Jag har en Macbook Neo (8Gb RAM, 512Gb) och Mac mini M4 (16 Gb RAM/512 Gb). Min lilla Neo gör ett utmärkt jobb med bilder, den räcker väldigt långt. Den är snabb och effektiv. Bildskärmen är bra (ok inte TrueTone, men skarp, ljusstark, bra färger).
Jag kör RAW-format, laddar in i Apple Bilder som jag har som bildbibliotek. Faktum är att Bilder har rätt ok grundläggande redigeringsfunktioner (och Mac OS har inbyggda funktioner för att behandla RAW, i Core Image).
Men sen redigerar jag bilderna vidare i extern redigare (när bilderna sparas åker de tillbaka in i Bilder) - och de jag använder är Nitro (modern version av Apple Aperture, ett bra RAW-program), Luminar Neo (har en del roliga grejer för effekter, men lite onödigt för den som redan kan redigera RAW på ett bra sätt) och Pixelmator Pro (som en motsvarighet till Photoshop).
8Gb i lilla Neo är mer än tillräckligt.
Jag har kört 8Gb i bärbara datorer från Mac sedan 2017. Och inte känt behov av mer. (Mac mini köpte jag för jag ville ha en stationär hemmadator, och den kom med 16 Gb... ).
Det finns flera saker man bör tänka på gällande Windows vs Mac.
Mac OS komprimerar minnet mer effektivt, så 8Gb på Mac motsvarar 16Gb på Windows (generellt är det så ja).
Mac använder "unified memory" vilket även det ökar prestandan på minnet.
Sen är det mest effektiva att köra mjukvara som är gjort direkt för Mac.
Adobes mjukvaror är sega på Mac (jämfört med de som är mer direkt gjorda för Mac).
Det är något ironiskt kanske, för Adobe började på Mac en gång i tiden, men sedan många år utvecklar de på Windows. De gör i grunden samma kod till Mac och Windows, de utvecklar på Windows och sen kör de en "översättare", som ett lager i koden, som gör om det till Mac-specifik kod.
Fördelen för Adobe är att det blir billigare att utveckla mjukvara, nackdelen för användaren är att Adobes mjukvara på Mac är segare än de skulle vara om de var bättre anpassade till Mac, och de ställer högre krav på minnen och maskinvara.
Så jag skulle säga, 16Gb behövs bara om du kör Adobe. Kör du andra mjukvaror så behövs det inte. Inte för bilder.
Möjligen att den som kör professionell videoredigering eller musikproduktion behöver mer än 8Gb, men för bildredigering räcker 8Gb i minnet väldigt långt. Även för RAW.
Så länge som man inte använder Adobe.