Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det tar tid. Deras "i lager" är sannolikt ett lager i Kina. Först när DHL i Frankrike fått paketet blir det spårbart. Jag handlar då och då via Ebay från Kina. Det är billiga prylar men då har jag ändå spårning hela vägen. Dom spelar med öppna kort.......
(Men det blir rätt till slut med Infinity också.)
Ja, där var det problem med mitt paket. Fick också mejl om att kuriren har hämtat det och fick spårningsnummer. Men sen tog det nästan 5 veckor innan DHL fick paketet. Men sen gick det snabbt, från att DHL i Orly fick paketet, så tog det bara 16 timmar när det var hos ombudet. Gick från Orly frankrike till Leipzig sen Göteborg och till mitt ombud.

Jag slog precis till på en Sony a7CR, och ärligt talat trodde jag först inte att priset var på riktigt. Det var faktiskt Copilot som gjorde mig uppmärksam på att Panamoz ens fanns tillgänglig.

Lite prisjämförelse:

• Sverige: strax under 42 000 kr inkl. moms (≈ 33 600 kr exkl. moms)
  • Panamoz: 22 000 kr
  • E-infinity: 20 040 kr
Jag mailade Panamoz och fick svar av Tina inom 30 minuter varje gång. Efter att jag nämnde konkurrentens pris gav hon mig 615 kr rabatt, så totalen landade på 21 400 kr. För mig var det värt mellanskillnaden eftersom Panamoz erbjuder 3 års garanti om E-infinitys 1 år(man lägger ut själv och skickar in kvittot så ersätter de) samt att de verka ha funnit längre och helt enkelt kändes stabila.

Jag bad även att få mitt organisationsnummer på fakturan så allt blir korrekt i bokföringen — inga problem där heller.

Tina förvarnade om att leveransen tar 15–25 dagar, vilket är helt okej för min del eftersom jag inte behöver kameran akut. Hon förklarade även att de skeppar via Tyskland.

Nu är det bara att vänta på att den dyker upp.

Jag slog precis till på en Sony a7CR, och ärligt talat trodde jag först inte att priset var på riktigt. Det var faktiskt Copilot som gjorde mig uppmärksam på att Panamoz och de andra gråimport‑handlarna ens fanns.

Jag började jämföra priserna mellan de olika aktörerna. Billigast var Cotswold Cameras, där a7CR ligger runt 19 700 kr. De kör samma upplägg som Panamoz och E‑Infinity, men som jag förstått det gäller deras 3‑åriga reparationsgaranti bara i UK, och 1 år för resten av världen. Om något fabriksfel uppstår måste man alltså skicka kameran till Storbritannien, och det kändes lite för omständigt för min del. Därför landade jag till slut hos Panamoz.

Prisjämförelse (ca priser)​

• Sverige: 42 000 kr inkl. moms33 600 kr exkl. moms
  • Panamoz: 22 000 kr
  • E‑infinity: 20 040 kr
  • Cotswold Cameras: 19 700 kr
Jag mailade Panamoz och fick svar av Tina inom 30 minuter varje gång. När jag nämnde konkurrenternas priser gav hon mig 615 kr rabatt, så totalen landade på 21 400 kr.

Besparingen​

Jämfört med svenska priser blir skillnaden rätt brutal:

Exkl. moms: 33 600 – 21 400 = 12 200 kr billigare
Inkl. moms:
42 000 – 21 400 = 20 600 kr billigare

Så beroende på om man räknar som företag eller privatperson sparar man antingen 12 200 kr eller 20 600 kr.

Det är svårt att motivera ett svenskt nypris efter en sådan besparing — för samma pengar kan man i princip bygga ut sitt objektivbibliotek rejält, eller varför inte ta en fotoresa för 20 lakan (!) till någon plats man alltid drömt om att fotografera.

Panamoz erbjuder dessutom 3 års garanti, där man själv lägger ut för reparationen och sedan skickar in kvittot för ersättning. Jag bad även att få mitt organisationsnummer på fakturan så allt blir korrekt i bokföringen — inga problem där heller. (Omvänd skattskyldighet gäller såklart)

Tina förvarnade om att leveransen tar 15–25 dagar, vilket är helt okej för mig eftersom jag inte behöver kameran akut.

Nu är det bara att vänta på att den dyker upp.

Senast ändrad:
Kommer du inte att behöva betala moms när du importerar kameran? Panamoz finns ju i ett land utanför EU.

Panamoz skriver följande på sin sajt

Import and Customs Charges
The prices on Panamoz.com are all inclusive. All import and customs charges will be covered by us fully, and will be billed to our shipping account directly. You will not be billed. These charges include import taxes and duties, and all associated charges, such as administration fees.

Kommer du inte att behöva betala moms när du importerar kameran? Panamoz finns ju i ett land utanför EU.
Jag bad Copilot sammanfatta allt:

"Hur Panamoz & Cotswold Cameras fungerar

1. De är inte EU‑företag

• Panamoz = Hongkong
  • Cotswold Cameras = Storbritannien (utanför EU)
  • Därför debiterar de ingen EU‑moms.

2. Normalt skulle du behöva betala importmoms

Om du köper från USA/HK/UK som privatperson eller företag brukar du:

• få paketet stoppat i tullen
  • betala 25% importmoms
  • få en avi från PostNord/DHL
Men det händer inte här.

3. De använder DDP (Delivered Duty Paid)

Det betyder:

• De importerar varorna själva till EU i bulk
  • De betalar tull och importmoms i sitt eget namn
  • De skickar sedan vidare varan till dig från ett EU‑lager
  • Du får paketet utan avgifter
Det är därför du slipper importmoms.

4. Men det är fortfarande ett köp från land utanför EU

Även om paketet kommer från Tyskland eller Nederländerna är det:

• inte ett EU‑inköp
  • inte ett köp med EU‑moms
  • inte ett intra‑EU‑förvärv
Det är ett importköp, bara att säljaren har betalat importkostnaderna åt dig.

5. Därför ska du bokföra med omvänd skattskyldighet

Eftersom:

• säljaren är utanför EU
  • ingen moms är debiterad
  • du köper som företag
→ ska du redovisa utgående och ingående moms själv (2614/2645).

Det är exakt så Skatteverket vill att du gör."

ANNONS