Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fotografera i "Low Ligth".

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Behöver vi verkligen dyr utrusning för att fotografera i Low Light? M4/3 sablas ofta ner när det gäler att fota i svagt ljus. Själv har jag aldrig upplevt det så då jag mest fotar med M4/3 kameror. Och är det verkligen så farligt om man råkar få med brus i bilden. Ska man betrakta bilden med lupp eller på avstånd.
När man är på en utställning och går riktigt nära en bild som är 2x1m så ser man varenda defekt, men det är ju inte så man betraktar en bild.

Tittade på denna youtube film, och kan bara stämma in i vad han säger. Low light

Även denna film visar hur Olympus fungerar i dåligt ljus. Olympus Pen Riktigt finurligt.

Så vad är det vi behöver egentligen? Sensor storlek

Senast ändrad:
Stativ. Så kan man hålla ISO nere och förlänga slutartiden. Men det var kanske inte det som du var ute efter?

Behöver vi verkligen dyr utrusning för att fotografera i Low Light? M4/3 sablas ofta ner när det gäler att fota i svagt ljus. Själv har jag aldrig upplevt det så då jag mest fotar med M4/3 kameror. Och är det verkligen så farligt om man råkar få med brus i bilden. Ska man betrakta bilden med lupp eller på avstånd.
När man är på en utställning och går riktigt nära en bild som är 2x1m så ser man varenda defekt, men det är ju inte så man betraktar en bild.

Tittade på denna youtube film, och kan bara stämma in i vad han säger. Low light

Även denna film visar hur Olympus fungerar i dåligt ljus. Olympus Pen Riktigt finurligt.

Så vad är det vi behöver egentligen? Sensor storlek

Beror på vad du ska fota, men de flesta nyare kamerorna är likvärdiga i brus och DR. När detta inte räcker till så stativ, ljustarka objektiv, stackning odyl är alternativen,

/Stefan

Jag håller helt med. Har nedgraderat från mina FF-hus till att bara använda APS-C men inte främst för att kameradensorerna blivit särskilt mycket bättre (för de har de inte) utan av två helt andra skäl som jag tycker varit viktigare. FF är fortfarande alltid ett steg bättre på brusskalan än APC-C och ytterligare minst ett till än MFT - rakt ur kameran. Men för det finns det faktisk viss bot med enkla och billiga medel än att köpa nya kamerahus.

Det jag dock kan säga är att en Sony A7 iV är mycket bättre på att sätta fokus i dåligt ljus än A7 III (skillnaden är verkligen avsevärd). På samma sätt är min A6700 på samma sätt avsevärd bättre på att följa och sätta fokus i lågljus och har en än bättre AF än A7IV.

Det annars viktigaste har ju utan någon konkurrens varit RAW-konverterarnas starkt förbättrade brushanteringsfunktioner såsom Deep Prime i Photolab och brusreduceringen som även den blivit mycket bättre de senaste åren. Innan var Lightroom verkligen inte bra i en jämförelse med Photolab.

Sedan lite otippat till det som fick mig att sluta tveka: De senaste två åren har det kommit ängder med mycket ljusstarka objektiv med brännvidder ned till 1.2 från Kina som är optiskt smått otroliga. Dessutom till priser som ligger på hälften än en tredjedel av vad exv. Sony tar for sina GM.

Nu kan man få till jättefina korta skärpedjupseffekter med de nya objektiven och ovanpå detta finns nu möjligheter i Photolab 9 att lägga på "Blur"-effekter i en enskild mask - exv. en bakgrund. Möjligen är Photolab ensamt om den finessen bland konverterarna.

Visst, naturfoto puristerna kommer alltid att tycka att det är fusk och fulspel men möjligheten finns för de som ser mer till det kreativa än det poilitiskt korrekta.

Som sammanfattning kan man dock säga att allt detta sammantaget gjort att det säkert blivit helt möjligt att ta bilder i mörker även med MFT som man bara kunde drömma om att göra för bara 5 år sedan. Även om vi fotografer älskar att tro att det BARA är våra fantastiska fotokunskaper och handhavande erfarenheter som gör att vi kan ta dessa bilder vi förmodligen skulle sumpat eller blurrat bort så gör tekniken massor för att vi ska kunna koncentrera oss på att komponera och sätta timingen.

Vi ska heller inte glömma att den senaste generationen kamerors sensorstabilisering sägs ge upp mot 8 stegs bättre lågljusegenskaper. Det började väl med Canons R5 och nu har väl alla de stora tillverkarnas kamerahus liknande stabiliseringseffekter.

I RAW-konverterarna kom lyftet redan för ca 5 år sedan i Photolab 4 som då fick Prime som sedan blev än mer förfinat i Deep Prime XD, XD2s och senare 3. Sedan version 4 har brus i bilder varit i princip en icke-fråga.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto