Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eizo vs BenQ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på g att köpa ny skärm och jisses, det är ju en hel djungel. Hårdvarukalibrering är ett krav. Har kikat på två som ligger likvärdigt i pris men är ju helt rudis på vad man ska tänka på och välja. Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag om vad man ska ha.

De två som är kandidater, om inte det finns fler bra alternativ är:

EIZO ColorEdge CG2700S​

BenQ SW321C​

Ska kopplas till en Asus ProArt Studiobook

Länk: Eizo Länk: BenQ

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta är "rena grekiskan" för mig.
//Carina

Jag ägde en Benq 27" för ett antal år sedan och var jättenöjd med den. Den hade tre års garanti också bara att efter tre år och två månader dog den, kanske bara otur. Valde då en Eizo CS 2730 med 5 års garanti! ;-) Eizo har en jättebra svensk support. Det kan vara nog så viktigt.

Jag ägde en Benq 27" för ett antal år sedan och var jättenöjd med den. Den hade tre års garanti också bara att efter tre år och två månader dog den, kanske bara otur. Valde då en Eizo CS 2730 med 5 års garanti! ;-) Eizo har en jättebra svensk support. Det kan vara nog så viktigt.
Tack för svar Per!

Jag har en BenQ 321C. Det är en utmärkt skärm med en utmärkt liten dammsamlande puck för snabba byten mellan färgrymder om man så vill.
Går man in på detaljer är svärtan inte den bästa men den duger fint om du inte alltid är nere runt RGB 0-10 och letar detaljer... Rött kan vara lite intensivt men det är nog bara vid kalibreringarna jag tänker på det. Det är härligt med 32 tum och 4K, mycket yta där!

En Eizo är mer föfinad skulle jag vilja säga. Kolla om den har finesser du inte klarar dig utan. Om inte så skulle mitt val falla på den större 321C igen. (Min har nog passerat 3-årsgränsen nu, kalibreringsvädena är inte sämre nu än när den var ny).

Man kalibrerar skärmarna lite olika. Innan köp skulle jag också ladda ner manualerna och läsa kapitlet om kalibrering.

Jag har en BenQ 321C. Det är en utmärkt skärm med en utmärkt liten dammsamlande puck för snabba byten mellan färgrymder om man så vill.
Går man in på detaljer är svärtan inte den bästa men den duger fint om du inte alltid är nere runt RGB 0-10 och letar detaljer... Rött kan vara lite intensivt men det är nog bara vid kalibreringarna jag tänker på det. Det är härligt med 32 tum och 4K, mycket yta där!

En Eizo är mer föfinad skulle jag vilja säga. Kolla om den har finesser du inte klarar dig utan. Om inte så skulle mitt val falla på den större 321C igen. (Min har nog passerat 3-årsgränsen nu, kalibreringsvädena är inte sämre nu än när den var ny).

Man kalibrerar skärmarna lite olika. Innan köp skulle jag också ladda ner manualerna och läsa kapitlet om kalibrering.
Tusen tack för svar Jonas, mycket att tänka på och inte helt lätt när man bara vill ha saker som funkar och man inte förstår sig på "tekniken".
//Carina

Har använt min BenQ32 i snart sex år. Mycket nöjd. Inga problem.
Vid nyköp nytt väljer jag troligen en 27' skärm. Upplever 32' som aningen
stort. Inget absolut behov för mig.

Jag är på g att köpa ny skärm och jisses, det är ju en hel djungel. Hårdvarukalibrering är ett krav. Har kikat på två som ligger likvärdigt i pris men är ju helt rudis på vad man ska tänka på och välja. Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag om vad man ska ha.

De två som är kandidater, om inte det finns fler bra alternativ är:

EIZO ColorEdge CG2700S​

BenQ SW321C​

Ska kopplas till en Asus ProArt Studiobook

Länk: Eizo Länk: BenQ

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta är "rena grekiskan" för mig.
//Carina
Om det är så lyckligt att du bor tillräckligt nära en Scand Photo-butik rekommenderar jag ett personligt besök. Min erfarenhet är att dom är både hjälpsamma och kunniga. Det gäller säkert andra kedjor, men eftersom din länk var kopplat Scand Photo relaterar jag mina kommentarer till den kedjan. Jag har en Eizo ColorEdge CG2700S och är mycket nöjd med den.

Senast ändrad:
Storleken väljer du efter det avståndet du har till skärmen.
Ofta räcker 27-28 tum.
Fundera på om du verkligen har glädje av 4K. Många fotografer nöjer sig med 2K skärm. Filmare kan dra nytta av 4K eftersom man slipper skalning ned till 2K.
BenQ och Eizo gör mycket fina skärmar.

Om det är så lyckligt att du bor tillräckligt nära en Scand Photo-butik rekommenderar jag ett personligt besök. Min erfarenhet är att dom är både hjälpsamma och kunniga. Det gäller säkert andra kedjor, men eftersom din länk var kopplat Scand Photo relaterar jag mina kommentarer till den kedjan. Jag har en Eizo ColorEdge CG2700S och är mycket nöjd med den.
Jag har ju inte allför långt till Malmö så jag tror också att ett besök där är på sin plats. Eizon är 1:a på min vill ha lista men när man är okunnig som jag är det trevligt att höra andras åsikter. Tack för svar.
//Carina

Storleken väljer du efter det avståndet du har till skärmen.
Ofta räcker 27-28 tum.
Fundera på om du verkligen har glädje av 4K. Många fotografer nöjer sig med 2K skärm. Filmare kan dra nytta av 4K eftersom man slipper skalning ned till 2K.
BenQ och Eizo gör mycket fina skärmar.
Filmar gör jag inte så en 2K borde ju räcka då. Tack för svar.
//Carina

ANNONS
Götaplatsens Foto