Annons

Var köpa ANR-glas för scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag har en Epson v850 och vill köpa ANR-glas för att se om det kan förbättra resultatet. Men, betterscanning verkar ju ha lagt ned och jag hittar inte någon försäljare. Är det någon som vet var man kan beställa ANR-glas (inte vanligt reflex-fritt)?

jag kollade "Anti Newton Ring Glass" på ebay.de. Hittade dels ohyggligt dyra begagnade, dels nya från Kina för några hundra kronor. Det gäller nog att veta exakt vad man behöver t ex storlek mm och dubbelkolla allt.

Glasen ifråga försöker lösa problemet med Newtonringar genom att vara lite lite knottriga vilket väl i sig inte heller är optimalt. Det kanske finns andra sätt att lösa problemet. Småbild och flatbäddsskanner är väl inte heller optimalt, allt fler fotar av i stället Kamerastore har grejer som folk verkar tycka funka.

Här pratar jag om grejer jag inte känner till men jag gillar frågan och kollade runt lite.
På Reddit hittade jag information om att använda akryl istället för glas, med bildexempel:

och ett inköpsställe för denna akryl. Man får kontakta dem för prisuppgift på en liten plastbit eller två från Brexit till Sverige. Det ser inte särskilt dyrt ut:

Tja, kanske det, jag hade provat.

Senast ändrad:
Det bästa är att våtmontera negativen. Tyvärr finns inte Thorsell repro längre som sålde scanner-vätska, men sett att en del testat med 99% isopropyl-alcohol...

ANNONS
Götaplatsens Foto