Jag slog precis till på en Sony a7CR, och ärligt talat trodde jag först inte att priset var på riktigt. Det var faktiskt Copilot som gjorde mig uppmärksam på att Panamoz och de andra gråimport‑handlarna ens fanns.
Jag började jämföra priserna mellan de olika aktörerna. Billigast var Cotswold Cameras, där a7CR ligger runt
19 700 kr. De kör samma upplägg som Panamoz och E‑Infinity, men som jag förstått det gäller deras
3‑åriga reparationsgaranti bara i UK, och
1 år för resten av världen. Om något fabriksfel uppstår måste man alltså skicka kameran till Storbritannien, och det kändes lite för omständigt för min del. Därför landade jag till slut hos Panamoz.
Prisjämförelse (ca priser)
- Sverige: 42 000 kr inkl. moms → 33 600 kr exkl. moms
- Panamoz: 22 000 kr
- E‑infinity: 20 040 kr
- Cotswold Cameras: 19 700 kr
Jag mailade Panamoz och fick svar av
Tina inom 30 minuter varje gång. När jag nämnde konkurrenternas priser gav hon mig
615 kr rabatt, så totalen landade på
21 400 kr.
Besparingen
Jämfört med svenska priser blir skillnaden rätt brutal:
Exkl. moms: 33 600 – 21 400 =
12 200 kr billigare
Inkl. moms: 42 000 – 21 400 =
20 600 kr billigare
Så beroende på om man räknar som företag eller privatperson sparar man antingen
12 200 kr eller
20 600 kr.
Det är svårt att motivera ett svenskt nypris efter en sådan besparing — för samma pengar kan man i princip
bygga ut sitt objektivbibliotek rejält, eller varför inte
ta en fotoresa för 20 lakan (!) till någon plats man alltid drömt om att fotografera.
Panamoz erbjuder dessutom
3 års garanti, där man själv lägger ut för reparationen och sedan skickar in kvittot för ersättning. Jag bad även att få mitt organisationsnummer på fakturan så allt blir korrekt i bokföringen — inga problem där heller. (Omvänd skattskyldighet gäller såklart)
Tina förvarnade om att leveransen tar
15–25 dagar, vilket är helt okej för mig eftersom jag inte behöver kameran akut.
Nu är det bara att vänta på att den dyker upp.