Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men du äger väl en Canon Pro-1000 eller en Pro-1100, om jag minns rätt?
Pro 1000, du minns rätt.
För att köpa en sån måste man väl känna att den kommer användas och att man därmed har bilder att skriva ut?
Nu har jag skrivit ut en del. En del hänger på väggen men det mesta ligger i byrålådan.

Sedan att man köper en sådan skrivare för att skriva ut "en del" är väl förvisso ett korrekt antagande, men det huvudsakliga skälet till varför jag köpte just denna skrivaren är dels för att jag vill ha så hög kvalite på utskrifterna som möjligt (förutsatt att jag gör allt annat rätt själv) men också möjligheten att skriva ut i A2 och även i panorama, om det finns någon bild som är värd det.

Men kag vill betona att det huvudsakliga skälet till varför jag köpte just denna skrivaren är utskriftkvaliten och A2 storleken.
hur avgör man om en bild är värd att skrivas ut?
Och där har vi ett problem, då. De flesta bilderna jag har är av sådan art att jag inte ser något skäl att skriva ut dom. Om jag skall skriva ut, är det i huvudsak för att hänga upp på väggen, och än då länge har jag väggyta för att hänga upp utskrifter. Jag har 4 ramar med passepartout för A2 och två för A4 som väntar på någon kandidat som skall skrivas ut.

Den senaste bilden jag skrev ut (i A2) och ramade in (med passepartout) är den här. Får väl gå igenom bildbiblioteket och se om det finns några kandidater. Bättre är ju att skriva ut i 10×15 än att bläcket hamnar i slasken, om du förstår mig rätt.

Sedan är jag lite nyfiken på det scandinavian papper som Stenis lovordar, men det är ju det här med ICC-profil (som saknas, vad jag förstått), då.

Senast ändrad:
ANNONS