Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Den STORA fotopapperstråden!

Produkter
(logga in för att koppla)
1) En del fotopapper säljs i kartong och ligger lösa i den. (Scandinavian Photos "egna" papper till exempel). praktiskt och bra. Andra kommer i kartong och ligger i en plastpåse i kartongen. Bökigt och varför?
Damm och fettfläckar från fingrar?

Min första tanke var annars att hålla borta fukt. Eftersom coatingen är gjort för att reagera med vattenbaserat bläck och binda det till pappret. Om pappret blir fuktigt av luften startar väl ”härdningsprocessen” på pappersytan innan bläcket hunnit dit. Men det här har jag så klart inget faktabelägg för annat än mina egna slutledningar kring hur coating och bläck borde funka. Jag sparar i alla fall påsarna där de finns av den anledningen.

2) Jag söker ett bra sätt att göra en billiga enkla hemmagjorda fotoböcker barnbarn kan bläddra i. Den här gruppen av barnbarn är småttingar på 1-4 år gamla. Kanske kan jag göra något fiffigt med Epson dubbelsidiga matta papper...
Jag har också skrivit dubbelsidigt med gott resultat. (Dock inte på Epson papper, men borde inte spela någon roll) Inget problem med kladd på matarrullar i skrivaren eller förstörda bilder på baksidan. Men man får ju såklart låta ena sidan torka en stund innan man stoppar i pappret igen.

Jag gör det framförallt för familjens ”att-göra-kalender” på kylskåpet. Då får man ut två månader (fram och baksida) på ett a3 ark, med plats att visa ”månadens bild” och att skiva och anteckna.

2) Jag söker ett bra sätt att göra en billiga enkla hemmagjorda fotoböcker barnbarn kan bläddra i.
Jag gjorde nyligen en väldigt enkel lösning till min gamla mamma, ett klassiskt fotoalbum.

Varje gång jag kommer och hälsar på tar jag med mig några nya 10x15 utskrifter på barnbarn eller familj som hon kan sätta in eller byta ut vart efter som.

Jag har sett att det finns större på nätet i t.ex. a4 också om man vill.

Det kanske kan vara något.

Damm och fettfläckar från fingrar?

Min första tanke var annars att hålla borta fukt. Eftersom coatingen är gjort för att reagera med vattenbaserat bläck och binda det till pappret. Om pappret blir fuktigt av luften startar väl ”härdningsprocessen” på pappersytan innan bläcket hunnit dit. Men det här har jag så klart inget faktabelägg för annat än mina egna slutledningar kring hur coating och bläck borde funka. Jag sparar i alla fall påsarna där de finns av den anledningen.
Plastpåsar är förstås bra på att stänga inne fukt också. men absolut, jag förstår tanken med att skydda pappren från fukt och damm. Fettfläckar från fingrar blir det nog mer av med plastpåse...
En följdfråga blir förstås om någon råkat ut för en massa fuktskador eller dammprickar när man skrivit ut på Scanidnavian photos papper?
Jag har också skrivit dubbelsidigt med gott resultat. (Dock inte på Epson papper, men borde inte spela någon roll) Inget problem med kladd på matarrullar i skrivaren eller förstörda bilder på baksidan. Men man får ju såklart låta ena sidan torka en stund innan man stoppar i pappret igen.

Jag gör det framförallt för familjens ”att-göra-kalender” på kylskåpet. Då får man ut två månader (fram och baksida) på ett a3 ark, med plats att visa ”månadens bild” och att skiva och anteckna.
Tack!

Jag gjorde nyligen en väldigt enkel lösning till min gamla mamma, ett klassiskt fotoalbum.

Varje gång jag kommer och hälsar på tar jag med mig några nya 10x15 utskrifter på barnbarn eller familj som hon kan sätta in eller byta ut vart efter som.

Jag har sett att det finns större på nätet i t.ex. a4 också om man vill.

Det kanske kan vara något.
KISS, eller Keep it simple stupid!
Javisst, det kanske ändå är den bästa lösningen trots allt. Tack. Igen.

En A4-pärm kan jag bli nyfiken på. Ska kolla.
Jag ska tänka vidare angående barnbarnens blädderbilder. jag tänker mig gärna något enklare eller nättare än ett fotoalbum. Vi får se hur det slutar.

En liten och ganska icke-exotisk pappersrapport. För den som följer tråden slaviskt blir det en repetition.

Inga baryt, ingen metall, ingen bomull, bara vanliga (plast)papper.
Jag var utan fotoskrivare i cirka 20 år. Det blev en del beställningar på utskrifter under tiden. Det fungerade ganska bra men så tråkigt, långsamt och dyrt! Nu är jag sedan snart tre veckor tillbaka innehavare av en Epson ET-8550, en utmärkt men inte särskilt exotisk A3plus-skrivare.

ET-8550 utmärker sig på två sätt: det är en Epson bläcktankskrivare så det är rätt billigt att skriva ut bilder och den har en skanner i locket. Denna skanner är stödd av ddisoftwares program PrintPrism och det gör det busenkelt att göra pappersprofiler till skrivaren (eller till vilken skrivare som helst förstås).

s350_2406.jpg
en del av kylskåpet denna vecka, blandat ljus och ja, jag funderar på att måla magneterna vita.

Så det är gjort. Pappersprofiler alltså.
Jag använder just nu Ilford Galerie Smooth Pearl, Scandinavian Photo Glossy och Matte pro och några Epson och Canon-papper som legat i källaren sedan sist det begav sig.

Smooth Pearl är stadigt, har fin lusteryta, stor gamut och är fint att skriva ut på och ge bort till kompisar och familj på besök. Onödigt dyrt för att sitta på kylen men fint, som sagt var. 310 gsm.

SP Glossy pro. Många gillar detta papper. Ingen fipplig plastpåse i kartongen (bra kartong förresten). Stadigt, blankt såklart och därmed skärpa och go svärta. Reflexer, man ska helst vara vara rakt framför pappret. Ja, ni vet alla hur det är med blanka papper. Ingen favorit för min del. 230 gsm.

SP Matte pro. Mycket bra. Ett favoritpapper. Svärtan bättre än väntat. Framifrån lite svårt att se skillnad på det här och blankt papper (faktiskt). Valfri betraktningsvinkel, inga reflexer, stadigt. 230 gsm.

De andra papprena bryr jag mig inte så mycket om. Eftersom de alla fått profiler så blir utskrifterna bra men papprena är standard till högre priser och med sämre kartonger än Scandinavian photos papper.

Jag använder skrivaren till bruksbilder så att säga. de kan sitta uppe här och där ett tag. Sparas eller slängas. Råkar någon talla för mycket, eller tugga, på någon bild går det bra att skriva ut en ny. En del bilder hamnar i en vanlig A4-pärm. Hålslaget är en kompis. Ni fattar. Bra färger, hyfsade bilder men ingen baryt eller liknande här.

Ha en bra helg!

En A4-pärm kan jag bli nyfiken på. Ska kolla.
Jag ska tänka vidare angående barnbarnens blädderbilder. jag tänker mig gärna något enklare eller nättare än ett fotoalbum. Vi får se hur det slutar.
Jag hittar inte länken nu men vet att jag sett nätta album med fasta a4 plastfickor. Kan ha varit någonstans i Amazons gigantiska produktdatabas. En ringpärm med fickor blir ju helt klart lite onödigt klumpigt. Men du är ju flink med hålslaget så det kanske inte är så dumt ändå 😊

En följdfråga blir förstås om någon råkat ut för en massa fuktskador eller dammprickar när man skrivit ut på Scanidnavian photos papper?
Nej, du har en poäng där. Jag har inte haft problem med fuktskador, det är ju sällan så fuktigt i sverige att det skapar utskriftproblem, men det har hänt att papper i askar utan påsar blivit lätt ”vågiga”. Möjligtvis fukt, men det har inte lett till utskriftsproblem så då spelar det ingen roll.

Däremot har det hänt att jag fått med dammkorn på papper som lossnat efter utskriften och lämnat en vit prick efter sig. Om det varit utan påse eller ej kommer jag inte ihåg, men det är inget stort problem, även om det har hänt.

Under veckan har jag hunnit med att printa och jämföra ännu en papperstyp, SCP Satin professional 300, med profiler från PrintPrism och Datacolor Spyder Print.

Den här gången har jag fått en profil från Jonas skapad med PrintPrism med föreställningen ”warm”. På SCP matt tyckte jag (för de som läst tidigare inlägg i tråden) att ”normal” gav kallare utskrifter än vad jag upplevde reference bilden på min kalibrerade skärm.

På motsvarande sätt drog jag ner värme och mättnad med 2 steg och genererade om min egenskannade profil från Spyder Print. På SCP matt tyckte jag mina profiler blev för mättade och varma på standardinställningarna i relation till referensen.

LRM_20260415_200727.jpeg

Det är inte helt lätt att se på fotot (som är vitbalanserat mot papprets vita yta) men nu börjar de bli så nära varandra att det är svårt att se tydliga skillnader.

PrintPrism profilen är riktigt bra i läget ”warm” i det närmaste identisk med reference bilden på skärmen. Detaljerna är jättefin och den problematiska kvinnan i den övre raden har en hudton som är väldigt nära vad den borde vara. Däremot har nu den svartvita kvadranten blivit något varm, svagt speia tonad, den var mer neutral med profiler i läge ”normal” från PrintPrism. Men skuggorna har fortfarande fina detaljer.

Med Spyder Print är nu den svartvita delen neutral och fin, men kanske aningen mindre detaljer i skuggorna än vad PrintPrism ger. Kvinnan på övre raden är aningen för gul fortfarande men betydligt bättre än förut. Däremot är chillifrukterna ”rätt” röd färg och himlen i bilden med kyrkan har rätt blå färg och själva kyrkan är mer rätt i färgen.

Slutligen kan man kanske säga att PrintPrism med ”warm” profil är väldigt nära reference bilden för SCP Satin men med lite justeringar går det att gå Spyder Print att skapa helt acceptabla profiler också. Bara man lär sig knepen och pillar lite. Det är dock tacksamt att man kan generera om profiler med finjusteringar utan att behöva scanna om alla patchar om man är nöjd med avläsningen.

Jag har fortfarande mer att testa och utvärdera men SCP Satin är ett väldigt trevligt papper att skriva på.

Under veckan har jag hunnit med att printa och jämföra ännu en papperstyp, SCP Satin professional 300, med profiler från PrintPrism och Datacolor Spyder Print.

Den här gången har jag fått en profil från Jonas skapad med PrintPrism med föreställningen ”warm”. På SCP matt tyckte jag (för de som läst tidigare inlägg i tråden) att ”normal” gav kallare utskrifter än vad jag upplevde reference bilden på min kalibrerade skärm.

På motsvarande sätt drog jag ner värme och mättnad med 2 steg och genererade om min egenskannade profil från Spyder Print. På SCP matt tyckte jag mina profiler blev för mättade och varma på standardinställningarna i relation till referensen.

Visa bilaga 179893

Det är inte helt lätt att se på fotot (som är vitbalanserat mot papprets vita yta) men nu börjar de bli så nära varandra att det är svårt att se tydliga skillnader.

PrintPrism profilen är riktigt bra i läget ”warm” i det närmaste identisk med reference bilden på skärmen. Detaljerna är jättefin och den problematiska kvinnan i den övre raden har en hudton som är väldigt nära vad den borde vara. Däremot har nu den svartvita kvadranten blivit något varm, svagt speia tonad, den var mer neutral med profiler i läge ”normal” från PrintPrism. Men skuggorna har fortfarande fina detaljer.

Med Spyder Print är nu den svartvita delen neutral och fin, men kanske aningen mindre detaljer i skuggorna än vad PrintPrism ger. Kvinnan på övre raden är aningen för gul fortfarande men betydligt bättre än förut. Däremot är chillifrukterna ”rätt” röd färg och himlen i bilden med kyrkan har rätt blå färg och själva kyrkan är mer rätt i färgen.

Slutligen kan man kanske säga att PrintPrism med ”warm” profil är väldigt nära reference bilden för SCP Satin men med lite justeringar går det att gå Spyder Print att skapa helt acceptabla profiler också. Bara man lär sig knepen och pillar lite. Det är dock tacksamt att man kan generera om profiler med finjusteringar utan att behöva scanna om alla patchar om man är nöjd med avläsningen.

Jag har fortfarande mer att testa och utvärdera men SCP Satin är ett väldigt trevligt papper att skriva på.
Tack för alla jämförelser PressPlayOnTape!
Det är svårt, eller nästan omöjligt att vara säker på grader av skillnader vad det gäller färger. Efter att ha klippt itu bilden ovan i Photoshop och jämfört enskilda rutor med varandra så är min upplevelse att:

► PrintPrism är lite för rödaktig i sin värme i färgbilder. Den lite varma tonen i svartvita bilder har jag inget emot men jag föredrar ännu något mer markerad toning och gör den helst själv.
► Skuggor är tydligt bättre i Printprism. Det syns ganska så klart i spiraltrappan och i cellogubben där allt inte är igensotat.
► Skillnaderna är inte särskilt stora och alla får nog bedöma själva i sitt betraktningsljus.

Vad som inte syns här men noterat från tidigare jämförelser är att:
► Printprism-bilder och vad jag ser på min kalibrerade skärm ligger mycket nära varandra. Detta är med normala (inte "warm"-style) profiler. Mycket nöjd med detta!
och
► Printprism ger extremt jämna färger på bilder när man jämför samma bild utskriven på olika papper.

Inte heller oväsentligt:
►Som noterat tidigare är Printprism överlägsen övriga metoder när det gäller handhavande och programmet har efter senaste uppdateringen inte misslyckats med något papperssort.

Tack igen PPOT för fördjupade studier av den sköna konsten att göra profiler till obskyra och/eller profillösa papper! Bra för ekonomin och fint med tanke på exempelvis Scandinavian Photos papper.

Jag gillar den här tråden Frekeman, fint att du startade den! Jag hoppas att ni som gillar baryt och bomull och så vidare fpr fortsatt glädje av den; kanske var den inte så mycket tänkt för tjôt om profiler.

Lite kort om PrintPrism:
Mike Chaney som driver ddisoftware jobbar vidare. Med de senare uppdateringarna har han gjort en del förbättringar, alla marginella, som tillsammans förbättrat programmet ett snäpp.

Man behöver inte längre skära pappret (ny target fil) man skrivit ut de över 9000 patcharna på, en del kryptiska förbättringar av avläsning och profilskapandet resulterar i något högre gamut och förbättringar av färgseparation, jämnhet, avläsning av targetfilen förbättrad spektral någonting av en del av de stödda skannrarna med mera som man inte riktigt begriper.

Jag kan se en skillnad, marginell är fortfarande rätt ord, på nya utskrifter. Ingen revolution med gott att veta att programmet fortfarande finputsas.

Jag har faktiskt aldrig använt den raka pappersbanan men jag har svårt att tro att det skulle vara svårare än toppmatningen eller vad vi ska kalla "den vanliga". I mitt fall är det pga att skrivaren står med ryggen mot en vägg så isf måste jag stänga av den och flytta på den för att komma åt att använda den raka banan och eftersom den väger 18kg eller nått så slipper jag helst springa omkring med den :cool:
Svårare är det eftersom matningen via det bakre facket inte kräver någon handpåläggning alls, vilket horisontell matning ofta gör i alla fall om jag skriver ut större format som A2. A2 kräver dessutom att jag möblerar om mitt skrivbord.

Senast ändrad:
Jag har på senare tid blivit varse om ett litet problem som min och förmodligen andras skrivare lider av mer eller mindre (om man får tro AI). I förra veckan skrev jag ut en svartvitt bild på ett barytapapper och allt såg förträffligt ut. Tills jag noterade en rad av små vita prickar. Gjorde snabbt lite efterforskningar och fann att det hela berodde på vad som kan liknas vid "kugghjul" eller populärt kallat "pizzaskärarhjul". De behövs för att hålla tjocka papper på plats när de transporteras inuti skrivaren. Det dumma är att när dessa kugghjul vidrör det färskt utskrivna bläcket på pappret så fastnar det ibland på "kugghjulet" som då avlägsnar bläcket med en vit prick som följd.

Jag har skrivit ut sedan november och upptäckte detta fenomen i maj månad och trodde därför att det var nåt som hade hänt nyligen och fann att man möjligtvis kunde rengöra hjulen. En snabb titt på gamla utskrifter och jag kunde inte hitta fenomenet. Skaffade mig koncentrerad alkohol för rengöring och försökte tafatt komma åt hjulen. Gav upp. Skrev ut ändå idag.

Noterade fenomenet igen – det är särskilt tydligt mot en mörk enhetlig bakgrund men man måste också se på printen i starkt ljust och vid en viss vinkel.

Beslutade mig för att ta en titt igen på några av mina första printar och nu fann jag att dessa prickiga linjer alltid funnits där. Suck. Men, det är knappt man ser dem om man inte vet att de finns där.

Enligt AI så är många av de skrivare som använder sig av pigmentbläck känsliga för detta när det gäller baryta och litet tjockare och finare papper. Epson såväl som Canon. Matt papper skall tydligen vara förskonat. Skrivare med färgbaserat bläck (dye på engelska) drabbas inte heller på samma sätt eftersom bläcket där sugs in i papperet istället för att ligga ovanpå.

Så, ni stackare som äger pigmentskrivare, har ni drabbats av detta också? Ta en titt och återkom. Eller så gör ni inte det och försöker istället glömma att ni har läst om problemet!

Men, det är knappt man ser dem om man inte vet att de finns där.
Jobbigare blir det när man vet att de är där 🤪.
De behövs för att hålla tjocka papper på plats när de transporteras inuti skrivaren.
Pappret i min skrivare hålls fast och transporteras medelst vacuum (om jag inte missförstått saken), vet inte hur det är med transporthjul a lá "pizzaskärarhjul", men det har hänt att jag fått någon enstaka vit prick på någon utskrift, men det har (sannolikt) berott på något annat än "pizzaskärarhjul" i skrivaren. Detta då på matt papper a lá Sc M Professional.

Sedan skall väl läggas till att jag inte skrivit ut på något Barytapapper, riktigt så fina (och dyrbara) bilder har jag ännu inte lyckats producera enligt mitt ödmjuka menande.
Eller så gör ni inte det och försöker istället glömma att ni har läst om problemet!
Svårt att "glömma" något man upptäckt, åtminstone för mig. Om jag hade upptäckt det problem du beskriver, skulle det gnaga varje gång jag såg utskriften och bli påmind om den defekten.

Själv skulle jag se den specifika fläcken varje gång jag såg utskriften, så att "glömma" är bara att glömma 😂. För mig skulle enda boten vara att göra en ny utskrift som är "perfekt," i annat fall så...

Ja, du kan ju dra dina egna slutsatser utifrån vad jag skrivit ovan 🤪😉😂.

Jobbigare blir det när man vet att de är där 🤪.

Pappret i min skrivare hålls fast och transporteras medelst vacuum (om jag inte missförstått saken), vet inte hur det är med transporthjul a lá "pizzaskärarhjul", men det har hänt att jag fått någon enstaka vit prick på någon utskrift, men det har (sannolikt) berott på något annat än "pizzaskärarhjul" i skrivaren. Detta då på matt papper a lá Sc M Professional.
Ledsen, Tony, men min Pro-300 använder också vacuum men på slutet finns där de motbjudande pizzahjulen. Verkar vara så på din Pro-1000 också. Titta på den framifrån med en ficklampa så ser du förmodligen vad jag ser på min Pro-300?

Initialt såg jag nån som skrev att eftersom Pro-1000 använder vakuum så är där inga problem. Kände mig litet avundsjuk. Men, sen så fann jag en tråd på Dpreview där en person hade pizzaproblem med sin Pro-1000. Han bytte sedan till en Espon P-900, som också hade liknande problem.
Sedan skall väl läggas till att jag inte skrivit ut på något Barytapapper, riktigt så fina (och dyrbara) bilder har jag ännu inte lyckats producera enligt mitt ödmjuka menande.
Det kan bero på det att du inte drabbas men tydligen så har en del haft problem med vanliga semi-glossy och glossy också.
Svårt att "glömma" något man upptäckt, åtminstone för mig. Om jag hade upptäckt det problem du beskriver, skulle det gnaga varje gång jag såg utskriften och bli påmind om den defekten.
Ber om ursäkt i förväg om jag kommer att orsaka "gnag" för dig... sorry...
Själv skulle jag se den specifika fläcken varje gång jag såg utskriften, så att "glömma" är bara att glömma 😂. För mig skulle enda boten vara att göra en ny utskrift som är "perfekt," i annat fall så...
Det positiva i det hela är att vid normalt betraktningsavstånd så ska det mycket till innan man noterar problemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto