Annons

Geotagga bilder med LR4 och Android

Produkter
(logga in för att koppla)

Agent00soul

Aktiv medlem
Lightroom 4 kan ju geotagga bilderna om man laddar in en fil med positioner.
Jag tänkte att man skulle kunna använda en Android-telefon för att logga positionerna, någon som har provat detta?
Jag laddade just ned en app som heter Geotag Photos. Någon som har provat den, eller andra appar för Android-telefoner? Rekommendationer?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Ja jag brukar köra med den applikationen i min Android telefon, man synkar bara klockorna i båda enheterna och sedan är det bara köra på. Det funkar fint!

/ Magnus
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Ja jag brukar köra med den applikationen i min Android telefon, man synkar bara klockorna i båda enheterna och sedan är det bara köra på. Det funkar fint!

/ Magnus
Cool! Hur överförs informationen? Man skulle ange sin e-postadress, dessutom skulle man registrera den hos deras server. Skickas informationen direkt eller kan man välja när den skickas? När man är utomlands vill man ju inte betala dyr roaming för att skicka sådant som lika gärna kan överföras till datorn när man kommer hem.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
GPS datan överförs ju från telefonen via det nät du är uppkopplat mot, men du kan välja att ladda upp dina GPS positioner när du kommer hem från utlandet istället för att undvika att det staplas för högt på telefonräkningen.

Sedan så har de ju en applikation som du kör i datorn, där specifierar du mappen med bilder i som du vill geotagga, den kommer då läsa dina uppladdade GPS data från deras server och sedan baka in detta i bildinformationen i dina bilder. Därefter kan du i Lightroom 4 efter att du har valt att läsa in metadata från bilderna se dina postitioner på kartan.

Hyfsat smidigt ändå. :)

/ Magnus
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag använder appen "My Tracks" (Mina spår) för att GPS-logga/plotta, och där kan man exportera en GPX-fil som man sen kan ladda in i LR4 för att geotagga bilderna inne i LR4.

Har ännu inte uppgraderat till LR4 själv, men det ska tydligen fungera bra.

GPS-loggen kan dessutom läggas upp på ditt Google Maps konto (publikt eller privat) så att du kan dela kartan med andra om du vill.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag använder appen "My Tracks" (Mina spår) för att GPS-logga/plotta, och där kan man exportera en GPX-fil som man sen kan ladda in i LR4 för att geotagga bilderna inne i LR4.

Har ännu inte uppgraderat till LR4 själv, men det ska tydligen fungera bra.

GPS-loggen kan dessutom läggas upp på ditt Google Maps konto (publikt eller privat) så att du kan dela kartan med andra om du vill.
Ah, det låter ju som en smidigare lösning. My Tracks har jag ju redan installerat. Då verkar ju Geotag Photos-appen knöligare, där man tydligen måste ta till ett mellansteg och blanda in deras server.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Kör Geotag Photos Pro i min Iphone och där genereras en GPX-fil som man smidigt får över till datorn via mail eller Itunes.
 

Yeye

Aktiv medlem
Jag gör på samma sätt. Jag slår på My Tracks när jag börjar att fotogrefera och sen när jag kommer hem så laddar jag över gpx-filen till dator och använder Geosetter var att tagga bildern. Det är ännu lättare att göra det i LR 4 för då kan du göra det direkt i LR genom att öppna filen när du har bildena laddade.


Jag använder appen "My Tracks" (Mina spår) för att GPS-logga/plotta, och där kan man exportera en GPX-fil som man sen kan ladda in i LR4 för att geotagga bilderna inne i LR4.

Har ännu inte uppgraderat till LR4 själv, men det ska tydligen fungera bra.

GPS-loggen kan dessutom läggas upp på ditt Google Maps konto (publikt eller privat) så att du kan dela kartan med andra om du vill.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag var just ute en runda och testade. Det funkar kalas!

Så här gör man:
Kontrollera att kamerans klocka är synkroniserad med telefonens.
Starta My Tracks på telefonen och starta inspelning.
Börja fotografera.
Stäng av inspelningen och spara spåret när du har fotograferat klart.
Välj Spara till SD-kort och klicka på GPX-format.
Koppla upp telefonen till datorn via USB-kabeln och överför GPX-filen till datorn. Den ligger i mappen My Tracks.
Importera bilderna från kameran till Lightroom 4 på vanligt sätt.
Markera alla bilderna som du vill geotagga.
Gå in i kartläget i LR4 och välj Karta>spårlogg>läs in spårlogg.
Välj din GPX-fil och importera.
Spåret från My Tracks visas nu på kartan i LR4.
Välj karta>spårlogg>autotagga xx foton.
Klart!
 

erro.se

Aktiv medlem
Själv använder jag Dropbox på telefonen och datorn. När jag loggat färdigt en runda väljer jag bara att dela min GPX-fil till Dropbox och en stund senare finns den automatiskt i min Dropbox-mapp på datorn.

Sen ska man inte ens behöva ha samma tid på kameran och GPS'en. GPS'en har ju alltid rätt tid. Om kameran har fel tid så kommer ju bilderna att hamna fel åp kartan, men man ska då tydligen kunna markera alla bilder, välja en av dem (så att den blir "mest" markerad) och dra den till rätt plats, och alla andra bilder följer med och justeras med motsvarande tidsdifferens.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Själv använder jag Dropbox på telefonen och datorn. När jag loggat färdigt en runda väljer jag bara att dela min GPX-fil till Dropbox och en stund senare finns den automatiskt i min Dropbox-mapp på datorn.

Sen ska man inte ens behöva ha samma tid på kameran och GPS'en. GPS'en har ju alltid rätt tid. Om kameran har fel tid så kommer ju bilderna att hamna fel åp kartan, men man ska då tydligen kunna markera alla bilder, välja en av dem (så att den blir "mest" markerad) och dra den till rätt plats, och alla andra bilder följer med och justeras med motsvarande tidsdifferens.
Bra tips. Jag har ju också Dropbox på telefonen, så det ska jag kolla. Jag såg något i LR4 om att justera tiden för bilderna men eftersom jag hade rätt tid redan, behövde jag inte kolla upp den funktionen. Bra att veta i alla fall.
 

erro.se

Aktiv medlem
Bra tips. Jag har ju också Dropbox på telefonen, så det ska jag kolla. Jag såg något i LR4 om att justera tiden för bilderna men eftersom jag hade rätt tid redan, behövde jag inte kolla upp den funktionen. Bra att veta i alla fall.
Nu sa du nåt.....

Justera bildernas tid gör man ju normalt sett i Library-modulen. Det där med att dra bilder i kartan vet jag ju ärligt talat inte exakt hur det fungerar eftersom jag inte kör LR4 själv ännu. Har bara läst om det. Frågan är om flyttning av redan taggade bilder bara ändrar GPS-koordinaterna, eller om det även uppdaterar tiden (i de fall man gör flyttningen i samband med geotagging via GPX-fil).
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Någon som vet var geotaggarna hamnar? Läggs de in i originalbildfilerna eller läggs de till först när man exporterar bilderna?
 

erro.se

Aktiv medlem
Någon som vet var geotaggarna hamnar? Läggs de in i originalbildfilerna eller läggs de till först när man exporterar bilderna?
Jag antar att det hanteras på samma sätt som all annan metadata i LR, d.v.s. det sparas i katalogen (databasen). Om man har valt att skriva metadata till fil så skrivs det även till originalfilen. Vid export torde det skrivas till den exporterade filen precis som alla annan metadata, såvida man inte väljer "minimize metadata".
 
ANNONS