Annons

Kameratips sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Rajala säljer beg nikon 750 för 6000kr o 70-200 för 9000kr då får du garanti, verkar vara en bra deal

Rajala säljer beg nikon 750 för 6000kr o 70-200 för 9000kr då får du garanti, verkar vara en bra deal

Mycket märkligt att dom inte skriver hur många exponeringar den har, eller så är det bara jag som inte ser den informationen.

om man jämför Nikon d7500/d500 med z50 II hur står sig kamerorna autofokus.
Har inte använt z men hört at autofokus på åtminstone första modellen var betydligt sämre för sport jämfört med d kamerorna.

Du har inte kvar Nikon D500? Den borde väl annars fortfarande fungera bra för det du beskriver.

Jag skulle som andra påpekat inte rekommendera Z5 (version 1) för hästar i ridhus. Autofokus i dåligt ljus är sämre än på den D7200 jag hade tidigare, vilken i sin tur borde vara sämre än D500.

om man jämför Nikon d7500/d500 med z50 II hur står sig kamerorna autofokus.
Har inte använt z men hört at autofokus på åtminstone första modellen var betydligt sämre för sport jämfört med d kamerorna.
Min första Z var en Z6ii och den var inget för actionfoto, så jag behöll min D500 för ha ett hus med snabb AF, senare byttes D500 mot D850.

Men när Z6iii kom så bytte jag Z6ii mot Z6iii och har använt den även till actionfoto, huvudsak fågel.

Z50ii, Z5ii, Z6iii, Z8, Z9, Zf som har liknade AF fungerar nu utmärkt till alla motiv. Jag är troligen på väg att byta D850 mot en Z50ii och ha den och Z6iii

Jag har genom åren gjort en rätt dyr uppgraderingsresa, från D50 via D5100, D600, D750, D810, z7II till den z6III jag just beställt. Mitt tips till dig och till mig själv är att gå på en tillräckligt bra kamera för att undvika för många onödigt dyra uppgraderingsbyten.

z6III är inte bara en förfinad z6II. Det är en helt ny kamera med samma processor som i z8 och z9 och med ett avsevärt mycket bättre AF än föregångaren. Perfekt för djur i rörelse. Dessutom med löjligt snabb seriebildstagning. Mitt råd är att noga utvärdera z6III innan du väljer en enklare kamera. Det kommer också ständigt nya z-objektiv från flera tillverkare så det behöver inte bli jättedyrt om du klarar dig med lite ljussvagare gluggar än 2.8. Det börjar också komma allt fler begagnade z-linser som är riktigt prisvärda. Kolla på Rajala.

Jag fick testa en Nikon D750 på 12k exponeringar tillsammans med ett Nikon 70-200 2.8 vr2 och ett Tamron 24-70 2.8 g2. Mycket nöjd, pendlat mellan att slå till eller köpa nytt. Men säljaren vill ha ca. 21 k för alltihopa vilket gör mig kluven då kameran är 11 år gammal, även om objektiven är fantastiska.
Bra objektiv!
Det är det du vill ha.
21 tusen får du väl inte ens Z-fattningens 70-200/2,8 för.
Skulle påstå att det är bra för plånboken.
Men prova en Z en gg, sen vet du om det är värt ett dyrare pris.
Jag är är övertygad om att ett ännu större hål i plånboken för samma sorts objektiv o en kamera inte kommer ge dig bättre bilder.
Vill man byta upp sig till Z, köp med adaptern för objektiven.

Vad du än väljer, undvik D800 AF är sisådär ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto