Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lothar Marunga

Aktiv medlem
På pricken! Det finns tyvärr alltför många i forumet som, medvetet eller omedvetet, är duktiga på att skrämma bort nykomlingar som startar en tråd. De är mer intresserade av att briljera med sin teknik- och prylkunskap och babbla med andra än att faktiskt hjälpa nykomlingen med ett svar som ligger på nykomlingens nivå. Det är sorgligt, tycker jag.
Å andra sidan, ger man ett enkelt svar brukar man i sin tur på påpekanden om si och så..
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet med spretigheten i fotoklubbar kan bero på att rätt många tror att de kan fotografera utan att behöva lära sig något. För en del annan hobbyverksamhet tror jag att man inte går med i en klubb utan att förstå att man behöver lära sig en färdighet. Ingen går väl med i en simklubb utan att kunna simma, t.ex.?

Jag gissar att en del fotoklubbar håller kurser, och det minskar förstås problemet.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag gluttade på dörren till en av de lokala, såg glada bilder på en hög med pensionärer på "gatufotograferande" som alla tog en bild på samma lilla barn. Stängde dörrn och gick......

Vad kan man göra för att vitalisera den här sajten? Jag vill möta yngre, kvinnor och vad som helst annat än BARA pensionärer.
Det brukar bli bäst i alla sammanhang när det är blandat.

Pensionärer är snälla, men om det är fär många är det ju inte kul.
Lite tråkigt att du sätter likhetstecken på en grupp utifrån deras ålder. Alla äldre är inte snälla och heller inte begränsade/trångsynta bara för att de är äldre. Jag förstår att du eftersöker en större blandning, mångfald är väl alltid att föredra.
Jag har känslan av att det var mer livaktigt här (både i forum, uppläggning av foton och kommentarer) för ett antal år sedan, kanske kan det vara lite av hur sajten utvecklades som fick många kunniga och spännande fotografer att lämna/upphöra att vara aktiva. Fast det kanske hade blivit så ändå.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Är 72 år... och har hållit på med foto nu i I alla fall 60 år. Kanske inte bra för statistiken men det är hur som lika eller faktiskt mer kul idag. Kanske mest beroende på det är så mycket billigare.... Kan slösa

Har under åren varit med I flera fotoklubbar och liknande sammanslutningar. Inkl FB grupper etc. Medlem på Fotosidan i mer än 10 år. Men har gett upp nu att hitta något som helt passar mig.

Vill heller inte längre bli bild bedömd. Har mitt sätt att se bilden inkl känslan och anledningen till jag tar den. Att någon annan gillar / ogillar eller har synpunkter begränsar mig. Det finns så många som jag själv ser ibland tar "bättre" komponerade bilder. De har sitt sätt och jag mitt men lär mig mycket av att titta på andras bilder. Det räcker för mig

Det allra roligaste för mig är nog att bara fota tillsammans med andra. Har gett mig mest. Fotoresor, fotoutflykter etc med andra har varit allra roligast. Men kontinuiteten är svår att få till. Skulle vilja vara med i en aktiv lokal "fotoklubb" som bara träffas för att fota. Inget annat. Inga jämförelser, ingen tävlan, inga kommentarer. Har försökt men det rinner ut i sanden

Har inte alltid bra erfarenheter av fotoklubben som sammanslutning. Dock bra erfarenheter av bra generösa människor i klubben. Kan dock lätt bli grupperingar, styrning och inordning. Inkl olika grad av besserwisser beteenden vad gäller utrustning och komponering etc. Vad som är bra och vad som är mindre bra. Intressant att jag personligen för det mesta i de fallen har en annat sätt att se det. Tror dock att de som vill styra och leda inte alltid är medvetna om att inte alla gillar det eller att de kan känna sig begränsade.

Men är nog tillbaka där jag började. Bilderna har bara några få tittare. Det är mer än OK.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Å andra sidan, ger man ett enkelt svar brukar man i sin tur på påpekanden om si och så..
Javisst! När man formulerar ett svar som ska vara förståeligt för en nybörjare inom fotografi, då är det nödvändigt att göra förenklingar och undvika avancerad foto-terminologi. Man anpassar svaret till trådskaparens nivå. Svaret kanske inte blir 100% korrekt ur alla synvinklar, men det blir begripligt och någorlunda korrekt ur en nybörjares perspektiv. Det är det viktigaste.

Då blir det ofta som du säger. Det dyker upp en drös förståsigpåare i tråden som har invändningar mot svaret och påpekar specialfall som minsann bevisar att svaret inte är 100% korrekt. De lägger dialogen på en invecklad nivå högt ovanför vad TS kan förväntas förstå. Deras svar är bara förvirrande för TS, men det verkar inte bekymra dem.

Det är ett tröttsamt beteende, tycker jag. Det viktigaste är väl att hjälpa TS, inte att briljera med sin fotokunskap och använda avancerade termer som riskerar att skrämma bort TS från Fotosidan?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det allra roligaste för mig är nog att bara fota tillsammans med andra. Har gett mig mest. Fotoresor, fotoutflykter etc med andra har varit allra roligast. Men kontinuiteten är svår att få till. Skulle vilja vara med i en aktiv lokal "fotoklubb" som bara träffas för att fota. Inget annat. Inga jämförelser, ingen tävlan, inga kommentarer. Har försökt men det rinner ut i sanden
Det finns åtminstone en forumtråd här på Fotosidan som går ut på att hitta en lämplig tid för att gemensamt gå ut och fotografera. (Jag tror att det finns flera).

Det fungerar nog bara om deltagarna i sådana trådar bor i en halvstor stad. Trosa kanske är i minsta laget? Men det är inte jättelångt till Nyköping eller Södertälje.

Själv är jag inte speciellt intresserad av den sortens social aktivitet, och dessutom bor jag alldeles för långt bort från Vagnhärad. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Javisst! När man formulerar ett svar som ska vara förståeligt för en nybörjare inom fotografi, då är det nödvändigt att göra förenklingar och undvika avancerad foto-terminologi. Man anpassar svaret till trådskaparens nivå. Svaret kanske inte blir 100% korrekt ur alla synvinklar, men det blir begripligt och någorlunda korrekt. Det är det viktigaste.

Då blir det ofta som du säger. Det dyker upp en drös förståsigpåare i tråden som har invändningar mot svaret och påpekar specialfall som minsann bevisar att svaret inte är 100% korrekt. De lägger dialogen på en invecklad nivå högt ovanför vad TS kan förväntas förstå. Deras svar är bara förvirrande för TS, men det verkar inte bekymra dem.

Det är ett tröttsamt beteende, tycker jag. Det viktigaste är väl att hjälpa TS, inte att briljera med sin fotokunskap och riskera att skrämma bort TS från Fotosidan?
Man kan, åtminstone till viss del, gardera sig mot det genom att i sitt svar förklara varför man inte ger ett fullständigt svar och varför en förenkling är bättre i det sammanhanget.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack David! Intressanta siffror. De gäller - om jag fattat rätt - sessionsdeltagare, jag antar såna som loggar in och bara tittar plus den mindre skara som också skriver något eller klämmer dit "gilla".

Har du några siffror på medlemmarna?

Det vore kul med ett inflöde av yngre. Vad göra? Kanske hitta nån ung entusiast som driver en grupp begränsad till medlemmar upp till kanske 29 års ålder, sen åker man ut!
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Ta det lugnt. Det finns både bra och dåliga fotoklubbar. Jag har varit medlem i många genom åren. Några gånger har jag bytt fotoklubb för att jag har känt att verksamheten inte intresserar mig längre. Eller för att ett fåtal medlemmar styr och ställer för mycket. :)
Våldigt intresant diskussion, inte minst den om fotoklubbar.

Jag är föreningsmänniska, trivs i föreningar, och har varit aktiv i ett stort antal olika.
Tyvärr verkar flertalet ha problem med nyrekrytering på senare tid, det är synd, för mångfald brukar vara det jag uppskattar bäst.

Som nyinflyttad här gick jag med den lokala fotoklubben.
Det var något av det värsta jag upplevt. Inbördeskrig. Styrelsen mot några medlemmar, på internet och på möten.
Extremt tävlingsinriktat och elitistiskt.
Hälften av medlemmarna lämnade. Jag bland dem.

Vad göra?
jag frågade efter lämplig fotoklubb här på FotoSidan.
Du Acke rekommenderade mig Mölnlyckes.
Tack för det.

Så här blir det för mig, så här tänker jag.
Jag fotar mest makro och natur i största allmänhet.
Vårgårda har en fotoklubb som ordnar Naturfotofestivaler. Jag har varit på två sådana, och tycker att det varit jättebra.
Jag tar mig nästan lika enkelt dit som till Mölnlycke.

I vår kommun har vi en bra och aktiv lokalavdelning av Natur- skyddsföreningen.
Jag gick på en föreläsning med bildvisning om sländor, som de ordnade.
Jag gick med på en exkursion som de ordnade. Flertalet hade kamera med sig.
Visserligen inte någon fotoklubb, men inte helt olikt heller.

I år har jag betalat medlemsskap till båda dessa föreningar.
Får se vad jag orkar, och hur det blir.

Även om jag inte följde ditt råd Acke, så var det till stor gädje för mig. Jag visste hela tiden att det fanns ett alternativ som jag kunde prova.
Nu har jag berättat hur det gick. Tack Acke.

Min tanke är så här ......
Om man har ett specialintresse till, förutom fotograferandet, kan man ju gå med i en sådan förening, och fota där, om det passar.
Då kan man få publik och uppskattning på köpet.
Till Naturskyddsföreningens nästa föredrag om sländor, kanske de kan förmås ta med någon av mina makrobilder ......
 

Bengf

Aktiv medlem
Absolut. Hela branschen hade ju gigantisk medvind under den perioden. Dessutom mycket mindre andra sajter/plattformar som lockade. Här finns ett inlägg om det https://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/var-det-battre-forr-3.htm
En mycket bra skriven länk som du hänvisar till, precis så var det. Missade denna till en början men så på pricken tycker jag hur förändringar kom med konkurrens från ett otal många sajter som tex Facebook med flera som du skrev om. Hög andel 60+ som fotar blir högst begriplig det var ju gänget som en gång blev intresserad när det stod gamla svarta stora telefoner ofta på hallbordet med en stol bredvid och man nämnde det egna telefonnumret när man svarade.

Mobilen fans inte på kartan, lilla lokaltidningen hade flera fotografer som man såg ganska så ofta på gator och torg och intresset om en egen kamera började att gro, Instamatic kameran skall man inte förakta, den smidiga filmen i kassett som var smidig att hantera för mig då okunnig tror jag var starten för en större kundkrets där då många sedan gick vidare till dyrare kameror, arbetare med inte så mycket pengar och 3-4 barn tror jag valde Konica ( utan att visa på någon statistik nu )- mindre städer och kommuner hade inte jättesortering av kamera modeller på den tiden. Mins hur Canon var jäkliga på reklam och Elektronik ladorna hade Canondagar med stor personal, har för mig dom hade röda tröjor och mansstora pappfigurer utställda, då var det rusch i butiken.

Canon D300 gjorde succé och nu tog det verkligen fart, resten är historia och den utmärkta länken ovan beskriver det så bra. Rickard Sjöberg berättade att man idag på två minuter tar mera bilder än på hela 1800-talet eller var det 1900-talet hörde inte riktigt vad han sa, på 1800-talet hade ju inte vanligt folk egna kameror.
 

laha

Aktiv medlem
Jag gluttade på dörren till en av de lokala, såg glada bilder på en hög med pensionärer på "gatufotograferande" som alla tog en bild på samma lilla barn. Stängde dörrn och gick......

Vad kan man göra för att vitalisera den här sajten? Jag vill möta yngre, kvinnor och vad som helst annat än BARA pensionärer.
Det brukar bli bäst i alla sammanhang när det är blandat.

Pensionärer är snälla, men om det är fär många är det ju inte kul.
Det är inte pensionärerna som är för många. Det är de andra som är för få.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fasen också, jag får hålla på att jobba tills jag dör på det här sättet. Annars blir jag snart pensionär, jag också.
Intressant att det finns föreningar på flera håll som trasas sönder av olika viljor.

Där jag är med nu finns i alla fall lite nyrekrytering, möte varje vecka, fritt fram för vem som helst att önska ämne för veckan, eller hålla i veckan själv.
Det är ganska "naturtungt", så det kan vara bra att prata om något annat ibland. Jag ägnade ett möte om att berätta hur jag tar sport/actionbilder.

Visst blir det en del teknikdiskussioner, men även en del om bilderna och hur tekniken används för att åstadkomma bilderna. Det är kanske en anledning till att många tycker det blir mycket teknik. Hur man vill ha sina bilder är ju högst personligt, men tekniken för att komma dithän kan man diskutera mer objektivt.

Typ
"jag vill ha oskarp bakgrund, är det stor eller liten bländare jag ska ha?"
"Stor, men om motivet rör sig kan du få oskarp bakgrund med lång slutartid och panorering också."
"Intressant, det hade jag inte tänkt på."
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Våldigt intresant diskussion, inte minst den om fotoklubbar.

Jag är föreningsmänniska, trivs i föreningar, och har varit aktiv i ett stort antal olika.
Tyvärr verkar flertalet ha problem med nyrekrytering på senare tid, det är synd, för mångfald brukar vara det jag uppskattar bäst.

Som nyinflyttad här gick jag med den lokala fotoklubben.
Det var något av det värsta jag upplevt. Inbördeskrig. Styrelsen mot några medlemmar, på internet och på möten.
Extremt tävlingsinriktat och elitistiskt.
Hälften av medlemmarna lämnade. Jag bland dem.

Vad göra?
jag frågade efter lämplig fotoklubb här på FotoSidan.
Du Acke rekommenderade mig Mölnlyckes.
Tack för det.

Så här blir det för mig, så här tänker jag.
Jag fotar mest makro och natur i största allmänhet.
Vårgårda har en fotoklubb som ordnar Naturfotofestivaler. Jag har varit på två sådana, och tycker att det varit jättebra.
Jag tar mig nästan lika enkelt dit som till Mölnlycke.

I vår kommun har vi en bra och aktiv lokalavdelning av Natur- skyddsföreningen.
Jag gick på en föreläsning med bildvisning om sländor, som de ordnade.
Jag gick med på en exkursion som de ordnade. Flertalet hade kamera med sig.
Visserligen inte någon fotoklubb, men inte helt olikt heller.

I år har jag betalat medlemsskap till båda dessa föreningar.
Får se vad jag orkar, och hur det blir.

Även om jag inte följde ditt råd Acke, så var det till stor gädje för mig. Jag visste hela tiden att det fanns ett alternativ som jag kunde prova.
Nu har jag berättat hur det gick. Tack Acke.

Min tanke är så här ......
Om man har ett specialintresse till, förutom fotograferandet, kan man ju gå med i en sådan förening, och fota där, om det passar.
Då kan man få publik och uppskattning på köpet.
Till Naturskyddsföreningens nästa föredrag om sländor, kanske de kan förmås ta med någon av mina makrobilder ......
Kul att höra dina tankar om fotoklubbar, Gamle Svarten. Jag är fortfarande medlem i Mölnlycke FK och har varit det i snart 20 år, men jag är tyvärr inte särskilt aktiv i klubben längre.

När jag gick med så blev jag positivt överraskad av att klubben hade så stor spridning i åldrar bland medlemmarna, och även jämn blandning av män och kvinnor. Det var en unik och vital klubb, med egen möteslokal, studio och mörkrum, generöst supportad av kommunen. Det fanns till och med en speciell ungdomsgrupp i klubben som hade egen verksamhet vid sidan av de ordinarie klubbmötena. Det var stimulerande att se unga medlemmar ”ta plats” och utmana etablerade fotosanningar.

Tyvärr har ungdomarna droppat av med tiden, ungdomsgruppen har dött ut, och idag har MFK ungefär samma åldersprofil som alla andra fotoklubbar. Majoriteten är män och 60+. Kommunen avvecklade dessutom vår fina klubblokal i Folkets Hus 2017 till förmån för bostadsbyggande och kommersiell verksamhet. Det finns nog inga kommunala budgetar för att stötta ideella föreningar längre.

Med det sagt så är MFK fortfarande en hyfsat trevlig klubb med god social samvaro och utan konflikter. Klubben är inte lika teknik- och tävlingsinriktad som många andra klubbar. Men det där unika som tilltalade mig för 20 år sedan har tyvärr försvunnit.

Nu ska jag inte klaga på att fotoklubbar domineras av ”gamlingar” eftersom jag ganska nyligen har sällat mig till 60-plussarna. Eller rättare sagt, det står 60+ på körkortet och i passet. Inombords känner jag mig minst 20 år yngre. 😊
 
Senast ändrad:

mossboll

Medlem
Lämnar ett litet avtryck här för att visa på ett, vad det verkar, undantag i form av kvinna på strax över 30 😄 Har inte riktigt tid att vara så aktiv här på sidan som jag skulle vilja, då jobb och liv i övrigt tar så mycket tid.
Ett tag spanade jag lite löst efter fotoklubbar här i närheten, men kände samma sak där att tiden inte skulle räcka till. Plus att medelåldern även där verkade vara ganska hög. Inte för att det i sig skulle vara något hinder...
Postar i större utsträckning på Instagram än här. Kanske det kan vara en del av svaret om medelåldern också: att Instagram och liknande är hårda konkurrenter om yngre fotografer?
Minns en period när jag var (ännu) yngre, innan sociala medier. Då fanns det fler fotosidor (nån mer som minns Pixbox, tex?). Minnet kanske sviktar, men det känns som det var mer aktivitet på den sortens sidor då, men medelåldern var nog fortfarande relativt hög.

Så, nu får det vara slutsvamlat från mig 😅 God kväll på er!
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Sorgligt nog finns det antagligen inte tillräckligt mycket idealism för att driva lika många föreningar utan offentligt stöd längre.
Låt mig uttrycka det så här: Det var lättare att få kommunens support när man kunde hänvisa till att klubben skapade meningsfull verksamhet för ett antal av traktens ungdomar. Men när ungdomsverksamheten tynade bort så blev det svårare för kommunen att tillhandahålla en klubblokal till subventionerad hyra, och jag förstår logiken till 100%. Det finns inga uppenbara skäl för en kommun att sponsra hobbyverksamheter för oss 60-plussare. Vi förväntas kunna bekosta våra nöjen själva.
 
Senast ändrad:

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Målet med Fotosidan är en så livfull community som vi förmår. Åldern är inte avgörande utan vi är ute efter fotointresserade som vill utvecklas. Så om man tänker på foto på 80-talet när jag började härja i den lokala fotoklubben i området där jag bodde i Lund så var ju det också "äldre" och jag som 13-15 åring absolut yngst, sen var det en riktig boom runt 2005-2006 och nu är fotointresse återigen mer av en hobby än något som många är intresserad av. Vilket säkert kan appliceras på de flesta intressen!?
Håller med. Det är nog applicerbart på de flesta intressen. Populariteten fluktuerar beroende på vad som är inne med en stabil grund av människor som har ett större intresse än medelpopulationen. I början av 2000-talet kommer jag ihåg att väldigt många hade skaffat små och smidiga digitalkameror. Ta om direkt om kortet blev dåligt, skriv ut på fotopapper hemma. Smidigt. Det var innan jag började intressera mig för foto, men det smidigare fotograferandet kanske väckte intresset hos många att fördjupa sig. Sen kom kamerorna i mobilen och konkurrerade om vardagsfotograferingen.

Ett par spaningar jag har om just forumet som är helt mina egna noteringar och inte nödvändigtvis objektivt korrekt:

1. Avtagande aktivitet. Gäller kanske forum i "mogna" intressen överlag. Ta t ex ett träningsforum jag brukar besöka. När nära nog alla nya frågor stötts och blötts ett antal gånger redan och det finns en vedertagen fastställd kunskap kring kost och träning minskar behovet att ställa nya frågor, och svaren på dom kan länkas från en tidigare tråd.

2. Användarna byter plattform. Alla forum utom ett jag besökt (Sweclockers) verkar ha avtagit i takt med att folk börjat använda sociala medier mer. Personligen tycker jag det är negativt eftersom man på forum får breda svar från olika ståndpunkter, mindre av åsiktsbubbla.

3. Innovationsproblematik. Nya prylar kommer alltid, men många ämnen har redan passerat under broarna flera gånger. T ex artiklar om hur man får skarpast bilder etc. Eller en träningsparallell; hur man gör en knäböj eller hur ett vettigt nybörjarprogram bör se ut ungefär.

4. Många trådar börjar med en halv eller hel sida med relevanta svar om t ex ett kameraköp för att sedan gå över i 7-8 sidor med långa inlägg totalt utanför ämnet.

Med det sagt så är merparten av mitt inlägg utanför trådstartens frågeställning, så jag är inte bättre själv!
 

PMD

Aktiv medlem
Låt mig uttrycka det så här: Det var lättare att få kommunens support när man kunde hänvisa till att klubben skapade meningsfull verksamhet för ett antal av traktens ungdomar. Men när ungdomsverksamheten tynade bort så blev det svårare för kommunen att tillhandahålla en klubblokal till subventionerad hyra, och jag förstår logiken till 100%. Det finns inga uppenbara skäl för en kommun att sponsra hobbyverksamheter för oss 60-plussare. Vi förväntas kunna bekosta våra nöjen själva.
Borde inte de gamla gubbarna i klubben kunna sponsra ungdomars deltagande om det är ekonomin som är hindret för deras deltagande?
 

acke

Avslutat medlemskap
Borde inte de gamla gubbarna i klubben kunna sponsra ungdomars deltagande om det är ekonomin som är hindret för deras deltagande?
Det gjorde man i den klubb jag berättade om. Medlemsavgiften för unga medlemmar var starkt rabatterad. Ungdomarna försvann ändå.

Jag tror inte att ekonomin generellt är något hinder för ungdomar att delta i fotoklubbar. Detta med låg ungdomsrekrytering är nog ett problem för all traditionell föreningsverksamhet i Sverige. Yngre människor väljer helt enkelt andra sätt att utöva sina hobbies/intressen än att gå med i lokala intresseföreningar som har fysiska möten och fasta mötestider. Det finns fler sätt att interagera med andra människor idag. Internet är förstås en viktig faktor.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att de yngre tycker det är rätt mossigt att syssla med foto när alla bilder finns tillgängliga på nätet gratis. Varför gå upp innan solen och ge sig ut i skogen för att ta bilder på t.ex. en svan när andra redan lagt upp massor av sådana?
De flesta dokumenterar idag sin omgivning med mobilen och bilderna är aktuella i några timmar innan de försvinner i flödet. Det finns inga fotoklubbar för sådant om man inte räknar dit Instagram och liknande. Fotosidan kan inte heller konkurrera med den företeelsen.
 
ANNONS