Annons

Geotagga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en app som heter GPS-logger, får se om jag kan göra det begripligt för mig att spela in och spara GPX filer att sedan överföra till (ev) bilder.

Men för att detta skall fungera krävs att GPS appen (GPS-logger) är på hela tiden man är ute och fotar, gissar jag !?

Använder min löpar-klocka och sparar rundan med med fotograferingen. Hämtar sedan hem rundturen med "GARMIN Connect" i GPX format och lägger in denna (GPX filen) i LrC och synkar bilderna. Tar någon minut att utföra det hela.

Använder min löpar-klocka och sparar rundan med med fotograferingen. Hämtar sedan hem rundturen med "GARMIN Connect" i GPX format och lägger in denna (GPX filen) i LrC och synkar bilderna. Tar någon minut att utföra det hela.
Nu har jag ingen löpar-klocka utan är hänvisad till telefonen. Oaktat, när jag har en GPX-fil och en mapp med bilder, slår dom samman, löser sedan Lr resten per automatik, s a s !?

En kompletterande fråga.

Givet att man har en gpx-fil för en hel dags promenad, men vill dela upp bilderna från dagen i flera mappar. Är det då ok att lägga samma gpx-fil i alla mapparna och låta Lightroom ta de tidsintervall den behöver för varje bild, eller skapar det andra problem?

En kompletterande fråga.

Givet att man har en gpx-fil för en hel dags promenad, men vill dela upp bilderna från dagen i flera mappar. Är det då ok att lägga samma gpx-fil i alla mapparna och låta Lightroom ta de tidsintervall den behöver för varje bild, eller skapar det andra problem?
Har inte själv gjort detta men du bör kunna markera alla de mappar som ingår och sedan importera GPX filen och tagga bilderna.
Om bilder inte har "tider" som finns på GPX filen blir dessa inta taggade.

Något tips för den som kör PC men inte Lightroom?

Ja jag har ju jobbat både med både Fotoware, PhotoMechanic och iMatch DAM och även med Lightroom i många år när det gällt geotaggning och varken Fotoware, PhotoMechanic eller Lightroom kunde ju matcha iMatch DAM av flera skäl. PhotoMechanic har inte varit bra av flera skäl. Dels har det visat sig att det faktiskt givit koordinater som helt enkelt inte funkat. Ett tag fungerade det överhuvudtaget inte. Både Fotoware och Lightroom har haft lösningar som helt lutat sig mot Google helt utan möjliga alternativ.

Photools som gör iMatch DAM har en helt annan och mycket mer öppen filosofi i precis allt, där man visst stöder Google och andra kommersiella alternativ men även andra gratisalternativ och jag kan ju för egen del säga att jag kombinerar Google för reverselookup som automatiskt fyller i mina geodatafält (hittills har det inte kostat mig en enda krona) med Open Street Maps-kartor. Märkligt nog har dessa kartor ofta bättre detalj än Googles Street Maps. De är bättre t.o.m. i Hälsinglands glesbygd eller för den delen Addis Abeba!

1768948515838.png
Här väljer man vilka kartor man vill använda

1768948681168.png
Här väljer man vilka kart-API-er man vill använda

1768948783993.png
Här ser ni att man enkelt kan välja vilken söktjänst man vill använda. Enkelt att byta om man vill. Om jag föredrar Open Street Maps för kartorna så föredrar jag Google för sökningen.

Hittills har jag inte sett något bättre

1768949127994.png
De som vill kan även ladda in GPX Track Logs

1768949727051.png

Jag tror de flesta som kör Windows kan bli nöjda med med de möjligheterna. Jag tror det mesta man behöver för geotaggningen finns där i iMatch.

Ibland kan det ju kanske kännas skönt att inte helt sitta i knät på Adobe eller Google den dagen skiten verkligen träffar fläkten. I iMatch har man alternativ och det gäller inte bara Geo utan även AI. Känns betydligt mer "framtidssäkert" än det mesta andra jag sett och använt genom åren.

Senast ändrad:
Jag geotaggar bilder med Google maps när man vet var bilden är tagen. Går rätt fort att högerklicka på kartan så kopieras koordinaterna och klistra in i lightroom. Klart. Det gick ju enklare när Lr hade kartfunktionen inbyggd men jag har ju fortfarande 6.14.
Det är ett spännande detektivarbete ibland när jag taggar gamla bilder. Just nu skannar jag negativ från 1992 tagna i Israel. Döda havet har krympt med någon kilometer runt om, slukhål har ödelagt tidigare turistorter.
Street view hjälper men ibland går jag bet när inte någon referenspunkt finns kvar.

Systemkamerorna (Nikon) har jag annars nikons lösa GPS-modul om bilderna ska taggas direkt i kameran. Kameran drar visserligen mer batteri eftersom den måste vara på hela tiden för att inte tappa satelliterna.
Till andra digitala kameror använder jag Garmin-klocka eller cykeldator, som har längre batteritid, och tar ut gpx-filen som synkas med bilderna i Lr. Omständligt och viktigt att kameran har exakt rätt tid inställd om man förflyttar sig.

Jag använder Nikon snapbridge, funkar bra, men fungerar nog inte med D7000. Då får man kordinaterna direkt i bildfilen. Tror det funkar från Nikon D7200 och nyare kameror.

Och detta är en automatisk process under förutsättning att bilder och GPX-filer ligger i samma mapp, det är frågan som söker sitt svar.
Ånej. Från Garminprylarna måste man först tanka ur filen ur klockan som har trådlös överföring till garmins webbaserade program. Därifrån plocka ut gpx-filen till datorn för att sedan hämta in den i Lightroom. Cykeldatorn har usb-kabel så där kan man hoppa över ett steg. Inte är det användarvänligt men vad gör man?
Enklast i nikonfallet att få koordinaterna direkt i kameran, näst bäst att plocka dem från Google maps, om man vet var på kartan man varit.

Ånej. Från Garminprylarna måste man först tanka ur filen ur klockan som har trådlös överföring till garmins webbaserade program. Därifrån plocka ut gpx-filen till datorn för att sedan hämta in den i Lightroom. Cykeldatorn har usb-kabel så där kan man hoppa över ett steg. Inte är det användarvänligt men vad gör man?
Enklast i nikonfallet att få koordinaterna direkt i kameran, näst bäst att plocka dem från Google maps, om man vet var på kartan man varit.
Jag förstår. Nu har jag ingen Garminklocka (däremot en Garmin cyckel-gps, men hur man sparar gpx-filer i den har jag ingen susning om).

Jag är även bekant med det Garmin-programmet du nämner, men detta tillvägagångssätt är inte så intressant för mig, för jag tänker spela in GPX-filer på min mobil och sedan slå samman de filer-(na) med de bilder som kan blir aktuella, tagna med min Sony RX 100 M5a.

Så, min tanke är att slå samman GPX-filerna som lagrats lokalt på mobilen, med de bilder som är tagna med den aktuella kameran i en och samma mapp, för att sedan importera allsammans till Lr. Vad händer när jag importera denna mapp med de sammanslagna filerna (GPX och bildfilerna) till Lr !?

Kommer Lr att länka samman koordinaterna med bilderna per automatik, eller hur fungerar det !?

Senast ändrad:

1769035911398.png

Kör den Reverse-Lookup då också så att man även kan få in metadata i "Picture Taken"-fälten och inte bara koordinaterna inlagda?

1769035811170.png

Om det ser konstigt ut med dubblering av data i Event och Scene-fälten i iMatch så beror det på att Photolabs IPTC-uppsättning saknar stöd för "Event"-fältet. Därav användningen av dubbleringen med Scene. Metadata-världen är tyvärr lite av en mess.

Senast ändrad:
Jag förstår. Nu har jag ingen Garminklocka (däremot en Garmin cyckel-gps, men hur man sparar gpx-filer i den har jag ingen susning om).

Jag är även bekant med det Garmin-programmet du nämner, men detta tillvägagångssätt är inte så intressant för mig, för jag tänker spela in GPX-filer på min mobil och sedan slå samman de filer-(na) med de bilder som kan blir aktuella, tagna med min Sony RX 100 M5a.

Så, min tanke är att slå samman GPX-filerna som lagrats lokalt på mobilen, med de bilder som är tagna med den aktuella kameran i en och samma mapp, för att sedan importera allsammans till Lr. Vad händer när jag importera denna mapp med de sammanslagna filerna (GPX och bildfilerna) till Lr !?

Kommer Lr att länka samman koordinaterna med bilderna per automatik, eller hur fungerar det !?
Vet inte om det funkar att lägga ihop gpx med bilden redan innan import i Lr. Men om gpx-filen finns i datorn så (åtminstone i min Lr-version) klickar man på "solsäng"-symbolen i kartmodulen och väljer läs in spårlogg (gpx-fil). Sedan väljer man vilka foton i Lr som ska med och väljer autotagga.
Gpx-filen är en massa kartpunkter med en tidsstämpel för varje och där tidstämpeln stämmer med bildens vid autotagga så plockar den koordinaterna.
1769039168817.png

Vet inte om det funkar att lägga ihop gpx med bilden redan innan import i Lr. Men om gpx-filen finns i datorn så (åtminstone i min Lr-version) klickar man på "solsäng"-symbolen i kartmodulen och väljer läs in spårlogg (gpx-fil). Sedan väljer man vilka foton i Lr som ska med och väljer autotagga.
Gpx-filen är en massa kartpunkter med en tidsstämpel för varje och där tidstämpeln stämmer med bildens vid autotagga så plockar den koordinaterna.
Visa bilaga 179204
Tack, det var precis detta jag efterfrågade. Får kolla vid tillfälle om det är så i min variant av Lr, kör ju pren.modellen numera.

Cykel-GPS:en sparar filformatet *.fit som inte Lr förstår. Via Garmin Connect kan *.fit exporteras som gpx. Det finns många andra konverterare också om man googlar på fit to gpx.

ANNONS