Syftade på att coatingen på papper var annorlunda på RC-papper och lump, då dessa olika papper är uppbyggda på helt annat sätt.
Du bortser också från felkällor exempelvis att du skriver ut på baksidan av papper som saknar coating och påverkar slutresultatet.
Förstår egentligen inte varför du håller på med egna "emperiska" tester när det finns fakta att förhålla sig till. Något som flera redan har påpekat för dig.
Avslutar här och önskar dig lycka till med utskrifter!
Ja vi i denna tråd vet att dessa papper har olika egenskaper.
Bara att komma fram till om det är möjligt att printa på en baksida med bibehållen kvalitet kräver egen empiri eller erfarenhetsutbyte som i ett forum som detta. Tror du verkligen att tillverkaren skulle hjälpa oss med det? De vill ju helst att vi ska köpa nya papper istället för att ens göra den minsta test på en baksida oavsett vad denna test må gå ut på.
... och nej, tyvärr finns det inte alls fakta att förhålla sig till i en del av de fall jag nu ska beskriva dessa avseenden tyvärr eftersom varenda fotograf har sina speciella mixar av applikationer som hanterar ICC-profilerna på olika sätt. En del utgår från att alla tittar på bilderna på skärm och defaultar till sGRB. Andra hanterar inte färgerna alls och åter andra förlitar sig på de ICM som Windows har aktiv och alla dessa olika fall måste vi förhålla oss till av rent historiska skäl även idag eftersom det tagit många år att komma dit där vi är nu.
När jag kalibrerat min nya Benq-skärm så har jag kalibrerat den för sRGB, P3 och Adobe RGB och jag kan växla enkelt mellan dessa tre. Ett problem är dock att den sista kalibreringens ICM alltid ligger kvar. Den byts alltså INTE automatiskt när jag växlar mellan mina kalibreringar och gamuts i min hårdvarukalibrerade skärm och det tog mig ett tag att förstå.
Även utskrifterna påverkas beroende på hur man skriver ut och med vilken mjukvara, exv. Epson Print Layout (man kan exv. låta drivrutinen och Microsfts ICM (Image Color Management) bestämma istället för applikationen). Svartvitt skriver ju som bekant många ut med Advanced Black and White med Epsons fotoskrivare. Jag tänker inte dra igång den diskussionen med dig också för den har jag redan haft.
Så ser man inte upp då så kan det uppstå komplikationer som först kan vara svårt att förstå. Även i detta forum Det är också så nu att vi idag ser andra alternativ till exv. sRGB och Adobe RGB och som jag tidigare berört så har jag efter mina tester nu landat att helt skrota växlandet mellan sRGB och Adobe RGB beroende på till vilket media bilderna ska anpassas till och istället enbart använda Display P3. På så sätt får jag ett enda flöde för allt istället för fler och filer som exporterats med olika ICC-profiler.
... och återigen jag bortser inte från någonting överhuvudtaget när jag testat att printa på baksidan av Canson Etching Rag, Till skillnad från dig så testar jag innan jag håller mig med en åsikt. Det funkar finfint att printa på baksidan av Canson Etching Rag. Jag ser inga som helst problem med det kvalitetsmässigt och tror du mig inte får du väl göra några egna tester.
I dessa tester med testfiler för olika gamuts jag gjort däremot så har det inte alls handlat om att få perfekta printar utan att identifiera hur de olika profilerna hanterats av mina olika applikationer så att jag vet hur jag ska förhålla mig till dem. Ett resultat av detta är att jag nu ställt om min viewer XnView, så att även den jobbar med Display P3 istället för att styras av filernas ICC-profiler, vilket annars är default. Tyvärr kan långtifrån alla applikationer justeras på samma sätt och det kan ge oväntade effekter. Det är bara det jag säger. Nu finns inte bara SRGB och Adobe RGB att förhålla sig till.
Det finns folk som tror att allt de behöver veta om livet står i Koranen men jag undrar om de som printar i Mellan-Östern är särskilt hjälpta av de texterna när de ska rigga sina system så printarna blir OK. Det är när tron får styra som det brukar bli rörigt och med tron följer ofta okunskap.
Alla fotografer har att förhålla sig till sin applikationsmix och det är bara de som kan göra detta eftersom det finns en mänsklig faktor med egna preferenser som också påverkar hur denne fotograf förhåller sig till detta. En del skiter fullständigt i detta och vill varken kalibrera eller efterbehandla. Jag är inte en av dessa.
Citat av dig:
"Förstår egentligen inte varför du håller på med egna "emperiska" tester när det finns fakta att förhålla sig till. Något som flera redan har påpekat för dig."
Som sagt, mina tester har egentligen inte alls handlat om att få till mina utskrifter och utskriftsflöden, för de har funkat från dag ett med min nya skärm och Photolab oavsett om jag baserat mina utskrifter på sRGB, Adobe RGB eller P3. Om skärmen är kalibrerad oavsett färgrymd i min skärm och filerna behandlats i konverteraren utifrån de villkoren, så kan man inte göra mycket annat än att exportera med den ICC som matchar skärmens inställning. Om dessa filer sedan skrivs ut med papprets ICC, så finns bara den ev. avvikelse profil och papper kan ge. Den är inte mycket att göra åt som vanlig användare och i mitt fall behövs det inte för min P900-profil för detta papper är helt OK för mig.
Däremot kan färghanteringen i övriga applikationer vara svår att få grepp över och ofta beror det på att många applikationer är "black boxes" som varken går att konfigurera eller alla gånger förstå hur de faktiskt fungerar när det kommer till färghanteringen och ovanpå detta kan färgerna som återges i en sådan applikation faktiskt variera på sätt som kan vara svårt att förstå när man byter profil i min typ av skärm.
De flesta ser aldrig detta eftersom de aldrig gör det jag gjort d.v.s. att analysera hur fyra i övrigt identiska testfiler med olika profiler (Adobe RGB, Display P3, ProPhoto och sRGB) beter sig i olika applikationer beroende på skärminställningarna och i print både styrt av applikationerna jag testat med och av skrivare och drivrutin. Det är det jag gjort och eftersom få gör detta så är det också få som verkligen fattat vad jag hållit på med men det finns några som gjort konstruktiva inspel och som visat att de faktiskt fattat.
Hur färgerna sett ut i dessa sammanhang är som det är och kan oftast inte påverkas, så det är oftast bara att acceptera och förhålla sig till det och det är precis det jag nu kan göra genom den kunskap mitt testande givit mig. Alla måste tyvärr utgå från sin egen applikationsvärld och fler än jag kommer behöva göra sina egna testprintningar men jag känner mig väl hemma nu så jag kan inte se att jag skulle behöva göra annat än enstaka testprintar framöver.
Förväntar mig inget svar - detta var bara ett klargörande för jag tycker inte du riktigt fattade vad problemen egentligen varit.