Annons

Hjälp med lagring

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, då är jag inne på samma spår.
Då ska jag ta och beställa två 8tb-diskar i helgen.
Vad kör du för märke? Såg att man kan få Seagate för dryga 2000 kr.

Jag har Seagate EXOS-diskar. Har bara haft dom 4år, så svårt att säga än om dom är bra eller inte. Än så länge snurrar dom på utan problem. Fördelen med dom är att dom är snabba för att vara snurrdiskar. Dom tar utan problem mot och skickar med 250MB/s under lång tid, vilket är vad mitt 2.5Gb/s nätverk kan överföra. Lokalt upp mot 300MB/s till och från mina SSD-diskar.

Jag har Seagate EXOS-diskar. Har bara haft dom 4år, så svårt att säga än om dom är bra eller inte. Än så länge snurrar dom på utan problem. Fördelen med dom är att dom är snabba för att vara snurrdiskar. Dom tar utan problem mot och skickar med 250MB/s under lång tid, vilket är vad mitt 2.5Gb/s nätverk kan överföra. Lokalt upp mot 300MB/s till och från mina SSD-diskar.
Aha, du kör interna diskar.

Jag sitter på en laptop så ska ha en extern att ansluta med USB. Hittat en Seagate Expansion Desktop 8TB disk till bra pris som folk verkar nöjda med. Så kör nog på två sådana.

Jag använder bara "snurr"-diskar för backup, just av anledningen att dom är billigare. Upp till 4TB hade jag valt SSD, större blir ohygligt mycket billigare mekaniskt. Jag har nu 2x dubbla 18TB och 4x8TB. 80% är nog videos, dom tar plats. Hade kostat en förmögenhet i SSD, men som ett lite bättre objektiv i mekaniska diskar.
Dagens snurrdiskar är dessutom så pass snabba att dom fungerar bra för bilder. Videofiler jag jobbar med brukar jag kopiera till snabbare SSD-diskar, vilket givetvis även fungerar bra att göra med bilder om man känner att det behövs.
Lite utanför ämnet men går rendering av videofiler snabbare om de ligger på ssd?

Ja, speciellt när du jobbar med många parallellt. Ligger det på mina snabba SSDer behöver jag inte aktivera några av cachingmöjligheter i Davinci.

Ska diskarna ligga långa perioder utan att vara strömsatta rekommenderas INTE SSD:er. Då är roterande disk att föredra pga mindre risk för datakorruption.

Om jag var du skulle jag köpt nya, större (8 TB) mekaniska diskar, som redan föreslagits och kasserat de gamla 4 TB.

Om jag var du skulle jag köpt nya, större (8 TB) mekaniska diskar, som redan föreslagits och kasserat de gamla 4 TB.

Varför kassera dom? Dom gamla 4TB-diskarna kan vara en tredje backup, man brukar alltid hitta någon som har plats för 2st hårddiskar där man kan ha dom liggandes.

Hej på er! Jag har gett upp externa och dumpar allt på One Drive. Inte optimalt att jobba med (Dropbox är vettigare) men lagringen ingår i Office-paketet. Väljer inte att få "hjälp med att kategorisera etc utan lagrar efter kamera och datum (kvartal).
Jag lägger upp separata mappar för aktiviteter/händelser dit jag kopierar från "original"mapparna.

Jag kör backup till en extern RAID-enhet och en till en vanlig extern HD samt en backup til G-Drive.
Hängslen och livrem is da shit!

Molnlagring är oftast bra och billig så länge man inte har några större datamängder, upp till 1-2TB. Sedan brukar det bli dyrt och/eller långsamt.

Molnlagring är oftast bra och billig så länge man inte har några större datamängder, upp till 1-2TB. Sedan brukar det bli dyrt och/eller långsamt.
Jag har 3,8 TB på min molnlagring och det betalar jag 99 kr/mån för. Det tog en jäkla tid att ladda upp allt när jag skaffade tjänsten, men nu upplever jag inte det som långsamt. Jag har, gudskelov, inte behövt ladda ner mina filer.

Jag kör Telia Cloud med obegränsat utrymme.

Jag tror att värdet för dom flesta överstiger det faktiska kronvärdet. Så att göra sin backuplösning helt baserad på kronvärdet blir nog fel för dom flesta.

Dom flesta får nog plats med sina best sellers som säljs om och om igen på en USB-sticka. Det mesta man sparar, sparar man för att det har andra värden.

Eller så kan man göra som en fotograf jag gick till för porträtt och beställde 10 A4 utskrifter. Bad också om digitala kopior vilket vägrades, 2 år senare ringde jag och ville beställa 10 till, vilket inte heller gick eftersom filerna raderats.
Precis så. De flesta bilder har inget monetärt värde, men så fort vi investerar i lagringslösning sätter vi ändå en peng på dem.

Jag är gammalmodig och litar inte på molntjänster i okänd världsdel eller framtid. Använder snurrdiskar som förvaras på "annan ort"
Tyvärr av lathet blir det oftast "inkrementell kopia". Kör man en komplett kopia, som tar hela natten, fångas eventuella korrupta filer upp. Som sagt snurrdisk eftersom det ger mest Gb per krona.

Jag är gammalmodig och litar inte på molntjänster i okänd världsdel eller framtid. Använder snurrdiskar som förvaras på "annan ort"
Tyvärr av lathet blir det oftast "inkrementell kopia". Kör man en komplett kopia, som tar hela natten, fångas eventuella korrupta filer upp. Som sagt snurrdisk eftersom det ger mest Gb per krona.
Finns det okända världsdelar?

ANNONS
Götaplatsens Foto