Annons

Medelålder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Nej, yngre tycker absolut inte att foto är mossigt. Tvärtom, de yngre fotograferar mer än någon annan generation någonsin har gjort. Förvisso med mobilen, men det är foto det också.

Det finns många sätt att utöva fotografi på. Att gå upp i gryningen och fotografera svanar, så kallad "svanfotografi", är en ytterst minimal nisch inom fotografin. ;)

Skämt åsido, visst har du rätt i att naturfoto fortfarande är ganska vanligt inom traditionella fotoklubbar med hög medelålder på medlemmarna, samtidigt som människor blir alltmer urbana i sin livsstil. Min känsla är att det genuina naturintresset är på nedgång. Naturfoto kan nog därför uppfattas som mossigt. Idag används naturen mer som en arena för allehanda äventyr. Man åker inte till fjällen bara för att njuta av flora och fauna längre, nejnej, man åker dit för att cykla mountainbike, åka skidor, paddla fors eller klättra. Äventyret är en starkare drivkraft än naturupplevelsen.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Nej, yngre tycker absolut inte att foto är mossigt. Tvärtom, de yngre fotograferar mer än någon annan generation någonsin har gjort. Förvisso med mobilen, men det är foto det också.

Det finns många sätt att utöva fotografi på. Att gå upp i gryningen och fotografera svanar, så kallad "svanfotografi", är en ytterst minimal nisch inom fotografin. ;)

Skämt åsido, visst har du rätt i att naturfoto fortfarande är ganska vanligt inom traditionella fotoklubbar med hög medelålder på medlemmarna, samtidigt som människor blir alltmer urbana i sin livsstil. Min känsla är att det genuina naturintresset är på nedgång. Naturfoto kan nog uppfattas som mossigt. Idag används naturen mer som en arena för allehanda äventyr. Man åker inte till fjällen bara för att njuta av flora och fauna längre, nejnej, man åker dit för att cykla mountainbike, åka skidor, paddla fors eller klättra. Äventyret är drivkraften.
De unga använder mobilen, olika former av polaroid/instax, och analogt. Det vore intressant att se statistik på vilken åldersfördelning privata beställare av fotoutskrifter har.
 

Piawa

Medlem
Intressant tråd. Funderar på varför vi inte är fler kvinnor här. Såg att det bara är 23 % kvinnor som är medlemmar på Fotosidan, och ännu färre som deltar i diskussionerna. Kan hänga ihop med att vi känner oss lite ensamma och osäkra bland alla kunniga och engagerade män. Även om jag alltid blivit väl bemött här med mina frågor, känner jag mig lite i underläge i denna manliga värld. Kanske skulle det vara annorlunda om det fanns en forumgrupp för bara kvinnor här (?)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
[QUOTE="acke, post: 2326288, member: Min känsla är att det genuina naturintresset är på nedgång. Naturfoto kan nog därför uppfattas som mossigt. Idag används naturen mer som en arena för allehanda äventyr. Man åker inte till fjällen bara för att njuta av flora och fauna längre, nejnej, man åker dit för att cykla mountainbike, åka skidor, paddla fors eller klättra. Äventyret är en starkare drivkraft än naturupplevelsen.
[/QUOTE]

Ja, har ibland tänkt samma. Har aldrig fotats så mycket som idag fast många fnyser åt att generellt kalla det fotografering om man tex använder en mobil.

Är det kanske då här som den egentliga skiljelinjen går? Som inte har med ålder att göra men som samtidigt som paradox har det i allra högsta grad.

Vad som vi som är äldre mestadels fotade och fortfarande mest gillar att fota till skillnad mot vad yngre, tom vad unga idag väljer att fota.

Även med vad. Mobilen, kamera arrangerad på huvudet eller på cykelstyret etc.

Även vad och hur vi gör med den färdiga bilden. Tänker på montage

Vi kan på Fotosidan skriva typ 100 inlägg i en tråd (plus 200 till där 2-4 träter och tom förolämpar varandra) om FullFormat, 60 Mpixel sensor, mellanformat och tele för 50k osv osv men ingenting om hur man bäst filmar cykelturen utför slalombacken på sommaren etc.

Undrar om inte det är här omkring som ointresset och problemen kring påfyllning underifrån i fotoklubben, på Fotosidan etc finns. Det kanske mest handlar om VAD vi fotar

Förresten... hur kul kan det vara för en ny att höra/läsa att bilder och filmer tagna med en mobil mer eller mindre är skit? Fast det i realiteten inte är det längre
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Intressant tråd. Funderar på varför vi inte är fler kvinnor här. Såg att det bara är 23 % kvinnor som är medlemmar på Fotosidan, och ännu färre som deltar i diskussionerna. Kan hänga ihop med att vi känner oss lite ensamma och osäkra bland alla kunniga och engagerade män. Även om jag alltid blivit väl bemött här med mina frågor, känner jag mig lite i underläge i denna manliga värld. Kanske skulle det vara annorlunda om det fanns en forumgrupp för bara kvinnor här (?)
Den fördomsfulla delen av mig tror att kvinnor generellt har mindre intresse av teknik, och teknik är det som oftast diskuteras på forumen. Jag har visserligen ett teknikintresse, men anser samtidigt att tekniken har väldigt lite med bildskapandet att göra. Personligen hade jag gärna sett fler trådar som handlar om de mer mjuka aspekterna.

Det var därför jag tyckte att statistiken från Lomography var intressant, där majoriteten av medlemmarna är unga, och faktiskt också kvinnor. Sidan saknar helt forum, och har bilderna i fokus.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att ekonomin generellt är något hinder för ungdomar att delta i fotoklubbar. Detta med låg ungdomsrekrytering är nog ett problem för all traditionell föreningsverksamhet i Sverige. Yngre människor väljer helt enkelt andra sätt att utöva sina hobbies/intressen än att gå med i lokala intresseföreningar som har fysiska möten och fasta mötestider. Det finns fler sätt att interagera med andra människor idag. Internet är förstås en viktig faktor.
Är det lika svårt för idrottsföreningar att rekrytera ungdomar som det är för fotoklubbar? En del idrottsföreningar brukar sponsras med miljonbelopp av kommuner.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant tråd. Funderar på varför vi inte är fler kvinnor här. Såg att det bara är 23 % kvinnor som är medlemmar på Fotosidan, och ännu färre som deltar i diskussionerna. Kan hänga ihop med att vi känner oss lite ensamma och osäkra bland alla kunniga och engagerade män. Även om jag alltid blivit väl bemött här med mina frågor, känner jag mig lite i underläge i denna manliga värld. Kanske skulle det vara annorlunda om det fanns en forumgrupp för bara kvinnor här (?)
Jag förstår dig. Jag tycker det blir en trevligare stämning i en grupp med kvinnor än i en grupp med män.
 

PMD

Aktiv medlem
Den fördomsfulla delen av mig tror att kvinnor generellt har mindre intresse av teknik, och teknik är det som oftast diskuteras på forumen. Jag har visserligen ett teknikintresse, men anser samtidigt att tekniken har väldigt lite med bildskapandet att göra.
Den sista meningen är lite fördomsfull. Tekniken är viktig i fotografiska sammanhang. Ibland är tekniken så bra att man kan låta den ta över helt och inte bry sig om den utan istället koncentrera sig på sitt bildskapande.
Personligen hade jag gärna sett fler trådar som handlar om de mer mjuka aspekterna.
Det börjar bli så pass många här med den inställningen att det kanske finns tillräcklig kritisk massa för att diskutera sådant?
 

hampusm

Aktiv medlem
Den sista meningen är lite fördomsfull. Tekniken är viktig i fotografiska sammanhang. Ibland är tekniken så bra att man kan låta den ta över helt och inte bry sig om den utan istället koncentrera sig på sitt bildskapande.

Det börjar bli så pass många här med den inställningen att det kanske finns tillräcklig kritisk massa för att diskutera sådant?
Vet inte om man kan säga att sista meningen är fördomsfull. Utifrån mitt perspektiv, och mitt sätt att fotografera är det helt sant. Sen vet jag såklart att andra har behov av att utnyttja tekniken på sätt som inte jag har, men det är trots allt så att även om tekniken i många fall hjälper till, så är den sällan en förutsättning. Sen finns det såklart särfall om man vill.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att de yngre tycker det är rätt mossigt att syssla med foto när alla bilder finns tillgängliga på nätet gratis. Varför gå upp innan solen och ge sig ut i skogen för att ta bilder på t.ex. en svan när andra redan lagt upp massor av sådana?
De flesta dokumenterar idag sin omgivning med mobilen och bilderna är aktuella i några timmar innan de försvinner i flödet. Det finns inga fotoklubbar för sådant om man inte räknar dit Instagram och liknande. Fotosidan kan inte heller konkurrera med den företeelsen.
Jo, men jag går inte upp en tidig morgon eller åker ut till skogen en sen fredag kväll för att jag behöver ett kort på en svan och inte kan hitta det någon annanstans eller för att jag vill ha en helt unik bild. Jag gör det för att jag får ut något positivt av att komma ut i naturen och för att ta min alldeles egna bild av en svan och att lyckas få den så tilltalande som möjligt efter min egen smak!
 

Terje H

Aktiv medlem
Apropå ungdomar till en fotoklubb. Jag har vid några tillfällen utvecklat ungdomssektioner till fotoklubbar och fått dessa synpunkter för att det ska fungera:

1) Träffas minst en gång i veckan, på egna möten.
2) Egen ledningsgrupp bland ungdomarna.
3) Gemensamma fotoutflykter, även hela helger.
4) Fotokurser och tips kring foto, sociala media, mobilfoto, analogt mörkrum.
5) Utflykter till fotoutställningar och andra fotoarrangemang.
6) Träffa/besöka kända fotografer.

Mvh Terje
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Intressant tråd. Funderar på varför vi inte är fler kvinnor här. Såg att det bara är 23 % kvinnor som är medlemmar på Fotosidan, och ännu färre som deltar i diskussionerna. Kan hänga ihop med att vi känner oss lite ensamma och osäkra bland alla kunniga och engagerade män. Även om jag alltid blivit väl bemött här med mina frågor, känner jag mig lite i underläge i denna manliga värld. Kanske skulle det vara annorlunda om det fanns en forumgrupp för bara kvinnor här (?)
För mycket tekniksnack och för lite bilddiskussion. Teknik och prylar är typiskt för män. Kvinnor föredrar mjuka värden.
 

acke

Avslutat medlemskap
För mycket tekniksnack och för lite bilddiskussion. Teknik och prylar är typiskt för män. Kvinnor föredrar mjuka värden.
Kanske aaaaningen generaliserande. 😉

Jag skulle snarare säga så här: Kvinnor gillar att använda teknik och prylar, men har mer sällan behov av att diskutera, analysera och älta teknik och prylar. De är ofta mer målinriktade. De använder prylarna som verktyg för att skapa slutresultatet, bilden.
Det finns däremot gott om män som fullkomligt älskar att prata om fototeknik och fotoprylar. Ibland så mycket att man får känslan att prylintresset är deras enda drivkraft för att att hålla på med fotografi. Bilder, det är sekundärt. Prylarna, och de ständiga drömmarna om nya prylar, det ger kicken. 😉

Nu har jag också generaliserat grovt. Fy på mig! Men en liten, liten gnutta sanning finns nog där. 😂
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det finns däremot gott om män som fullkomligt älskar att prata om fototeknik och fotoprylar. Ibland så mycket att man får känslan att prylintresset är deras enda drivkraft för att att hålla på med fotografi. Bilder, det är sekundärt. Prylarna, och de ständiga drömmarna om nya prylar, det ger kicken. 😉

Nu har jag också generaliserat grovt. Fy på mig! Men en liten, liten gnutta sanning finns nog där. 😂
Jag tror nog att det finns ett ganska stort korn av sanning i det du skrev.

För min egen del är det fascinerade med teknik, och inte bara fototeknik. Jag drömmer dock mer om gamla prylar än om nya. :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Kanske aaaaningen generaliserande. 😉

Jag skulle snarare säga så här: Kvinnor gillar att använda teknik och prylar, men har mer sällan behov av att diskutera, analysera och älta teknik och prylar. De är ofta mer målinriktade. De använder prylarna som verktyg för att skapa slutresultatet, bilden.
Det finns däremot gott om män som fullkomligt älskar att prata om fototeknik och fotoprylar. Ibland så mycket att man får känslan att prylintresset är deras enda drivkraft för att att hålla på med fotografi. Bilder, det är sekundärt. Prylarna, och de ständiga drömmarna om nya prylar, det ger kicken. 😉

Nu har jag också generaliserat grovt. Fy på mig! Men en liten, liten gnutta sanning finns nog där. 😂
Tittar jag genom alla fotokurser jag haft genom åren så är det en tydlig skillnad: män pratar teknik och prylar, presenterar sig genom kameror de haft genom åren. Deras bilder ligger ofta inte alls i paritet med deras fokus mot teknik och prylar. Kvinnor är mer lågmälda, ber ofta om ursäkt för deras bristfälliga utrustning - men serverar ofta bättre bilder. Senaste tio åren är det fler kvinnor än män på fotokurserna.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tittar jag genom alla fotokurser jag haft genom åren så är det en tydlig skillnad: män pratar teknik och prylar, presenterar sig genom kameror de haft genom åren. Deras bilder ligger ofta inte alls i paritet med deras fokus mot teknik och prylar. Kvinnor är mer lågmälda, ber ofta om ursäkt för deras bristfälliga utrustning - men serverar ofta bättre bilder. Senaste tio åren är det fler kvinnor än män på fotokurserna.
Det stämmer bra med min spaning från olika fotoklubbar som jag har varit medlem i under 40 år. Jag har inte sett någon korrelation mellan uttalat teknik- och prylintresse och kvalitet på visade bilder. Dessa två faktorer tycks vara oberoende av varandra.

Finns det alltså personer som beskriver sin fotografiska bakgrund via kameramodellerna de har ägt genom åren? Ett slags kamera-CV? Du milde tid! Då är man prylfixerad! 😮
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Det stämmer bra med min spaning från olika fotoklubbar som jag har varit medlem i under 40 år. Jag har inte sett någon korrelation mellan uttalat teknik- och prylintresse och kvalitet på visade bilder. Dessa två faktorer tycks vara oberoende av varandra.

Finns det alltså personer som beskriver sin fotografiska bakgrund via kameramodellerna de har ägt genom åren? Ett slags kamera-CV? Du milde tid! Då är man prylfixerad! 😮
Det är mycket vanligt ja.
 

nonno

Aktiv medlem
Intressant tråd. Funderar på varför vi inte är fler kvinnor här. Såg att det bara är 23 % kvinnor som är medlemmar på Fotosidan, och ännu färre som deltar i diskussionerna. Kan hänga ihop med att vi känner oss lite ensamma och osäkra bland alla kunniga och engagerade män. Även om jag alltid blivit väl bemött här med mina frågor, känner jag mig lite i underläge i denna manliga värld. Kanske skulle det vara annorlunda om det fanns en forumgrupp för bara kvinnor här (?)
Jag har varit mer eller minimalt aktiv här på sajten från tid till tid. Under de första 4 - 5 åren hade jag ett stort kontaktnät med många kvinnor på sajten. Jag vet att det var väldigt många som läste forumtrådar, men tyckte inte att det var lönt att lägga energi på att delta då det ofta inte resulterade i något alls. Det var ett återkommande ältande, trådar som spårade ur eller att tråden plötsligt tog en annan riktning än det som trådskaparen funderade kring. Jag var väl också medskyldig till allt det där i viss mån.
Så jag tror att det ofta handlade om klokskap från kvinnornas sida att välja bort forum och istället lägga ner energi på att titta och kommentera bilder. Det var kvinnor som var kunniga i hanterandet av kamerorna, så jag tror inte att det handlade om osäkerhet i första hand. :)
 

janc

Aktiv medlem
Vad gäller detta med (medel)ålder kan det kanske vara värt att påpeka att begreppet pensionär syftar på en ekonomisk relation och inte en specifik ålder. Den säger inget om individens relation till t.ex akvarellmålning, haiku elle cykling.

Med det sagt så kan jag givetvis förstå att man i en verksamhet ( t.ex fotoklubb ) på samma sätt sompå en arbetsplats vill ha en blandad grupp medlemmar bl.a (men inte endast) för att undvika att potentiella medlemmar ska uppleva sig som avvikande.
 
ANNONS