Tony johansson
Aktiv medlem
Misstänkte det.Tidstämpeln.
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Misstänkte det.Tidstämpeln.
Nu har jag ingen löpar-klocka utan är hänvisad till telefonen. Oaktat, när jag har en GPX-fil och en mapp med bilder, slår dom samman, löser sedan Lr resten per automatik, s a s !?Använder min löpar-klocka och sparar rundan med med fotograferingen. Hämtar sedan hem rundturen med "GARMIN Connect" i GPX format och lägger in denna (GPX filen) i LrC och synkar bilderna. Tar någon minut att utföra det hela.
Har inte själv gjort detta men du bör kunna markera alla de mappar som ingår och sedan importera GPX filen och tagga bilderna.En kompletterande fråga.
Givet att man har en gpx-fil för en hel dags promenad, men vill dela upp bilderna från dagen i flera mappar. Är det då ok att lägga samma gpx-fil i alla mapparna och låta Lightroom ta de tidsintervall den behöver för varje bild, eller skapar det andra problem?
Något tips för den som kör PC men inte Lightroom?

Och detta är en automatisk process under förutsättning att bilder och GPX-filer ligger i samma mapp, det är frågan som söker sitt svar.tar ut gpx-filen som synkas med bilderna i Lr.
Ånej. Från Garminprylarna måste man först tanka ur filen ur klockan som har trådlös överföring till garmins webbaserade program. Därifrån plocka ut gpx-filen till datorn för att sedan hämta in den i Lightroom. Cykeldatorn har usb-kabel så där kan man hoppa över ett steg. Inte är det användarvänligt men vad gör man?Och detta är en automatisk process under förutsättning att bilder och GPX-filer ligger i samma mapp, det är frågan som söker sitt svar.
Jag förstår. Nu har jag ingen Garminklocka (däremot en Garmin cyckel-gps, men hur man sparar gpx-filer i den har jag ingen susning om).Ånej. Från Garminprylarna måste man först tanka ur filen ur klockan som har trådlös överföring till garmins webbaserade program. Därifrån plocka ut gpx-filen till datorn för att sedan hämta in den i Lightroom. Cykeldatorn har usb-kabel så där kan man hoppa över ett steg. Inte är det användarvänligt men vad gör man?
Enklast i nikonfallet att få koordinaterna direkt i kameran, näst bäst att plocka dem från Google maps, om man vet var på kartan man varit.
Använder min löpar-klocka och sparar rundan med med fotograferingen. Hämtar sedan hem rundturen med "GARMIN Connect" i GPX format och lägger in denna (GPX filen) i LrC och synkar bilderna. Tar någon minut att utföra det hela.

Vet inte om det funkar att lägga ihop gpx med bilden redan innan import i Lr. Men om gpx-filen finns i datorn så (åtminstone i min Lr-version) klickar man på "solsäng"-symbolen i kartmodulen och väljer läs in spårlogg (gpx-fil). Sedan väljer man vilka foton i Lr som ska med och väljer autotagga.Jag förstår. Nu har jag ingen Garminklocka (däremot en Garmin cyckel-gps, men hur man sparar gpx-filer i den har jag ingen susning om).
Jag är även bekant med det Garmin-programmet du nämner, men detta tillvägagångssätt är inte så intressant för mig, för jag tänker spela in GPX-filer på min mobil och sedan slå samman de filer-(na) med de bilder som kan blir aktuella, tagna med min Sony RX 100 M5a.
Så, min tanke är att slå samman GPX-filerna som lagrats lokalt på mobilen, med de bilder som är tagna med den aktuella kameran i en och samma mapp, för att sedan importera allsammans till Lr. Vad händer när jag importera denna mapp med de sammanslagna filerna (GPX och bildfilerna) till Lr !?
Kommer Lr att länka samman koordinaterna med bilderna per automatik, eller hur fungerar det !?

Tack, det var precis detta jag efterfrågade. Får kolla vid tillfälle om det är så i min variant av Lr, kör ju pren.modellen numera.Vet inte om det funkar att lägga ihop gpx med bilden redan innan import i Lr. Men om gpx-filen finns i datorn så (åtminstone i min Lr-version) klickar man på "solsäng"-symbolen i kartmodulen och väljer läs in spårlogg (gpx-fil). Sedan väljer man vilka foton i Lr som ska med och väljer autotagga.
Gpx-filen är en massa kartpunkter med en tidsstämpel för varje och där tidstämpeln stämmer med bildens vid autotagga så plockar den koordinaterna.
Visa bilaga 179204
Cykel-GPS:en sparar filformatet *.fit som inte Lr förstår. Via Garmin Connect kan *.fit exporteras som gpx. Det finns många andra konverterare också om man googlar på fit to gpx.Jag förstår. Nu har jag ingen Garminklocka (däremot en Garmin cyckel-gps, men hur man sparar gpx-filer i den har jag ingen susning om).
Jag är även bekant med det Garmin-programmet du nämner, men detta tillvägagångssätt är inte så intressant för mig, för jag tänker spela in GPX-filer på min mobil och sedan slå samman de filer-(na) med de bilder som kan blir aktuella, tagna med min Sony RX 100 M5a.
Just den.
Ok, tack !Just den.![]()