Annons

Fujifilm X half

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir det bara halva bilder? 😀
Namnet påminner om barndomens Fujica half. En tung liten kompaktkamera i solid metall som fick filmen att räcka dubbelt så länge.
Det är väl den modellen man vill referera till vad jag förstår.

"...Fujifilm introduced various film cameras, including the “FUJICA Half*3” released in 1963, sparking a timeless passion for photography. The “X half” is a digital camera that recreates and evolves the analog photography experience..."

Jag gillar kamerans utformning - den verkar i alla fall vid första intrycket kunna vara det som XF 10 aldrig lyckades bli. Däremot verkar man ha tagit detta med ".. recreates and evolves the analog photography experience..." lite väl långt för min del genom att skippa RAW formatet

Jag var tokpepp och har redan lagt en bokning på CyberPhoto, men efter att ha sett en test så är jag lite mer tveksam.
  • - En "coldshoe", inte en "hotshoe"?! Detta när den inbyggda "blixten" bara är en LED. Visserligen en stark, men ändå en LED.
  • - Inget annat sätt att synka extern blixt heller.
  • - Frammatnings-vredet verkar ha minimalt med motstånd, vilket kanske fråntar lite känslan. Hade velat ha det mer som en faktisk filmkamera. Nåja, det som stör mer är att den verkar lite okänslig, den kan missa att man drar fram om man är för snabb.
  • - Småslö kamera överlag. Ingen större grej egentligen, min mening med den är att sakta ner fotograferandet
  • - Inte lysande bildkvalitet i dåligt ljus (dvs sämre än jag trodde)
  • - Avsaknad av RAW stör mig inte så mycket, men TIFF eller dylikt, icke-komprimerat, hade varit trevligt.
Får se hur jag gör, finns kanske vettigare att göra med de slantarna. MEN gillar verkligen själva "film"-läget på den, forcerat utan förhandsgranskning etc. DET hade jag velat åt.

Att kamerakonstruktörerna slår knut på sig själva i sina försök att hitta konstruktioner som kan sälja på nya, eller i det här fallet nygamla, premisser är inte speciellt förvånande.
Jag är mer förvånad att någon går på det. Vill man göra sitt liv besvärligare än det behöver vara finns det billigare sätt.

Att kamerakonstruktörerna slår knut på sig själva i sina försök att hitta konstruktioner som kan sälja på nya, eller i det här fallet nygamla, premisser är inte speciellt förvånande.
Jag är mer förvånad att någon går på det. Vill man göra sitt liv besvärligare än det behöver vara finns det billigare sätt.
För egen del handlar det om upplevelsen och om att få ha kul när jag fotograferar. Jag äger redan tekniskt sett mycket bättre kameror, men jag känner inte för att lägga ut varken tid eller pengar på att plåta med film. Men jag saknar känslan och det långsamma fotograferandet jag finner däri.

Denna kamera är typ... 90% där för att få tillbaka det.

Hoppades på en digital Olympus XA eller Minox som går ner i bröstfickan. Det blev en dyr leksak. Synd, jag får "släpa" på XE-3:an ett tag till!

Hade vissa förhoppningar om att detta kunde vara en kompakt-kamera för mig, men tappade intresset snabbt. Samtidigt kan man nog anta att kamera-tillverkarna inte bara satsar på ”klassiska fotografer” utan letar efter nya målgrupper…

Jag vet inte vad jag skall tycka om den nya Fujin… jag tänker i alla fall kalla den Halvan. Jag överlåter till någon annan att välja vilken kamera som blir Helan … 😉
Om man nu måste välja något nytt i den klassen, tycker jag att Ricoh kommande GR IV är ett bättre alternativ. Men det är bara jag …

Jag skulle gärna sett att Fuji kom med en uppföljare till Fuji X-40 istället. Fuji half verkar få bra kritik på You Tube. Kameran är nog med tanke på priset riktad mot alla som bara fotar med mobilen. Vara en injektion för att öka kreativiteten. Kanske kommer den bli poppis bland TikTok folket.

Formatet borde ju bjuda på porträttformat som den gamla half gjorde och det stämmer ju överens med hur många tar mobilbilder idag. Även film.

Jag var tokpepp och har redan lagt en bokning på CyberPhoto, men efter att ha sett en test så är jag lite mer tveksam.
  • - En "coldshoe", inte en "hotshoe"?! Detta när den inbyggda "blixten" bara är en LED. Visserligen en stark, men ändå en LED.
  • - Inget annat sätt att synka extern blixt heller.
  • - Frammatnings-vredet verkar ha minimalt med motstånd, vilket kanske fråntar lite känslan. Hade velat ha det mer som en faktisk filmkamera. Nåja, det som stör mer är att den verkar lite okänslig, den kan missa att man drar fram om man är för snabb.
  • - Småslö kamera överlag. Ingen större grej egentligen, min mening med den är att sakta ner fotograferandet
  • - Inte lysande bildkvalitet i dåligt ljus (dvs sämre än jag trodde)
  • - Avsaknad av RAW stör mig inte så mycket, men TIFF eller dylikt, icke-komprimerat, hade varit trevligt.
Får se hur jag gör, finns kanske vettigare att göra med de slantarna. MEN gillar verkligen själva "film"-läget på den, forcerat utan förhandsgranskning etc. DET hade jag velat åt.

Originalet hanterade ju blixtar. Fast då var det magnesiumblixtar med inbyggt 22 voltbatteri.

Jag har nog den gamla Fujica half kvar men att ladda den med en 135/36 är nog inte aktuellt. 72 bilder med halv upplösning m.a.o.

Inser att det jag tilltalades av var det fysiska formatet men börjar jag fundera över vilka funktioner jag vill ha så är jag snart på god väg att "återuppfinna" den 100F jag redan har.

Nu är jag rätt övertygad om att det finns en hel del marknadstänk hos Fuji bakom denna produkt. Med tanke på att man redan har X100 VI i sortimentet och misslyckandet med XF 10 så är det kanske inte så konstigt att man landade här.

Får se om Fuji lyckas få fram en X-Pro 4 innan mina X-Pro 2 faller för åldersstrecket.

Jag gillar verkligen utseendet och formatet men över 8000? Hade den legat på 4000 kanske jag hade blivit lockad.

Designen är cool och kommer locka många, men det var verkligen en extrem tabbe att göra det helt omöjligt att använda någon form av xenonblixt. Senast i förrgår pratade jag med en ung kollega som ville prova gamla kompaktkameror med just "hård blixt" som ett viktigt kriterium. Att objektivet sedan bara har f2.8 när det nu finns mobiler som i sitt tunna format ändå får plats med typ-1-sensor och större bländare (t.ex Xiaomi 15 ultra med typ-1 och f1.6) gör ju också att den blir riktigt usel när det skymmer, t.ex på fester eller en utekväll.

Allt detta hade kunnat ursäktas om priset var lägre, men inte för 9k kronor.

Designen är cool och kommer locka många, men det var verkligen en extrem tabbe att göra det helt omöjligt att använda någon form av xenonblixt. Senast i förrgår pratade jag med en ung kollega som ville prova gamla kompaktkameror med just "hård blixt" som ett viktigt kriterium. Att objektivet sedan bara har f2.8 när det nu finns mobiler som i sitt tunna format ändå får plats med typ-1-sensor och större bländare (t.ex Xiaomi 15 ultra med typ-1 och f1.6) gör ju också att den blir riktigt usel när det skymmer, t.ex på fester eller en utekväll.

Allt detta hade kunnat ursäktas om priset var lägre, men inte för 9k kronor.
Jag tror att man får kolla på målgruppen. Kameran verkar rikta sig till dem som primärt fotograferar med mobiler. Det blir spännande att se ifall Fuji träffar rätt med denna.

ANNONS
Götaplatsens Foto