Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har provat Scandinavianphoto Professional glossy papper?
Det är ganska tjockt 300g, och kostar 10kr/st A4.
För att svara på frågan och för att slippa vidare spekulationer om ICC - profiler la jag en beställning igår, på Scandinavian Photo enl. skärmklipp;
Skärmbild 2026-02-12 115110.jpg

Fick precis mejl om att det är på väg 😊. Lär få anledning att återkomma i tråden 😂😉.

Är det någon som har provat Scandinavianphoto Professional glossy papper?
Det är ganska tjockt 300g, och kostar 10kr/st A4.
Jag provade det för ett par år sen. Ett ”krafigt” papper. Jag insåg dock att högglansigt papper inte var min grej. Kör Scandinavianphoto Professional Satin som har samma ytvikt men passar min smak bättre.

Men Stenis, jag skrev ju också att jag inte påstår att det inte går, bara att det är inte tänkt så.

Mycket möjligt Stenis. Ytterligare ett skäl till att göra sina egna ICC - profiler 😂😉.

Svaret är ju givet så jag behöver väl inte lägga till något, gissar jag.

Jag argumentera inte inte emot erfarenhet Stenis, det vore ju väldigt dumt.

Scandinavian har (väl) inte några ICC -profiler till sina papper !? Det är så jag förstått det i alla fall. Det står på hemsidan i vart fall, att just dessa papper saknar ICC -profiler.

Om det är så, har jag svårt att se hur du använt dig av deras ICC - profiler (som inte existerar) 😉.

Handlar inte om det, utan om att ha kontroll från ax till limpa.

Det är väl lite det som är tanken.

Kanske det blir en Epson i den mån det blir aktuellt att köpa en ny skrivare i framtiden. Tiden får utvisa.
Jo det har åtminstone tidigare funnits ICC till Scandinavians papper. Om de slutat med det därför att andra gör bättre ICC kanske någon annan vet. Jag testade dessa för kanske tre år sedan när jag verkligen höll på att testa detta då min skrivare var ny och okänd mark fortfarande för mig.

Jag provade det för ett par år sen. Ett ”krafigt” papper. Jag insåg dock att högglansigt papper inte var min grej. Kör Scandinavianphoto Professional Satin som har samma ytvikt men passar min smak bättre.
Jag bytte tidigt ut Epsons Semi-Gloss mot Scandinavians Satin men behöll Epsons Semi-Gloss ICC som funkar fint ihop. Jag gillar också Satin skarpt. Med det slipper man också reflexerna som ett högblankt papper ofta ger.

För att svara på frågan och för att slippa vidare spekulationer om ICC - profiler la jag en beställning igår, på Scandinavian Photo enl. skärmklipp;
Visa bilaga 179403

Fick precis mejl om att det är på väg 😊. Lär få anledning att återkomma i tråden 😂😉.

Tony, jag hittade Scandinavians ICC för alla deras papper bland alla mina fotorelaterade program och filer.

1770894916021.png

Någon annan här på forumet eller på Scandinavian kanske har några som är gjorda för Canons Image Prograph t.o.m.

Tony, jag hittade Scandinavians ICC för alla deras papper bland alla mina fotorelaterade program och filer.
Där ser man Stenis, då har dom tagit bort dom från hemsidan, för det står uttryckligen att det inte finns några ICC - profiler till deras papper.
Någon annan här på forumet eller på Scandinavian kanske har några som är gjorda för Canons Image Prograph t.o.m.
Om du tittar på skärmklippet ovan, så kan du se att det är en icke - fråga nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto