PressPlayOnTape
Aktiv medlem
Damm och fettfläckar från fingrar?1) En del fotopapper säljs i kartong och ligger lösa i den. (Scandinavian Photos "egna" papper till exempel). praktiskt och bra. Andra kommer i kartong och ligger i en plastpåse i kartongen. Bökigt och varför?
Min första tanke var annars att hålla borta fukt. Eftersom coatingen är gjort för att reagera med vattenbaserat bläck och binda det till pappret. Om pappret blir fuktigt av luften startar väl ”härdningsprocessen” på pappersytan innan bläcket hunnit dit. Men det här har jag så klart inget faktabelägg för annat än mina egna slutledningar kring hur coating och bläck borde funka. Jag sparar i alla fall påsarna där de finns av den anledningen.
Jag har också skrivit dubbelsidigt med gott resultat. (Dock inte på Epson papper, men borde inte spela någon roll) Inget problem med kladd på matarrullar i skrivaren eller förstörda bilder på baksidan. Men man får ju såklart låta ena sidan torka en stund innan man stoppar i pappret igen.2) Jag söker ett bra sätt att göra en billiga enkla hemmagjorda fotoböcker barnbarn kan bläddra i. Den här gruppen av barnbarn är småttingar på 1-4 år gamla. Kanske kan jag göra något fiffigt med Epson dubbelsidiga matta papper...
Jag gör det framförallt för familjens ”att-göra-kalender” på kylskåpet. Då får man ut två månader (fram och baksida) på ett a3 ark, med plats att visa ”månadens bild” och att skiva och anteckna.