Visa bilaga 177758
Min gissning är den långa slutartiden. Bilden läses in uppifrån och neråt. Därav att det ser mer rätt ut från toppen och skakningar ses tydligare längre ner av bilden. Använd högre iso och kortare slutartid för att se om det löser problemet.
Olympus OM-D E-M10 Mark II har en CMOS-sensor med rullande slutare. Det innebär att bilden läser in linje för linje från toppen till botten, snarare än hela bilden på en gång (som en global slutare skulle gjort).
Allmän kommentar.
Intressant tråd. Lärorik, även beträffande andra fel som kan dyka upp.
Positivt när vår samlade kunskap, och vår samlade förmåga att gissa,
tas tillvara.
Trevlig samtalston, saklig.
Så, till sak

.
Bilddatan säger att det handlar lite om "gränsvärdesfotografering".
Med den slutartiden och den brännvidden kan man få skakoskärpa.
Ifall felet bara uppstår ibland, skulle det kunna bero på att det bara sker när det är i någon form av gränsvärdes-fotografering, eller vid något annat speciellt läge.
Vår samlade kompetens är stor.
Det är även vår samlade klantighet.
Ifall man genom enbart skakningar skulle kunna uppnå denna oskärpeffekt, så borde någon av oss åtminstone sett något liknande.
För egen del har jag tagit 100-tals, troligen mer än så, bilder med skakoskärpa, när jag chansat eller klantat.
Jag har aldrig lyckats få halva bilden skarp, halva väldigt oskarp.
(Det finns en möjlighet att en viss kamera, eller ett visst objektiv, eller en viss kombination av dessa, kan ha en brist/svaghet i vissa situationer, som är okänd för oss i denna tråd.
Det verkar väl mer tveksamt att kunna uppnå denna starka effekt genom inställningar i menuer?)
Jag vet inte vad en "rullande slutare" är, mekanisk eller elektronisk.
Om det är en mekanisk slutare, skulle den rent mekaniskt kunna orsaka vibrationer längre ner (om den går uppifrån och ner), och kanske ge denna effekt vid viss slutartid.
Ser man på kattens ögon, så ser det ut som skakoskärpa i sidled.
Först en skakrörelse, väldigt suddigt, sedan skarpare där det stannar upp.
Eller, tvärt om, först stadigt .....
(precis som någon/några redan beskrivit)
Jag blev väldigt tilltalad av teorin om att det handlar om problem med bildstabilisering, i objektiv eller kamera.
Har det aktuella objektivet bildstabilisering?
Har den aktuella kameran bildstabilisering?
Några ord till trådskaparen.
Du är nu med om något unikt i ditt fotografiska liv.
Kanske kommer du aldrig mer att få uppleva att så många personer engagerar sig så djupt i en enda bild som du tagit.
Förhoppningsvis kommer du att få uppleva igen, att så många goda människor vill hjälpa dig med ditt fotograferande, men det är inte vanligt.
Lite har det blivit som en "pusseldeckare".
Man vill ha identitet på "boven".
Min ("vår" gissar jag) önskan, är att du gör ditt yttrersta för att försöka ta en liknande bild igen.
Testa både med liknande inställningar, och helt andra.
Du skulle också kunna pröva att skicka ditt foto till kameratillverkaren och fråga dem.
Skulle allt detta misslyckas, så har du i alla fall uppnått en sak.
Ifall det här felet uppkommer igen, kommer du inte att tänka "tusan också", utan "äntligen"

.
Glöm dock inte att berätta (och visa) för dina nyfikna vänner.