Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ge sig på och göra egna ICC-profiler är svårt och kräver en hel del vana och kunnande. Dessutom är det faktiskt ganska onödigt. Det var skillnad för några år sedan. Nu finns det färdiga profiler för de flesta papperen och olika skrivare att ladda hem. Och de kan man lita på, det går nog inte att göra bättre själv.
Ofta får man samma resultat när man korsar olika fabrikat för papper och skrivare med varandra. Om man håller sig till papper med liknande egenskaper. Främst då typ av beläggning och tjocklek.
I princip är det tre "huvudgrupper" blankt (glättat), semigloss (pärl, lyster), och matt.
Oavsett vilken skrivare man har så kan man låta skrivaren hantera utskrifterna och för standardpapper välja rätt grupp.
Det skiljer väldigt lite mellan egenskaperna för de olika papper från olika fabrikat.
T.ex så är Fuji en stor producent av papper och tillverkar papper som säljs under andra namn. Canon och Epson tillverkar inte alla sina papper själva.

Jag har några papper från Canon kvar (samma som Tony använder) och när jag skriver ut de i min Epson så blir resultatet snarlikt det i min förra Canonskrivare. Och när jag körde Epsonpapper i min dåvarande Canonskrivare så blev resultat perfekt och närmast identiskt med Epsonskrivaren.

Att skriva ut "provlappar" i 10x15cm tycker jag är en god idé.
Jag har även provat att delförstora bilden genom att enbart skriva ut ett lite parti av bilden på 10x15cm. Då ser man exakt hur färger och detaljer kommer att bli på en stor bild senare.
A4 och större format går ju att dela till 4 eller fler 10x15cm med brytkniv och metallinjal.

Sen måsta man räkna med att det går åt papper. Man behöver inte skämmas om det blir några extra utskrifter på prov innan man är nöjd med resultatet. Jag brukar behöva 1-2 utskrifter på A4 innan jag ger mig på större format.

Ett exempel.
När jag jobbade med en av frost och spindelväv dekorerad lagårdsvägg.
Då fanns det bara svartvitt i huvudet.
En kvadratisk svartvit bild blev snygg och hamnade inom glas och ram.
Då föreslog min kära hustru att det kanske kan bli fint även med lite av den röda frostbelagda väggen som inramning.
Och visst hade hon rätt. Nu har jag två stora utskrifter som jag är nöjd med.
Man ska nog inte låsa fast sig för tidigt i processen.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att inte lita för mycket på skärmen. Slutresultatet på papper blir aldrig som en genomlyst bild på skärm.
Därför är det bra att göra provutskrifter och korrigera ljus, kontrast, färger mm. så att det blir så som man vill ha det på papperet.

Rimfrost på väggen:
Rimfrost color SV_1080.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto