Annons

Canon Speedlite 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hejsan. Har ett problem med min blixt. Blixten slår när jag trycker på avtryckaren på kameran, men bilden blir alldeles svart. Hör även att den laddas. Går att trycka av manuellt, men den gröna lampan lyser inte.
Har testat den på 3 olika kameror.

Är det någon som har en aning vad detta beror på.

Agneta
 

Minita

Aktiv medlem
Har du skrivit av rätt modell? 430EX eller 420EZ? 430EX till en digital kamera. Den andra blixten är lite äldre och skall vara till en analog kamera.

Har jag tagit mig vatten över huvudet nu? Känner att jag går på gungfly....
 

Rocky

Aktiv medlem
Hej Agneta
Det enda jag kan hjälpa dig med, är att testa med rengöring av konakterna på blixten. Försökte få fram samma fel på min men lyckades inte, så någon inställnings grej är det nog inte.

Har du skrivit av rätt modell?
420EX är till digital.

mvh/thomas
 

2L8

Avslutat medlemskap
Det är inte så att slutartiden är snabbare än blixtens maximala synctid då?
Har du en slutartid på 1/2000s så fixar inte blixten det eftersom den har en maximal synctid på 1/250s tror jag!

/M
 

agge28

Aktiv medlem
Jag har testat M, A, T, P och Helautomatik på min gamla 300D. Blixten fyras av när jag trycker på avtryckaren men bilden blir alldeles svart. Mysko är det. Verkar inte vara någon smuts på kontaktytorna.
 

Kjellhj

Ny medlem
Funkar för mig

Hej,

Ingen hjälp direkt, men jag testade just min gamla 420EX på min nya 5D Mark II och allt fungerar som det ska.

MVH Kjell
 

apersson850

Aktiv medlem
Om blixtröret hade gått sönder hade den inte blixtrat alls.
Den blir inte konfys för att den står i slavläge? De gamla blixtarna med spak hoppar ju inte ur slavläge automatiskt, som exempelvis 580 EX II gör.
 

namon

Aktiv medlem
Låter mycket skumt att blixten slår, men "ändå inte". Antar att det bara är förblixten som löser ut, du kan testa följande:
Ställ blixten att slå på andra ridån och väljer en lång slutartid (1 sekund t ex), får du då bara en förblixt direkt vid avtryck?

När det fungerar korrekt ska du få en förblixt vid avtryck och huvudblixten ska lösa ut precis i slutet av exponeringen.
 

agge28

Aktiv medlem
Hejsan

Gjorde som du skrev. Satt TV på 1 sek och ställde kameran på 10 sek fördröjning vid avtryck och blixtinställning på 2:a ridån. Blixten slår bara en gång vid avtryck.



Agneta
 

namon

Aktiv medlem
När/hur uppstod problemet? Det är möjligt att det finns någon inställning på blixt eller kamera som deaktiverar huvudblixten, men ingen jag känner till. Kolla i manualen om du hittar något om det, annars hade jag lämnat in blixten till Canon för en undersökning om jag var i din situation.
 

agge28

Aktiv medlem
Hejsan



Det finns inga inställningar på kamera / blixt för att stänga av huvudblixten. Det blir nog billigare att köpa en ny än att lämna in den på verkstad.

Tack för era svar.

Agneta
 
ANNONS