Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märklig oskärpa på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det är någon form av rörelse/-skakningsoskärpa är ju tydligt. Kattens ögon är utdragna i sidled. Kvinnans hand är som dubbelexponerad. Och grönskan i sidled ser ut att flyttas någon decimeter under exponeringen. Men det är en glidande skala uppifrån och ner. Inget eller nästan inget i överkant, och extremt i nederkant.

Något mekaniskt i kameran känns som troligaste orsak, håller jag med om. Men är inte människa att fatta hur det är möjligt.

Screenshot_20250625_052403_Chrome.jpgScreenshot_20250625_053437_Chrome.jpg

Det ser ut som rörelseoskärpa vid katten, se de utdragna ögonen i sidled. Att det är oskarpt runt centrum i bilden bör bero på systemets eller ditt bländarval.

Något mekaniskt i kameran känns som troligaste orsak, håller jag med om. Men är inte människa att fatta hur det är möjligt
Känns som att slutaren har ändrat hastighet.. Långsam i bildens nederkant, snabb i överkant. Är det mekanisk eller elektronisk slutare på denna kamera?

Det är knappast rörelseoskärpa på kattens ögon, gräset i förgrunden har ju samma sidförskjutning. Skakningsoskärpa alltså. Svårt bara förklara hur bakgrunden kan vara skarp då? Mycket märkligt🤔
Ser inte heller ut som om kameran roterats runt en punkt någonstans uppe i bakgrunden. Eller att zoom flyttats under exponeringen, rörelseförskjutningen går åt fel håll i båda fallen.

Bilden är väl inte tagen med exponeringsgaffling (HDR) eller fokusgaffling påslagen? Då skulle det kunna vara skakningsoskärpa på bilden i sekvensen som kameran valde till förgrunden medan just den som valdes till bakgrunden råkade bli skarp..
Exponeringsgaffling (HDR) borde kunna ge precis denna effekt vid handhållet i svagt ljus. Lång exponeringstid dvs större risk för skakningsoskärpa för mörka partier (t.ex. svarta katter) och betydligt kortare för ljusa :)
Antar att bländare och ISO hålls konstant, annars ändras ju skärpedjup respektive brus mellan bilderna i sekvensen. Kvar att ändra på blir då blott slutartiden..
Kan ha fel, har inte läst på om HDR. :p

Senast ändrad:
Om man tar hänsyn till att förgrunden just är närmare så kan skakningsoskärpan vara mer märkbar där än i bakgrunden. Nb att objekten tycks befinna sig i en slänt, en platthet alltså som avlägsnar djupet bakom figurerna. Jag tror på skakningsoskärpa, som är ett slags rörelseoskärpa i sak.

Något har nog hänt med optiken. Linser eller element kan ha lossnat eller förskjutits så att det blir konstiga effekter. Man måste göra en systematisk test med stativ för att utesluta skakning, rörelse och stabiliseringsproblem. Att olika partier i bilden blir mindre oskarpa t.ex ansiktet tyder på att något i objektivet är defekt.

Såhär inleds tråden: "Jag får ibland underlig oskärpa på bilden med min Olympus M10 Mk 2. Inte frekvent men ibland".

Senare kompletterat med: "Det är definitivt inte var hundrade bild. Mera sporadiskt"

000.jpg

Min gissning är den långa slutartiden. Bilden läses in uppifrån och neråt. Därav att det ser mer rätt ut från toppen och skakningar ses tydligare längre ner av bilden. Använd högre iso och kortare slutartid för att se om det löser problemet.

Olympus OM-D E-M10 Mark II har en CMOS-sensor med rullande slutare. Det innebär att bilden läser in linje för linje från toppen till botten, snarare än hela bilden på en gång (som en global slutare skulle gjort).

Senast ändrad:
Det ser ut som rörelseoskärpa vid katten, se de utdragna ögonen i sidled. Att det är oskarpt runt centrum i bilden bör bero på systemets eller ditt bländarval.
Jamen då skulle väl inte ögonen vara så skarpa som de ändå är. För den effekten krävs väl nästan en dubbelexponering eller så. Det är inte så att det är en bracketing bild eller nåt där det gjorts flera exponeringer?

Jamen då skulle väl inte ögonen vara så skarpa som de ändå är. För den effekten krävs väl nästan en dubbelexponering eller så. Det är inte så att det är en bracketing bild eller nåt där det gjorts flera exponeringer?
Det beror på hur länge den exponerades innan det började röra sig. Om rörelsen skedde i slutet av exponeringen så får man just den här effekten. Eller i början för den delen…

Intressant teori det där att slutaren (inläsningen) går uppifrån och ned, och att detta i kombination med lång exponeringstid ger effekten.

Om fotografen höll kameran tillräckligt stilla under första halvan av exponeringen så att bildstabiliseringen kompenserade för rörelser, men sedan viftade han till en rörelse i sidled som var för stor så att bildstabiliseringen nådde sitt ändläge.
Eller om fotografen viftade med kameran konstant under exponeringen, men stabiliseringen nådde ändläge efter halva tiden.
Ja då borde det kunna bli på detta viset.

Som Nikon Z9/Z8 ägare stör jag mig på att om man kör typ 20-30 bilder i sekunden, eller mer på en snabb slutartid så kan några bilder se skakiga ut när man pixelpeepar eftersom man rycker till något även när man knäpper bilden eller om det är bildstabilisatorn.

Har dock inte sett det hända på halva bilden på en lång slutartid.

Visa bilaga 177758

Min gissning är den långa slutartiden. Bilden läses in uppifrån och neråt. Därav att det ser mer rätt ut från toppen och skakningar ses tydligare längre ner av bilden. Använd högre iso och kortare slutartid för att se om det löser problemet.

Olympus OM-D E-M10 Mark II har en CMOS-sensor med rullande slutare. Det innebär att bilden läser in linje för linje från toppen till botten, snarare än hela bilden på en gång (som en global slutare skulle gjort).

Allmän kommentar.
Intressant tråd. Lärorik, även beträffande andra fel som kan dyka upp.
Positivt när vår samlade kunskap, och vår samlade förmåga att gissa,
tas tillvara.
Trevlig samtalston, saklig.
Så, till sak :).

Bilddatan säger att det handlar lite om "gränsvärdesfotografering".
Med den slutartiden och den brännvidden kan man få skakoskärpa.

Ifall felet bara uppstår ibland, skulle det kunna bero på att det bara sker när det är i någon form av gränsvärdes-fotografering, eller vid något annat speciellt läge.

Vår samlade kompetens är stor.
Det är även vår samlade klantighet.
Ifall man genom enbart skakningar skulle kunna uppnå denna oskärpeffekt, så borde någon av oss åtminstone sett något liknande.
För egen del har jag tagit 100-tals, troligen mer än så, bilder med skakoskärpa, när jag chansat eller klantat.
Jag har aldrig lyckats få halva bilden skarp, halva väldigt oskarp.

(Det finns en möjlighet att en viss kamera, eller ett visst objektiv, eller en viss kombination av dessa, kan ha en brist/svaghet i vissa situationer, som är okänd för oss i denna tråd.
Det verkar väl mer tveksamt att kunna uppnå denna starka effekt genom inställningar i menuer?)

Jag vet inte vad en "rullande slutare" är, mekanisk eller elektronisk.
Om det är en mekanisk slutare, skulle den rent mekaniskt kunna orsaka vibrationer längre ner (om den går uppifrån och ner), och kanske ge denna effekt vid viss slutartid.

Ser man på kattens ögon, så ser det ut som skakoskärpa i sidled.
Först en skakrörelse, väldigt suddigt, sedan skarpare där det stannar upp.
Eller, tvärt om, först stadigt .....
(precis som någon/några redan beskrivit)
Jag blev väldigt tilltalad av teorin om att det handlar om problem med bildstabilisering, i objektiv eller kamera.
Har det aktuella objektivet bildstabilisering?
Har den aktuella kameran bildstabilisering?

Några ord till trådskaparen.
Du är nu med om något unikt i ditt fotografiska liv.
Kanske kommer du aldrig mer att få uppleva att så många personer engagerar sig så djupt i en enda bild som du tagit.
Förhoppningsvis kommer du att få uppleva igen, att så många goda människor vill hjälpa dig med ditt fotograferande, men det är inte vanligt.

Lite har det blivit som en "pusseldeckare".
Man vill ha identitet på "boven".

Min ("vår" gissar jag) önskan, är att du gör ditt yttrersta för att försöka ta en liknande bild igen.
Testa både med liknande inställningar, och helt andra.
Du skulle också kunna pröva att skicka ditt foto till kameratillverkaren och fråga dem.
Skulle allt detta misslyckas, så har du i alla fall uppnått en sak.
Ifall det här felet uppkommer igen, kommer du inte att tänka "tusan också", utan "äntligen" :).
Glöm dock inte att berätta (och visa) för dina nyfikna vänner.

Senast ändrad:
Något liknande fel hade jag på min Rollei 35 för en massa år sedan. Där visade sig felet över hela bilden, den har centralslutare. Det visade sig vara frontlinsen som glappade och hoppade till vid exponeringen.
Nånting sitter löst och eftersom det är en ridåslutare kan det ju bli att felet endast blir på delar av bilden.

Något liknande fel hade jag på min Rollei 35 för en massa år sedan. Där visade sig felet över hela bilden, den har centralslutare. Det visade sig vara frontlinsen som glappade och hoppade till vid exponeringen.
Nånting sitter löst och eftersom det är en ridåslutare kan det ju bli att felet endast blir på delar av bilden.
Stabiliseringen sitter per definition "löst", men frågan är om det är ett faktiskt fel som föreligger eller om kameran ibland misslyckas vid utmanande slutartider. När jag tittade snabbt i EXIF i början av tråden lyckades jag inte heller se om det var mekanisk , elektronisk förstaridå eller elektronisk slutare (vilken ju är rätt långsam i en kamera som denna) som hade använts, apropå teorier kring detta i tråden. Jag har dock inte spenderat någon vidare tid på att utröna om det går att se.

Den mekaniska slutaren exponerar hela sensorn vid så långa tider som 1/20, dvs en bra bit längre än blixtsynktiden, så den i sig borde inte kunna ge denna typ av effekt.

Det är väldigt uppenbart antingen: 1) fel på IBISen så att underdelen av sensorn rör sig ojämnt gentemot överdelen, eller 2) en lins i objektivet som är decentrerad, men eftersom det inte syns i alla bilder så skulle jag tippa på fel på IBISen

Gode gud mängden folk här i tråden som inte ser skillnad på det som syns i bilden och vanlig rörelseoskärpa eller fokusoskärpa :sleep:

Gode gud mängden folk här i tråden som inte ser skillnad på det som syns i bilden och vanlig rörelseoskärpa eller fokusoskärpa :sleep:
Här handlar det inte om någon "vanlig rörelseoskärpa", utan någon ovanlig form av "partiell rörelseoskärpa", typ.
Att få viss ordning i det, har skett genom mångas samlade tankegångar.
Om gud är god, har hen nog aningen lättare för de som inte är lika smarta som du, än för de som helt onödigt talar nedlåtande om andra. ;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto