Ja jag skulle idag inte ha några problem med att bara köra papper som Cansons Infinity Etching Rag för idag har jag sedan jag fick min P900 länge hittat rätt med hårdvarukalibrerad skärm i Display P3, Photolab och Cansons profil för Infinity Etching Rag vare sig jag kör Cansons papper eller Scandinavians Matte Pro. Även DXO Photolab har ju Softproof sedan länge och jag tyckte länge att det inte behövdes men där har jag ändrat mig eftersom det ofta räddar svärtan. Inte sällan är det ju den man verkligen korrigerar innan print. Tidigare kunde det hända att man upptäckte det på första printen istället och det kostar ju ett papper a 86 spänn.
Det lilla Gloss och SemiGloss jag kör kör jag alltid med Epsons ICC med Scandinavians eller Epsons papper. Annat var det förr när jag tyckte jag behövde göra en massa testskott för att fatta hur framförallt bena ut hur mina olika applikationer hur de hanterade detta på skärm och i utskrift. Även Epsons Velvet Fine Art ICC kan bli jättefint med Canson Etching Rag - om man vill ha en likte softare ton.
Men jag undrar lite över en sak: Jag tycker inte jag har några problem med svärtan vare sig med Cansons eller Scandinavians Matte och heller inte detaljen MEN jag undrar faktiskt om inte Scandinavians Matte borde vara bättre för detalj än Cansons papper som faktiskt har en klart märkbar textur - texturen är väl hela poängen med ett sånt papper och inte detaljen. Scandinavians Matte saknar ju denna textur och är helt plant, vilket borde vara mer gynnsamt för detalj.
Sedan har ju just Epsons P900 en våldsam overkill vad det gäller möjlig upplösning och i princip den dubbla på åtminstone ena hållet än den tidigare generationen med exv. P600. P900 har mycket högre upplösning på pappret även än Canons Image Pro 1000 och den senare och jag vet ju att långtifrån alla ställer sina skrivare i max. Så egentligen handlar det väl om bildernas tekniska kvalitet ytterst när det gäller detaljen och det som RAW-konverterarna kan åstadkomma som exv. förra generationen av Deep Prime som fortfarande är ett möjligt val - XD2s (Extreme Detail) - särskilt när det gäller bilder i dåligt ljus på höga ISO. Den brusreduceringen är och detaljen är fantastisk.
Så jag tycker du gör helt rätt och jag skulle nog göra likadant som du med ett undantag om jag nu inte hade en massa Scandinavian Matte som jag tycker är helt "good enough" och mer därtill. Undantaget är glaset för det kommer jag aldrig använda igen. Det som är härligt med Extcing Rag är ju texturen, vikten och känslan - det som är nedsidan är att man måste köra manuell arkmatning av ett ark i taget medan Scandinavian Matte kan köras via den vanliga vertikala arkmataren. Det är alltid lite stökigt på min arbetsplats med reprostativ och skanner som står i vägen för manuell arkmatning.
Utan glas? - men det blir väl dammigt då på matta bilder. Sant, så det får man göra (damma alltså lite försiktigt ) med en strutsfjädervippa jag har och det går faktiskt finfint.
Kul med lite papperssnack för det var ju ett tag sedan.

- saknar Stefan Ohlsson ibland och är tacksam för det han lärde oss så osjälviskt när han övervakade alla dessa utskriftstrådar vi haft under åren.