Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra fråga. Sanningen är att jag är inte säker då jag inte upplever att det är någon skillnad på endera sidan om pappret. Hur bedömer man det !? Utifrån de bilder du bifogar ser det onekligen väldigt bra ut.

Bifogar den första testbild jag skrev ut helt oredigerad (naturligtvis) när jag fått min beställning;

Visa bilaga 179510
Visa bilaga 179512

Den översta bilden är tagen med min mobiltelefon precis nu i dagsljus under mitt köksfönster, den andra bilden är tagen också med min mobiltelefon under dagsljuslampan jag använder för att titta på mina utskrifter.
Jag har printat på båda sidor av Scandinavian Matte och har inte sett skillnad med Cansons ICC. Som sagt, det är viktigt med att få det svarta rätt annars kan det se blaskigt ut. Softproofa med den ICC du använder så ser du nog.

Nu kör ju inte du Photolab vad jag vet men där har vi ju tre olika typer av kontrast så jag brukar stötta med ca 30 Fine Contrast och ofta med Clear View Plus som är Photolabs Dehaze-funktion också den ofta på 30 om jag printar Matte. Men den använder den andra varianten av kontrast som kallas Microcontrast och den måste man vara försiktig med för om man tar för mycket sådant så kan man få orena himlar som vi dock kan parera rätt bra med DXO Deep Prime 3. Jag vet inte hur bra Lightrooms Denoise är numera men de har ju hittills inte kunnat mäta sig med Deep Prime vad jag vet.

Hej och tack för inspelet, men nu har jag köpt utrustning för att skapa mina egna ICC - profiler, så det vore dumt att inte använda det då, kan jag tycka 😉.

Tackar för detta tipset, det kommer till användning 👍 !
Jag tycker det är kul att du faktiskt gör detta och prövar att göra dina egna profiler. Jag tror man kan lära sig en hel del på detta om man bara är beredd att ta den tid det kräver. Så stort lycka till :)

Softproofa med den ICC du använder så ser du nog.
Det är det jag gör 😁.
Nu kör ju inte du Photolab vad jag vet
Nej, bara Lr, det täcker mina behov.

Jag tycker det är kul att du faktiskt gör detta och prövar att göra dina egna profiler.
Javisst, och det är inte så himla svårt om man bara går systematiskt tillväga och kanske framförallt läser manualen noga, det hjälper. Fråga mig gärna hur jag vet 😂😉.

Jag tror man kan lära sig en hel del på detta
Drt tror jag också.

om man bara är beredd att ta den tid det kräver.
Som sagt, läser man manualen så går det bättre (och fortare) 😁.
Så stort lycka till :)
Tack Stenis, det skall nog gå bra över tid, om jag tyglar mina hästar och inte försöker mig på galopp när jag egentligen borde trava. Man blir som ett barn på julafton 😂.

Även den här blev lite bättre efter några justeringar enligt ovan. Bättre än de första, men inte riktigt bra (lite för mycket magenta, kan jag konstatera) och kanske liite för mycket tryck i färgerna;
Skanning_20260221 (3).jpg
Nu skall jag bara se till att få till en ICC - profil för Scandinaviab Glossy professionall också och det visade sig vara svårare, kan jag konstatera.

ANNONS
Götaplatsens Foto