Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dags att prata bild igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Då är det hög tid att försöka få igång en bilddiskussion igen. Denna gång med en bild från februariskogen utanför Mullsjö.

1) Jag vet att bilden är högst annorlunda...
2) Jag tar risken att idiotförklaras...
3) Bilden är från 5 februari 2026...
4) Jag gillar bilden...
5) Jag skämtar inte...

29001_2026.jpg

Bra att du "vågar" visa dina bilder.

Jag tycker att bilden ser ut som något ur en knepig Ingmar Bergman-film. Kanske "Det sjunde älgseglet" ;)

Då är det hög tid att försöka få igång en bilddiskussion igen. Denna gång med en bild från februariskogen utanför Mullsjö.

1) Jag vet att bilden är högst annorlunda...
2) Jag tar risken att idiotförklaras...
3) Bilden är från 5 februari 2026...
4) Jag gillar bilden...
5) Jag skämtar inte...

Visa bilaga 179359
Gillar dina försök att få igång bilddiskussioner. Själv tror jag det är bäst om jag håller mig utanför om diskussionen handlar bestämt om denna bild, men jag kan ju kort kommentera att det är ett något annorlunda grepp och avslutningsvis kan jag kort nämna att det är ingen bild jag skulle lägga ner tid på att redigera, skriva ut och hänga upp på väggen.

Men det är ju jag det...

Bra att du "vågar" visa dina bilder.

Jag tycker att bilden ser ut som något ur en knepig Ingmar Bergman-film. Kanske "Det sjunde älgseglet" ;)
Det är klart att jag vågar visa mina bilder. Att vara en bildmänniska och konstnär handlar ju om att våga ta risker. Inte alltid måste vara bekväm och inställsam. För mig handlar ju bildskapandet om så mycket mer än att visa motiv och att imponera med teknikaliteter.

Ingmar Bergman gillar jag mycket!

Gillar dina försök att få igång bilddiskussioner. Själv tror jag det är bäst om jag håller mig utanför om diskussionen handlar bestämt om denna bild, men jag kan ju kort kommentera att det är ett något annorlunda grepp och avslutningsvis kan jag kort nämna att det är ingen bild jag skulle lägga ner tid på att redigera, skriva ut och hänga upp på väggen.

Men det är ju jag det...
Jag tycker det finns plats för bilder/naturbilder som inte alltid vill imponera eller dekorera. Som denna bild. En bilddiskussion bortom det mer traditionella kan väcka många frågor inte bara hos mig.

Jag tycker det finns plats för bilder/naturbilder som inte alltid vill imponera eller dekorera.
Absolut !

Min spontana tanke är att detta oplanerade möte med älgen där i skogen gjorde att älgen kände sig obekväm och ville schappa från situationen, men eftersom Terje drar snabbare än sin egen skugga, lyckades fotografen fånga älgen på bild, även om resultatet blev en aningens rumphugget.

Absolut !

Min spontana tanke är att detta oplanerade möte med älgen där i skogen gjorde att älgen kände sig obekväm och ville schappa från situationen, men eftersom Terje drar snabbare än sin egen skugga, lyckades fotografen fånga älgen på bild, även om resultatet blev en aningens rumphugget.
Så kan man ju se det, fast det finns ju en tanke med att visa en bild på detta sätt. Uttrycksmässigt, tankemässigt - som mindre handlar om otur.

fast det finns ju en tanke med att visa en bild på detta sätt. Uttrycksmässigt, tankemässigt
Så är det säkert, men jag har svårt att "se" denna tanke. Mitt tillkortakommande, inte ditt 😉.

Kanske kan du utveckla din tanke kring varför du valt att visa denna bild, det skulle vara intressant att ta del hur du resonerade när du bestämde dig för att publicera denna bilden för diskussion.

Att vara en bildmänniska och konstnär handlar ju om att våga ta risker.
Minns en målning som det var mycket ståhej om på 70-talet.

Konstkritiker och förståsigpåare var lyriska över målningen och la ut texten och tolkade.

När det sedan kom fram att det var en Schimpans som hade "målat" blev det märkligt tyst i ledet...😂.

Så är det säkert, men jag har svårt att "se" denna tanke. Mitt tillkortakommande, inte ditt 😉.

Kanske kan du utveckla din tanke kring varför du valt att visa denna bild, det skulle vara intressant att ta del hur du resonerade när du bestämde dig för att publicera denna bilden för diskussion.
Det är stor skillnad på att visa en fotografisk bild i konstmiljön mot exempelvis Fotosidan, det blir diametralt olika reaktioner. Båda sidor kan vara rätt så förutsägbara i sina reaktioner, vilket ju egentligen också är en tanke med bilden.

Det handlar om att våga utmana våra förutsägbara tankar och känslor. En mer vanlig älgbild bekräftar mer än utmanar. Och just här har vi ett område som jag ofta återvänder till på olika sätt i mitt fotograferande.

Det handlar också om att ändra vår uppfattning om motivet/objektet. Att skapa en bild som mer är en bärare av mening, ironi och ren estetik - än att visa en älg som en älg. Det blir då mer beröringar mot surrealism än mot traditionell romantik.

Bilden blir mer en konceptuell idé än hantverksskicklighet. Ett plus för bilden är givetvis också det vanliga och alldagliga ljuset, den extremt vanliga skogen och inga starka och kontrasterande färger.

Att helt enkelt arbeta med bildens uttryck och i detta försöka testa gränserna.

Minns en målning som det var mycket ståhej om på 70-talet.

Konstkritiker och förståsigpåare var lyriska över målningen och la ut texten och tolkade.

När det sedan kom fram att det var en Schimpans som hade "målat" blev det märkligt tyst i ledet...😂.
Den berömda bluffen från 1964 är välkänd inom konstmiljön och bland allmänheten. Det var endast en kritiker som avslöjade bluffen och sade: "Bara en apa kan ha gjort detta".

Genom åren har bluffen ofta blivit använd som ett försvar för att undvika åka dit igen. Det man inte själv kan förklara, måste vara en bluff som de invigda kommer att genomskåda. Man vill själv komma undan utan att erkänna egna tillkortakommanden. Vilket i sin tur också blivit något som konstnärer utnyttjat sig av efter 1964. "Bilden visar så tydligt att bara en apa kan ha gjort det, att bara en människa kan ha gjort det".

Ett annat exempel är schimpansen Congo på 1950-talet som verkligen lärde sig att måla under ledning av zoologen och konstnären Desmond Morris. Hans stil beskrevs som "lyrisk abstrakt impressionism", där han visade förståelse för balans och komposition. Om en färg lades till på ena sidan av duken, balanserade han det ofta genom att lägga till samma färg på den andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto