Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra fråga. Sanningen är att jag är inte säker då jag inte upplever att det är någon skillnad på endera sidan om pappret. Hur bedömer man det !? Utifrån de bilder du bifogar ser det onekligen väldigt bra ut.

Bifogar den första testbild jag skrev ut helt oredigerad (naturligtvis) när jag fått min beställning;

Visa bilaga 179510
Visa bilaga 179512

Den översta bilden är tagen med min mobiltelefon precis nu i dagsljus under mitt köksfönster, den andra bilden är tagen också med min mobiltelefon under dagsljuslampan jag använder för att titta på mina utskrifter.
Jag har printat på båda sidor av Scandinavian Matte och har inte sett skillnad med Cansons ICC. Som sagt, det är viktigt med att få det svarta rätt annars kan det se blaskigt ut. Softproofa med den ICC du använder så ser du nog.

Nu kör ju inte du Photolab vad jag vet men där har vi ju tre olika typer av kontrast så jag brukar stötta med ca 30 Fine Contrast och ofta med Clear View Plus som är Photolabs Dehaze-funktion också den ofta på 30 om jag printar Matte. Men den använder den andra varianten av kontrast som kallas Microcontrast och den måste man vara försiktig med för om man tar för mycket sådant så kan man få orena himlar som vi dock kan parera rätt bra med DXO Deep Prime 3. Jag vet inte hur bra Lightrooms Denoise är numera men de har ju hittills inte kunnat mäta sig med Deep Prime vad jag vet.

Hej och tack för inspelet, men nu har jag köpt utrustning för att skapa mina egna ICC - profiler, så det vore dumt att inte använda det då, kan jag tycka 😉.

Tackar för detta tipset, det kommer till användning 👍 !
Jag tycker det är kul att du faktiskt gör detta och prövar att göra dina egna profiler. Jag tror man kan lära sig en hel del på detta om man bara är beredd att ta den tid det kräver. Så stort lycka till :)

Softproofa med den ICC du använder så ser du nog.
Det är det jag gör 😁.
Nu kör ju inte du Photolab vad jag vet
Nej, bara Lr, det täcker mina behov.

Jag tycker det är kul att du faktiskt gör detta och prövar att göra dina egna profiler.
Javisst, och det är inte så himla svårt om man bara går systematiskt tillväga och kanske framförallt läser manualen noga, det hjälper. Fråga mig gärna hur jag vet 😂😉.

Jag tror man kan lära sig en hel del på detta
Det tror jag också.

om man bara är beredd att ta den tid det kräver.
Som sagt, läser man manualen så går det bättre (och fortare) 😁.
Så stort lycka till :)
Tack Stenis, det skall nog gå bra över tid, om jag tyglar mina hästar och inte försöker mig på galopp när jag egentligen borde trava. Man blir som ett barn på julafton 😂.

Senast ändrad:
Även den här blev lite bättre efter några justeringar enligt ovan. Bättre än de första, men inte riktigt bra (lite för mycket magenta (mitt fel), kan jag konstatera) och kanske liite för mycket tryck i färgerna;
Skanning_20260221 (3).jpg
Nu skall jag bara se till att få till en ICC - profil för Scandinavian Glossy professionall också och det visade sig vara svårare, kan jag konstatera.

Senast ändrad:
Snyggt, nu börjar det se mer ut som jag förväntade mig.
Tack. Kan konstatera att matt papper har sin plats och med tanke på prisbilden (för dessa papper) kan man kosta på sig att skriva ut, istället för att bläcket hamnar i slasken.
Vad var det du ändrade? Var det vid utskriften eller i hur du skapade ICC profilen?
I programvaran (Lr och PPL). ICC - profilen är oförändrad och den är ganska bra som den är. Man kan skruva även på ICC -profilen för att göra den bättre, men för det är mina kunskaper allt för begränsade.

Senast ändrad:
´´
Tänkte då redovisa för mina erfarenheter av utskrift på blankt (Glossy) papper jämte Scandinavian Matte professional, med min egenhändigt gjorda ICC - profil

Nu skall det nämnas att jag kanske inte gjort allting rätt, men i vart fall. Bägge bilderna är inskannade i JPEG- format med samma scanner (som har ett antal år på nacken) men i vilket fall som helst så kommer skillnaden fram ganska tydligt (tycker jag).

Den mindre bilden är utskriven på Canon Glossy II 10 * 15 (med tillhörande ICC - profil från Canon) och den större på Scandinavian Matt Professional A4, med den ICC-profil jag lyckades få till så gott det lät sig göras, efter många inläsningar.

Vilken jag föredrar är kanske inte så svårt att räkna ut 😁. Frågan som söker sitt svar blir då; När är matt papper att föredra framför (exvis) Glossy eller luster papper, för som jag ser det, är/blev det gröna i bilden väl urvattnat på Scandinavian Matt jämfört med Canon Glossy II;
Visa bilaga 179484
Visa bilaga 179485
Kan kort nämna att bilden är tagen i Åsle Tå vilket är ett öppet museum med backstugesittarbostäder i original utförande där dom en gång faktiskt låg.

Väl värt ett besök om man är intresserad av hur de som var nästan längst ner på samhällsstegen för ett par hundra år sedan, levde.
Jag kommer inte helt osökt att tänka på en video från en av få rena fotografer jag tittar på, när han väl släpper något, på Youtube.

"It's complicated...", typ, dårå! 🙃

I programvaran (Lr och PPL). ICC - profilen är oförändrad och den är ganska bra som den är.
Finemang, var lite orolig att det var fippligt att läsa av provkartorna korrekt eller att det fanns för många inställningar att välja för att skapa ICC profilen. Men då låter det som att det är rätt fram. Snarare att man ska få PPL att lira med profilen, pappret och dina förväntningar. Det har jag i allafall fått häng på med kommersiella profiler. Kanske nästa steg är att börja göra egna.

Vad är ditt utlåtande av Spyder print studio så här långt?

Finemang, var lite orolig att det var fippligt att läsa av provkartorna korrekt
Hm, inte fippligt, men det är bra om man inte har för bråttom (fråga mig hur jag vet 😉) och läser manualen innan man börjar. Men det tog några försök innan jag lyckades. Det finns avancerade möjligheter men de är (initialt) inte viktiga att kunna, utan det räcker att man följer instruktionerna på skärmen (och läser manualen 😉) så kan man producera fullt användbara ICC - profiler med gott resultat.

Sedan får man en step by step guide på skärmen när man laddat ner programmet som beskriver hur man skall gå tillväga.

Keith Cooper har gått igenom satsen och även skrivit en detajerad recension jag rekommenderar dig att läsa (på Engelska) på hans hemsida, men jag kan kort nämna att han tycker detta kit är prisvärt och att man kan göra bra profiler med det.

Länk till den skrivna sammanfattningen och i mer detalj om varje enskild komponent som ingår i satsen finns i beskrivningen till videon ovan.

Det hela kostar strax under 5 lusentappar och om det är för mycket eller för dyrt kan bara du bedöma, men som jämförelse kan jag nämna att en komplett uppsättning bläck (till min skrivare) går på ~ 7 500 svenska pesetas.

Så, tycker jag det är värt det !? Tveklöst absolut, för nu kan jag inte bara göra ICC -profiler för papper som saknar det, utan även profiler för papper som redan har det, men då mer specifika för mina förutsättningar.

Dessutom lär ju denna satsen räcka längre än en uppsättning bläck 😉.

Senast ändrad:
Keith Cooper har gått igenom satsen och även skrivit en detajerad recension jag rekommenderar dig att läsa (på Engelska) på hans hemsida, men jag kan kort nämna att han tycker detta kit är prisvärt och att man kan göra bra profiler med det.
Jo, jag såg att han testat och pratade lite om samma som du hade. Läste recensionen och det låter som ett helt ok kit, det man kan fundera över är att det verkar ha kommit ut 2019 om jag inte fattat fel. Inte för att det troligen händer så mycket på den marknaden, men man vill ju ha mjukvarusupport ett par år till åtminstånde.

Låter i alla fall som att du är nöjd efter lite testande, tack.

Om man redan har en kalibrator för sin skärm så borde det räcka att köpa kalibratorn för papperet.
Det kan man göra. Även om jag har en fullt fungerande kalibrator sedan tidigare (kanske lägger ut den till försäljning längre fram här på Fs 😂), gick jag på hela setet i alla fall.

Skillnaden i pris är ~ 1 000 svenska pesetas och för den lusentappen får man så mycket mer, kan jag tycka.

Kalibratorn i setet är t ex nyare än den jag redan har, även om den gamla fortfarande fungerar felfeitt. För min del var det värt att gå på hela setet, i vart fall.

Bara väskan är väl värd ett par - tre hundralappar. Men alla har olika förutsättningar och var och en gör vad som passar en själv bäst, kan jag tycka.

Sedan är det ju väldigt roligt att skriva ut sina bilder som man vanligtvis bara ser på skärmen, även om dom hamnar i byrålådan 😂.

Edit; Såg nu att dom har sänkt priset på setet med 500 :-.

Setet kostar nu 4 450 svenska pesetas.

Senast ändrad:
Även den här blev lite bättre efter några justeringar enligt ovan. Bättre än de första, men inte riktigt bra (lite för mycket magenta (mitt fel), kan jag konstatera) och kanske liite för mycket tryck i färgerna;
Visa bilaga 179517
Nu skall jag bara se till att få till en ICC - profil för Scandinavian Glossy professionall också och det visade sig vara svårare, kan jag konstatera.
Tony det kan ju också vara så att just magentan blir lite överdrivet i kamerorna. Det har jag set i flera av mina Sony-kameror genom åren. Kommer också väl ihåg att Lennart Aspman och Micke Risedal sket sina hår över Canons första versioner av 5D exv. 5D MK II. Värsta problemen var väl AF-relaterade men även magentan var på tapeten då. Mitt värsta exempel var min gamla Sony A350. Det är ju lätt fixat men ändå en faktor att räkna med.

Tony det kan ju också vara så att just magentan blir lite överdrivet i kamerorna.
Det är onekligen en möjlighet som inte går att bortse från, men i det här specifika fallet är jag säker på att det är jag som felat, då jag dragit lite för långt i reglaget under vitbalans (tint !?) lite fär långt åt endera hållet (tror det är åt höger), men jag tackar dig för påpekandet och att det skulle kunna finnas andra möjligheter än jag själv.

Men i detta specifika fall är jag tämligen säker på att det är jag själv som gjort fel. Lite för snabb i svängarna, ville bara få bild på papper, s a s, därav problemet.

Det är onekligen en möjlighet som inte går att bortse från, men i det här specifika fallet är jag säker på att det är jag som felat, då jag dragit lite för långt i reglaget under vitbalans (tint !?) lite fär långt åt endera hållet (tror det är åt höger), men jag tackar dig för påpekandet och att det skulle kunna finnas andra möjligheter än jag själv.

Men i detta specifika fall är jag tämligen säker på att det är jag själv som gjort fel. Lite för snabb i svängarna, ville bara få bild på papper, s a s, därav problemet.
A350 var väl en av Sonys sista kameror med CCD-sensor. Verkligen jättebra i hyfsaat ljus men fick klara problem redan på ISO 800! Problemet med magentan just i skärgårdens många faluröda hus blev mest accentuerat i solljus och jag har inte haft en enda Sony-kamera (även CMOS) som inte överexponerat i sol. Jag får alltid kompensera 0,7 till 1 Ev då. Har aldrig fattat varför det skulle vara så svårt för Sony att fixa. Testa att sänka exponeringen på just dessa röda husytor med en dedikerad maskning. Der jag säger ör att det inte säkert är ett ICC-problem utan mer ett postprocessing-problem.

Det som snarast varit ett problem med Epson för min del var väl det gula och det var känt med SC-P600 t.ex. I det fallaet korrigerade jag just det gula lite i själva drivrutinens "Advanced"-inställningar men det ska ju ingen göra som gör sina egna ICC. Men den möjligheten finns ju också

Någon som har någon efarenhet/uppfattning om Fotospeeds papper !?
Inte nån som är baserad på användning än, Tony, men jag har min ägo en del papper av det märket som jag kommer att skriva ut på framledes. Får återkomma då. Gissar att det handlar om bra kvalitet och dessutom har de nog icc-profiler för de flesta populära fotoskrivare. Du kommer ju vilja göra egna förstås! 😄

ANNONS
Götaplatsens Foto