men objektiv..... framförallt FF.
 
Fujifilm XT2 ca 5000kr begagnad. Grym Kamera. Prints upp till 100cm utan problem
7artisans macro 60mmf2.8 1700kr ny för Macro
Xf 55-200mm ca 3500kr begagnad, för fåglar på närmare håll
XF35mm1.4 ca 3500kr begagnad, för allt annat

Totalt 13700kr då får du pengar över till väska, stativ och mer objektiv

Stämmer. Skall man ner i storlek med Canon idag blir det det spegellösa EOS-M serien men där finns få och ffa få mer avancerade objektiv. Här har Fuji störst utbud (APS-C). Idag finns inga Canonobjektiv för APS-C med RF fattning. Om det kommer och när vet vi inte. Nästa storlek ner är m43 (Olympus/Panasonic).

Detta säger inte att Canons RF kameror är dåliga utan vad vi säger är att man skall inte byta till RF för att det befintliga Canon APS-C systemet är för tungt att bära på för det blir inte nödvändigtvis lättare med RF.

Däremot nämndes fågelfoto och här blir det ju relativt tunga och otympliga objektiv hur man än gör (relativt sett). Billigast är något Sigma/Tamron 150-600 (från 5000kr beg) men finns ej för m43 eller Fuji. Canon har relativt lättare 600 och 800mm DO objektiv i RF fattning vilket är en fördel. Tänk dock på att dessa är smidiga bara i relativa termer de blir ju aldrig lika nätta som en mindre normalzoom. Skall man ändå bära på supertele kanske kamerasystemets storlek i övrigt spelar mindre roll?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om det är storleken som stör mig, spekulerar mest då jag alltid hellre tar upp min iPhone när jag tar bilder.
Något som annars stör mig är att det är svårt att få bra bilder i normalt ljus inomhus, jag önskar det var lite mer spontant på det sättet.

Jag gör egna chokladpraliner som jag fotograferar men jag har nästan till 90% föredragit att ta bilderna med min iPhone då det blivit så mycket bättre. Så kanske är just att huset är rätt gammalt nu och har gammal teknologi? Så något mer som lockar med fullformat är just att den kan ta in mer ljus.

Sen kan jag ju självklart fixa det med mer ljus och så men jag behöver något modernare känner jag.BFEFCD50-DA9E-4912-A746-00606E01894E.jpegFBC0DAB2-2C91-47AE-882E-2C2B60DC3485.jpeg

Det kan ju absolut vara så att det känns mycket bättre med någon som är likadan storleksmässigt som min 7D men som jag känner kan prestera bättre tillsammans med mig.
Jag vill inte att det ska vara jobbigt att fotografera, jag vill ha den glädje som jag alltid annars känt med det men med nuvarande huset känner jag ingen glädje.

Det är detta som är så skönt med att bolla med andra för jag kommer mer till botten av vad det är jag inte gillar med det just nu och vad jag mer känner att jag skulle behöva!
 
Senast ändrad:
Det viktigaste är nog ljussättningen vid ditt pralinefoto. Ett makroobjektiv och en makro ringblixt är bra idéer men dessa kan lätt köpas till din befintliga utrustning. Fick jag själv välja skulle jag köra med Canon TS-E 45/2,8 eller 90/2,8 med mellanringar för med dessa TS-E objektiv kan du vinkla skärpeplanet. I annat fall ett makroobjektiv med ringblixt. Ljussättningen gör så mycket för bra makrobilder!
 
Det viktigaste är nog ljussättningen vid ditt pralinefoto. Ett makroobjektiv och en makro ringblixt är bra idéer men dessa kan lätt köpas till din befintliga utrustning. Fick jag själv välja skulle jag köra med Canon TS-E 45/2,8 eller 90/2,8 med mellanringar för med dessa TS-E objektiv kan du vinkla skärpeplanet. I annat fall ett makroobjektiv med ringblixt. Ljussättningen gör så mycket för bra makrobilder!
Tack för tipsen! Funderat ett tag på att bygga en liten studio ur en låda med vita väggar och ljussättning för detta faktiskt då det är så svårt med ljussättningen i min lägenhet. Ska kika på dom objektiven. :)
 
Har också kollat lite på den faktiskt. Som jag ser det just nu om jag håller mig till Canon så står det mellan RP och 90D.
Men det är storleken som får mig att tveka och att jag är lite nyfiken på att testa fullformat.
Om det är storlek och vikt som är viktigt så är 90D ungefär lika stor som en 7D men 150 g lättare. Jag har haft en 200D ett par år, som är nästan hälften så tung som en 7D och någon centimeter mindre åt vardera hållet i storlek. Det var just storleken och vikten på den kameran som tilltalade mig då jag köpte den eftersom jag hade tanken att den skulle få följa med på resor, men jag har funderat på en "större" kamera, både fysiskt och funktionsmässigt, och för mig är 90D helt klart ett av alternativen, den ligger ändå på en överkomlig prisnivå jämfört med R-systemen. Det finns ju mobiltelefoner numera som kostar mera än en 90D.
 
Tack för tipsen! Funderat ett tag på att bygga en liten studio ur en låda med vita väggar och ljussättning för detta faktiskt då det är så svårt med ljussättningen i min lägenhet. Ska kika på dom objektiven. :)

Även ett ljustält är en bra idé. Jag har själv köpt ett ljustält och fotar med min mobil med dennes teleläge om bilderna skall ut på webben. Det funkar utmärkt! Dock ser det ut som om din iPhone enbart används i vidvinkelläge och att ändra perspektiv och stå på lite längre håll och använda en längre brännvidd om mobilen har olika objektiv eller zooma digitalt om den har nog med mp är att föredra.

Mitt ljustält med 3 LED lampor kostade lite under 1500kr och ger bra ljussättning för syftet.
 
Här har jag använt mobil och ljustält. Inte så konstnärligt men helt OK för syftet att sätta ut ett objektiv till försäljning. Lite lätt efterbehandling i tel (öka exp, ljusa upp helgdagar och skuggor och sedan lätt sänkning av de mörkaste partierna för att återställa kontrasten).DSC_1902.JPG
 
Låter ändå lovande! Haft svårt att avgöra om man ska nöja sig med RP eller köra på R men varit fundersam pga den lilla skärmen istället för skruvhjul och så har jag läst att bilderna blir grönare.
Men fantastiskt att du inte märker någon skillnad på bildkvalitén!


Kolla denna video, dom testar alla husen mot varandra.

Comparing all 4 Canon Mirrorless Cameras EOS RP, R, R6 and R5 - YouTube

Hon rankar RP som 2:a efter R5, före R och R6. Har själv inte märkt nån skillnad i praktiken när jag bytte ner mig till RP från R men just den slutsatsen gjorde att jag blev ännu nöjdare med RP. Viktbesparingen var det som märktes mest samt att RP påminde mer om min gamla 6d än vad R gjorde (kände mig aldrig hemma med R)
 
Kolla denna video, dom testar alla husen mot varandra.

Comparing all 4 Canon Mirrorless Cameras EOS RP, R, R6 and R5 - YouTube

Hon rankar RP som 2:a efter R5, före R och R6. Har själv inte märkt nån skillnad i praktiken när jag bytte ner mig till RP från R men just den slutsatsen gjorde att jag blev ännu nöjdare med RP. Viktbesparingen var det som märktes mest samt att RP påminde mer om min gamla 6d än vad R gjorde (kände mig aldrig hemma med R)

Man får nog ta detta med en nypa salt. Jag skulle nog helst kolla recension på varje hos dpreview. Kortfattat är RP en 6DII utan prisma och spegel men med EVF istället och R är en spegellöst 5DIV på motsvarande sätt. Sensorn i R skall vara bättre med nyare teknik än den i RP som redan var ålderstigen i tekniken då 6DII slöpptes. R6 och R5 däremot verkar vara utvecklade som spegellösa från grunden. De två senare har FFA fördelen av IBIS.
 
Du måste ställa dig själv (och oss) frågan vad det är du saknar hos bilderna från mobilen! Det du möjligtvis kan få med ett kamerasystem är kortare skärpedjup, dvs att mindre del av bilderna är i fokus. Då måste du dessutom träna en hel del på bildbehandling med ett riktigt fotoprogram (som också kostar pengar) för att få lika bra bilder som mobilen. Är det mindre skärpedjup och ev. något annat du saknar i dina mobilbilder? Det är inte lättare med en systemkamera om man inte lär sig ljussättning och skaffar extra utrustning (blixtar/l)ed-lampor, stativ) än med en mobilkamera av bra kvalitet.
 
Om det är storlek och vikt som är viktigt så är 90D ungefär lika stor som en 7D men 150 g lättare. Jag har haft en 200D ett par år, som är nästan hälften så tung som en 7D och någon centimeter mindre åt vardera hållet i storlek. Det var just storleken och vikten på den kameran som tilltalade mig då jag köpte den eftersom jag hade tanken att den skulle få följa med på resor, men jag har funderat på en "större" kamera, både fysiskt och funktionsmässigt, och för mig är 90D helt klart ett av alternativen, den ligger ändå på en överkomlig prisnivå jämfört med R-systemen. Det finns ju mobiltelefoner numera som kostar mera än en 90D.
Vad fick dig att vilja byta till större igen? Jag reser i princip aldrig så det är inget problem för mig så sätt. Ja det ligger ju i samma pris som RP och aningen billigare än R. frågan är om det är värt att skaffa med spegel nu när dom verkar dö ut bara.

Även ett ljustält är en bra idé. Jag har själv köpt ett ljustält och fotar med min mobil med dennes teleläge om bilderna skall ut på webben. Det funkar utmärkt! Dock ser det ut som om din iPhone enbart används i vidvinkelläge och att ändra perspektiv och stå på lite längre håll och använda en längre brännvidd om mobilen har olika objektiv eller zooma digitalt om den har nog med mp är att föredra.

Mitt ljustält med 3 LED lampor kostade lite under 1500kr och ger bra ljussättning för syftet.
Tack för tipset, ska kolla in tält! Tar ju mindre plats än låda med så skulle funka bra i min lägenhet. Vad använder du för ljus?
Bilden ser kanonbra ut, precis vad jag är ute efter gällande fotografering av pralinerna.

Kolla denna video, dom testar alla husen mot varandra.

Comparing all 4 Canon Mirrorless Cameras EOS RP, R, R6 and R5 - YouTube

Hon rankar RP som 2:a efter R5, före R och R6. Har själv inte märkt nån skillnad i praktiken när jag bytte ner mig till RP från R men just den slutsatsen gjorde att jag blev ännu nöjdare med RP. Viktbesparingen var det som märktes mest samt att RP påminde mer om min gamla 6d än vad R gjorde (kände mig aldrig hemma med R)
Oj, ja det var förvånande. Där var det lite grönare på R men undra om det är något man kan lösa? R5 hade ju varit en dröm men vill inte spendera så mycket pengar.

Du måste ställa dig själv (och oss) frågan vad det är du saknar hos bilderna från mobilen! Det du möjligtvis kan få med ett kamerasystem är kortare skärpedjup, dvs att mindre del av bilderna är i fokus. Då måste du dessutom träna en hel del på bildbehandling med ett riktigt fotoprogram (som också kostar pengar) för att få lika bra bilder som mobilen. Är det mindre skärpedjup och ev. något annat du saknar i dina mobilbilder? Det är inte lättare med en systemkamera om man inte lär sig ljussättning och skaffar extra utrustning (blixtar/l)ed-lampor, stativ) än med en mobilkamera av bra kvalitet.
Vet inte om du läste mitt första inlägg, det handlar inte om att gå ifrån mobiltelefon. I vilket fall har jag använt Photoshop i många år och äger även licens.
 
Jag gör egna chokladpraliner som jag fotograferar men jag har nästan till 90% föredragit att ta bilderna med min iPhone då det blivit så mycket bättre. Så kanske är just att huset är rätt gammalt nu och har gammal teknologi? Så något mer som lockar med fullformat är just att den kan ta in mer ljus.
Räkna inte automatiskt med revolutionärt bättre bilder med en ny systemkamera. Det är helt enkelt så att det är lättare att fotografera med en modern mobiltelefon än med en systemkamera. Det kommer att behövas en del jobb för att få till bra bilder på dina praliner även om du köper en ny systemkamera.
 
Vad fick dig att vilja byta till större igen? Jag reser i princip aldrig så det är inget problem för mig så sätt. Ja det ligger ju i samma pris som RP och aningen billigare än R. frågan är om det är värt att skaffa med spegel nu när dom verkar dö ut bara.
Det ska erkännas att en anledning är den där "villhöver"-tarmen som blivit hungrig igen, det är alltid roligt med nya leksaker och det kan eventuellt inspireras till ett mera aktivt utövande av fotohobbyn. Sen är 90D en klart bättre kamera även om 200D inte är så värst dålig den heller, men 90D är har många fördelar jämfört med 200D, det är nu ändå en modell i serien med två siffror som ibland jämförs med 7DmkII medan 200D har tre siffror och många gånger betecknas som en instegsmodell. Vädertätningen och att delar av chassit är i metall är väl det som jag ser som de största fördelarna. Den större vikten kan eventuellt vara till fördel vid långa slutartider. Den större storleken gör att även knappar och reglage blir lite större.
 
Varför är ni ovänner?
Fått många bra bilder med den under åren men det funkar bara inte längre.
jag vet att det inte kommer vara magiskt enklare när man skaffar ett nytt hus, det krävs jobb… vad jag menar är att jag tror det i alla fall kommer vara bättre grundförutsättningar för 7D är trots allt 10 år gammal och modellen i sig släpptes väl 2009 så det är ju ganska gammalt.


Det ska erkännas att en anledning är den där "villhöver"-tarmen som blivit hungrig igen, det är alltid roligt med nya leksaker och det kan eventuellt inspireras till ett mera aktivt utövande av fotohobbyn. Sen är 90D en klart bättre kamera även om 200D inte är så värst dålig den heller, men 90D är har många fördelar jämfört med 200D, det är nu ändå en modell i serien med två siffror som ibland jämförs med 7DmkII medan 200D har tre siffror och många gånger betecknas som en instegsmodell. Vädertätningen och att delar av chassit är i metall är väl det som jag ser som de största fördelarna. Den större vikten kan eventuellt vara till fördel vid långa slutartider. Den större storleken gör att även knappar och reglage blir lite större.
Ja den tarmen har jag också, ändå förvånad att jag aldrig bytte ut mitt hus på alla dessa år men har alltid varit nöjd tills det som sagt ändrades. Jag tror också det kommer tända inspirationen mer och utövandet om jag skaffat ett nytt modernare hus. Jag kanske kan komma till rätsida med mitt 7D igen men jag har försökt flera gånger och blir frustrerad, jag behöver en nystart.
ja vädertätning är ju bra absolut. Kanske inte är så fel med 90D ändå, ska se om jag kan ta mig till en butik idag och känna lite.
Jag uppskattar verkligen alla råd!
 
ANNONS